ارگاسم پروستات چیست؟

آخرین بروزرسانی: 14 اسفند 1401

در این مقاله می خوانید

پروستات (که اغلب به آن نقطه P نیز گفته می شود) یک غده عضلانی کوچک است که در تولید مایع منی در مردان نقش دارد. این غده هنگام انزال، به خارج شدن مایع منی از آلت تناسلی کمک می کند. همچنین، عصب هایی در اطراف پروستات وجود دارند که وقتی لمس می شوند، احساس خوشایندی ایجاد می شود. غده پروستات فقط در بدن مردان وجود دارد.

پروستات دقیقا کجا قرار دارد؟ 

غده پروستات حدود 5 سانت در داخل مقعد، بین رکتوم (راست روده) و آلت تناسلی قرار دارد. برای پیدا کردن محل پروستات، مستقیم ترین راه، وارد شدن از طریق مقعد است. اما می توان پروستات را به طور غیرمستقیم از طریق پرینه (ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد) لمس نمود.

لمس پروستات چه احساسی ایجاد می کند؟

بستگی به این دارد که از خارج لمس شود یا از داخل بدن. برانگیختگی جنسی، باعث متورم شدن غده پروستات می شود. بنابراین هرچه برانگیختگی بیشتر باشد، پروستات قابل لمس تر می شود.

از بیرون ناحیه پرینه در نزدیکی آلت تناسلی (انتهای داخلی بدنه آلت) ضخیم تر است و نرم تر و گوشتی تر به نظر می رسد. در این ناحیه ممکن است نتوانید پروستات را پیدا کنید، اما لمس آن احتمالا باعث احساس نیاز به دفع ادرار می شود.

از داخل بدن غده پروستات مانند یک برآمدگی گوشتی در دیواره جلوی پوشش داخلی رکتوم (راست روده) احساس می شود. لمس این غده احساس متفاوتی نسبت به سایر بافت های درون رکتوم ایجاد می کند.

آیا ارگاسم پروستات دردناک است؟

احساس ناراحتی جزئی در دفعات اول طبیعی است، اما این کار نباید باعث درد شدید شود.

آیا ماساژ پروستات به ارگاسم پروستات کمک می کند؟

بله، اگر پروستات را به گونه ای ماساژ دهید که احساس لذت بخشی به همراه داشته باشد، با ادامه دادن این کار احتمالا به ارگاسم خواهید رسید. برخی از پزشکان ماساژ پروستات را برای کمک به تسکین علائم برخی مشکلات (مانند پروستاتیت و انزال دردناک) نیز توصیه می کنند. 

بنابراین، این کار علاوه بر ایجاد نوعی احساس خوشایند و ارگاسم، برای سلامتی نیز فوایدی دارد. اگرچه شواهد نسبتا محدودی در رابطه با اثربخشی ماساژ پروستات برای برخی مشکلات خاص وجود دارد، اما به نظر می رسد که این امر فوایدی نیز به همراه دارد. از جمله:

ارگاسم پروستات یا ارضا مقعدی

1_ بهبود اختلال نعوظ (ED)

اگرچه این کار مثل گذشته ها رایج نیست، اما هنوز هم گاهی اوقات از تحریک پروستات برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شود که می تواند به تنهایی و یا در کنار سایر درمان ها (از جمله داروها و…) استفاده شود.

2_ بهبود مشکلات دفع ادرار

تورم غده پروستات می تواند به میزراه (مجرای دفع ادرار) فشار وارد کند و باعث اختلال در دفع ادرار شود. ماساژ پروستات می تواند تا حدودی به کاهش تورم آن کمک کند تا جریان ادرار بهتر شود.

3_ تسکین انزال دردناک

انسداد مایعات در دستگاه تناسلی می تواند باعث درد هنگام انزال شود. ماساژ پروستات گاهی اوقات می تواند به رفع این انسداد کمک کند.

4_ پیشگیری یا حتی درمان پروستاتیت (التهاب پروستات)

در گذشته، ماساژ پروستات، درمان اولیه پروستاتیت (التهاب دردناک پروستات) به شمار می رفت. اما از آن زمان، از آنتی بیوتیک ها جای آن را گرفتند. اگرچه ممکن است برخی افراد همچنان از این روش برای تسکین علائم خود استفاده کنند.

5_ بهبود علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) در واقع بزرگ شدن غده پروستات است که ابتلا به آن با بالا رفتن سن شایع تر است. برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ماساژ پروستات، مشکلات دستگاه ادراری تحتانی ناشی از BPH را کاهش می دهد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر