مترونیدازول برای عفونت ادراری

آخرین بروزرسانی: 26 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

در حالی که مترونیدازول جهت مبارزه با عفونت های ادراری تولید نشده، اما گاها برای درمان عفونت مجرای ادرار مکرر و غیر گنوکوکی تجویز می شود. در این موارد، مترونیدازول می تواند باکتری عامل اورتریت را ظرف مدت 7 روز از بین ببرد. قبل از مصرف این دارو برای درمان عفونت های ادراری، بیماران باید درباره مقدار مصرف و عوارض جانبی احتمالی آن با متخصص کلیه و مجاری ادراری حتما مشورت کنند.

موارد مصرف مترونیدازول

مترونیدازول دارای موارد مصرف متعددی است که از جمله آن ها می توان به درمان عفونت های استخوان، مفاصل، خون، قلب، معده، پوست و واژن اشاره کرد. پزشکان معمولا تنها زمانی مترونیدازول را تجویز می کنند که بیمار به عفونت های ادراری مکرر و مقاوم ابتلا یافته باشد. 

این دارو صرف نظر از مسمومیت عصبی که می تواند با خود به همراه داشته باشد، برای بیماری ها و مشکلات متعددی نیز تجویز می شود. از جمله مصارف دیگر مترونیدازول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ عفونت های واژن

بیمارانی که در دوره بهبودی پس از ابتلا به عفونت های ادراری قرار دارند، باید مقادیر زیادی آب بنوشند. عفونت های واژن با منشا باکتریایی معمولا با استفاده از مترونیدازول درمان می شوند. همچنین، مطالعات نشان می دهند که این دارو در از بین بردن عفونت تریکوموناس در واژن نتایج بی نظیری به همراه دارد. مقدار مصرف ایده آل در درمان واژینوز باکتریایی، روزانه یک قرص مترونیدازول 500 میلی گرم به مدت یک هفته می باشد.

2_ درمان عفونت های مجاری ادرار با مترونیدازول 

همان طور که از نام آن مشخص است، این عفونت ها اندام های مرتبط با مجاری ادرار را به خود مبتلا می کنند. این اندام ها شامل دستگاه ادراری همچون میزراه، مثانه و کلیه ها می شوند. عفونت های ادراری در زنان نسبت به مردان، شیوع بیشتری دارند. علت آن نیز، کوتاه تر بودن مجرای میزراه در خانم ها است. 

عفونت های مجاری ادرار تقریبا در 20 درصد زنان 65 ساله و مسن تر بروز می دهند. در اغلب موارد، عامل عفونت، باکتری هایی هستند که از مدفوع به مجرای ادراری وارد شده اند. ابتلای مادر به عفونت های ادراری می تواند سبب بروز تب در شیرخواران شود. 

رایج ترین علائم عفونت های ادراری شامل: سوزش ادرار، تکرر ادرار در شب و بوی بد یا رنگ تیره ادرار می شوند. تغییر در رنگ و بوی ادرار معمولا با درد شکمی و تب همراه است. برخی بیماران نیز وجود خون در ادرار (هماچوری) را گزارش کرده اند. مهم ترین عامل عفونت های ادراری باکتری اشریشیا کولای است. 

انتشار باکتری به کلیه ها می تواند سبب آسیب به اندام ها شود. به همین دلیل، درمان هر چه سریع تر عفونت های یاد شده ضرورت دارد. عوارض مرتبط با عفونت های ادراری شامل پلی نفریت حاد (عفونت کلیوی)، سیستیت (التهاب مثانه) و اورتریت (التهاب میزراه) می شوند.

3_ عفونت های روده و معده

مترونیدازول یک روش درمانی استاندارد برای عفونت های روده ای همچون کولیت آمیبی (دیسانتری) بوده و زخم های گوارشی ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری را نیز درمان می کند. این دارو یک درمان خانگی برای زخم ها و عفونت های معده نیز به شمار می رود. 

مصرف متداول مترونیدازول در درمان زخم های معده، مقاومت به این دارو را در سطح جامعه به طور چشم گیری افزایش داده است. درمان با مترونیدازول در انواع عفونت های کلستریدیوم دیفیسیل بسیار موثر است.

4_ عفونت های دهان و دندان

دندانپزشک ها در سراسر دنیا جهت درمان عفونت های حاد دندانی – آرکی از ترکیب آموکسی سیلین و مترونیدازول استفاده می کنند. مطالعات نشان داده اند که این ترکیب دارویی نسبت به درمان با آزیترومایسین موثر تر خواهد بود.

5_ عفونت های قلبی

مترونیدازول همچنین در درمان التهاب دریچه های قلب نیز کاربرد دارد. در یک آزمایش موردی بیان شد که فرد مبتلا به اندوکاردیت با مصرف مترونیدازول توانست بیماری خود را شکست دهد. این دارو همچنین به عنوان آنتی بیوتیک پیشگیرانه (پروفیلاکتیک) نیز برای بیماران دارای دریچه قلب مصنوعی تجویز می شود.

6_ درمان اورتریت غیر گنوکوکی مقاوم

افرادی که عفونت های ادراری مکرر را تجربه می کنند، ممکن است از نظر ابتلا به سرطان مثانه در معرض خطر بالا تری قرار داشته باشند. اورتریت یک عفونت ادراری است که تنها میزراه را به خود مبتلا می کند. در موارد غیر پیچیده اورتریت، برخی آنتی بیوتیک ها برای مقابله با این عفونت به کار گرفته می شوند. 

در صورتی که دارو های یاد شده در درمان شکست خورده یا بازگشت عفونت مشاهده شود، پزشک مصرف مترونیدازول را برای بیمار تجویز خواهد کرد. طبق یک آزمایش تصادفی و کنترل شده، اضافه کردن مترونیدازول به رژیم دارویی سبب بهبود علائم اورتریت در مردانی شد که به عفونت تریکوموناس واژینالیس ابتلا داشتند. 

مترونیدازول در ترکیب با آزیترومایسین یا داکسی سایکلین نتایج مطلوبی را جهت درمان اورتریت غیر گنوکوکی ایجاد می کند. البته، مترونیدازول در درمان عفونت های ادراری منتشر شده به کلیه یا مثانه به کار گرفته نمی شود. این دارو در ترکیب با اریترومایسین یا اریترومایسین اتیل سوکسینات بیشترین اثر بخشی را خواهد داشت. 

این دارو ها می توانند ظرف 7 روز اورتریت های عود کننده را درمان کرده و علائم بیمار را از بین برند. مصرف کنندگان باید از تمامی دستور العمل های مصرف مترونیدازول پیروی کنند. فراموشی وعده مصرف یا عدم اتمام دوره درمان تاثیر منفی بر اثر بخشی دارو خواهد داشت. اورتریت گنوکوکی، باکتری دیپلوکوک و کلامیدیا تراکوماتیس به مصرف مترونیدازول پاسخگو نخواهند بود. در صورت تصور بر وجود سوزاک، قبل از درمان اورتریت باید نسبت به درمان سوزاک اقدام کرد.

تداخلات دارویی مترونیدازول

قبل از مصرف مترونیدازول، بیماران باید پزشک خود را از تمامی داروها یا مکمل های گیاهی مصرفی خود مطلع کنند. برخی دارو ها همچون سایمتدین و فنی توئین می توانند بر اثر بخشی و ایمنی مترونیدازول تاثیر گذار باشند. زنان باردار و مادران شیر ده باید از مصرف این دارو خودداری کنند. 

این دارو همچنین می تواند با محصولات حاوی الکل همچون شربت سرفه تداخل داشته باشد. مصرف کنندگان داروی دیسولفیرام باید از مصرف مترونیدازول خودداری کنند. دیسولفیرام، دارویی است که برای ترک اعتیاد به الکل تجویز می شود.

عوارض جانبی مترونیدازول

بیماران همواره باید از عوارض جانبی ویژه مترونیدازول آگاهی داشته باشند. این دارو می تواند سبب عوارضی همچون درد شکم، گیجی، خشکی دهان، خارش واژن، تورم زبان و علائمی همچون سرما خوردگی شود. عوارض جدی تر مترونیدازول شامل: 

عوارض جانبی خفیف تا متوسط مترونیدازول به خوبی تحمل می شوند. با این حال، عوارض شدید تری همچون مسمومیت عصبی نیاز به درمان پزشکی دارند. در صورت تجربه این علائم باید فورا خود را به بیمارستان یا پزشک رساند. مترونیدازول هنگامی بیشترین تاثیر را دارد که در درمان عفونت های ادراری غیر گنوکوکی و پایدار به کار برده می شود.

چگونه می توان از عفونت ادراری جلوگیری کرد؟

عفونت های ادراری می توانند سبب بروز عوارض شده و نیازمند درمان شدید با آنتی بیوتیک هستند. به همین دلیل، پیشگیری بهتر از درمان است. نوشیدن مقادیر زیاد آب، باکتری های موجود در مجاری ادراری را به بیرون رانده و یکی از روش های پیشگیری از این عفونت ها به شمار می آید.

مصرف نوشیدنی های اسیدی نیز با تغییر ویژگی های ادرار، امکان رشد را برای باکتری ها دشوار می کنند. تخلیه مثانه پس از رابطه جنسی و مراقبت از بهداشت واژن نیز از دیگر روش های پیشگیری از ابتلا به عفونت های ادراری است.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر