برای عفونت کلیه چه بخوریم؟ (قرص، درمان خانگی)

آخرین بروزرسانی: 1 آذر 1402

در این مقاله می خوانید
عفونت کلیه یا پیلونفریت یک بیماری ناخوشایند است که گاها شرایط سختی را برای فرد رقم میزند. در علاوه بر معرفی بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت کلیه به بررسی علائم و دلایل ایجاد عفونت کلیه و راه های درمان این بیماری میپردازیم. از آنجایی که داشتن سبک زندگی سالم در کنار مصرف دارو سرعت درمان شما را افزایش میدهد، به شما خواهیم گفت برای عفونت کلیه چه بخورید، دارو و درمان خانگی ….

علائم عفونت حاد کلیه

علائم معمولا به سرعت و در عرض چند ساعت ایجاد مى شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد در پهلو
  • تب که ممکن است باعث ایجاد لرز شود.
  • احساس تهوع و یا استفراغ
  • اسهال
  • خون در ادرار
  • درد در هنگام ادرار کردن
 

🔔 معمولا علائم عفونت مثانه نیز وجود دارد. به عنوان مثال:

ممکن است تمام علائم ایجاد نشوند. گاهی عفونت حاد کلیه فقط می تواند نشانه های مبهمى ایجاد کند. به عنوان مثال، فقط به طور کلی احساس ناخوشایندی ایجاد می کند. در افراد مسن عفونت حاد کلیه ممکن است باعث سردرگمی شود. به همین دلیل است که اغلب زمانى که یک فرد مسن با سردرگمى مراجعه مى کند، پزشک از او درخواست می کند تا آزمایش ادرار دهد.

مترونیدازول برای عفونت کلیه

از انجاییکه قرص مترونیدازول بر روی عفونتهای بی هوازی موثر است، معمولا کاربردی در درمان عفونتهای کلیه ندارد مگر اینکه این عفونت پیشرفته باشد و باعث ایجاد آبسه شکمی شده باشد.

برای عفونت کلیه چه بخوریم؟

به طور کلی هر نوع ماایعاتی که بتواند حجم ادرار شما را افزایش دهد برای شما مناسب است:

  • عرق خارشتر 
  • آبجو 
  • آب میوه 
  • آب 
  • و …..

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت کلیه

آنتی بیوتیک ها معمولا عفونت را پاک می کنند. اگر پزشکان به یک عفونت مشکوک باشند، حتی قبل از آنکه جواب آزمایش ادرار داده شود، یک آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

برخی از میکروب ها (باکتری ها) به برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. بنابراین، گاهی اوقات تغییر آنتی بیوتیک ممکن است لازم باشد. دوره آنتی بیوتیک ها به مدت 7 تا 14 روز، بسته به نوع آن است. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت کلیه عادی عبارتند از:

  • سیپروفلوکساسین
  • آموکسی کلاو
  • تریمتوپریم
 

داروهاى ضد درد مانند پاراستامول می توانند درد و تب را کاهش دهند. اگر درد شدیدتر باشد، ممکن است نیاز به داروهاى قوى تر داشته  باشد.

داروهای ضد التهابى غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن معمولا برای یک فرد مبتلا به عفونت کلیوی توصیه نمی شود. این امر به این دلیل است که ممکن است در کار کلیه تداخل ایجاد کنند. برای جلوگیری از کمبود مایع در بدن ( دهیدراتاسیون )، باید مقدار زیادی مایع مصرف کنید.

در بسیاری از موارد که عفونت بیش از حد شدید نیست، درمان می تواند در خانه انجام شود و عفونت با یک دوره از قرص های آنتی بیوتیکی از بین رود. اگر درمان درخانه باشد و بعد از 24 ساعت علائم بهبود نیافته یا فرد احساس بدی داشته باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. با این حال، برخی افراد باید به بیمارستان منتقل شوند، اگر:

  • عفونت شدید است و باعث حال بسیار بد مى شود.
  • فرد قادر به مصرف هر گونه مایعات و یا دارو (به علت بد بو و یا به علت استفراغ) نباشد.
  • علائم با آنتی بیوتیک حل نشده باشد.
  • فرد یک زن باردار باشد.
  • فرد بسیار ضعیف شده باشد.
  • فرد مبتلا به مشکلات کلیوی باشد.
  • فرد مبتلا به دیابت باشد.
 

در بیمارستان، آنتی بیوتیک ها را می توان به طور مستقیم به صورت داخل وریدی داد تا اثر فوری و بیشتری داشته باشند.

عملکرد کلیه ها و دستگاه ادراری

در بدن هر فرد دو کلیه وجود دارد که هر کدام از آن ها در یک طرف شکم، به پشت قرار گرفته اند. کلیه ها ادرار را تولید می کنند، لوله های بین مثانه و کلیه (حالب ها ) ادرار را به مثانه تخلیه می برند. ادرار در مثانه ذخیره می شود و وقتی مثانه پر شد، از طریق لوله اى از مثانه (مجرای ادرار) از بدن خارج مى شود.

درمان عفونت کلیه در خانه

در حالیکه مصرف مقدار مناسب آب یکی از مهمترین کارهایی است که برای اطمینان از دفع مکرر باکتریها از مجاری ادرار باید انجام دهید، اما برای تسکین بیشتر و خاصیت پیشگیری، می توانید درمان های خانگی عفونت کلیه را امتحان کنید تا مطمئن شوید که عفونت از شما دور می گردد.

درمان عفونت کلیه با سرکه سیب

اسید مالیک موجود در سرکه سیب، دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند. یک مطالعه همچنین فواید سرکه سیب در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کلیه را نشان می دهد. برای بهره مندی از خاصیت درمان عفونت کلیه، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و دو قاشق چای خوری عسل را در آب گرم بریزید و این مخلوط را دو بار در روز و به مدت چند هفته مصرف کنید. عسل اضافه شده دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است.

درمان عفونت کلیه با سرکه سیب

آب ذغال اخته برای عفونت کلیه (Cranberry)

در مورد اثربخشی ذغال اخته داده های متناقضی وجود دارد. با افزایش اسیدیته ادرار، آب ذغال اخته به شما در جلوگیری از رشد باکتری ها در دیواره های مثانه کمک می کند. یک مطالعه همچنین نشان داد که آب ذغال اخته و بلوبری، می توانند به عنوان داروهای خانگی برای عفونت کلیه استفاده شوند، زیرا می توانند از چسبیدن باکتری ها به کلیه ها جلوگیری کنند.

اگر می خواهید آنرا بنوشید، حتما مطمئن شوید که نوشیدنی شما طبیعی بوده و شیرین شده نیست. در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون از نوشیدن آن خودداری کنید و به طور کلی، هیچ کس نباید به مدت نامحدود آب ذغال اخته به مقدار زیاد بنوشد. مصرف حداکثر یک لیوان در روز برای جلوگیری از سایر خطرات مانند سنگ کلیه توصیه می شود.

درمان گیاهی عفونت کلیه با آب جعفری

یک نوشیدنی متفاوت که می تواند به عنوان بخشی از داروهای خانگی شما برای عفونت کلیه مصرف شود، آب جعفری است. این ماده می تواند سموم و میکروارگانیسم های موجود در کلیه ها را دفع کند. یک مطالعه نشان داده که آب جعفری منجر به افزایش دفع ادرار در مقایسه با آب می گردد، زیرا باعث می شود باکتری های بیشتری از بدن دفع شوند.

جعفری همچنین حاوی مواد مغذی متعددی از جمله ویتامین های A،  B و C است، جعفری خشک یا تازه بریده شده  را برای مدت زمان تقریبی پنج دقیقه، در آب بجوشانید، صاف کرده و قبل از نوشیدن خنک کنید. این نوشیدنی را می توان با آب لیمو، و عسل مخلوط کرد تا طعم بهتر و مزایای بیشتری داشته باشد. از آنجا که جعفری ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، قبل از امتحان این روش با پزشک خود مشورت کنید.

درمان گیاهی عفونت کلیه با آب جعفری

زرشک

در یک مطالعه بر روی 57 زن مبتلا به عفونت ادراری، نشان داده شد که زرشک به طور موثر عفونت را سرکوب می کند. زرشک به عنوان ضد باکتری، ضد عفونی کننده ادرار، قابض و بهبود دهنده غشاهای مخاطی دستگاه ادراری عمل می کند. این ماده همچنین ادرار آور است.

برگ قاصدک

برخلاف ریشه که بر تعادل سلامت دستگاه گوارش و کبد موثر است، این گیاه بسیار مدر بوده و برای تخلیه مثانه و تسکین علائم استفاده می شود.

کلاله (مو) ذرت

دارای خواص تسکین دهنده از طریق ساخت موسیلاژ یا آرامبخش است. این ماده باعث تسکین غشای مخاط تحریک شده می گردد. همچنین دارای اثر ادرار آور است. همچنین سرشار از سیلیس و سایر مواد معدنی ست، که به تقویت بافت ها کمک می کند.

درمان گیاهی عفونت کلیه

درمان عفونت کلیه با گیاه دم اسب

گیاه دم اسب نیز، مانند کلاله ذرت برای درمان عفونت کلیه  عمل می کند.

ریشه گل ختمی

گل ختمی اثر تسکین دهنده و نرم کننده ای بر غشای مخاطی تحریک شده دستگاه ادراری دارد.

گل مهرطلا (Goldenseal )

گا مهر طلا یک داروی ضد باکتری و ترمیم کننده غشای مخاطی قوی برای التهاب دیواره مجاری ادرار است.

دلایل عفونت کلیه حاد

بیشتر عفونت های کلیوی از یک عفونت مثانه ایجاد می شوند. باکتری ها از حالب ها عبور مى کنند و باعث عفونت در کلیه می شوند. این باکتری ها معمولا باکترى هایی هستند که به طور معمول در روده زندگی می کنند به عنوان مثال اشریشیا کلاى.  اکثر افراد مبتلا به سیستیت دچار عفونت کلیه نمى شوند.

برخی از عفونت های کلیوی بدون عفونت مثانه توسعه پیدا می کنند که گاهی اوقات به علت مشکلى در کلیه است. به عنوان مثال، اگر فردى سنگ کلیه یا نارسایی کلیه داشته باشد، بیشتر در خطر ابتلا به عفونت های کلیوی قرار دارد. معمولا تنها در یک کلیه عفونت ایجاد می شود. عفونت کلیه حاد در هر سنی ممکن است رخ دهد و در بین زنان بسیار رایج است. این امر به این دلیل است که زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت مثانه هستند.

در زنان، مجرای ادرار نزدیک به مقعد است، که این باعث می شود باکتری ها راحت تر از روده به مجرای ادرارى برسند. هم چنین مجرای ادرارى در زنان کوتاه تر از مردان است، بنابراین باکتری ها راحت تر مى توانند به مثانه برسند.

⚠ توجه: عفونت های کلیوی در کودکان، افراد مسن و در دوران بارداری بیشتر شایع است. اما عفونت کلیه در مردان شایع نیست.

تشخیص پیلونفریت حاد

آزمایش ساده ای که پزشک می تواند انجام دهد، یک آزمایش آنالیز ادرار است. این آزمایش شامل آزمودن نمونه ای از ادرار با یک نوار تست ویژه است که به دنبال علائم عفونت مى گردد. این آزمایش معمولا عفونت کلیه را نشان مى دهد.

با این حال مهم است که تشخیص را تایید کرده و همچنین مشخص کنید که کدام باکتری باعث عفونت شده است. این امر یک پزشک را مجاز به تجویز آنتی بیوتیک صحیح می کند. برای این کار، پزشک باید نمونه ادرار را به آزمایشگاه ارسال کند تا باکتری موجود شناسایی شود. این روند ممکن است چندین روز به طول بی انجامد، لذا درمان زودتر شروع مى شود.

نمونه ى ادرار ممکن است تنها آزمایش مورد نیاز براى خانم ها باشد. در بعضی موارد ممکن است آزمایش های بیشتری انجام شود، مثلا اگر سنگ کلیه یا یک اختلال کلیوی داشته باشید.

معمولا اگر مرد باشید یا عفونت مجدد کلیوی داشته باشید، نیاز به انجام آزمایش هاى بیشتر دارید. اگر تست های بیشتری لازم باشد، اسکن اولتراسوند اغلب اولین کاری است که انجام می شود.

درمان عفونت کلیه

عوارض ناشی از عفونت حاد کلیه

در افرادی که عفونت کلیه دارند، اگر درمان به سرعت انجام شود، افراد می توانند به بهبودی کامل دست پیدا کنند. عوارض احتمالی که در تعداد کمی از موارد رخ می دهد، عبارتند از:

  • گاهی ممکن است میکروب های (باکتری ها) ناشى از عفونت کلیه، به جریان خون منتقل می شوند، به خصوص اگر درمان با تأخیر انجام شود. این اتفاق ممکن است باعث مسمومیت با خون (سپسیس) شود که می تواند جدی یا حتی تهدید کننده زندگی باشد.
  • در زنان باردار مبتلا به پیلونفریت، ممکن است نوزاد زودتر یا با وزن کمترى به دنیا آید.
  • آبسه کلیه (به ندرت) می تواند توسعه یابد.
  • گاهی اوقات باعث آسیب دائمی به بافت های کلیه می شود.
⚠ توجه: این عوارض معمولا شایع نیستند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر samaneh سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پهلوی چپم زیر سینه ام.ورم داره درد میکیره میخام.بخوابم.گاهی هم.نبض میزنه پهلوی چپم دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،نیاز به معاینه دارید
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 10222 مشاهده پرسش
    سلام چند روزی است در پهلوهابم احساس سرما و درد خفیفی دارم ضمنا ادرارم زرد رنگ بود که با نوشیدن آب زیاد حالا روشن شده اما علامت سرما هستش هنوز آیا به کلیه مربوط می شود؟
    چه دارویی خوب است مصرف کنم؟
    با توجه به شیوع کرونا ترجیح می دهم بیمارستان نروم.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،علامت خاصی نیست
      نگران نباشید
  • تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام..چند روزیه که همش حالت تهوع دارم و بی حالم و همش خوابم میاد و از امروز صبح پهلوهام و کمرم درد میکنه و از ترس کرونا به دکتر هم نمیرم با اینکه حالم خیلی خرابه ..اگه میشه راهنماییم کنین..در ضمن خانم هستم از اکانت شوهرم استفاده کردم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بدون معاینه،سونو و ازمایش درمان امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر M سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام من خانمی ۴۰ ساله هستم چند روز درد کلیه و سوزش ادرار همرا با لرز داشتم سه روز قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ خوردم اما علایم آن هنوز برطرف نشده است راهنمایی بفرمایید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،شما دچار عفونت ادراری شده اید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمدعلی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دیروز رفتم اتاق عمل و لوله ی دابل تی را در آوردن و دکتر هم به من قرص سلکوکسیب داد و از دیروز تا الان تب 40درجه و لرززیاد دارم.به نظرتون مشکل از چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،عفونت ادراری دارید انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر آتنا دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    چرا من سالی یک بار عغونت مثانه میگیرم بطوریکه تمام ادرارم خون میشود در حالیکه بهداشت را رعایت میکنم
    آیا خاکشبر برای درمان عفونت کلیه مناسب است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      عفونت ادرار تا ۶ ماه ۲ بار و سالی ۳ بار در خانمها طبیعی است
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر من 24 سالمه و تو هفته 32 بارداری هستم درد پهلو داشتم بعد ازمایش ادرار مشخص شد خون تو ادرار هست سونوگرافی دادم و تو هر کلیه سنگ ریزه 3و 4 میلی متری وجود داشت دکتر بهم قرص سفیکسیم دادن ولی من میترسم با مکمل ها و ویتامین هایی که استفاده میکنم تداخل داشته باشه لطفا راهنمایی کنین من مکمل ها رو مصرف کنم یانه و آیا با این قرص سنگ کلیه من رفع میشه؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرانک دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من الان نزدیک دو هفته هست که پهلو هایم درد میکنه یکم بالاتر نمیدونم کلیه هست یا نه
    سوزش ادرار داشتم ولی الان ندارم ولی بی حال هستم
    در روز چند بار پهلو هایم در میکنه و کمرم
    ولی نه حالت تهوع دارم نه استفراغ نه اسهال و یبوست خطرناک نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،با جواب سونوگرافی و ازمایش ادرار به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آقای دکتر بنده ۴۷ سالمه حدود ۱۵ ساله مبتلا به پروستاتیت مزمن هستم تمام مراحل درمان را طی کردم ولی خوب نشدم الان هم مدتی خارش کلیه گرفتم لطفاً دستور درمان ارائه بفرمایید ممنون اجرشما با خداوند
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ارائه دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست خارش کلیه ربطی به پروستاتیت ندارد
  • تصویر کاربر احد دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید 40سال دارم مدت 5-6 ماه است که به یکباره مشکل نعوظ پیدا کردم به این شکل که نعوظ کاملی را تجربه تمیکنم بدین صورت که نعوط اغاز میشود ولی در میانه راه قبل از سفتی کامل الت بدون دلیل از سفتی افتاده (انگار بادکنکی بترکد) و مانع از انجام عمل زناشویی میشود وتا کنون به پزشک مراجعه نکردم و بنا به توصیه دوستی ازقرص وگادول استفاده میکنم که این قرص مشکلم را رفع میکند باتوجه به مطالب گفته شده از شما سوالاتی دارم خواهشمندم راهنماییم کنید 1ایانیاز است به پزشک مراجعه کنم 2استفاده از وگادول را ادامه بدهم و ایا استفاده طولانی مدت اعتیاد اور هست 3وبه طور کلی راهنمایی وپیشنهاد شما برای حل این مشکل باتوجه به عرف حاکم که مانع از مراجعه به پزشک میشود چیست؟؟ باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،وگادول به علت داشتن ترامادول باعث‌وابستگی میشود حتما به پزشک مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر