سنگ حالب از علائم تا روش های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 10 فروردین 1402

در این مقاله می خوانید

منشا اصلی سنگ های حالب، از کلیه می باشد. برخلاف سنگ های کلیه که معمولا بی علامت و بی آزار هستند، حرکت سنگ در حالب معمولا باعث ایجاد علائم و آزار زیادی برای بیمار می شود. 

علائم سنگ حالب

به علت اثر تحریکی و انقباضات حالب برای دفع سنگ، بیماران درد شدیدی را تجربه می کنند. هم چنین به علت تحریک اعصاب گوارشی، بیماران از تهوع و استفراغ نیز شکایت دارند.

از دیگر علائم سنگ حالب می توان به تکرر ادرار، سوزش ادرار و وجود خون در ادرار اشاره کرد. نکته حائز اهمیت در سنگ های حالب، توانایی آنها برای ایجاد انسداد در مسیر تخلیه ادرار از کلیه و ایجاد آسیب به کلیه (در صورت انسداد کامل یا طول کشیده) می باشد.

تشخیص وجود سنگ در حالب 

تشخیص وجود سنگ حالب توسط شرح حال، معاینه بالینی و تصویربرداری انجام داده می شود. از روش‌های رایج برای تصویربرداری سنگ حالب ، می‌توان از عکس ساده شکم (KUB) و سونوگرافی نام برد.

روش تصویربرداری انتخابی برای تشخیص سنگ حالب ، سی‌تی‌اسکن شکم و لگن (بدون تزریق ماده حاجب) می‌باشد. درمان می‌تواند به صورت طبی (درمان داوریی)، سنگ شکن برون اندامی (ESWL)، سنگ شکن درون اندمی (TUL) و در موارد بسیار نادر جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی باز باشد.

درمان سنگ در حالب 

از عوامل مؤثر بر شیوه انتخاب درمان می توان از اندازه و محل سنگ، وجود یا عدم وجود انسداد در مسیر و هم چنین جنس سنگ نام برد. بطور کلی احتمال دفع سنگ های حالب توسط درمان دارویی، در سنگ هایی با اندازه کمتر از ۵ میلی متر و واقع در قسمت تحتانی حالب، ۹۰ % به بالا می باشد، در حالیکه احتمال دفع سنگ های بزرگتر از mm 10 و واقع در قسمت ابتدایی حالب، تنها ۱۰ % می باشد.

سنگ کلیه با اندازه های مختلف

در صورتی که سنگ توسط درمان دارویی دفع نشود، بیمار غالبا کاندید سنگ شکن می‌شود. سنگ شکن می‌تواند بصورت برون اندامی (گزینه ارجح در سنگ های کلیه و سنگ های قسمت فوقانی حالب) یا به صورت اندوسکوپیک و درون اندامی (گزینه ارجح در سنگ های قسمت تحتانی حالب) باشد.

از آنجایی که احتمال موفقیت سنگ شکن درون اندامی (اندوسکوپیک) بیشتر می‌باشد در مواردی که نیاز به رفع فوری انسداد هست (انسداد کامل و یا موارد طول کشیده تورم کلیه) و یا در مواردی که بيمار از اختلالات انعقادی رنج می‌برد، از سنگ شکن درون اندامی استفاده می شود.

هم چنین در صورت نیاز به سنگ شکن در حین بارداری گزینه انتخابی، سنگ شکن درون اندامی می باشد (سنگ شکن برون اندامی دارای آثار سوء بر جنین بوده و حین بارداری نباید استفاده شود). افراد تک کلیه و سنگ‌های انسدادی حالب به همراه عفونت سیستم ادراری (تب)، نیازمند توجه ویژه و درمان سریع‌تر می‌باشند.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محرم دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .
    مدتی قبل به علت درد کلیه بیمارستان رفتم و دکتر تشخیص سنگ داد که البته 4 میل بود . یکسری دارو مثل قطره سنکل هم دادن . مدتی گذشت و فکر کردم سنگ دفع شده با اینکه چیزی ندیدم . ولی بعد از تقریبا یکماه درد برگشت و بیمارستان مراجعه کردم که سنگ حالب در فاصله 2 سانتی متری uvj بود . دکتر یک کپسول و دوباره قطره سنکل تجویز کرد . امکان حل مشکل با درمان دارویی و ورزش هست یا اینکه چون زمان گذشته باید جراحی کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،سنگ ۴ میلی نزدیک انتهای حالب به احتمال ۹۰٪ با درمان دارویی دفع میشود
    2. تصویر کاربر محرم یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون .توی سونوی دوم اندازه سنگ 5 میلی اومده . دکتر 10 روز زمان افتادن سنگ در نظر گرفته که الان چند روز گذشته و نیفتاده . گاهی احساس سنگینی و درد در مثانه و پنیس دارم همراه با سوزش و درد ادرار ولی درد کلیه یا بیضه خیر . امکان داره سنگ توی مثانه باشه و اونجا دفع نشده باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Mn یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    بادرودپدربنده ۸۳سال سن دارن وچندوقت پیش دچارورم پاشدن به دکترمراجعه کردیم وبعدازسونو وآزمایش خون وادرار مشخص شدمقدار اوره درادرار۲۴ساعت ایشون بالاست شمابرای پایین آمدن چه پیشنهادی دارید سپاس ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به همکاران نفرولوژیست مراجعه کنید
  • تصویر کاربر آرزو چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد آقاي دكتر من دوسالي ميشه دفع پروتئين دارمو تحت نظر پزشكم و لوزارتان مصرف ميكنم ولي هربار جواب آزمايش من نسبت به دفعه قبل بيشتر ميشه و اينبار ازم نمونه برداري انجام دادن و جوابش خوب بود و عملكزد ايمني كليه هام سالم بود و فقط گفتن كليه ها التهاب دارن و ولي چون جواب آزمايشم مقدار دفع پروتئينم زياد بود بازم دارومو عوض كردن و گفتن سه ماهه بعد آزمايش بدم،ولي من ده روزي ميشد و لوزارتان و قطع كردم و يه آزمايش ٢٤ساعته دادم كه جوابش نسبت به آزمايش قبلم ٥٠٠تا پروتئينم پايين اومده بود،الان داروي اپروسارتان ٦٠٠بهم گفتن بخور،الان من چيكاركنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اطفا به خمکاران نفرولوژیست مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ترنم چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    چگونگی دفع سنگ کلیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،سوال شما خیلی کلی هست
      اندازه و محل سنگ؟
  • تصویر کاربر ailpahlevanbakhsh جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    سنگ در کلیه خون در ادار وسوزش در اخر ادرا
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،سنگ شما کوچک است با بیشتر کردن مایعات مصرفی و مصرف داروهای گیاهی بهتر میشوید
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 585 مشاهده پرسش
    مدت 1 سال اطراف شکمم وزیر شکم درد دارم قبلا در کلیه راست سنگ 4 میلی داشتم چند تا دکتر رفتم وانواع داروها وگیاه درمانی کردم دردش قطع شده بود و تارگیا هم رفتم سونوگرافی چیزی نشان نداد ولی 10 روزی هستم دردم بیشتر شده وبعد مدفوع دردم خیلی شدیدتر میشه ومیزنه به پاهام وزیر شکمم آیا ممکن سنگ در حالبم مانده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سی تی اسکن شکم و لگن بدون تزریق انجام دهید
  • تصویر کاربر نسيم سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 752 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير پسري ١٠ساله دارم كه حدود ٤٨كيلو وزن داره و گاهي از سوزش ادرار رنج ميبره با معاينه به پزشك گفتن كه سر آلتش سوراخش خيلي كمه واقعا نياز به عمل داره يا با رژيم لاغري درست ميشه؟
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تنگی نوک مجرا ربطی به رژیم لاغری ندارد
      عملش سرپایی و بسیار ساده است
      نگران نباشید
  • تصویر کاربر عباس یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام ببخش چه دارویی برای درد کلیه هست که ارامبخش باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،متاسفانه تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    باسلام
    پسرم جراحی تنگی لوله حالب داشت که پس از 6هفته استنت داخل لوله حالب توسط پزشک معالج خارج گردید. که پس از چند ساعت فرزندم دچار تب و درد شدشد در ناحیه پهلو گردید که به بیمارستان مراجعه کردم و پس از آزمایش ادارا و سونوگرافی مشخص شد کلیه اش عفونت کرده و در بیمارستان بستری و تحت معالجه با آنتی بیوتیک قرار گرفت در روز بعد که سونوگرافی انجام شد در کلیه " ضایعه خطی اکوژن بطول 19 میلی متر و قطر 2 میلی متر در محل اتصال حالب به لگنچه" دیده شد که یک روز بعد به "17میلی متر طول و 2 میل قطر" تغییر یافت که اعلام شد میتواند بخاطر باند فیبروز ناشی از اقدام درمانی کلیه باشد. همچنین دو ناحیه اکوژن با سایز 2*3 میلی متر در uvj دو طرف مشهود بود که گفتند میتواند ناشی از تزریق جهت درمان باشد. میخواستم بدانم این موارد طبیعی هست؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،در صورت عدم پاسخ به درمان لطفا" يك MRU انجام دهيد
  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۱۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد معظم جناب آقاي دكتر ناطق
    باتوجه به تصاوير پيوست آيا سنگ 9ميلي متري در انتهاي حالب و در آستانه ورود به مثانه نياز به سنگ شكني دارد يا قابل دفع است( با توجه به تصاوير ارسالي)
    1. تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      تصوير دوم
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،محل سنگ شما براي دفع مناسب است اما اندازه اش بزرگ است ١ هفته دارو ميل كنيد در صورت عدم دفع TUL انجام دهيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر