پیشگیری از زگیل تناسلی

آخرین بروزرسانی: 26 آذر 1402

در این مقاله می خوانید

ابتلا به زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده به ویروس اتفاق می افتد. تزریق واکسن HPV و استفاده از کاندوم، به کاهش خطر ابتلا و یا پیشگیری از زگیل تناسلی کمک می کنند. زگیل تناسلی نوعی عفونت جنسی (STI) است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. اگرچه ابتلا به ویروس HPV هیچ گونه درمانی ندارد، اما می توان زگیل های تناسلی را برطرف نمود.

این زگیل ها به صورت برآمدگی های کوچک منفرد یا گروهی در ناحیه تناسلی فرد ظاهر می شوند. بعضی از این زگیل ها آنقدر کوچک هستند که با چشم دیده نمی شوند. درمان این بیماری فقط به برطرف شدن زگیل ها کمک می کند و ویروس HPV را از بین نمی برد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل های تناسلی، اول از همه باید با پزشک خود در مورد واکسن HPV صحبت کنید. اکثر برندهای واکسن در برابر انواعی از HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، ایمنی ایجاد می کنند. این کار، بهترین راه برای پیشگیری از هرگونه مشکلات مرتبط با HPV (از جمله زگیل های تناسلی) است.

زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا (از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی) منتقل می شود. بنابراین، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و همچنین سایر بیماری های مقاربتی، پرهیز از هرگونه تماس جنسی با افراد دیگر است. اما این کار عملا امکان پذیر نیست. بنابراین آگاهی از چگونگی داشتن یک رابطه جنسی ایمن، اهمیت بسیار زیادی دارد. 

استفاده از وسایل محافظت کننده (مانند کاندوم و دنتال دم) هنگام برقراری رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی (از جمله زگیل تناسلی) را بسیار کاهش می دهد. همچنین، در صورت مشاهده زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد شریک جنسی خود، باید از داشتن رابطه جنسی با او خودداری کنید. چرا که این زگیل ها به راحتی منتقل می شوند. 

اما به خاطر داشته باشید، حتی زمانی که زگیل های تناسلی وجود ندارند یا دیده نمی شوند نیز ممکن است آنها را دریافت نموده و یا منتقل کنید. بنابراین هنگام برقراری رابطه جنسی، حتی در صورتی که به نظر می رسد هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، حتما از کاندوم استفاده کنید و آزمایشات مربوط به بیماری های مقاربتی را به طور منظم انجام دهید.

جلوگیری از انتقال زگیل تناسلی

اگر متوجه شدید که زگیل تناسلی دارید، سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. چندین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

واکسن پیشگیری از زگیل تناسلی 

بله، واکسن HPV می تواند در برابر انواع خاصی از ویروس HPV (از جمله آن هایی که باعث زگیل تناسلی و برخی سرطان ها می شوند) ایمنی ایجاد کند. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد. حتی اگر قبلا به نوعی HPV مبتلا شده باشید که باعث زگیل تناسلی می شود، واکسن همچنان می تواند در برابر انواع دیگر HPV ایمنی ایجاد کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که مردان و زنان تا سن 45 سالگی، برای محافظت در برابر HPV واکسینه شوند. تزریق واکسن HPV در سنین پایین تر و قبل از شروع فعالیت جنسی (یعنی قبل از اینکه فرد در معرض خطر قرار بگیرد) ایمن تر و موثرتر است. 

بیشتر افراد از 11 یا 12 سالگی واکسیناسیون را شروع می کنند. اما دریافت واکسن بعد از 18 سالگی نیز هنوز موثر است و مطمئنا باید مورد توجه قرار بگیرد. HPV شایع ترین بیماری مقاربتی است و می تواند منجر به برخی سرطان ها و همچنین زگیل تناسلی شود. در ایالات متحده سالانه بیش از 14 میلیون نفر به عفونت HPV مبتلا می شوند.

علائم زگیل تناسلی

زگیل ‌های تناسلی معمولا چند ماه بعد از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV ظاهر می ‌شوند. گاهی اوقات زگیل ها چند روز یا چند هفته بعد ایجاد می شوند، درحالی که در برخی افراد ممکن است چند سال بعد ظاهر شوند. همچنین، برخی از افراد ممکن است به HPV مبتلا شوند اما هرگز دچار زگیل های تناسلی نشوند. 

زگیل ها معمولا به صورت برآمدگی های کوچک گوشتی در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند و می توانند ظاهری صاف و یا برآمده (مانند گل کلم) داشته باشند. اگرچه برخی از آن ها آنقدر کوچک هستند که با چشم قابل رویت نیستند. در زنان، زگیل های تناسلی ممکن است در داخل واژن، روی فرج و اطراف مقعد ایجاد شوند. زگیل های تناسلی به ندرت روی لب ها، دهان، زبان و یا گلو ظاهر می شوند.

درمان زگیل تناسلی

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، متاسفانه عفونت HPV هیچ گونه درمانی ندارد، اما می ‌توان زگیل ها را از بین برد. برای از بین بردن زگیل های تناسلی، نباید از داروهای بدون نسخه که برای انواع دیگر زگیل (مثلا زگیل های دست یا پا) ساخته شده اند، استفاده کنید. برای زگیل های تناسلی داروی خاصی وجود دارد که فقط با نسخه پزشک می توانید آن را تهیه کنید. 

برای درمان این زگیل ها، پزشک ممکن است در مطب از نوعی ماده شیمیایی استفاده کند و یا دارویی برای شما تجویز کند تا در خانه از آن استفاده کنید. همچنین پزشک ممکن است از لیزر درمانی، کرایوتراپی زگیل تناسلی (منجمد کردن) و یا الکتروسرجری برای از بین بردن زگیل ها استفاده کند. عمل جراحی نیز یکی از گزینه های درمانی است.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صفرعلی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وادب بنده چندوقت کوتاهی ایست که عدم نعوظ پیداکردم لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر توحید جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر دکتر من تقریبا یک ماه هست که میل جنسی م به شدت کاهش پیدا کرده و نعوظ صبحگاهی ندارم حدود سه چهار بار این نعوظ اتفاق افتاده در سی چهل روز اخیر
    در حالی که قبلش هر روز نعوظ داشتم
    البته یک سری حالات روحی هم داشتم تو این سی چهل روز نگرانی تپش قلب و گریه های شبانه
    ۳۴ سالم هستو مجرد هستم و ازمایش چکاپ هم دادم برای پرولاکتین و تستسترون
    واقعا نمیدونم چی کار کنم و این داره مضطربم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۲۰ سالم هست و از گذشته زمان نوجوانی حدود ۱۳ سالگی یک یا دو مورد ضایعه رور آلتم داشتم و فکر می کردم که خال باشن
    میخواستم ببینم آیا اینها زگیل هستن و آیا با داشتن زگیل زدن واکسن گارداسیل خوب هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام به نظر زگیل می اید داشتن زگیل منعی جهت تزریق گارداسیل نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر