آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

آخرین بروزرسانی: 26 دی 1401

در این مقاله می خوانید

دیدن خون در ادرار می تواند باعث وحشت و نگرانی شما شود، به خصوص اگر دلیل آن را ندانید. با اینکه بسیاری از موارد ادرار خونی نسبتاً بدون خطر هستند، هنوز هم باید این علامت را جدی بگیرید، زیرا می تواند نشان دهنده ی یک مشکل زمینه ای خطرناک باشد. اصطلاح تخصصی برای وجود خون در ادرار، هماچوری می باشد.

غذاهای خاصی مانند چغندر، شاه توت، بلوبری و ریواس می توانند ادرار را به رنگ قرمز یا صورتی درآورند. برخی از داروها می توانند موجب تغییر رنگ ادرار شوند. اگر فکر می کنید غذا یا دارو ممکن است علت تغییر رنگ ادرار شما باشد، رنگ قرمز آن باید در عرض چند روز از بین رود. گرچه شما وقتی متوجه تغییر رنگ ادرار خود می شوید باز هم باید با پزشک تماس بگیرید، زیرا اکثر افراد نمی توانند تفاوت بین خون و رنگی شدن ادرار را تشخیص دهند.

آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

اگر علت رنگی شدن ادرار، غذای مصرفی شما نباشد، احتمالا به هماچوری مبتلا شده اید. از هر 5 نفر، 1 نفر به این مشکل مبتلاست. حتی با این وجود، دیدن خون در ادرار می تواند هشداردهنده باشد، زیرا یکی از شایع ترین علائم سرطان مثانه می باشد. گرچه، از هر 10 فرد مبتلا به هماچوری، یک مورد ممکن است به سرطان مثانه مبتلا باشد. عوامل زیادی غیر از سرطان مثانه می توانند منجر به هماچوری شوند. 

بسیاری از غذاها و داروهای معمول ممکن است باعث صورتی یا قرمز شدن ادرار شما شوند. در این موارد، نیازی به نگرانی نیست. مشورت با یک پزشک و آزمایش دادن برای تشخیص سرطان مثانه می تواند به شما در شناسایی علت هماچوری و تصمیم گیری در مورد دوره درمانی مناسب کمک کند. اجازه دهید برخی از علل زمینه ای معمول برای قرمز شدن رنگ ادرار و هماچوری را بررسی کنیم.

دلایل رایج وجود خون در ادرار

پس از تشخیص رنگی شدن ادرار به دلیل خون، پزشک برای تشخیص علت هماچوری به احتمال زیاد آزمایشاتی را توصیه می کند. مشکلات پزشکی و عوامل فیزیکی زیادی می توانند منجر به هماچوری شوند که عبارتند از:

1_ سرطان مثانه

همانطور که پیش از این گفته شد، هماچوری، رایج ترین علامت سرطان مثانه می باشد.

2_ سنگ های مثانه یا کلیه

سنگ مثانه یا سنگ کلیه از کریستالهایی تشکیل شده اند که در دیواره های مثانه و کلیه ها جمع می شوند. دفع این سنگ ها می تواند منجر به درد شدید و نیز ایجاد هماچوری میکروسکوپی و آشکار شود. 

3_ عفونت های مجرای ادراری

علائم معمول عفونت های مجرای ادراری شامل درد، سوزش و تکرر ادرار می باشد. گرچه، این عفونت ها می توانند منجر به هماچوری میکروسکوپی شوند. 

4_ عفونت های کلیه

عفونت کلیه مانند عفونت های مجرای ادراری می توانند منجر به هماچوری و نیز علائم دیگری شوند. عفونت های کلیه می توانند همچنین موجب تب و درد در بالای شکم، کمر و پهلوها شوند.

5_ آسیب های کلیوی

اگر شما اخیراً بر اثر ورزش یا تصادف در یکی از کلیه های خود دچار آسیب شده اید، این موضوع می تواند منجر به مشاهده خون در ادرار شود.

6_ سایر عوامل

عادت ماهانه، فعالیت جنسی، ورزش شدید و بیماری ویروسی گاهی اوقات می توانند منجر به ظاهر شدن خون در ادرار شوند.

انواع هماچوری 

هماچوری دونوع دارد: 

1_ میکروهماچوری

این نوع هماچوری به نوعی از خون در ادرار اشاره دارد که تنها به هنگام مشاهده نمونه خون در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است. معمولاً شما با نتیجه آزمایش نوار ادرار متوجه می شوید که هماچوری دارید.

2_ هماچوری آشکار

هماچوری آشکار به مقداری از خون اشاره دارد که شما خودتان می توانید آن را به رنگ قرمز یا صورتی در ادرار خود مشاهده کنید و شایع ترین علامت سرطان مثانه می باشد. با این حال، فقط مشاهده خون در ادرار نمی تواند لزوماً به معنای ابتلا به سرطان مثانه باشد. شما برای تعیین علت هماچوری آشکار باید آزمایش های دیگری هم انجام دهید و ما به شما انجام آزمایش Cxbladder را توصیه می کنیم.
آزمایش Cxbladder یک آزمایش تشخیصی مولکولی مبتنی بر ادرار و غیرتهاجمی است که دقت بسیار بالایی دارد، استفاده از آن آسان است و از نظر پزشکی معتبر می باشد. این آزمایش برای سنجش کمّی سطح بیان ژن‌ پنج بیومارکر در مثانه استفاده می شود و به طور مؤثری می تواند وجود سرطان مثانه را شناسایی یا احتمال آن را رد کند.

خطرات وجود خون در ادرار

پیدا کردن علت هماچوری

اگر در ادرار خود متوجه خون یا قرمزی شُدید، بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید، مخصوصاً اگر این شرایط بیشتر از چند روز ادامه پیدا کند. مشاوره گرفتن از یک پزشک مورد اعتماد، به شما این امکان را می دهد که علت هماچوری را شناسایی کنید و برای بازیابی سلامت خود درمان را شروع کنید. 

هدف از انجام آزمایش، تشخیص ناهنجاری های مثانه و ارزیابی مجرای ادراری فوقانی مانند کلیه ها و حالب ها می باشد. برای بررسی مثانه از یک سیستوسکوپ استفاده می شود. بررسی مثانه با استفاده از دوربینی با فیبر نوری انجام می شود و مجاری ادراری فوقانی با تصویربرداری هایی مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن بررسی می شوند. 

پزشکان بر اساس دستورالعمل های مربوط به خطرات تصمیم می گیرند که هر فرد به چه نوع آزمایشی نیاز دارد. فردی با احتمال خطر کم ممکن است نیازی نباشد که بسیاری از آزمایشات را انجام دهد، زیرا احتمال خطر سرطان برای او بسیار پایین می باشد. فردی با احتمال خطر بالا، به آزمایشات دقیق بیشتری نیاز دارد.

درمان هماچوری 

اکثر بیمارانی که در ادرار خود خون دارند، مشکلات عمده ای ندارند. در حقیقت، برای بسیاری از افراد علت وجود خون در ادرار ناشناخته است. در بیمارانی که مشکل جدی تری دارند، پیدا کردن زودهنگام علت هماچوری می تواند زندگی آنها را نجات دهد. آزمایش دادن و نادیده نگرفتن خون در ادرار از اهمیت زیادی برخوردار است.

در صورتیکه آزمایشات شما موارد مشکوکی را ارائه دهد؟

از آنجا که در افرادی با احتمال خطر کم، احتمال سرطان بسیار نادر است، پزشکان در مورد مزایا و معایب آزمایشات بیشتر با آنها صحبت می کنند. معمولاً گزینه ای که پیش روی آنها وجود دارد، تکرار آزمایش ادرار 6ماه بعد است. اگر این آزمایش، وجود خون در ادرار را نشان دهد، سپس به آزمایشات بیشتری نیاز است. 

اگر آزمایش تکرار شده، خون در ادرار را نشان ندهد، سپس بیمار باید به سادگی علائم خود را تحت نظر داشته باشد. اما اگر این بیمار ترجیح می دهد که آزمایشات بیشتری انجام دهد، ممکن است سیستوسکوپی و سونوگرافی کلیه برای او انجام شود. بیمارانی که در معرض خطر متوسطی هستند توصیه می شوند که برای بررسی بیشتر مثانه، سیستوسکوپی و برای بررسی کلیه ها، سونوگرافی کلیه انجام دهند.

افرادی که در معرض خطر بالایی هستند، اغلب برای بررسی مثانه، آزمایش سیستوسکوپ و برای بررسی پوشش مجرای ادراری، سی تی اسکن شکم و لگن انجام می دهند. تفاوت اصلی میان سی تی اسکن و سونوگرافی این است که سی تی اسکن می تواند تمام ناهنجاری های کوچک در کلیه ها و حالب ها را که ممکن است در سونوگرافی دیده نشوند، شناسایی کند.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مريم دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    آقاي دكتر من ٢ماه پيش از طريق هيستروسكپي پليپ رحمم رو برداشتم و از بعد اون در ناحيه زير شكم دردشديد و دائمي دارم و پزشك هاي متخصص زنان همگي نظرشون اين هست كه مشكلي در رحم و تخمدان ها ديده نميشه و همه چي نرمال هست ممكنه مشكلي در مثانه وجود داشته باشه چون گاهي وقت ها در ناحيه كليه سمت چپم هم احساس درد دارم، البته موقع ادرار سوزش ندارم و فقط دردم موقع نشستن يا خم شدن بيشتر ميشه...
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بعید است لطفا محض اطمینان سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده25 سالمه از قبل سونوگرافی دادم مثانه ام ضخیم 3 میلی مطرح کننده سیسیت و الان بیضه سمت راست تا زیر شکم سمت راست و زیر دنده هام تیر میکشه گاهی خود به خود گاهی هم بیضه لمس کنم انگار یک رگ داخل این طور میشه و گرد احساس میکنم سر در نمیارم و زیر دنده سمت چپ هم انگار سفت شده بزرگ تا مثانه و یک بار رفتم دستشویی عقب انداختم یک ساعت بواسیر هم دارم یبوست شد که فشار اومد بهم با فشار تخلیه شد و تا نثانه خیلی درد گرفت ادارم یک لحضه قطع شد دوباره اومد که گاهی هم احاس سفتی ورم شکم میکنم انگار از همون روز این طورم دیگه سر در نمیارم گاهی هم ادار از اخر دو قطره میشه لطفا دقیق دقیق دقیق راهنمایی کنید چون هر متخصص گفتگو داشتم جواب دقیق نمیدهند خواهشن دقیق راهنمایی کنید ممنون ببخشید تشکر شرمنده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا" جهت معاينه به مطب مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر