آیا سرطان کلیه برگشت پذیر است؟

آخرین بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

این امکان وجود دارد که سرطان کلیه بعد از نفرکتومی دوباره بازگردد. بالا بودن مرحله و درجه ی سرطان در زمان جراحی، خطر عود کردن بیماری را بیشتر خواهد کرد. اکثر موارد عود، در عرض دو سال بعد از جراحی اتفاق می افتند.

جراحی نوع اصلی درمانی است که برای سرطان موضعی کلیه استفاده می شود. جراحی برای سرطان کلیه شامل نفرکتومی است که می تواند کل کلیه (جراحی رادیکال) یا فقط قسمت سرطانی کلیه (جراحی جزئی) را خارج کند.

گاهی اوقات ممکن است نفرکتومی سرطان کلیه را درمان نماید اما سرطان می تواند بعد از مدتی برگردد که به این حالت در پزشکی، عود کردن می گویند.

در این مقاله، به آمار و میزان عود سرطان کلیه پس از نفرکتومی و اقداماتی که بیماران می توانند برای پیشگیری یا کاهش خطر عود بیماری خود انجام دهند، خواهیم پرداخت.

عود سرطان کلیه بعد از نفرکتومی چقدر شایع است؟

تخمین زده می شود که حدود 20 درصد از افرادی که برای سرطان سلول های کلیوی موضعی (RCC) جراحی می کنند، سرطان آن ها عود خواهد کرد. RCC شایع ترین نوع سرطان کلیه است که حدود 90 درصد از تشخیص ها را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی، به نظر نمی رسد نوع نفرکتومی (رادیکال یا جزئی) تأثیری روی خطر عود بیماری داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که بقای بدون عود بیماری (مدت زمانی که بعد از درمان اولیه، علائم سرطان در بیمار از بین می رود) و زمان جراحی تا عود بیماری بین این دو روش مشابه هستند.

چه عواملی خطر عود سرطان کلیه را پس از نفرکتومی افزایش می دهند؟

دو عامل خطر اصلی دخیل در عود سرطان کلیه پس از جراحی، مرحله (stage) و درجه (grade) سرطان است. بالاتر بودن مرحله، درجه یا هر دو، خطر عود سرطان کلیه را افزایش می دهد.

مرحله ی سرطان نشان می دهد که یک تومور چقدر بزرگ بوده و تا چه حد گسترش یافته است. در سرطان کلیه چهار مرحله ی مختلف وجود دارد. مراحل بالاتر به این معنا هستند که سرطان بزرگ تر است، بیشتر گسترش یافته یا هر دوی این مورد با هم است.

درجه ی سرطان نشان می دهد که سلول های سرطانی چقدر شبیه سلول های طبیعی هستند. چهار درجه برای سرطان کلیه وجود دارد. درجه ی بالاتر به این معنی است که سلول ها غیرطبیعی تر به نظر می رسند و احتمال بیشتری برای رشد و گسترش سریع دارند.

عامل دیگری که می‌تواند احتمال عود سرطان کلیه را افزایش دهد این است که تومور یا بافت سرطانی که با جراحی برداشته شده، حاشیه ‌های مثبتی داشته باشد؛ این بدان معنی است که یک پاتولوژیست هنگام بررسی لبه های بافت زیر میکروسکوپ، سلول ‌هایی سرطانی مشاهده می کند. حاشیه ی مثبت نشان دهنده ی این است که کل سرطان در طول عمل جراحی از بدن خارج نشده است.

آیا ممکن است سرطان کلیه بعد از نفرکتومی گسترش یابد؟

سرطان کلیه پس از نفرکتومی می تواند به قسمت های دورتر بدن نیز پخش شود که به آن متاستاز می گویند. طبق گفته ی مؤسسه ملی سرطان (NCI) شایع ترین قسمت هایی که سرطان کلیه در آن ها گسترش می یابد عبارتند از:

چه اقداماتی برای تشخیص یا پیشگیری از عود سرطان کلیه انجام می شود؟

پس از انجام نفرکتومی، پزشک میزان خطر عود سرطان را تخمین می زند که معمولاً شامل در نظر گرفتن عوامل خطر مورد بحث در مطلب بالا است. اطلاع داشتن بیمار از میزان خطر عود سرطان، به او در تعداد جلسات مراجعه به پزشک و آزمایش های چکاپ کمک خواهد کرد. این تست ها به طور معمول شامل موارد زیر هستند:

همچنین ممکن است بعد از نفرکتومی به منظور درمان سرطان و کاهش خطر عود آن، داروهایی برای بیمار تجویز شود؛ به این نوع درمان، درمان کمکی می گویند و اغلب حدود یک سال به طول می انجامند. نمونه هایی از داروهایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

عود مجدد سرطان کلیه

علائم و نشانه های عود سرطان کلیه پس از نفرکتومی چیست؟

در صورتی که سرطان کلیه بعد از جراحی به صورت موضعی عود کرده باشد، ممکن است علائم و نشانه های مربوط به کلیه ها بروز پیدا کنند که شامل موارد زیر هستند:

علائم و نشانه های سرطان متاستاز شده بسته به جایی که سرطان گسترش یافته است می تواند متفاوت باشد. بعضی از علائم کلی این نوع سرطان که می بایست از آن ها آگاه بود عبارتند از:

آیا سرطان کلیه قابل درمان است؟

نفرکتومی پتانسیل درمان سرطان کلیه را دارد. طبق گفته ی NCI، در صورتی که سرطان کلیه به صورت موضعی در کلیه و بافت اطراف آن باقی بماند، اغلب قابل درمان است. احتمال درمان، مستقیماً به مرحله و درجه ی تومور بستگی دارد.

عود کردن سرطان معمولاً طی چند سال پس از جراحی رخ می دهد. به عنوان مثال، مطالعه ای در سال 2019 نشان داده است که 50 درصد از عود RCC در عرض 2 سال پس از جراحی اتفاق می افتد.

به طور کلی، هر چه زمان عود کردن به تعویق بیافتد، احتمال اینکه سرطان کلیه درمان شود بیشتر خواهد بود. با این حال، این اتفاق هم چنان ممکن است 10 سال یا بیشتر پس از نفرکتومی نیز رخ دهد.

هنگامی که عود اتفاق می افتد، گزینه های درمانی براساس محل عود سرطان در دسترس است که شامل جراحی اضافی یا داروهای درمان هدفمند، داروهای ایمونوتراپی، یا ترکیبی از این دو خواهد بود.

انتخاب های درمانی برای مراحل سرطان کلیه

نوع درمانی که پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد بستگی به مرحله سرطان و سلامت عمومی شما خواهد داشت. این بخش خلاصه ای از گزینه هایی که معمولا برای هر مرحله از سرطان کلیه درنظر گرفته می شود، است.

❇ مرحله 1، 2 یا 3

در مرحله 1 و 2، سرطان فقط در کلیه وجود دارد. در مرحله 3، سرطان یا به وریدهای بزرگ اطراف رشد کرده یا به گره های لنفاوی اطراف گسترش یافته است. این سرطان ها در صورت امکان معمولا با جراحی خارج می شوند. دو نوع رویکرد متداول وجود دارد:

  • نفرکتومی بخشی (خارج کردن قسمتی از کلیه). این رویکرد در صورت امکان اغلب درمان گزینشی برای غده هایی تا 7 سانتی متر می باشد.
  • نفرکتومی ریشه ای (خارج کردن کامل کلیه)

همچنین ممکن است گره های لنفاوی نزدیک کلیه نیز برداشته شوند، به خصوص اگر آن ها بزرگ شده باشند.

اگر سرطان به درون وریدهای اطراف رشد کرده باشد (در بعضی سرطان های مرحله سه)، ممکن است جراح شما نیاز داشته باشد تا این وریدها را باز کند تا تمام سرطان را خارج کند. در اینصورت ممکن است نیاز باشد که شما را روی بای پس قرار دهند (دستگاه قلبی ریوی)، پس از آن قلب می تواند برای مدت کوتاهی متوقف شود تا سرطان از وریدهای بزرگی که به قلب ختم می شوند، برداشته شود.

بعد از جراحی، بعضی از افرادی که خطر بالایی برای برگشت سرطان دارند ممکن است با دریافت داروی هدف سانیتینب (ساتنت) برای حدود یک سال کمک شوند، دارویی که می تواند این خطر را کاهش دهد. درمانی که بعد از جراحی داده میشود به اسم درمان کمکی شناخته می شود.  سانیتینیب می تواند عوارض جانبی داشته باشد، از این رو مهم است که با پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن صحبت کنید.

اگر شما به دلیل دیگر مشکلات سلامتی نتوانید جراحی کلیه داشته باشید، ممکن است از دیگر درمان های موضعی مانند کرایوتراپی، ابلیشن رادیوفرکونسی، یا آمبولیزاسیون شریانی سود ببرید.

پرتو درمانی ممکن است دیگر گزینه درمانی باشد. این درمان معمولا فقط هنگامی که جراحی امکان پذیر نباشد استفاده می شود. گر چه  این نوع درمان نتایج مشابهی با جراحی و به همین صورت شانس مشابه گسترش سرطان به دیگر اندام های بدن دارد، بعضی پژوهش ها نشان داده اند که سرطان ممکن است بازگشت در همان ناحیه داشته باشد.

نظارت فعال گزینه ای دیگر برای بعضی افرادی است که غده کلیه ای کوچکی دارند. در نظارت فعال، غده به دقت پایش می شود (با سی تی اسکن و سونوگرافی) و فقط در صورت رشد درمان می شود.

❇ مرحله 4

مرحله 4 سرطان کلیه به معنی رشد سرطان به خارج از کلیه یا گسترش به دیگر قسمت های بدن مانند گره های لنفاوی دوردست یا دیگر اندام ها است. درمان مرحله 4 سرطان کلیه بستگی به مقدار گستردگی سرطان و سلامت عمومی فرد دارد. در بعضی موارد، ممکن است جراحی همچنان قسمتی از درمان باشد.

در موارد نادر جایی که به نظر می رسد تومور اصلی قابل خارج کردن باشد و سرطان فقط به یکی از دیگر نواحی گسترش یافته باشد (مانند یک یا نقطه ای کوچک در ریه ها)، جراحی هم برای خارج کردن کلیه و متاستاز (جایی که سرطان به خارج از محل خودش گسترش یافته باشد) ممکن است گزینه ای برای افرادی که از سلامت کافی برخوردار هستند باشد. در غیر این صورت، درمان با یکی از درمان های هدف دار معمولا اولین گزینه است.

اگر غده اصلی قابل حذف باشد اما سرطان به صورت گسترده به جای دیگری منتشر شده باشد، ممکن است همچنان برداشتن کلیه مفید باشد. این درمان ممکن است به دنبال درمان سیستمیک انجام شود، چیزی که ممکن است یکی از درمان های هدف دار یا ایمونوتراپی (اینترلوکین 2) باشد. اغلب ابتدا درمان هدف دار استفاده میشود. به خوبی شفاف نیست که کدام یک از درمان های هدف دار یا توالی ویژه بهتر از دیگری باشد.

برای سرطان هایی که نمی توانند با جراحی درمان شوند (به دلیل وسعت غده یا سلامت عمومی فرد)، درمان خط اول احتمالا یکی از درمان های هدف دار یا درمان سایتوکاینی میباشد.

به دلیل این که سرطان پیشرفته کلیه برای درمان بسیار سخت است، همچنین آزمایش های بالینی از ترکیب های جدیدی از درمان های هدف دار، ایمونوتراپی، یا دیگر درمان های جدید گزینه درمانی هستند.

برای بعضی از افراد، درمان های تسکین دهنده مانند امبولیزاسیون یا پرتودرمانی ممکن است بهترین گزینه باشند. نوع خاصی از پرتودرماتی که استروتاکتیک رادیوسرجری نامیده میشود میتواند در درمان متاستاز های منفرد مغز بسیار موثر باشد. همچنین جراحی یا درمان پرتودرمانی میتوانند برای کمک به کاهش درد یا دیگر علائم متاستاز به محل های دیگر، مانند استخوان استفاده شود. شما میتوانید درمورد درمان های تسکین دهنده سرطان بیشتر بخوانید.

کنترل درد شما میتواند به حفظ کیفیت زندگی شما کمک کند. داروهای مسکن با دیگر درمان های شما تداخل ندارند، و کنترل درد میتاند اغلب به شما کمک کند تا فعال تر باشید و فعالیت های روزمره خود را ادامه دهید.

❇ سرطان عود کرده

زمانی که سرطان دوباره بعد از درمان بازگردد به نام عود کرده شناخته می شود. عود می تواند موضعی (نزدیک ناحیه ابتدایی غده) یا ممکن است در اندام های دوردست باشد. درمان سرطانی که بازگشته است (عود) بعد از درمان ابتدایی بستگی به جایی که عود کرده و درمانی که قبلا استفاده شده است دارد و همینطور سلامت فرد و اهدافی برای درمان های بیشتر.

  • عود موضعی

برای سرطان هایی که بعد از جراحی ابتدایی عود کرده اند، جراحی اضافه تر ممکن است گزینه مناسبی باشد. در غیر این صورت، درمان با درمان هدف دار یا ایمونوتراپی ممکن است توصیه شود. همچنین آزمایش های بالینی از درمان های جدید یک گزینه است.

  • عود دوردست

سرطان کلیه ای که در ناحیه دوردستی از بدن عود کرده است مانند مرحله 4 سرطان درمان میشود. گزینه درمانی شما بستگی به دارویی که قبل از عود سرطان دریافت کرده اید و مدت زمانی که آن را دریافت کرده ای، و همینطور سلامت شما دارد.

برای سرطان هایی که پیشرفت میکنند (ادامه به رشد یا گسترش می دهند)، درهنگام درمان با درمان هدف دار یا درمان سایتوکین، انواع دیگری از درمان هدف دار یا ایمونوتراپی ممکن است مفید باشد. اگر این مورد عمل نکند، ممکن است شیمی درمانی امتحان شود، به خصوص برای افرادی که سرطان کلیه non-clear cell داشته باشند. درمان عود سرطان میتواند بعضی اوقات مشکل باشد، از این رو همچنین ممکن است بخواهید از پزشکتان درمورد آزمایش های بالینی درمان های تازه تر بپرسید.

برای بعضی افرادی که سرطان کلیه عود کرده دارند، درمان تسکین دهنده مانند امبولیزاسیون یا پرتو درمانی ممکن است بهترین گزینه باشند. کنترل علائم مانند درد یکی از مهم ترین قسمت های درمان در هر مرحله ای از بیماری میباشد.

درد ناشی از سنگ کلیه در کمر

علائم سرطان کلیه

سرطان کليه به ندرت در مراحل اولیه با ایجاد علائم خاص ظاهر می شود و در حال حاضر در صورت فقدان علائم، تست غربالگری خاصی برای تشخیص سرطان کلیه وجود ندارد. در مراحل بعدی سرطان کلیه ممکن است علائم آن به شرح زیر باشد:

  • مشاهده ی خون در ادرار
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن بی دلیل
  • خستگی
  • تب ناپایدار و دوره ای
  • درد در پشت یا پهلوها که از بین نمیرود.

زمان مراجعه به پزشک

به محض مشاهده ی علائمی که باعث نگرانیتان میشود، با پزشک خود مشورت کنید.

علل سرطان کلیه

به درستی علت سرطان سلول های کلیوی که شایعترین نوع سرطان کليه است، مشخص نیست، اما عوامل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند. پزشکان معتقدند هنگامی سرطان کلیه شروع می شود که، بعضی از سلول های کلیوی، دچار جهش در DNA خود می شوند. این جهش به سلول فرمان می دهد که به سرعت تقسیم شده و رشد کند.

تجمع سلول های غیرطبیعی باعث ایجاد تومور می شود. این تجمع می تواند از کلیه هم فراتر رود. بعضی از سلول ها می توانند از تومور جدا شده و به دیگر نقاط بدن انتشار یابند، که به آن متاستاز تومور می گویند.

عوامل خطرزا

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهندعبارتند از:

❇ سن بالا

با بالاتر رفتن سن شما احتمال ابتلا به سرطان کلیه افزایش میابد.

 ❇ سیگار کشیدن

کسانی که سیگار می کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان کليه هستند. احتمال ابتلا با ترک  سیگار کاهش میابد.

❇ چاقی

کسانی که اضافه وزن دارند در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان کليه هستند.

عوامل و علائم سرطان کلیه

❇ فشار خون بالا

فشار خون بالا باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کليه م یشود.

❇ درمان نارسایی کلیه

کسانی که طولانی مدت به دلیل نارسایی مزمن کلیه دیالیز می شوند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند.

❇ برخی سندرم های ارثی

افرادی که با یک بیماری خاص ارثی، مانند بیماری فون هیپل لیندو، سندرم بیرت هوگ داب، اسکلروز پیشرفته ی توبول و کارسینوم سلول های کلیوی ارثی متولد می شوند و یا کسانی که سابقه ی خانوادگی سرطان کلیه دارند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند.

❇ سابقه ی خانوادگی سرطان کلیه

با این که این سرطان یک سندرم ارثی نیست، افرادی که سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان سلول های کلیوی دارند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند.

❇ قرار گرفتن در معرض بعضی مواد خاص در محل کار

برخی از شغل ها ممکن است فرد را در معرض مواد سمی قرار دهند، این مواد شامل کادمیم یا بعضی علف کش ها می باشند.

پیشگیری از سرطان کلیه

با انجام اقدامات زیر و بهبود سبک زنگی می توانید شانس ابتلا به بیماری های کلیه را در خودتان کاهش دهید.

ترک سیگار

❇ ترک سیگار

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. خیلی از راه ها برای ترک آن وجود دارند، که شامل اقدامات حمایتی، داروها و محصولات جایگزینی نیکوتین هستند. به پزشک خود بگویید که تصمیم دارید سیگار را ترک کنید و با او برای انتخاب بهترین راه ترک، صبحت کنید.

❇ حفظ تناسب اندام (وزن سالم)

برای حفظ تناسب اندامتان تلاش کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کالری دریافتی روزانه ی خود را کاهش دهید و سعی کنید اکثر روزهای هفته فعالیت جسمانی داشته باشید.

❇ فشار خونتان را کنترل کنید

از پزشک خود بخواهید در ویزیت بعدی فشار خون شما را اندازه گیری کند. اگر فشار خونتان بالا بود، می توانید با پزشک خود، برای کاهش آن صحبت کنید.

سبک زندگی شما مانند ورزش، کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خونتان کمک کند. ممکن است بعضی از افراد برای کاهش فشار خون خود، به دارو نیاز داشته باشند، برای انتخاب بهترین درمان با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارمان یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    آقای دکتر آزمایش خون برای شناسایی سرطان کلیه چه نام داره.یک سالی هست بعضی اوقات کمر و پهلوها درد می‌کنه سیگار هم میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر مینو یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید کیست کلبه خوش خیم دوباره عود می کند?
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمال دارد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.
    دختری ۸ ساله دارم که دچار سوزش اداری شده همراه لکه خون شدیم بردیم برای ازمایش که نشان از عفونت داشت.علایمی از درد و تب و استفراغ و ...نداره ...نمیدونم چیکار کنم از ترس ویروس کرونا نمیتونم بجه رو ببرم بیمارستان برای بستری .میخواستم راهنماییم کنید .سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر مهدي پنجشنبه ۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر مردادماه امسال آزمايش گرفتم اوره 30 سطح كراتينين 1/4 و شهريورماه مجددا آزمايش گرفتم اوره 40 و كراتينين 1/6 شده است ميخواستم ببينم از نظر كليه مشكل برام پيش اومده خيلي ناراحتم لطفا راهنمايي كنيد چكار كنم ؟ با تشكر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا ویزیت آنلاین شوید باید دارو مصرف کنید
  • تصویر کاربر رویا یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر
    ببخشید من خواستم واکسن hpv رو بزنم واکسن برای جلوگیری از زیگیل تناسلی کجا باید مراجعه کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با مطب هماهنگ کنید ۸۸۳۶۷۳۵۳
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 518 مشاهده پرسش
    با سلام و سپاس
    پسر ۹ ساله من در دو نوبت برای درمان کوردی آلت و هایپوسپادیاس عمل شده و پس از عمل دوم فیستولی ایجاد شده که سال بعد عمل خواهد شد. قبل از عمل، برای درمان میکروپنیس، آندراکتیم مصرف می‌کرده و حدود یک ماه قبل عمل قطع کرده. الان بعد از حدود دو ماه از عمل هایپوسپادیاس، امکان از سرگیری استفاده از آندراکتیم وجود دارد؟ ممنون میشوم نظرتان را در این خصوص بفرمایید چون ظاهرا محل اختلاف است.
    بسیار سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام از نظر بنده منعی ندارد
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین ، ببخشید موقع سنگ شکن بیهوش میکنن یا بی حسی موضعی یا هیچ کدام ، من سنگ شکن دارم خیلی استرس دارم ، لطف میکنید اگه جواب منو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آمپول به شما تزریق میشود تا بی حس شوید
  • تصویر کاربر خانم چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 370 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    60 ساله هستم، حدود 10 سال پیش سنگ اگزالات کلیه سمت چپ را توسط سنگ شکنی دفع کردم. در آزمایش خون اخیرم موارد مشکوک دیده شد: CRP= 30 (0-10 normal), ESR1= 33 (<30 normal) و ادرار blood= +, RBC 5-6%, Epithelial= 10-12 /hpf. پس از مصرف یک دوره سفکسیم به تجویز پزشک نتایج آزمایش در روز دهم به شرح زیر تغییر کرد: CRP= 3.7, blood= -, RBC= 1-2% , Crystals= Amorph Urate- moderate. سونوگرافی هم مشکلی نداشت و رادیولوژیست احتمال شن ریزی دادند. با توجه به آزمایش دوم آیا شن ریزی صورت گرفته؟ نیاز به پیگیری مجدد هست؟
    مساله بعدی: از روز آزمایش دوم علائم کرونا در بنده ظاهر شد ولی تست منفی بود. بعد از 12 روز تب، با تجویز آزیترومایسین بهبود پیدا کردم ولی درد کمی در پهلوی چپ دارم و ادرار پر رنگ. با توجه به ضعف شدید فارماتون مصرف می کنم. در این مورد نظر شما چه هست، آیا کلیه ام دچار مشکل شده؟
    پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،با توجه به داشتن علائم و مثبت بودن خون در ادرار بهتر است درمان دارویی شوید
  • تصویر کاربر فرجی جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 407 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید...آقای دکتر یک سوال داشتم ...من نزدیک یک ماه پیش درد کلیه داشتم که مشخص شد سنگ هستش و سونوگرافی هم ورم کلیه رو نشون میداد و بعد از چندروز اوکی شد..اما درحال حاضر چند روزی هست که گاهی درد قسمت کلیه هست و چند روزی هست ادرار به همراه خون هست البته در طول روز چند بار ادرار با خون و سوزش پیش میاد و دوباره طبیعی میشه.امکانش هست راهنمایی کنید که این خون در ادرار بابت چی هست..در ضمن سن من ۲۸ سال هست و قبلا سابقه کلیه درد نداشتم ..حالت تهوع هم ندارم...در ضمن آزمایش کشت ادرار هم دادم که عفونتی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،با توجه به علائم شما هنوز سنگ دارید مجددا" در یک مرکز معتبر سونوگرافی اجام دهید
  • تصویر کاربر صادقي جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 515 مشاهده پرسش
    با سلام بنده در تاريخ 97/11/11 عمل سنگ شكن انجام داده ام و پس از انجام سونوگرافي و اينكه تمام سنگها دفع شده اند. اما تاكنون 98/02/11 همچنان درد كليه دارم آيا اين طبيعي است . و تا كي اين درد ادامه دارد.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سی تی اسکن بدون تزریق از کلیه ها انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر