علت سوزش ادرار مکرر

آخرین بروزرسانی: 19 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید

احتمالاً شما هم به این مشکل بر خورده اید که وقتی به دستشویی می روید، در زمان دفع ادرار با احساس سوزش مواجه می شوید. این احساس سوزش ادرار یکی از علائم اصلی عفونت مجاری ادراری می باشد که بیشتر زنان با آن آشنایی دارند. عفونت مجاری ادراری یک مشکل بسیار رایج است، اما آیا سوزش ادرار مکرر، علت خاصی دارد؟

عفونت مجاری ادراری با علائمی مثل سوزش ادرار، درد در ناحیه ی لگن و تکرر ادرار همراه بوده که باعث پایین آمدن کیفیت زندگی روزانه می شود. کلید رفع علائم آزار دهنده ی عفونت مجاری ادراری و پیشگیری از عوارض این بیماری مثل عفونت کلیه، «درمان به موقع عفونت» می باشد.

سوزش ادرار ناشی از عفونت مجاری ادراری 

می خواهید بدانید که ریشه و علت زمینه ای این سوزش کجا است؟ عفونت مجاری ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری در مجاری ادراری، مثانه یا کلیه ی شما رشد می کند. مجاری ادراری به لوله هایی گفته می شود که مثانه ی شما را برای دفع ادرار از بدن، به خروجی بین واژن و کلیتوریس متصل می کند. 

زمانی که این باکتری ها به میزان کافی رشد کنند، به ناحیه مربوطه آسیب زده و منجر به بروز علائم آزار دهنده ی متعددی می شوند. این علائم می تواند موارد زیر را در بر بگیرد:

علت سوزش ادرار مکرر و عوامل خطر زای آن

عوامل خطر زای رایج عفونت مجاری ادراری در زنان شامل موارد زیر است:

1_ راه های جلوگیری از بارداری

داشتن رابطه ی جنسی و حتی برخی از روش های مقابله با بارداری، شما را بیش از پیش در معرض خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری قرار می دهد. دیافراگم، اسپرمیساید (اسپرم کش) و روان کننده های واژن، همگی با ایجاد تغییر در ساختار باکتریایی واژن می توانند باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری شوند. 

2_ تضعیف سیستم ایمنی بدن

بیماری های مزمن یا شدید می توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما در برابر این باکتری ها شوند. در نتیجه ی این امر، بدن شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری و سوزش ادرار مکرر، قرار خواهد داشت. 

3_ یائسگی

در دوران یائسگی سطح pH واژن و در نتیجه ساختار باکتریایی واژن دچار تغییراتی می شود. این تغییر در ساختار باکتریایی واژن می تواند خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری را افزایش دهد. 

4_ مشکلات تخلیه ادرار

بیماری هایی که تخلیه ی کامل ادرار مثانه را با مشکل مواجه می کنند، می توانند باعث بالا رفتن خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری شوند. از جمله این بیماری های زمینه ای می توان به نوروپاتی یا آسیب دیدگی های نخاعی اشاره کرد. 

تشخیص عفونت مجاری ادراری

تشخیص عفونت مجاری ادراری با یک آزمایش ادرار ساده انجام می شود. دوره درمان استاندارد برای عفونت مجاری ادراری یک دوره ی 3 الی 5 روزه ی مصرف آنتی بیوتیک می باشد.

در برخی از موارد، مخصوصاً در صورت بازگشت مستمر عفونت، پزشک ممکن است یک آزمایش مختص عفونت مجاری ادراری با نام «آزمایش کشت ادرار» برای شما تجویز کند. این آزمایش نوع باکتری عامل عفونت مجاری ادراری را به طور دقیق مشخص کرده و پزشک به کمک نتیجه این آزمایش می تواند مناسب ترین آنتی بیوتیک را در نظر بگیرد. نتیجه این آزمایش معمولاً دو الی چهار روز زمان می برد.

چگونه از عفونت مجاری ادراری پیشگیری کنیم؟

عفونت مجاری ادراری آنقدر آزار دهنده است که اکثر زنان هر کاری برای در امان ماندن از آن انجام می دهند. در ادامه به برخی از تغییرات ساده ی سبک زندگی -که می تواند به پیشگیری از عفونت مجاری ادراری کمک کند، اشاره خواهیم کرد. 

موارد زیر احتمال و میزان ورود باکتری های مضر به واژن (که علت اصلی بروز عفونت مجاری ادراری است) را کاهش می دهد. پس سعی کنید موارد زیر را در زندگی روزمره ی خود رعایت کنید:

1_ دفعات بیشتری مثانه ی خود را خالی کنید

در زمان احساس نیاز به ادرار، ادرار خود را نگه ندارید. طی روز حداقل هر چهار ساعت یک بار باید مثانه ی خود را تخلیه کنید. همچنین، بهتر است بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کنید؛ این کار با شستن باکتری ها به میزان زیادی خطر ابتلا به این دسته از عفونت ها را کاهش می دهد. 

2_ بیشتر آب بنوشید

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که آب بیشتری می نوشند کمتر از سایرین به عفونت های بازگشت پذیر مجاری ادراری دچار می شوند. پزشکان پیشنهاد می دهند که روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشید. 

3_ شست و شو و خشک کردن ایمن تر را در دستور کار قرار دهید

در زمان شستن یا پاک کردن اندام ها، از جلو به پشت عمل کنید تا آلودگی های احتمالی وارد مجاری ادراری شما نشود. از محصولات بهداشتی حساسیت زا یا معطر استفاده نکنید. در واقع، تا جای ممکن بهتر است شست و شو های مربوطه با آب انجام شود. همچنین، به جز موارد تجویز شده توسط پزشک از دوش های داخلی در این ناحیه استفاده نکنید. 

4_ از روش های ضد بارداری جایگزین استفاده کنید

در صورت ابتلا به عفونت های مجاری ادراری متعدد و مستمر، بهتر است روش های ضد بارداری دیافراگم و اسپرمیساید (از جمله کاندوم های حاوی اسپرمیساید) خود را با روش های دیگری مثل قرص های ضد بارداری جایگزین کنید. برای انتخاب یک روش جایگزین می توانید با پزشک خود مشورت داشته باشید. 

چگونه درد یا سوزش حین ادرار را درمان کنیم؟

درمان با توجه به علت زمینه ای این درد یا سوزش انجام می شود. اولین گام درمان، شناخت علت درد یا سوزش هنگام ادرار است که می‌ تواند مواردی مثل عفونت مجاری ادراری، التهاب، عوامل مربوط به رژیم غذایی و مشکلات مثانه یا پروستات را در بر بگیرد:

1_ مصرف آنتی بیوتیک 

عفونت مجاری ادراری معمولاً با مصرف دارو های آنتی بیوتیک درمان می شود. در صورت شدید بودن درد، ممکن است برای شما داروی فنازوپریدین تجویز شود. نکته: فنازوپریدین باعث قرمز یا نارنجی شدن رنگ ادرار شما شده که می تواند لک هایی روی زیرپوش شما ایجاد کند. 

2_ جلوگیری از ابتلا 

اگر سوزش ادرار ناشی از التهابات تحت تأثیر حساسیت پوستی است، معمولاً با پرهیز از عامل حساسیت زا به طور خود به خود درمان می شود. 

راه های متعددی برای کاهش شدت علائم آزار دهنده ای مثل ناراحتی و درد زمان ادرار وجود دارد. از جمله این موارد می توان به نوشیدن آب کافی یا مصرف دارد های بدون نیاز به نسخه مثل AZO یا اوریستات برای درمان درد ادرار اشاره کرد. سایر درمان های دارویی نیازمند نسخه ی پزشک می باشند.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر