تجربه کسانی که زگیل تناسلی دارند

آخرین بروزرسانی: 26 دی 1401

در این مقاله می خوانید

من مردی سی ساله هستم که برای رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی کنم. چند وقتی است که مبتلا به زگیل مقعدی شده ام و تجربه ی شخصی خودم  از ابتلا به زگیل تناسلی را برا شما بازگو می کنم.

هر 3 ماه آزمایش می دهم و در حال مدیریت زگیل تناسلی و عفونت های مقاربتی هستم. نیازی به گفتن نیست، اما وقتی برای اولین بار متوجه شدم که زگیل مقعدی دارم بسیار مضطرب و نگران شدم. آن زمان اصلاً فکرش را نمی کردم که بتوانم یک ساله این مشکل را درمان کنم! 

در طی آن یک سال من چیزهای زیادی در مورد HPV یاد گرفتم، نحوه ی انتقال و درمان آن برای من مشخص شد، درمان خود را کامل کرده و سیستم ایمنی خود را تقویت کردم و یاد گرفتم که چگونه با پارتنر خود درباره ی آن صحبت کنم. امیدوارم به اشتراک گذاشتن داستان من و آنچه که من یاد گرفته ام برای تمام افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد.

نحوه ی درمان زگیل تناسلی  

من دوست دارم قبل از انجام رابطه ی جسی مقعدی خودم را آماده کنم. معمولاً این کار را با دوش گرفتن و استفاده از لوبریکانت (روان کننده) در مقعد شروع می کنم. یک بار زمانی که داشتم انگشت خود را به درون مقعدم فرو می بردم تا لوبریکانت بزنم، متوجه بافت سفتی شدم که با سایر بافت های نرم مقعد فرق داشت. بسیار نگران شدم و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کردم.

زگیل ها کوچک بودند و روی سوراخ مقعد (خارجی) و درون کانال مقعد (ناحیه داخلی بین سوراخ مقعد و راست روده) قرار داشتند. حدود یک ماه پس از اولین ملاقاتم با پزشک تحت عمل جراحی با لیزر برای برداشتن زگیل ها قرار گرفتم؛ اما دو ماه بعد دوباره زگیل ها برگشتند! 

همین امر باعث شد که به یک متخصص دیگر مراجعه کنم. متخصص اورولوژی جدیدم کرایوتراپی (سرما درمانی) برایم تجویز و انجام داد. همچنین برایم کرم مخصوصی به منظور تقویت سیستم ایمنی در ناحیه اعمال شده تجویز کرد که هفته ای دوبار روی مقعد و داخل آن می زدم.

تجربه کسانی که زگیل تناسلی دارند

صحبت کردن در مورد مشکلات جنسی می تواند سخت باشد؛ اما من تازه فهمیدم که صحبت کردن و مشورت گرفتن از افراد درست و مناسب (چه حضوری، چه آنلاین) تا چه حد مهم است! از اینکه دوستانی دارم که هم به موضوعات مربوط به سلامت جنسی علاقه مند هستند و هم هیچوقت من را قضاوت نمی کنند بسیار خوشحالم. 

بیشترین استرس من برای جراحی و دوره ی نقاهت بعد از آن بود. خیلی از افرادی که با آنها صحبت کردم تجربه ی خودشان از جراحی را با من به اشتراک گذاشتند و من را آرام کردند. زیاد طول نکشید تا فهمیدم بسیاری از افراد در دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. بزرگ ترین دلداری زمانی بود که یکی به من گفت «من هم دقیقاً همین مشکل را داشتم!» و شروع به تعریف تجربه ی خود از ابتلا و درمان زگیل هایش کرد.

این نوع ارتباطات باعث شد تا من خجالت را کنار بگذارم و دیگر خودم را سرزنش نکنم. از آن به بعد تمام تلاشم را برای پیشگیری و درمان انجام دادم.

متخصص اورولوژی مناسب خود را پیدا کنید.

یادم می آید که اولین پزشکی که برای زگیل های مقعدی خود به او مراجعه کرده بودم بسیار غیر صمیمی بود. همچنین من می خواستم تا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ی ابتلا به زگیل و ویروس HPV بیشتر بدانم؛ اما او جواب های مبهمی به سؤالاتم می داد و فقط می گفت «تنها راه درمان زگیل، جراحی با لیزر است». 

این موضوع باعث شد که من سراسر اضطراب و استرس شوم. چون یک عمل جراحی با بیهوشی عمومی و یک دوره نقاهت طولانی (2 هفته مرخصی) و یک رژیم غذایی سخت را در پیش داشتم. همه ی اینها خیلی برایم زیاد بود.

دو ماه بعد از جراحی با لیزر زگیل هایم برگشت و این دکتر گفت که باید دوباره لیزر را انجام دهی. می دانستم که امکان عود مجدد زگیل تناسلی پس از درمان بسیار رایج است اما با توجه به استرسی که برای اولین عمل خود تحمل کردم اصلاً دلم نمی خواست که آن را تکرار کنم. 

می دانستم که برای درمان زگیل تناسلی روش های دیگری هم وجود دارد. بنابراین با پزشک عمومی خود صحبت کردم و از او خواستم که متخصص دیگری به من معرفی کند.

در اولین ملاقاتم با متخصص جدید به شدت احساس راحتی و صمیمیت کردم. بدون هیچ خجالتی مشکلات و اضطراب هایم را با او در میان گذاشتم. متخصص جدیدم بعد از انجام معاینه و فهمیدن اینکه چقدر از عمل لیزر دوم می ترسم، پمادی به نام «ایمیکیمود» را به معرفی کرد و توضیح داد که استفاده از این پماد در عرض چند هفته (یا مصرف طولانی تر آن به تشخیص پزشک) به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا زگیل ها را خود به خود کاهش داده یا از بین ببرد. او به من توضیح داد که این پماد در50% مواقع جواب می دهد.

یک ماه بعد پزشک بعد از معاینه ی من متوجه شد که رشدی در زگیل ها وجود ندارد (زیاد نشده اند)، اما کم هم نشده اند. این یک خبر خوب بود. بعد از این اتفاق، پزشک پیشنهاد داد که برای از بین بردن زگیل های فعلی، یک سری روش های درمانی سبک و ملایم (در مقایسه با لیزر درمانی) را در کنار پماد ایمیکیمود انجام دهم.

ویزیت های من با این متخصص جدید بسیار مفید بود. با وجود اینکه روش های درمانی مختلف تأثیرات متفاوتی دارند، اما همچنان با هر روش درمانی احتمال عود مجدد زگیل ها وجود دارد. زگیل تناسلی می تواند سرسخت بوده و به سختی از بین برود.

از پزشک خود پرسیدم «برای اینکه از رشد بیشتر زگیل ها و انتقال آن به دیگران جلوگیری کنم، آیا نباید دیگر رابطه جنسی مقعدی داشته باشم؟». پاسخ پزشک کاملاً خنثی بود. او در این رابطه پاسخ داد: «با وجود اینکه برخی از افراد ترجیح می دهند که رابطه جنسی مقعدی را متوقف کنند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد این کار صد در صد جلوی عود یا پیشرفت زگیل ها را می گیرد. همچنین، تقریباً تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند می توانند ناقل HPV باشند، حتی اگر زگیل نداشته باشند!»

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟

رابطه جنسی ایمن داشته باشید.

یکی از روش هایی که برای رابطه ی جنسی ایمن انجام می دهم این است که از شرکای جنسی خود تا حد امکان در مورد سابقه جنسیشان سؤال می پرسم. بعد از سال ها نحوه ی سؤال پرسیدن و صحبت کردن را به خوبی فهمیده ام. مثلاً به صورت غیر مستقیم می فهمم که در روابط جنسی قبلی خودشان از کاندوم استفاده می کردند یا همیشه رابطه جنسی پر خطر داشته اند. 

همچنین نحوه ابتلا به کلامیدیا، تبخال تناسلی و سوزاک را توضیح داده و کم کم وارد بحث زگیل می شوم. زمانی که در مورد زگیل مقعدی خود یا افراد صحبت می کنم جواب های متعددی می گیرم. باورتان نمی شود که چند نفر از قبل با HPV آشنا هستند و حتی درگیر آن بوده اند. اکثر افراد می دانند چقدر راه انتقال آن آسان است و هر کسی ممکن است به این مشکل دچار شود. 

از طرفی برخی از افراد از زگیل تناسلی می ترسند و دوست ندارند که رابطه جنسی داشته باشند. البته من همیشه به تصمیم آنها احترام می گذارم و متوجه شده ام که مطرح کردن این موضوعات هم به خودم و هم به دیگران کمک می کند تا در مورد سلامت جنسی خود آزادانه صحبت کنند.
یکی از واکنش های رایج به این موضوع این است که «خب باید از کاندوم استفاده می کردی» یا «پس بیا از کاندوم استفاده کنیم». باید بدانید که کاندوم تنها در شرایط خاص می تواند از عفونت های مقاربتی پیشگیری کند و HPV می تواند از طریق هرگونه تماس مستقیم پوست با پوست ناحیه آلوده به ویروس و همچنین رابطه ی غیر مقعدی مثل بوسیدن، انگشت کردن و رابطه جنسی دهانی (در صورت عدم وجود کاندوم) نیز منتقل شود.

یک نکته ی مهم: کمی وقت بگذارید و خودتان را انگشت کرده و درون مقعد خود را به صورت کامل بررسی کنید. این کار باعث می شود که بافت زگیل خود را لمس کرده و از وجود بافت های غیر عادی مطلع شوید. در صورت احساس هر چیز غیر عادی به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. یادتان باشد که تشخیص زودهنگام زگیل تناسلی، روند درمان آن را آسان تر خواهد کرد.

اولین باری که فهمیدم زگیل مقعدی داشتم، فکر می کردم می توان آن را یک بار درمان کرد و برای همیشه از شر آن خلاص شد. اما این تفکر کاملاً اشتباه بود. با تجربه ها و اطلاعاتی که به دست آوردم اکنون شرایط خود را پذیرفتم و دیگر اضطرابی برای مشکل خود ندارم.

دکتر شهریار ناطق، متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشین این دونه ها بیرون از واژنم در اومدن 3 انگشت فاصله دارن و اینکه من رابطه جنسی از جلو نداشتم اگه میشه راهنمایم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام عکس خیلی واضح نیست اما شبیه زگیل هست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر