خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان

آخرین بروزرسانی: 19 فروردین 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل تناسلی رایج ترین بیماری مقاربتی جنسی است. درمان مناسب می تواند زگیل تناسلی را از بین ببرد، اما زمانی که تجربه ی ابتلا به زگیل تناسلی و HPV را داشته باشید، همواره می توانید این بیماری را به سایرین انتقال دهید. بنابراین باید استفاده از کاندوم و رابطه جنسی ایمن را جدی بگیرید.

چه کسانی در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند؟ 

زگیل تناسلی ممکن است در هر فردی رخ دهد. این بیماری در نوجوانان و جوانان رایج تر بوده و مردان -به میزان کمی- بیشتر از زنان به آن مبتلا می شوند. موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهند:

آیا زگیل تناسلی واگیردار است؟

بله، زگیل تناسلی و ویروس عامل آن به شدت مسری هستند. هیچ درمان کاملی برای HPV وجود ندارد. زمانی که به این ویروس مبتلا شده باشید، همیشه ناقل این عفونت هستید. حتی در صورت نبود علائم (مثل زگیل تناسلی) و یا درمان آنها (مثل درمان یا برداشتن زگیل تناسلی) شما همچنان می توانید ویروس HPV و زگیل تناسلی را به افراد دیگر منتقل کنید.

آیا ممکن است بیش از یک بار دچار زگیل تناسلی شویم؟ 

بله! هیچ درمان کاملی برای ویروس عامل زگیل تناسلی (HPV) وجود ندارد. بنابراین شما ممکن است چندین بار زگیل تناسلی را تجربه کنید.

خطرات زگیل تناسلی در مردان و زنان

وجود زگیل تناسلی در ناحیه دهانه رحم و واژن می تواند باعث تغییرات سلولی دیسپلازی شود، که یکی از نتایج احتمالی آن سرطان دهانه رحم است. در واقع، این زگیل تناسلی است که منجر به این گونه سرطان می شود، نه خود ویروس HPV. 

نوع دیگری از HPV وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این گروه از HPV با نوع عامل ایجاد زگیل تناسلی تفاوت دارد. برخی از گونه های HPV می توانند منجر به سرطان دهان، گلو، واژن، آلت تناسلی مردانه و مقعد شوند.

تمام موارد عفونت HPV منجر به سرطان نمی شوند، اما بهتر است برای پیشگیری از مشکلات جدی تر و به کار گیری درمان مناسب، زنان به طور منظم پاپ تست (تست پاپ اسمیر) انجام دهند (مخصوصاً زنان مبتلا به HPV های جدی تر (های ریسک)).

خطرات زگیل تناسلی در زنان باردار 

اگر طی دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، سطح بالای هورمون های بدن می تواند باعث رشد، تکثیر و خونریزی زگیل تناسلی شما شود. این عوارض بسیار نادر بوده و ممکن است طی شرایط زیر اتفاق بیافتد:

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل نوعی زائده پوستی با رنگ پوست است. زگیل تناسلی معمولاً حالتی برآمده دارد، اما در برخی موارد ممکن است به صورت مسطح نیز ظاهر شود. زگیل تناسلی معمولاً بدون درد است؛ اما می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • خون ریزی خفیف
  • احساس سوزش
  • ناراحتی
  • خارش آلت تناسلی

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، با رعایت این موارد از ابتلا و انتقال HPV، زگیل تناسلی و سایر بیماری های مقاربتی پیشگیری کنید:

علت بروز زگیل تناسلی 

زگیل تناسلی طی رابطه جنسی و تماس مستقیم پوست با پوست انتقال می یابد. ویروس عامل زگیل دست و پا با ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی کاملاً متفاوت می باشد. بنابراین، تماس این دسته از زگیل های دست و پا با آلت تناسلی خود شخص یا دیگران نمی تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. تکثیر و اتقال زگیل تناسلی از راه های زیر اتفاق می افتد:

زگیل تناسلی چقدر بعد از آلوده شدن به عفونت HPV ظاهر می شود؟

هر چند در برخی افراد زگیل تناسلی تنها چند هفته بعد از آلوده شدن به عفونت HPV شکل می گیرد، اما این زمان در اکثر افراد معمولاً چند ماه یا چند سال می باشد. به همین دلیل، تشخیص دقیق زمان بروز عفونت امری دشوار است.

همچنین ممکن است عفونت به صورت زگیل تناسلی خود را نشان ندهد؛ یا ممکن است بیمار متوجه وجود زگیل تناسلی در مقعد یا سایر نواحی نشود. در صورت نبود علائم شما ممکن است به طور نا خواسته بیماری را به سایرین منتقل کنید.

کنترل و درمان زگیل تناسلی 

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود، یا بزرگ و تکثیر شود. راه های مختلفی برای خروج زگیل تناسلی از بدن وجود دارد. شما ممکن است برای رهایی از زگیل تناسلی به چندین درمان مختلف نیاز پیدا کنید. اکثر روش های درمانی زگیل تناسلی تحت بی حسی موضعی انجام می شوند. 

طی مراحل درمان، شما باید از فعالیت های جنسی در این ناحیه به طور کامل پرهیز کنید. پزشک شما می تواند با استفاده از یکی از روش های زیر، زگیل تناسلی شما را درمان کند:

1_ الکتروکوتر (سوزاندن)

زگیل تناسلی با استفاده از یک جریان الکتریکی سوزانده و حذف می شود.

2_ کرایو تراپی یا انجماد زگیل تناسلی 

کرایوتراپی طی سرما درمانی، پزشک با اعمال نیتروژن مایع، زگیل تناسلی شما را نابود می کند.

3_ درمان زگیل تناسلی با لیزر

پزشک با کمک نور لیزر، رگ های خونی درون زگیل را از بین برده، تا منبع تغذیه خونی زگیل تناسلی قطع شود.

4_ دارو های موضعی (پوستی)

در این روش شما باید یک بار در هر هفته و به مدت چندین هفته، محلول شیمیایی تجویز شده را روی زگیل تناسلی خود استعمال کنید. این محلول باعث ایجاد زخم زیر زگیل ها و قطع جریان خون می شود. در برخی موارد، اعمال دارو باید توسط پزشک صورت بگیرد.

پزشک شما TCA موضعی را در مطب روی زگیل شما می زند. همچنین پزشک ممکن است یک نسخه برای دارو موضعی مناسب تجویز کند. مثل مصرف شخصی ایمیکیمود (آلدارا) در منزل به مدت چند هفته. 

5_ جراحی

برای موارد بسیار جدی زگیل تناسلی یا عدم پاسخگویی بیمار به سایر درمان ها، جراحی می تواند تجویز شود.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر