عمل فتق ناف بزرگسالان و کودکان

آخرین بروزرسانی: 28 آذر 1401

در این مقاله می خوانید

فتق ناف، یک بیرون زدگی غیرطبیعی است که اغلب اوقات شما ممکن است در بالای ناف خود مشاهده یا احساس کنید. به گفته دکتر ناطق، فتق ناف زمانی ایجاد می شود که بخشی از روده، به همراه چربی یا مایع، یک کیسه تشکیل می دهد (بیرون زدگی). این کیسه، از طریق یک دهانه در عضله دیواره شکم بیرون می زند. این عارضه در بزرگسالان و نوزادان علائمی دارد که در ادامه به آن میپردازیم. 

چرا کودکان دچار فتق ناف می شوند؟

گاهی اوقات، کودکی ممکن است با دهانه ای در دیواره شکم خود متولد شود. این مشکل در زمان رشد جنین در دوران بارداری رخ می دهد و عضله دیواره شکم در اطراف اندام ها به طور کامل بسته ها نمی شود. فتق زمانی ایجاد می شود که روده از طریق این دهانه بیرون می زند. 

شما ممکن است متوجه یک برآمدگی در ناف شوید یا ممکن است آن را فقط زمانی احساس کنید که کودک شما به هنگام گریه، سرفه یا مدفوع کردن به نحوی آن عضلات را فشرده می کند. 

عمل فتق ناف بزرگسالان

علائم فتق ناف در بزرگسالان

پس از تولد دیگر نیازی به بند ناف نیست و با رشد کودک، دهانه ی عضلات شکم بسته می شود. گاهی اوقات این عضلات به طور کامل بسته نمی شوند و یک حفره یا سوراخ کوچک به جا می گذارند. در این شرایط، یک حلقه از روده ممکن است وارد دهانه ی بین عضلات شکم شده و منجر به فتق ناف شود. 

  • درد هنگام سرفه، ورزش و خم شدن
  • احساس سوزش
  • درد وحشتناک
  • احساس سنگینى در کشاله ی ران
  • تورم اسکروتوم در مردان

علت ابتلا به فتق ناف در بزرگسالان 

فتق ناف اکثر اوقات در نوزادان رخ می دهد اما بزرگسالان نیز ممکن است به آن دچار شوند. شایع ترین علل فتق ناف در بزرگسالان عبارتند از:

فتق ناف زمانی رخ می دهد که بخشی از روده یا بافت چربی وارد عضله ضعیف شده در ناف می شود. فتق ناف، بیش از دیگر انواع فتق ها در نوزادان یا کودکان کم سن رخ می دهد و اغلب خود به خود بهتر می شود. فتق ناف همچنین ممکن است به دلایل بسیاری در بزرگسالی رخ دهد. برای مثال، فتق ناف ممکن است در بارداری بعلت افزایش فشار به بافت های دیواره شکم ایجاد شود. فتق های نافی که در بزرگسالی ایجاد می شوند به جراحی نیاز دارند.

جراح فتق ناف بزرگسالان و کودکان

این جراحی معمولا توسط جراح عمومی صورت میگیرد اما باید بدانید، بهترین انتخاب برای جراحی انواع فتق، جراح اورولوژی (کلیه و مجاری ادرار) است. جراح کلیه و مجاری ادرار معمولا با استفاده از روش لاپاراسکوپی، فتق را به طور ایمن و موثر درمان می کند.

جراحی ترمیم فتق ناف 

بیشتر جراحی های فتق ناف به صورت سرپایی انجام می شوند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. جراحی فتق اینگوینال شامل جراحی باز، لاپاروسکوپی اندک تهاجمی و جراحی رباتیک می شوند. برخلاف جراحی باز که نیاز به یک برش بزرگ دارد، جراحی فتق ناف اندک تهاجمی، فتق را با استفاده از برش های ریز ترمیم می کند. 

یک عمل کم تهاجمی مزایای بالقوه زیادی دارد که از میان آنها می توان به عوارض کم و بهبودی سریعتر اشاره کرد. پزشک شما طرح درمانی را توصیه می کند که متناسب با شرایط شما باشد. در طول جراحی ترمیم فتق ناف، یک جراح معمولاً:

بهبودی پس از جراحی فتق ناف

جراحی فتق ناف یک عمل معمول و ایمن است. تیم مراقبت پزشکی تمام دستورالعمل های مراقبتی را به شما ارائه می دهد و تا زمان بهبودی کامل از شما پشتیبانی و حمایت می کند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و مجاری ادرار در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر