آیا پروستات باعث عدم نعوظ میشود؟

آخرین بروزرسانی: 3 بهمن 1401

در این مقاله می خوانید

پروستات یکی از اندام هایی است که تا زمانی که دچار مشکل نشود، مردان به آن توجهی نمی کنند! بنابراین با توجه به اهمیت این عضو بدن برای سلامت جنسی مردان، مشکل پروستات امری جدی تلقی می شود. پروستات عملکردهای مختلفی دارد که مهم‌ ترین آنها تولید مایع سمینال (که بخش مهمی از منی را تشکیل می ‌دهد) می ‌باشد. سوال این است آیا بزرگی پروستات باعث عدم نعوظ میشود؟

این اندام همچنین در مجاورت اعصاب و رگ های خونی تغذیه کننده ی آلت تناسلی مردانه قرار دارد. به این معنا که هر گونه درمان اعمال شده روی پروستات، می تواند تأثیراتی بر عملکرد جنسی مرد نیز داشته باشد.

در این متن، ما به مواردی مثل چگونگی ارتباط هیپرپلازی خوشخیم پروستات (BPH) با ناتوانی جنسی مردان (ED)، تغییرات میل جنسی و مشکلات انزال خواهیم پرداخت. علاوه بر این، به گزینه های درمانی برای مواجهه با ناتوانی جنسی اشاره خواهیم کرد.

وظیفه و نوع عملکرد غده ی پروستات چیست؟

پروستات یکی از بخش های سیستم تولید مثل مردان می باشد. این اندام درون بدن مردان و در نزدیکی پایه آلت تناسلی مردانه قرار دارد. وظیفه ی اصلی غده ی پروستات تولید مایع برای اسپرم (منی) است. طی فرآیند انزال، عضلات ناحیه ی پروستات شما نیز با انقباض به خروج منی از آلت تناسلی شما کمک می کند.

مشکلات رایج پروستات 

دو مشکل رایج پروستات، بزرگ شدگی پروستات (که با نام هیپرلازی خوشخیم پروستات شناخته می شود) و سرطان پروستات است. یکی از مهم ترین علائم بیماری های ذکر شده مشکل در دفع ادرار است. مشکل در ادرار می تواند شامل تکرر ادرار، احساس نیاز فوری به دفع ادرار، ناتوانی در ادرار با شدت جریان عادی یا حتی احساس گیر کردن ادرار در مثانه و عدم تخلیه کامل مثانه باشد. به این علائم، علائم مجاری ادراری تحتانی (LUTS) گفته می شود.

در طول زندگی یک مرد، پروستات دو بار وارد فاز رشد اصلی می شود: بار اول در دوران بلوغ جنسی و بار دیگر در بازه ی سنی 50 الی 60 سالگی. 

تحقیقات نشان داده است که حدود نیمی از مردان در دهه ی 50 زندگیشان به نوعی از هیپرپلازی خوشخیم پروستات یا BPH دچار می شوند. این عدد با بالا رفتن سن به طور تصاعدی بیشتر نیز می شود. به همین دلیل بسیاری از مردان مسن از مشکلات مجاری ادراری تحتانی ذکر شده رنج می برند.

آیا بزرگی پروستات باعث عدم نعوظ میشود؟

سؤالی که بسیاری از مردان مطرح می کنند این است که آیا پروستات یا هیپرپلازی خوشخیم پروستات می تواند منجر به ناتوانی جنسی شود؟ پاسخ مختصر به این سؤال: نه واقعاً!

در حالی که پروستات یکی از اندام های مهم برای عملکرد جنسی مردان محسوب می شود، اما هیپرپلازی خوشخیم پروستات در واقع بیشتر یک مشکل ادراری است، نه یک مشکل جنسی.

معمولاً بزرگ شدگی پروستات مشکل ساز نمی شود؛ به جز مواقعی که علائم آن آزار دهنده شده و نیاز به درمان وجود داشته باشد. در چنین حالتی ممکن است نگرانی شما برای ناتوانی جنسی منطقی باشد. 

درمان بزرگی پروستات 

برای درمان هیپرپلازی خوشخیم پروستات، دو گزینه پیش رو خواهید داشت: 

1_ دارو درمانی برای کوچک کردن پروستات

فلومکس و سایر دارو های مشابه به گروه دارو های مسدود کننده ی آلفا تعلق دارند. مسدود کننده های آلفا عضلات اطراف پیشابراه را شل کرده و جریان ادرار را آزاد می‌کنند. اما یکی از عوارض این داروها، کاهش جریان خون به آلت تناسلی طی حالت نعوظ می باشد که ممکن است برای فرد مشکل ساز شود! آوودارت یک داروی دیگر از گروه دارو های ضد تستسترون است که جلوی رشد پروستات را می گیرد. 

2_ پیشگیری از بزرگ تر شدن  و جراحی پروستات

پایین بودن سطح تستسترون بدن نیز می تواند منجر به ناتوانی جنسی مردان شود. در نهایت، عمل جراحی نیز با آسیب رساندن به ساختار اطراف آلت تناسلی می تواند منجر به ناتوانی جنسی شود که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا بزرگ شدن پروستات می تواند منجر به عدم انزال شود؟

خیر. بزرگ شدگی پروستات به تنهایی نمی تواند باعث ناتوانی در انزال شود.

🔔 اما نکته اینجاست: عوارض جانبی بسیاری از درمان های بزرگ شدن پروستات می تواند منجر به چنین مشکلاتی شود:

1_ انزال بازگشتی

زمان که شما دچار انزال می شوید، مایع منی از انتهای آلت تناسلی شما خارج می شود. اما در حالت انزال بازگشتی تمامی یا بخشی از مایع منی به جای خروج وارد مثانه ی شما می شود تا در آینده همراه با ادرار دفع شود.

2_ ناتوانی در خروج منی

زمانی اتفاق می افتد که با وجود انزال، منی و اسپرم به طور کلی از بدن شما خارج نمی شود.

🔔 بعضاً به هر دوی این موارد انزال خشک گفته می شود. با وجود این که این اتفاق خطرناک نیست، اما انزال خشک با توجه به احساس متفاوت آن می تواند برای مرد ناخوشایند باشد. همچنین، با توجه به اینکه بارداری با عدم خروج مایع منی امکان پذیر نبوده و در صورت محدودیت مقدار این مایع نیز بارداری دشوار است، پس طبیعی است که انزال خشک همراه با مشکلات ناباروری نیز خواهد بود.

آیا هیپرپلازی خوشخیم پروستات (BPH) باعث کاهش میل جنسی می شود؟

خیر، هیپرپلازی خوشخیم پروستات خود به خود نمی تواند منجر به کاهش میل جنسی شود. البته، اگر شما از دارو های مهار کننده ی 5-آلفا ردوکتاز استفاده می کنید، باید بدانید که این دارو میل جنسی شما را کاهش‌ می دهد. از نمونه های رایج این دسته از دارو ها می توان به آوودارت و پروسکار اشاره کرد.

این داروها با متوقف کردن فرآیند تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستسترون کار خود را انجام می دهند. این کار به کاهش اندازه ی پروستات شما کمک می کند؛ اما از طرف دیگر، کمبود سطح دی هیدروتستسترون می تواند منجر به کاهش میل جنسی نیز شود.

آیا رابطه جنسی باعث پیشگیری از بزرگی پروستات میشود؟ 

احتمالاً خیر. تا به امروز هیچ سندی دال بر تأثیر رابطه ی جنسی در پیشگیری از هیپرپلازی خوشخیم پروستات مشاهده نشده است.

به نظر می رسد که سن و سال شما بیشتر از فعالیت جنسی شما روی اندازه ی این اندام اثر می گذارد. یک تحقیق روی 2000 مرد مبتلا به هیپر پلازی خوش خیم پروستات نشان داد که میزان فعالیت جنسی و دفعات انزال هیچ ارتباطی با اندازه ی پروستات ندارد.

ایا التهاب پروستات باعث زود انزالی میشود

آیا می توانم از ناتوانی جنسی پس از جراحی پیشگیری کنم؟

پروستاتکتومی یک جراحی برای کوچک تر کردن اندازه ی پروستات است که می تواند علائم هیپرپلازی خوشخیم پروستات را بهبود ببخشد. امروزه در بسیاری از جراحی های پروستاتکتومی از تکنیک های دوری از اعصاب استفاده می کنند تا خطر آسیب رسانی به بافت اطراف و بروز ناتوانی جنسی کاهش یابد. همچنین، مداخله های مختلفی برای کمک به بازیابی توانایی جنسی برای دوره ی بعد از این جراحی در دسترس می باشد.

برای افزايش شانس بازیابی توانایی آلت تناسلی و جلوگیری از ناتوانی جنسی، می توانید از روش های متعددی استفاده کنید. یکی از این گزینه ها توانبخشی آلت تناسلی نام دارد که با استفاده از دارو جریان خون این ناحیه را ارتقاء می دهد. از جمله ی این داروها می توان به ویاگرا اشاره کرد، که باید شب قبل خواب مصرف شود. 

البته، شواهد برای میزان تأثیر این درمان کافی نیست. پیشنهاد می شود مردان بعد از گذراندن دوران نقاهت از دارو های ارتقاء دهنده ی جریان خون استفاده کرده و به عادات و برنامه ی جنسی پیشین خود ادامه دهند تا از مشکلات دراز مدت احتمالی پیشگیری شود.

من بعد از جراحی پروستات خود دچار ناتوانی جنسی شده ام، باید چه کار کنم؟

 برای درمان ناتوانی جنسی بعد از جراحی، گزینه های درمانی اصلی شامل ویاگرا، سیالیس و لویتا می باشد. تحقیقات نشان داده است که این داروها با آرام کردن رگ های خونی تغذیه کننده ی آلت تناسلی و افزایش جریان خون به این ناحیه، عملکرد جنسی و توانایی نعوظ را بیشتر می کنند. البته ممکن است دارو بلافاصله پس از جراحی تأثیر خود را نشان ندهد. 

علت این امر شاید عدم جریان خون از رگ های در حال بهبودی ناحیه ی جراحی باشد. اما بعد از اتمام بهبودی کامل این رگ ها، دارو می تواند کار خود را به خوبی انجام دهد. در واقع 35 الی 75 درصد مردان دچار ناتوانی جنسی بعد از جراحی پروستات به ویاگرا پاسخگویی مناسبی را نشان می دهند. البته، زمان شروع پاسخگویی مناسب می تواند از چند هفته تا چند سال باشد.

اگر ویاگرا، سیالیس یا لویترا نتیجه ی مطلوب را به همراه ندارد یا به دلایلی مثل تداخل دارویی قادر به مصرف این دارو ها نیستید، آلپروستادیل می تواند گزینه ی درمانی جایگزین شما باشد. این دارو می تواند در قالب کاورجکت (گونه ی تزریقی آلپروستادیل) یا قرص میوز (یک قرص قابل جای گذاری در مجرای ادراری) ارائه شود.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص اورولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مصرف قرص پروترال آیا باعث خال های گوشتی در صورت میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر رحیمی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام و درود بر شما
    پدربنده 61 ساله است از سال قبل یونوگرافی و آزمایش psa انجام میدهد.اندازه پروستات 51 cc میباشد. باتوجه به نتایج سونوگرافی و آزمایشات آیا پدر بنده احتیاج به درمان یا پیگیری خاصی دارد؟
    پزشک عمومی برای ایشان تامسوسولیسین تجویز کرده که البته هنوز مصرف نمیکند. در ضمت علایمی بالینی خاصی مثل بیدار شدن از خواب برای ادرار ندارند. در ضمن عموی بنده مبتلا به سرطان پروستات بودند و تحت درمان قرار گرفته اند
    مدارک پزشکی نیز خدمت شما پیوست شده است. ممنون از راهنمایی ارزنده شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام،احتمال سرطان پروستات برای ایشان مطرح نیست اما دارو برای پروستات مصرف کنند
  • تصویر کاربر کریم پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 792 مشاهده پرسش
    ایا وازاکتومی میتواند تسریع کننده بزرگی پروستات یا عامل اصلی باشد .در صورت مثبت بودن آیا با عکس عمل وازاکتومی بهبود حاصل میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،وازكتومي به هيچ وجه تاثيري روي بزرگ شدن و يا سرطاني شدن بيضه ندارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر