آیا زگیل تناسلی خارش دارد؟

آخرین بروزرسانی: 1 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل تناسلی زائده یا برآمدگی کوچک و گوشتی است که در ناحیه تناسلی یا مقعد یافت می شود. این زگیل ها، عفونت های ویروسی پوست هستند که در اثر خانواده ویروس های (HPV) به وجود می آیند. 

HPV یک نوع ویروس نبوده و گروهی بیش از 100 نوع ویروس را شامل می شود. با این که اغلب این ویروس ها علائمی را در بدن ایجاد نمی کنند، برخی از آن ها با علائم فیزیکی همراه هستند. تقریبا 90 درصد زگیل های تناسلی در اثر ابتلا به دو نوع 6 و 11 از این خانواده به وجود می آیند.

زگیل های تناسلی خطرناک هستند؟

زگیل های تناسلی اغلب بی خطر بوده و برخلاف بیماری هایی همچون کلامیدیا ارتباطی با ناباروری ندارند، اما برخی موارد این ویروس در زنان عوامل مستقیم ابتلا به سرطان دهانه رحم و در مردان ابتلا به سرطان آلت تناسلی، مقعد و گلو می باشد. 

زگیل های تناسلی معمولا دردناک نبوده و خطری جدی برای سلامت فرد به شمار نمی روند. با این حال، در صورت عدم درمان آن ها امکان بروز ناراحتی و ظاهر نامطلوب در آن ها وجود دارد. 

در صورت بارداری بهتر است جهت تغییر یا تنظیم درمان زگیل های تناسلی به پزشک خود مراجعه شود. در صورت بزرگ بودن زگیل ها، ممکن است جهت اجتناب از بروز هر گونه مشکل پزشک برداشتن آن ها را به بیمار پیشنهاد دهد. در صورت زایمان طبیعی، امکان انتقال زگیل ها به نوزاد وجود خواهد داشت. 

ایا زگیل تناسلی خارش دارد؟

با اینکه افراد مبتلا گاهی اوقات احساس خارش یا سوزش را تجربه می کنند، اغلب زگیل های تناسلی کاملا بدون درد هستند. با این وجود باید بیان داشت که زگیل های یاد شده ظاهر نامطلوبی داشته و سبب کاهش اعتماد به نفس فرد و همچنین ایجاد اضطراب و استرس می شوند.

علائم زگیل های تناسلی 

زگیل های تناسلی اغلب به صورت دسته ای یا گروه های بزرگ پدیدار می شوند. این زائده ها از نظر اندازه با یکدیگر تفاوت داشته و گاه به گاه می توانند دچار خارش یا التهاب نیز شوند:

1_ علائم زگیل تناسلی در زنان

در اغلب موارد زگیل های تناسلی در زنان در اطرف فرج یا مجرای ورودی واژن بروز می دهند. در اکثر مواقع، این زگیل ها بسیار کوچک بوده، هیچ گونه علامتی نداشته و از نظر پنهان می مانند. از جمله نواحی بروز این زگیل ها در زنان می توان نمونه های زیر را نام برد:

2_ علائم زگیل تناسلی در مردان

زگیل های تناسلی در مردان نسبت به زنان شیوع کمتری دارند. مردان این زگیل ها را اغلب در نواحی اطراف مقعد و بر روی سر آلت تناسلی تجربه می کنند. از دیگر نواحی بروز این زگیل ها در مردان می توان به نواحی زیر اشاره کرد:

چه درمان هایی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

درمان زگیل های تناسلی به شدت علائم آن ها بستگی دارد. دارو های وارتیکون و آلدارا از جمله درمان های این زوائد بوده و اغلب موارد آن ها را از بین می برند.

1_ وارتیکون (پودوفیلوتوکسین)

محلول یا پمادی است که برای درمان زگیل های گوشتی و کوچک استفاده می شود. وارتیکون زگیل را به صورت فیزیکی می سوزاند. درمان زگیل ها ممکن است تا یک ماه یا بیشتر به طول انجامیده و احتمال بازگشت آن ها نیز وجود دارد.

2_ آلدارا (ایمی کوئیمود)

این پماد بهترین عملکرد را بر روی زگیل های بزرگ دارد. آلدارا در مبارزه با زگیل ها و ویروس HPV، با سیستم ایمنی بدن همکاری می کند. رفع زگیل ها به کمک این پماد به چندین هفته تا چند ماه زمان نیاز دارد. لازم به ذکر است، احتمال رویش مجدد در زگیل های درمان شده با این دارو کمتر است. 

در موارد شدید و مقاوم تر زگیل های تناسلی ممکن است به برداشت جراحی نیاز باشد. این روش با نام تخریب فیزیکی شناخته شده و به 4 روش اصلی زیر انجام می شود. اما بهترین روش برای برداشتن زگیل کرایوتراپی یا سرمادرمانی است:

3_ سرما درمانی (کرایوتراپی)

در این روش زگیل ها با استفاده از نیتروژن مایع یا یخ خشک منجمد می شوند. اندازه و ضخامت زگیل ها تعیین کننده تعداد و مدت چرخه های انجماد و گرم کردن می باشند. امکان دارد، انجام تا سه دوره درمانی نیاز باشد. بیمار در حین درمان احساس سوزشی خفیف تا متوسط را تجربه می کند.

زگیل های تناسلی موجود در میزراه یا مقعد معمولا به بیشترین درمان نیاز دارند، زیرا امکان دارد در درون مجرا قرار داشته باشند. کرایوتراپی معمولا در کلینیک یا مطب پزشک انجام می شود. همچنین، برای بهتر دیدن بافت غیر عادی، یک ابزار ذره بین به کار گرفته می شود.

4_ برش زگیل تناسلی 

پزشک ناحیه درمان را با تزریق دارو بی حس کرده و سپس نسبت به برش فیزیکی زگیل اقدام می کند.

5_ الکتروسرجری

یک درمان تخصصی است که در آن با استفاده از جریان الکتریکی زگیل ها سوزانده می شوند.

6_ جراحی لیزری

هنگامی که دسترسی به برخی زگیل ها دشوار باشد، برای از بین بردن آن ها از روش جراحی لیزری استفاده می شود. زگیل های درون مقعد از جمله این زگیل ها هستند. 

افراد باید پس از هر گونه درمان، تا زمان التیام کامل زخم های خود از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. همچنین، به مدت 3 ماه پس از درمان و برقراری رابطه با شریک جنسی جدید باید از کاندوم استفاده شود. ویروس HPV عامل زمینه ای بروز زگیل های تناسلی بوده و متاسفانه تاکنون هیچ درمانی برای آن یافت نشده است. بیماران ممکن است در حین ابتلا به یک نوع ویروس HPV به نوع دیگر آن نیز دچار شوند. به همین دلیل، همواره احتمال بازگشت زگیل های تناسلی وجود دارد.

جلوگیری از ابتلا با انجام واکسیناسیون 

استفاده از کاندوم در هنگام برقراری رابطه جنسی موثر ترین محافظ در برابر ابتلا به زگیل های تناسلی است. با این حال، حتی استفاده از کاندوم نیز تضمین کننده عدم انتقال ویروس یاد شده نبوده و امکان انتقال از طریق تماس مستقیم پوستی وجود دارد. واکسن گارداسیل با تقویت سیستم ایمنی در برابر گونه های 6، 11، 16 و 18 می تواند خطر ابتلا به زگیل های تناسلی و همچنین سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر