چه کارهایی برای پروستات ضرر دارد؟

آخرین بروزرسانی: 30 دی 1402

در این مقاله می خوانید

پروستات غده ای کوچک و گردو مانند در سیستم تولید مثل مردانه است. این غده، مجرای میزراه را در بر گرفته و مقدار زیادی از مایع موجود در منی را می سازد. عملکرد پروستات به بیرون راندن مایع منی در طول انزال جنسی کمک می کند. در بسیاری از مردان پروستات می تواند به بیماری های مختلفی از جمله بزرگی خوش خیم و سرطان پروستات منجر شود. در این مطلب موارد مضر برای سلامت پروستات و عوامل بروز یا تشدید کننده بیماری های این غده را بررسی می کنیم.

عوامل ابتلا به بزرگی پروستات

ابتلا به بزرگی پروستات عوامل مختلفی داشته که در پایین به چند مورد از مهم ترین ها اشاره شده است:

1_ افزایش سن 

بزرگی خوش خیم پروستات یک عارضه طبیعی (مانند پیری پوست) بر اثر افزایش سن است. محققان معتقدند، مردان در صورت داشتن عمر کافی، همگی بزرگی پروستات را تجربه خواهند کرد. با این که علت دقیق این پدیده مشخص نیست اما تاثیر افزایش سن بر تغییرات هورمون های جنسی مردانه می تواند یک عامل موثر به شمار رود. طبق آمار ها، نزدیک به یک سوم مردان 60 ساله و بیش از 90 درصد مردان بالای 80 سال به بزرگی پروستات مبتلا هستند.

2_ سابقه خانوادگی و ژنتیک

در صورت ابتلای اعضای خانواده یا نزدیکان به هر گونه مشکل یا بیماری پروستات، خطر ابتلا به بزرگی پروستات نیز در شما افزایش خواهد یافت. البته، مردانی که بنا به دلایلی در سن جوانی مجبور به تخلیه بیضه های خود شده اند، به بزرگی پروستات دچار نخواهند شد.

3_ بیماری های زمینه ای 

مطالعات نشان داده که ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت، مشکلات قلبی و اختلال نعوظ می تواند خطر ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات را افزایش دهد.

4_ سبک زندگی

در حالی که بی تحرکی و چاقی می توانند خطر ابتلا به بزرگی پروستات را افزایش دهند، ورزش کردن به طور منظم در کاهش این خطر موثر است.

5_ نژاد

این بیماری مردان سفید و سیاه پوست را بیش از مردان آسیایی به خود درگیر می کند. مردان سیاه پوست علائم بیماری را در سنین پایین تر نشان خواهند داد.

آیا دارو های مصرفی می توانند بزرگی پروستات را تشدید کنند؟

بلی، مصرف برخی دارو ها می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون بزرگی خوش خیم پروستات را افزایش دهد. در صورت مصرف هر کدام از دارو های زیر باید در این باره با پزشک خود مشورت کرد:

سبک زندگی چگونه بر بزرگی پروستات اثر می گذارد؟

بزرگی پروستات نیز همچون هر بیماری دیگری تحت تاثیر سبک زندگی افراد قرار می گیرد. در پایین نکاتی بیان شده که با رعایت آن ها می توان از تاثیر سبک زندگی نامناسب بر تشدید بزرگی پروستات پیشگیری کرد:

مواد غذایی مضر برای پروستات 

رژیم غذایی فرد در کاهش یا افزایش خطر ابتلا به بیماری های پروستات موثر است. در پایین به مواد غذایی اشاره شده که سبب بدتر شدن بیماری پروستات می شوند:

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر