عوامل تشدید کننده پروستات

آخرین بروزرسانی: 9 مرداد 1402

در این مقاله می خوانید

پروستات غده کوچکی است که در عملکرد تولید مثل در مردان، نقش مهمی دارد. مجرای ادرار، لوله ای است که مردان از طریق آن ادرار می کنند. شما میتوانید با خارج کردن عوامل تشدید کننده پروستات از روتین زندگی خود، میزان عود آن را کاهش دهید.

پروستات زمانی که سالم است، به شکل دونات است و به دور مجرای ادرار، پیچیده است، به همین دلیل بزرگ شدن پروستات، دفع ادرار را دشوار می کند. سه حالت اصلی برای مشکلات پروستات در مردان وجود دارد، این حالت ها، عبارتند از:

عوامل تشدید کننده پروستات

علت اصلی ابتلا به بزرگی پروستات به درستی شناخته نشده، اما این بیماری عمدتا در مردان مسن، رخ می دهد. بزرگ شدن پروستات، در مردانی که بیضه های آن ها قبل از رسیدن به بلوغ، برداشته شده، ایجاد نمی شود. به همین دلیل، برخی معتقدند که بزرگ شدن خوش خیم پروستات، ممکن است که با عواملی همچون افزایش سن و بیضه ها، مرتبط باشد.  

مردان بطور معمول، تستوسترون (هورمون مردانه) و مقداری استروژن (هورمون زنانه) است، تولید می کنند. با افزایش سن، مقدار تولید تستوسترون فعال در خون مردان کاهش می یابد، که این امر باعث افزایش نسبت استروژن بیشتر به تستوسترون می شود.

 این شرایط ممکن است باعث بزرگ شدن خوش خیم پروستات شود، زیرا افزایش نسبت بالاتر استروژن به تستوسترون در خون، فعالیت موادی را افزایش می دهد که باعث رشد سلول های پروستات می شوند.

از نگاهی دیگر، با کاهش سطح تستوسترون خون، کماکان میزان تولید و تجمع سطح دی هیدروتستوسترون (یک هورمون مردانه که در رشد و پرورش پروستات نقش مهمی دارد)، در مردان مسن ادامه دارد. تجمع دی هیدروتستوسترون (DHT)، ممکن است سلول های پروستات را به ادامه رشدشان، تشویق کند. 

دانشمندان دریافته اند که مردانی که DHT تولید نمی کنند، دچار هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا بزرگی پروستات نمی شوند. مردانی که شرایط زیر را دارند، بیشتر در معرض هیپرپلازی خوش خیم پروستات، قرار دارند:

برای اطلاع از انواع روش های درمانی پروستات میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

کدام غذاها می تواند عامل تشدید بیماری پروستات باشند؟

همانطور که قبل تر اشاره کردیم تغذیه و روتین زندگی نقش مهمی در کنترل و میزان بزرگی پروستات دارند، پس رعایت رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مواردی که برای پروستات شما  عاملی خطرزا بوده اند را بیان کرده ایم: 

1. گوشت گاو تغذیه نشده با علف ارگانیک

ارتباط بین سرطان پروستات و مصرف گوشت گاوی که به صورت تولید انبوه، پرورش می یابند، بیش از بیست سال پیش توسط موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان، بررسی شد.

گاوهایی که برای تولید انبوه گوشت گاوه، به صورت صنعتی پرورش می یابند، از موادی مانند ذرت، غلات و سویا، تغذیه می کنند. این مواد، باعث فعال شدن واکنش های شیمیایی در بدن گاوها می شود، که این واکنش ها، مشابه زمان است که دستگاه گوارش گاو برای مبارزه با یک ماده خارجی، فعال می شود. 

وجود این عناصر غیر طبیعی در گوشت گاوهای تولید انبوه صنعتی، ممکن است دلیلی باشد برای اینکه چرا مردانی که گوشت گاوهای تولید انبوه صنعتی را مصرف می کنند، ۱۲ درصد بیشتر از مردانی که گوشت گاوهای تغذیه شده با علف ارگانیک و بدون مواد افزودنی، را مصرف می کنند، به سرطان پروستات مبتلا می شوند. این مساله درباره گوشت گوسفندی که با خوراکی هایی که با متابولیسم بدن آن ها به اندازه کافی، مناسب نیست، پرورش داده می شوند، نیز صدق می کند.

2. مرغ غیر ارگانیک

گوشت جوجه های پرورشی به صورت تولید انبوه در مرغداری ها، آغشته به هورمون ها، آنتی بیوتیک ها و استروئیدها هستند که این مواد بر رشد حیوان و همینطور گوشت آن ها تاثیر می گذارد. هنگامی که پرندگان، غذاهایی را مصرف می کنند که برای هضم آن ها، سیستم گوارششان تکامل نیافته است، باعث ایجاد سموم در بدن آن ها می شود، و بافت های بدنشان در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد بیشتر از اندازه طبیعی خود، رشد می کنند. 

مرغ های پرورش یافته صنعتی، حاوی آمین های هتروسیکلیک هستند، که تحقیقات نشان داده است، این مواد باعث ایجاد سرطان پروستات در موش ها می شود و همچنین به DNA در بافت پروستات کشت شده انسان آسیب می رساند.

3. لبنیات

چربی های اشباع شده در بیشتر لبنیات تولید شده صنعتی، آن ها را برای سلامت پروستات مشکل ساز می کند. مصرف لبنیات به طور کلی، رژیم کم چربی را که برای سلامت پروستات بهترین گزینه است را، تضعیف می کند. بنابراین برای افرادی که به پروستات مبتلا هستند، بهتر است کلسیم مورد نیاز بدن خود را به جای لبنیات از ماهی سالمون، سبزیجات و بادام دریافت کنند.

4. کافئین عامل تشدید کننده پروستات

کافئین به عنوان یه ماده ادرار آور عمل می کند، به این معنی که با افزایش میل شما به ادرار کردن و افزایش دفعات دفع ادرار در شما، باعث کم شدن آب بدن شما می شود. تخلیه مثانه برای افرادی که دچار بزرگی پروستات هستند، ممکن است یه مساله چالش برانگیز باشد و باعث ناراحتی آن ها شود. برای تسکین این علائم، بهتر است مصرف مواد کافئین دار، مانند چای و قهوه را در برنامه روزانه خود، کاهش دهید.

5. غذاهای تند و پر ادویه و اسیدی

از آن جایی که غذاهای تند و اسیدی باعث التهاب مثانه و همینطور پروستات می شوند، علائم اولیه ادرار را در مردانی که از سلامت پروستات خود رنج می برند یا پروستات آن ها مشکل دارد، افزایش می دهند. بنابراین سعی کنید در برنامه غذایی خود، از ادویه های تندی همچون کاری، فلفل قرمز و سس تند، کمتر استفاده کنید.

6. الکل

الکل یکی دیگر از موادی است که میل به دفع ادرار را افزایش می دهد، و در نتیجه نیاز فوری و مکرر به دفع ادرار ایجاد می کند. این مساله باعث کم آبی بدن می شود که خود می تواند هم مثانه و هم پروستات را تحریک کند.

7. محصولات پخته شده شیرین

هر چه محصولات پخته شده، شیرین تر باشند، احتمال وجود چربی اشباع شده در آن ها نیز بیشتر است که این مساله برای سلامت پروستات، مشکل ساز است. محصولات پخته شده، از چربی های اشباع شده، برای چسباندن مواد به یکدیگر و ایجاد بافتی صاف و کامل، استفاده می کنند. مانند تمام چربی های اشباع شده، چربی های موجود در محصولات پخته شده، می توانند علائم بیماری پروستات را در مردان، بدتر کنند.

8. مقدار سس سالاد

در این جا هم، باز چربی های اشباع شده هستند که مقصر شناخته می شوند. در سس های سالاد، اغلب از چربی های اشباع شده به عنوان بدنه و بافت سس استفاده می کنند، در واقع بخشی از بافت سس که باعث ایجاد چسبندگی آن به سالاد می شود.

9. چربی های اشباع شده در مواد غذایی

همه ما می دانیم که چربی هاش اشباع شده، مزایای کمی دارند، و به عنوان یکی از دلایل بروز بیماری های قلبی در جوامع امروزی، شناخته می شوند. تحقیقات جدید انجام شده، نشان می دهند که این چربی های اشباع شده، علاوه بر اینکه تاثیرات مخربی برو قلب شما می گذارند، برای سلامت پروستات شما نیز مناسب نیستند. چربی های اشباع شده، عمدتا در مواد زیر وجود دارند.

غذاهای مفید برای پروستات 

غذاهای ذکر شده در بالا، همگی بد نیستند. برخی از غذاها برای سلامت پروستات بسیار مفید هستند و از آن حمایت می کنند، همچنین می توانند برخی از علائم بیماری پروستات را در افراد مبتلا، از بین ببرند. در این جا، برخی از این مواد غذایی را که بهتر است برای سلامت پروستات خود در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید، آورده شده اند.

1. ماهی سالمون

مصرف ماهی های چرب، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا حدود ۷۰ درصد، و خطر مرگ و میر ناشی از آن را تا حدود ۵۰ درصد، کاهش می دهند. ماهی های سرشار از چربی های سالم و کلسیم به علاوه امگا ۳، به کاهش التهابات پروستات کمک می کنند.

2. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی پخته شده، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، مردانی که به طور مرتب، گوجه فرنگی پخته شده می خورند، ۲۸ درصد کمتر از سایر مردانی که هرگز گوجه فرنگی پخته شده مصرف نمی کنند، به سرطان پروستات مبتلا می شوند و کمتر از سایرین در خطر آن قرار دارند. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است، که لیکوپن، یک آنتی اکسیدان است و روی بافت پروستات اثرات مثبی می گذارد.

3. توت ها

رسوراترول موجود در توت ها، به سلول های سرطانی پروستات کمک می کنند، تا به پرتو درمانی حساس تر شوند و پرتو درمانی روی آن ها بیشتر اثر بگذارد. توت فرنگی، تمشک و شاه توت، سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که این ماده می تواند به بدن در مبارزه با بیماری ها و التهابات، کمک کند.

4. کلم بروکلی

یک مطالعه نشان داده است که مصرف جوانه بروکلی با کاهش بروز سرطان پروستات مرتبط است. سولفورافان که در تمام سبزیجات چلیپایی از جمله کلم بروکلی یافت می شود، در واقع یک ترکیب ضد سرطانی است.

5. آجیل

بادام برزیلی، سرشار از سلنیوم و سایر مواد معدنی ضروری مانند ویتامین E و کلسیم است. یک مطالعه نشان داده است که، سلنیوم موجود در آجیل همراه با سویا، ممکن است ب مبارزه با سرطان پروستات کمک کند.

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص ارولوژی در تهران 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر