علت كف كردن ادرار چیست + خطرات

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

در حالی که حباب دار شدن ادرار به صورت گاه به گاه امکان پذیر است، اما ادرار کف آلود دارای چندین لایه حباب بوده که با گذشت زمان از بین نمی روند. کف آلود بودن ادرار می تواند نشانه بیماری کلیوی یا وجود پروتئین در ادرار باشد. همچنین، دلایل بی خطر دیگری همچون وجود مایع شوینده در توالت می توانند عامل کف آلود بودن ادرار باشند. 

ادرار کف آلود چه زمانی خطرناک است؟

ادرار کف آلود، ادراری است که دارای چندین لایه حباب است که با گذشت زمان از بین نمی رود. ادرار معمولا به صورت گاه به گاه دارای تعدادی حباب است. حباب ها می توانند بر اساس مقدار ادرار دفع شده، فشار ادرار در لحظه ورود به توالت یا حتی وجود مواد دیگر در توالت به وجود آمده باشند. 

برای مثال، در صورتی که کاسه توالت دارای ماده شوینده باشد، از ترکیب ادرار با آن مقداری حباب تولید می شود. وجود یک لایه حباب بر روی ادرار و ناپدید شدن سریع آن ها معمولا جای نگرانی ندارد.

با این حال، در صورتی که کف آلود بودن ادرار با علائم دیگری همچون تورم یا بی حسی اندام های انتهایی همراه باشد باید به پزشک خود مراجعه کرد. در این مطلب به ادرار کف آلود، علائم احتمالی، عوامل بروز، زمان مراجعه به پزشک و اقدامات درمانی لازم پرداخته می شود.

چه عوامل باعث کف آلود شدن ادرار میشوند؟

ادرار کف آلود می تواند نشانه اولیه بیماری کلیوی باشد. این کف، در اثر وجود مقادیر بالای پروتئین در ادرار به وجود آمده که با نام پروتئینوری از آن یاد می شود. در صورتی که کلیه ها عملکردی نامناسب داشته و توانایی حفظ پروتئین را در بدن نداشته باشند، این موارد با ادرار وارد و از بدن خارج می شوند. عوامل مختلفی می توانند سبب بروز پروتئینوری شوند که نمونه های زیر از جمله آن ها هستند:

نوعی بیماری کلیوی به نام گلومرونفریت نیز می تواند عامل برخی موارد پروتئینوری باشد. گلومرونفریت هنگامی بروز می دهد که بخش تصفیه کننده خون در کلیه ها (گلومرول) دچار التهاب و آسیب شود. گاهی اوقات، ادرار کف آلود هیچ گونه علت مشخصی ندارد. بر اساس مطالعه ذکر شده در بالا، تنها یک سوم افرادی که به دلیل کف آلود بودن ادرار به پزشک مراجعه می کنند، دچار پروتئینوری هستند.

علائم خطر همراه با کف آلود بودن ادرار 

در صورتی که کف آلود بودن ادرار ناشی از بیماری کلیوی باشد، ممکن است علائم دیگری همچون موارد زیر نیز تجربه شوند:

عواملی که ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش میدهند؟

اغلب علائم بیماری کلیوی تا رسیدن به آخرین مراحل بیماری بروز نداده و به همین دلیل این علائم به صورت زود هنگام تجربه نمی شوند. همچنین، مصرف طولانی مدت دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن یا داشتن موارد زیر، خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می دهد:

تشخیص دقیق کف آلود بودن ادرار 

پزشک هنگام مراجعه بیمار، یک آزمایش ادرار را تجویز می کند. در این آزمایش، ناحیه تناسلی با دستمالی مخصوص تمیز شده بیمار به مدت چند ثانیه ادرار کرده و سپس باقی مانده ادرار به داخل یک ظرف مخصوص ریخته می شود. با این کار نتیجه آزمایش واقعی تر بوده و تعداد باکتری های بیرونی کاهش می یابد. 

سپس، پزشک با ابزاری مخصوص به نام دیپ استیک وجود پروتئین در ادرار را سنجش می کند. دیپ استیک مقادیر بالای قند در ادرار را نیز مشخص می کند. در برخی شرایط، پزشک آزمایش ادرار 24 ساعته را درخواست می کند. بسته به نتایج آزمایش ادرار، امکان دارد انجام موارد دیگری همچون آزمایش خون، تصویر برداری یا ارزیابی کلیوی تجویز شود. در موارد نادر، ممکن است پزشک به وجود بیماری کلیوی مشکوک شده و نمونه برداری کلیوی را به بیمار توصیه کند.

درمان ادرار کف آلود چه مراحلی دارد؟

درمان ادرار کف آلود به علت آن بستگی دارد. در صورت عدم وجود پروتئین در ادرار، پزشک تغییراتی در سبک زندگی را پیشنهاد می دهد تا کم یا زیاد شدن کف در ادرار را بررسی کند. کاهش مصرف پروتئین و نوشیدن آب بیشتر از این دسته تغییرات هستند. با تایید وجود پروتئین در ادرار، درمان بر علت تجمع پروتئین در بدن متمرکز می شود.

در مبتلایان به دیابت یا فشار خون بالا، پزشک دارو های مصرفی را تغییر می دهد تا بیماری به نحو موثر تری کنترل گردد. همچنین، بیمار باید مقدار نمک و پروتئین مصرفی خود را کاهش دهد. درمان بیماری کلیوی به نوع و مرحله بیماری بستگی دارد. برای مثال، درمان گلومرونفریت شامل دیالیز، مصرف دارو یا تغییرات غذایی می شود.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدیه یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام من پرروز تاحالا سوزش ادار خیلی دارم قرص خوردم فایده نداره چکارکنم دیه عاجزشدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام شما دچار عفونت ادراری هستید لطفا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر emp5897 جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پدرم سنش ۸۹ساله توانایی راه رفتن نداره و او خونه نگهداریش میکنیم مدتی هست ادرارش تیره رنگ شده دفعات دفع کاهش پیدا کرده و در مواردی کف الوده خیلی هم بی حاله و دوست داره بخوابه کم صحبت شده بی اختیاری ادرار هم بعضی ومواقع داره میشه راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام آزمایش ساده و‌کشت ادرار همراه با سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر فرا جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    بعد از از ارضا شدن مقدار خیلی کمی خون در منی موجود داشت
    آیا این خون دلیل خواستی می‌تواند داشته باشد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام معمولا مساله خاصی نیست در صورت تداوم به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر نسيم دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر ببخشسد من ۳۵سالمه و از وقتی یادمه یبوست داشتم البته هم مایعات کم میخورم هم غذا تیکه تیکه میخوردم امشب دو سری مدفوع داشتم تو سری اخر یه چیزای مشکی رنگ و سیاهی دیدم تو مدفوعم برای اولین بارممکنه خون باشه؟سیاه بود علتش چیه؟خون سیاه نشون دهنده چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله و نشانه خونریزی از قسمتهای فوقانی دستگاه گوارش است
  • تصویر کاربر مهرناز جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر پدرم ۲۵ turb شدن و جواب پاتولوژی اومد که خدمتتون ارسال کردم میخواستم نظر شما رو بدونم بهترین اقدام چی هست ....یک پزشک فرمودن ب ث ژ درمانی شروع شه یه پزشک دیگه گفتن یک ماه دیگه مجدد نمونه برداری کنن و اگه به عضله رسیده بود کل ش بردارن خواستم نطر شما رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      نظر همکاری که گفته بود مجددا عمل شود درست است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر