دفع سریع سنگ کلیه از لوله حالب

آخرین بروزرسانی: 1 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

تا زمانیکه سنگ در کلیه باشد هیچ گونه علائمی از خود نشان نمیدهد، زمانی که سنگ جابجا شده و برای خروج وارد حالب میشود، درد و علائم دفع سنگ کلیه بروز میدهد. حالب با منقبض کردن سعی بر دفع سنگ کلیه دارد، و همین امر باعث احساس دردهای شدید در شما میشود.

در حالی که برخی سنگ های کلیوی کوچک به آسانی و بدون درد از مجاری ادراری عبور می کنند، برخی دیگر به دلیل بزرگی یا داشتن لبه های تیز در نواحی مختلف گیر کرده و درد شدیدی را به وجود می آورند. درد باعث شده تا فرد بدنبال دفع سریع سنگ کلیه از لوله حالب باشد.

دفع سریع سنگ کلیه از لوله حالب

اغلب این سنگ ها به قدری کوچک هستند که بدون نیاز به مداخله پزشکی از بدن دفع می شوند. با این حال، در حدود 20 درصد موارد سنگ کلیوی بزرگ تر از 2 سانتی متر بوده و نیازمند درمان هستند.

لیتوتریپسی، یک درمان غیر تهاجمی است که بدون سوراخ کردن پوست سنگ های کلیوی بزرگ را درمان می کند. در این فرایند، محل سنگ ها با استفاده از آزمایش های تصویر برداری مشخص شده و سپس با ارسال انرژی فراصوت یا امواج شوک شکسته می شوند. امواج شوک، مقادیر متمرکزی از اشعه ایکس هستند که با گذشتن از پوست و بافت ها، سنگ های کلیوی را خرد می کنند. 

سنگ های یاد شده پس از شکسته شدن ظرف مدت چند هفته به آسانی از مجاری ادراری خارج می شوند. لیتوتریپسی با از بین بردن برخی سنگ ها، نیاز به انجام جراحی تهاجمی را برطرف می کند. لیتوتریپسی، تنها فرایند غیر تهاجمی برای رفع سنگ های کلیوی است. 

مناسب بودن این فرایند برای بیمار به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل قرار گیری سنگ، تحمل بیمار و موارد دیگر بستگی دارد. همچنین، انجام برخی مانور ها و اقدامات در طول این فرایند می تواند دستیابی به نتایج بهتر را ممکن سازد.

انواع روش های درمانی سنگ کلیه

فرایند های دیگری نیز برای درمان سنگ های کلیوی به کار می روند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ یورتروسکوپی یا لیتوتریپسی

یورتروسکوپی یک فرایند کم تهاجم است که سنگ های کلیه و میزنای را درمان می کند. این فرایند معمولا همراه با بی حسی نخاعی یا بیهوشی در اتاق عمل انجام شده و بیمار بدون نیاز به بستری به خانه مرخص می شود. 

در یورتروسکوپی، متخصص اورولوژی یک لوله نازک را به مجرای ادرار وارد کرده و با شناسایی سنگ ها، اقدام به تخریب آن ها می کند. بیمارانی که تحت درمان دارویی با دارو های ضد انعقاد هستند نیز می توانند این فرایند را انجام دهند.

2_ درمان سنگ کلیه به روش pcnl

یک فرایند جراحی برای درمان سنگ هایی است که به کمک لیتوتریپسی یا آندوسکوپی درمان نمی شوند. در این فرایند، یک برش کوچک بر روی کمر و کلیه ایجاد شده و سنگ کلیه خارج می شود.

3_ جراحی باز کلیه یا لاپاراسکوپی

یک فرایند جراحی تهاجمی تر است که جراح با استفاده از برش لیزری به صورت مستقیم به سنگ کلیوی دسترسی پیدا می کند.

4_ استنت گذاری

استنت یک ابزار لوله مانند و مصنوعی است که در برخی فرایند ها استفاده می شود. استنت با قرار گرفتن در مجاری ادراری از تنگی یا انسداد آن ها جلوگیری کرده و امکان عبور آسان تر را برای ادرار فراهم می کند.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر