برای درد بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

آخرین بروزرسانی: 22 مهر 1402

در این مقاله می خوانید

درد بیضه راست و یا چپ می تواند دلایل متعددی مانند آسیب تروماتیک، سنگ کلیه، فتق، عفونت و بیماری های مختلف دیگر داشته باشد. برخی از آن ها جزئی هستند اما برخی دیگر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. اما برای درد بیضه به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

برای درد بیضه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

درد بیضه ممکن است به دلیل آسیب یا عارضه ای باشد که از بیضه یا کشاله ی ران شروع شده است. با این حال در بسیاری از موارد، عامل آن در جای دیگری از بدن وجود دارد. همچنین، فرد ممکن است به دلایلی مانند فتق، فشار اعصاب یا مشکلات گوارشی دچار درد بیضه شود. متخصص اورولوژی یا یا اورولوژیست، بهترین گزینه ی مراجعه، برای درد بیضه است، زیرا علاوه بر مشکلات بیضه، تسلط کافی بر بیمارهای مجاری ادراری را نیز دارد. 

در این مقاله به بررسی علل احتمالی درد بیضه و زمان مراجعه به پزشک خواهیم پرداخت:

1_ ضربه دیدن بیضه

ضربه به بیضه ها می تواند باعث کبودی، درد و تورم و همچنین پارگی بیضه یا ایجاد هماتوسل شود؛ هماتوسل زمانی رخ می دهد که خون در اطراف بیضه تجمع کرده و به آن فشار می آورد و بر جریان خون تأثیر می گذارد.

2_ واریکوسل بیضه

واریکوسل، ورید یا رگ هایی در بیضه هستند که به طور غیر طبیعی، بزرگ و گشاد شده اند و گاهی اوقات هیچ علائمی بروز نمی دهند. در موارد علامت دار، فرد درد بیضه را تجربه می کند و این درد با انجام فعالیت بدنی و یا در طی روز بدتر می شود. واریکوسل ممکن است بر روی باروری فرد نیز تأثیر بگذارد.

پزشکان علت بروز واریکوسل را نمی دانند اما معمولاً می‌ توانند آن را با جراحی درمان کنند. لازم به ذکر است که اکثر موارد واریکوسل بدون علامت هستند و پزشک ها اغلب آن ها را به طور اتفاقی پیدا می کنند. در صورتی که پزشک واریکوسل ها را تشخیص دهد، معمولاً نیازی به عمل واریکوسل ندارند زیرا در اکثر اوقات، درد بیضه معمولاً نتیجه ی چیز دیگری است.

3_ اپیدیدیمیت 

اپیدیدیمیت به عفونت اپیدیدیم که محل بلوغ اسپرم قبل از خروج از بدن است، گفته می شود. علائم اپیدیدیمیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دردی که به تدریج بیشتر می شود
  • کیسه ی بیضه هنگام لمس احساس گرما کند
  • ورم

عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک و همچنین عفونت دستگاه ادراری نیز می توانند باعث بروز اپیدیدیمیت شوند. پزشکان معمولاً این بیماری را با آنتی بیوتیک درمان می کنند.

4_ فتق

فتق زمانی رخ می دهد که بافت بدن از بخش ضعیف ماهیچه های شکمی بیرون بزند. فتق اینگوینال یکی از انواع فتق است که می تواند به داخل کیسه ی بیضه فشار وارد کرده و باعث درد و تورم در بیضه شود.

پزشکان ممکن است بتوانند فتق اینگوینال را کاهش دهند یا آن را به جای خود برگردانند. با این حال، فتق تقریباً همیشه به جراحی (ترمیم فتق) نیاز دارد.

5_ سنگ کلیه

درد ناشی از سنگ کلیه می تواند تا بیضه ها نیز گسترش پیدا کند و پزشکان این درد را درد ارجاعی می نامند. درد ارجاعی به زمانی اطلاق می شود که درد فراتر از ناحیه ای باشد که باعث ایجاد مشکل در آن شده است. سایر علائمی که پزشکان ممکن است با سنگ کلیه مرتبط بدانند، عبارتند از:

توصیه ی پزشکان این است که منتظر بمانید تا سنگ کلیه دفع شود. با این حال در صورتی که سنگ پس از مدتی دفع نشد یا فرد علائم عفونت مانند تب یا ترشح را تجربه کرد، باید در اسرع وقت تحت درمان پزشکی قرار بگیرد.

درمان‌ سنگ کلیه می ‌تواند شامل جراحی برای برداشتن سنگ و سنگ شکنی با امواج شوک باشد. این نوع سنگ شکن، از امواج شوک برای شکستن سنگ ها استفاده می کند.

6_ اورکیت

اورکیت، نوعی عفونت و التهاب بیضه است. اپیدیدیمیت درمان نشده می تواند منجر به اورکیت شود. علائم آن عبارتند از:

اورکیت نیاز به درمان فوری دارد. گاهی اوقات درد آن می تواند به قدری شدید باشد که شبیه به پیچ خوردگی بیضه (که خود نیز یک فوریت پزشکی است) به نظر برسد. درمان اورکیت با توجه به علت زمینه ای آن تعیین می شود. در صورتی که این عفونت باکتریایی باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند و اگر عامل بیماری ویروس باشد، درمان های حمایتی مانند مصرف مسکن های بدون نسخه، استراحت کردن و بالا بردن کیسه ی بیضه توصیه می شوند.

در صورتی که درد و تورم بیضه ناشی از پیچ خوردگی بیضه باشد، ممکن است لازم باشد که افراد مبتلا به اورکیت به صورت فوری با سونوگرافی اسکروتال مورد ارزیابی قرار گیرند.

7_ پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه، یک عارضه ی جدی پزشکی است و زمانی رخ می دهد که طناب اسپرماتیک مانند یک آبنبات عصایی پیچ بخورد و جریان خون بیضه را قطع کند. طناب اسپرماتیک حاوی رگ های خونی و مجرای دفران است. مجرای دفران یا لوله ی منی نیز اسپرم را قبل از انزال از اپیدیدیم به مجاری انزالی منتقل می کند.

به طور معمول، پیچ خوردگی بیضه عارضه ای است که در مردان جوان و معمولاً افراد زیر ۲۵ سال شایع تر است. علائمی که پزشکان آن ها را به پیچ خوردگی بیضه ربط می دهند، عبارتند از:

درد ناشی از پیچ خوردگی بیضه گاهی تدریجی است. برخی از افراد مبتلا به این عارضه، دردی را تجربه می کنند که در طی چند روز به آرامی بدتر می شود. طبق انجمن اورولوژی آمریکا، پیچ خوردگی بیضه معمولاً در بیضه ی سمت چپ بیشتر از سمت راست رخ می دهد.

درمان این مشکل شامل جراحی برای اصلاح پیچ خوردگی است. در موارد نادری که جراح نمی تواند پیچ خوردگی را ترمیم کند، ممکن است خود بیضه را بردارد. عموماً پیچ خوردگی بیضه فقط یک بیضه را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین برداشتن آن به طور معمول بر باروری فرد تأثیر نمی گذارد؛ هر چند این موضوع بعید اما امکان پذیر است.

8_ تومور بیضه

تومور بیضه می تواند باعث بروز درد و تورم در ناحیه ی بیضه شود . علائم دیگر آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بروز درد خفیف در کشاله ی ران
  • وجود توده (برآمدگی) در بیضه
  • تورم بیضه

درد بیضه در کودکان

کودکان ممکن است در اثر ضربه دیدن بیضه ها (در ورزش یا بازی های خشن)، احساس درد داشته باشند. با وجود این، درد بیضه در نوجوانان و کودکان نیز می‌ تواند دلایلی مشابه بزرگسالان داشته باشد.

در صورتی که کودک از درد بیضه شکایت می کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. زیرا گاهی اوقات ممکن است یک وضعیت اورژانسی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. در این موارد بهتر است احتیاط کرده و با پزشکان و متخصصان مشورت نمود تا این که کودک در معرض آسیب های جدی قرار بگیرد.

حتماً بایستی به کودکان خود آموزش دهیم که بتوانند در مورد درد بیضه های خود همچون درد قسمت های دیگر بدنشان صحبت کنند. شاید داشتن این مکالمه سخت و ناخوشایند به نظر برسد، اما می تواند به سلامت آن ها کمک کند و این امری ضروری است.

دکتر شهریار ناطق، متخصص اورولوژی در تهران

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تارب جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    مدتی است فقط بیضه سمت راستم کمی ورم داره و در خفیفی دارم در حالت حرکت درد ندارم در حالت نششتن درد آن قابل احساس است
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام لطفا با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر گوچی پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    درود دوباره به شما آقای دکتر
    تو رو خدا پاسخم رو بدید ، میدونم باید معاینه بشم .
    من هم طول آلتم کوچیکه هم بیضه هام ، سن بنده هم ۲۷ سال هست . ( راهم خیلی خیلی دوره )
    فقط به بنده بگید راهی هست بیضه های بنده بزرگ بشه ؟ به خدا دارم دیوونه میشم ، تکلیفم رو مشخص کنید لطفاً ، میدونم باید معاینه بشم .
    فقط لطفاً بگید میشه بیضه هام بزرگتر بشه ؟ اصلا بچه دار شدن واسم مهم نیست .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام بزرگ شدن الت امکان پذیر هست بیضه خیر
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر