درمان سریع عفونت مثانه

آخرین بروزرسانی: 21 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، درمان سریع عفونت ادراری (UTI) مصرف آنتی بیوتیک است. اما این راه، تنها راه بهبود علائم عفونت ادراری نیست. برخی از درمان ها نیازی به نسخه پزشک ندارند و می توان آن ها را (علاوه بر درمان هایی که پزشک توصیه کرده) در خانه انجام داد. 

اما باید نسبت به درمان های خانگی محتاط باشید و قبل از امتحان یک روش جدید، حتما با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال، نوشیدن مخلوط جوش شیرین و آب ممکن است به درمان عفونت ادراری کمک کند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که حدودا 5 درصد از مسمومیت های مربوط به جوش شیرین، ناشی از نوشیدن جوش شیرین برای درمان عفونت ادراری بود.

درمان سریع عفونت مثانه یا مجاری ادراری

قطعا سریع ترین درمان نسخه پزشک است. داورهای زیر معمولا توسط پزشک تجویز میشوند، اما بهترین کار مراجعه به پزشک و مشخص شدن میزان عفونت تشکیل شده است.:

درمان های خانگی زیر می توانند به کاهش علائم دردناک عفونت ادراری و یا جلوگیری از آن ها در کنار مصرف داروی تجویزی پزشک کمک کنند:

1_ مصرف آب و غذاهای آبکی را افزایش دهید.

یکی از اولین کارهایی که هنگام ابتلا به عفونت ادراری باید انجام دهید، نوشیدن آب فراوان است. زیرا نوشیدن آب می تواند به دفع باکتری های ایجاد کننده و عفونت کمک کند و شما را در مسیر بهبودی قرار می دهد.

اکثر مردم تصور می کنند که چون هنگام تشنگی آب می نوشند، آب مورد نیاز بدن خود را دریافت می کنند. اما شما باید روزانه حداقل شش تا هشت لیوان آب بنوشید. به طور کلی توصیه می شود که زنان حدود 2.7 لیتر آب و مردان حدود 3.7 آب در روز دریافت کنند.

2. ویتامین  C مصرف کنید. 

مصرف فراوان مواد غذایی حاوی ویتامین  C اهمیت زیادی دارد. چرا که مقادیر زیاد ویتامین  C ادرار را اسیدی تر می کند و این امر، از رشد باکتری ها در دستگاه ادراری جلوگیری می کند. اگرچه افراد مبتلا عفونت ادراری بهتر است که از مصرف مرکبات و سایر غذاهای اسیدی خودداری کنند. زیرا این مواد غذایی مثانه را تحریک نموده و باعث درد هنگام دفع ادرار می شوند. 

3. درد ناشی از عفونت ادراری را با گرما تسکین دهید.

التهاب و تحریک ناشی از عفونت های ادراری می تواند باعث سوزش، احساس فشار و درد در اطراف ناحیه تناسلی شود. استفاده از پد های حرارتی و کیسه آب گرم می تواند به تسکین این مشکلات کمک کند. اما باید دمای پد را پایین نگه دارید و آن را مستقیما روی پوست قرار ندهید. بهتر است هر بار 15 دقیقه از پد حرارتی استفاده کنید تا از بروز سوختگی جلوگیری شود.

4. حذف مواد غذایی محرک مثانه 

کافئین، الکل، غذاهای تند، نیکوتین، نوشیدنی های گازدار و شیرین کننده های مصنوعی می توانند مثانه را تحریک نموده و بهبودی را دشوارتر کنند. بنابراین بهتر است از مواد غذایی سالم و مفید مانند کربوهیدرات های پر فیبر (از جمله جو دوسر یا عدس) استفاده کنید.

5. به طور مکرر ادرار خود را دفع کنید.

با هر بار دفع ادرار (حتی اگر مقدار کمی باشد)، تعدادی از باکتری های ایجاد کننده عفونت در مجاری ادراری از بین می روند. بنابراین توصیه می شود به طور مکرر مثانه خود را خالی کنید.

6. درمان سنتی عفونت ادراری

یکی از گیاهان دارویی که گاهی اوقات برای عفونت های دستگاه ادراری تحتانی استفاده می شود، عرق خارشتر است که اثر بسزایی در درمان سریع عفونت ادراری دارد. همچنین، برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف مکمل هایD-mannose نیز ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت ادراری کمک کند.D-mannose نوعی قند ساده است که به طور طبیعی در میوه ها (از جمله پرتقال، سیب و ذغال اخته) یافت می شود. 

7. سبک زندگی سالم تری داشته باشید.

ایجاد برخی تغییرات سبک زندگی می تواند به بهبود عفونت ادراری کمک نموده و از بروز عفونت مجدد جلوگیری کند. به عنوان مثال:

8. مصرف گوشت قرمز و مرغ را کاهش دهید.

برخی مطالعات حاکی از آن است که مرغ و گوشت آلوده به باکتری E.coli می توانند باعث عفونت ادراری شوند. اما این مطالعات ثابت نکرده که خوردن گوشت یا مرغ باعث عفونت ادراری می شود. در واقع، برخی از باکتری های E.coli می توانند بدون ایجاد هیچ مشکلی در روده ها زندگی کنند. اما باکتری های روده می توانند وارد دستگاه ادراری شده و باعث عفونت شوند. 

خطر بروز این اتفاق در زنان بیشتر از مردان است. زیرا زنان مجرای ادرار کوتاه تری نسبت به مردان دارند و این بدان معنی است که باکتری ها مسیر کوتاه تری برای رسیدن به مثانه دارند. کاهش مصرف گوشت و افزایش مصرف میوه و سبزیجات می تواند تا حدودی خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که خطر ابتلا به عفونت ادراری در افراد گیاه خوار، 16 درصد کمتر از سایر افراد است.

آیا خوردن سرکه سیب به درمان عفونت ادراری کمک می کند؟

برخی مطالعات نشان می دهد که سرکه سیب دارای برخی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است، اما هیچ مدرک علمی یا پزشکی معتبری وجود ندارد که نشان دهد خوردن سرکه سیب، عفونت های ادراری را درمان می کند. علاوه بر این، نوشیدن مقادیر زیاد سرکه سیب می تواند منجر به تحریک گلو و پوسیدگی دندان ها نیز شود.

آیا موز برای عفونت ادراری مفید است؟

براساس گفته انجمن اورولوژی آمریکا، موز یکی از مواد غذایی دوستدار مثانه به شمار می رود. زیرا موز در بیشتر افراد باعث تحریک مثانه نمی شود. سایر میوه ها و سبزیجات دوستدار مثانه نیز عبارتند از گلابی، لوبیا سبز، کدو حلوایی و سیب زمینی. اگرچه خوردن موز ممکن است به کاهش تحریک مثانه کمک کند، اما به تنهایی عفونت ادراری را برطرف نمی کند.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام من قبلا مشکل زیاد اراری داشتم روز پنج شش بار دستشوی میرفتم بعد که دوکتور رفتم کم شده ولی مثانه و شکم خیلی درد داره چطوری درمان میشه کدوم دوکتور مراجعه کنیم لطفا راهنمای کنید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام دکتر ارولوژیست
  • تصویر کاربر قیصر پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    نعوظ بطور کامل حتی مصرف ویگرا هم اثری ندارد ۶۶ ساله البته حدود ۵سال است که چنین هستم البته روزانه یک پاکت سیگار مصرف میکنم و وزنم حدود صد کیلو گرم است،
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام سیگار را قطع کنید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر