تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

آخرین بروزرسانی: 29 بهمن 1402

در این مقاله می خوانید

زگیل تناسلی فشار زیادی به بدن وارد می کند. از این جهت، در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، قدرت بدن برای مقابله با سایر بیماری ها کم می شود. برای کمک به بهبودی سریع ‌تر بدن، باید از عوامل استرس‌ زا برای ایمنی مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی حاوی غذاهای فرآوری ‌شده یا کم‌ ارزش پرهیز نمود. لازم به ذکر است در کنار درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی باید به تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی و همچنین پیشگیری از زگیل تناسلی نیز بپردازید.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

مواد غذایی که در ادامه به شرح آنها میپردازیم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوان میکند. باید در رژیم غذایی گنجاند، عبارتند از:

سبزیجات از چند جهت برای شما مفید هستند. به طور کلی توصیه می شود که هر روز 4 تا 5 وعده سبزیجات بخورید. این سبزیجات حاوی ایندول – 3 – کاربینول (I3C) هستند که می تواند به پاکسازی زگیل تناسلی کمک کند. سعی کنید سبزیجات ترد، مانند موارد زیر مصرف کنید:

تقویت سیستم ایمنی با مصرف فولات (ویتامین B9)

فولات یکی از ویتامین های متداول و لازم برای سلامت دهانه ی رحم است، که در درجه ی اول به ساخت و ترمیم DNA و تولید گلبول های قرمز (RBC ها) کمک می کند. معمولاً فولات به اندازه ی کافی از غذاها (بیشتر از همه، سبزیجات برگ سبز تیره) تأمین می شود.

بر اساس مطالعه ‌ای در سال 2021، مشخص شد که فولات و ویتامین B12 نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به گونه‌ ای از HPV (HPV 16) و یک نوع مربوط به پیش سرطانی دهانه ی رحم (نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه ی رحم که با نام CIN شناخته می‌ شود) بازی می ‌کنند.

ویتامین C

ویتامین C وظایف بسیار مهمی در بدن دارد، اما بیشتر برای کمک به سیستم ایمنی شناخته شده است. یک پژوهش در سال 2020 با هدف یافتن این که آیا ویتامینی می تواند خطر ابتلا به HPV و سرطان های دهانه ی رحم مرتبط با آن را کاهش دهد یا خیر، نتیجه گرفت که ویتامین C ممکن است عفونت HPV فعلی را کاهش دهد. همچنین ممکن است از پیشرفت CIN و سرطان دهانه ی رحم جلوگیری کند.

قارچ شیتاکه 

آزمایش‌ های اولیه و کارآزمایی ‌های بالینی نشان می ‌دهند که عصاره ی قارچ شیتاکه که بیشتر به عنوان AHCC شناخته می‌ شود، ممکن است بتواند HPV را درمان کند. اما درمان های طبیعی برای HPV مانند این مورد، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

پرهیز از مصرف مواد زیر در صورت ابتلا به زگیل تناسلی

چگونه می توان سیستم ایمنی را برای مقابله با HPV تقویت کرد؟

چند نکته برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به پاکسازی ویروس وجود دارد که می توان آن ها را رعایت نمود. در مورد دریافت واکسن HPV نیز می توانید با پزشک خود صحبت کنید. واکسن HPV، حتی اگر از قبل به آن مبتلا باشید هم می تواند از ابتلا به انواع دیگر آن (از جمله نوع هایی که منجر به سرطان می شوند)، جلوگیری کند.

1_ مصرف سیگار را ترک کنید.

اگر در حال حاضر سیگاری هستید و HPV دارید، باید تمام تلاش خود را برای ترک سیگار به کار ببرید. به نظر می رسد که سیگار ایمنی شما را کاهش می‌دهد و این موضوع بر توانایی بدن برای مقابله با بیماری ها (از جمله عفونت HPV) تأثیر می ‌گذارد. همچنین کسانی که سیگار می کشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های گوناگون HPV هستند.

2_ استرس خود را کم کنید.

هنگامی که سطح هورمون استرس بدن افزایش می یابد، سیستم ایمنی آن طور که باید کار نمی کند. این بدان معناست که شما در این صورت نمی توانید به بهترین نحو با عفونت هایی مانند HPV مقابله کنید.

3_ در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید.

در مورد این موضوع که آیا رژیم غذایی برای رهایی از HPV به بدن کمک می کند یا خیر، بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. عده ای عقیده دارند که بعضی از ویتامین های ب کمپلکس در تقویت سیستم ایمنی افراد مؤثر هستند؛ ویتامین های B کمپلکس شامل ریبوفلاوین (B2)، تیامین (B1)، ویتامین B12 و فولات است. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی غذاهای سرشار از این ویتامین های B باشد که قطعاً مضر نیستند و ممکن است برای شما مفید باشند.

آیا HPV بر زندگی جنسی افراد تأثیر می گذارد؟

با تشخیص داده شدن بیماری HPV، ضربه ی مهلکی به زندگی جنسی شما وارد نخواهد شد. اگر برای زگیل تناسلی خود تحت درمان هستید، ممکن است فقط لازم باشد چند هفته رابطه ی جنسی برقرار نکنید. به خاطر داشته باشید که داشتن یک شریک جنسی و استفاده از وسایل مراقبتی، می تواند به کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی کمک کند.

در صورتی که به زگیل تناسلی ابتلا دارید، ممکن است لازم باشد شریک جنسی کنونی شما نیز برای آن معاینه شود؛ چرا که زگیل تناسلی به راحتی از طریق تماس پوستی منتقل می شود.

تشخیص زگیل تناسلی

اگر در مورد تشخیص HPV خود احساس نگرانی می کنید، روش ها و آزمایشاتی برای تشخیص دقیق این بیماری وجود دارد. HPV ممکن است از طریق یک پاپ اسمیر روتین یا زگیل تناسلی تشخیص داده شود. اکثر موارد HPV طی دو سال خود به خود از بین می روند. 

با این حال، ممکن است پزشک درمانی برای علائم به خصوص بیماری و همچنین منابع حمایتی را به فرد پیشنهاد کند. برای کمک به تقویت کردن سیستم ایمنی بدن برای مقابله با HPV، می توانید مصرف سیگار را ترک کنید، سطح استرستان را کاهش داده و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. 

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص اورولوژی در تهران  

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون به خیر
    اقای دکتر مدتی هست متوجه دوتا دونه ریز روی التم شدم البته نمیدونم از چه زمانی دقیق مشاهده میشده ولی الان خیلی حساس شدم.
    من 21 سالمه، مجردم و رابطه های زیادی نداشتم چندتایی بوده و اون ها هم امن بوده و قکر نمیکنم ک مبتلا بوده باشن
    به هرحال به هرطریقی بوده زائده هایی میبینم که کلا روحیمو خراب کرده و داره روی کل زندگیم تاثیر میذاره ممنون میشم شما ببینید و بگید چقدر احتنال داره که اینها زگیل تناسلی باشن.
    ممنون از وقتی که میزارید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام زگیل نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام دکترپسر و 34سالمه چند سال پیش زگیل داشتم یه زائده ریز بدون تغییر باقی مانده بود نمونه برداری کردم نوع 6بود دکترم واکسن گاردازیل تجویز کرد زدم دکتر ایل چون 2سال از بین نرفته یعنی از بدنم دیگه بیرون نمیره و آیا واکسن زدن برام چقدر مفیده
    1. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      نمونه چن روز پیش گرفتم و واکسن هم امروز زدم
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام واکسن برای پیشگیری از ابتلا به سایر موارد مفید هست و در درمان مواردی که از پیش گرفته اید موثر نیست سیستم ایمنی خود را تقویت کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر