سنگ حالب از علائم تا روش های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 10 فروردین 1402

در این مقاله می خوانید

منشا اصلی سنگ های حالب، از کلیه می باشد. برخلاف سنگ های کلیه که معمولا بی علامت و بی آزار هستند، حرکت سنگ در حالب معمولا باعث ایجاد علائم و آزار زیادی برای بیمار می شود. 

علائم سنگ حالب

به علت اثر تحریکی و انقباضات حالب برای دفع سنگ، بیماران درد شدیدی را تجربه می کنند. هم چنین به علت تحریک اعصاب گوارشی، بیماران از تهوع و استفراغ نیز شکایت دارند.

از دیگر علائم سنگ حالب می توان به تکرر ادرار، سوزش ادرار و وجود خون در ادرار اشاره کرد. نکته حائز اهمیت در سنگ های حالب، توانایی آنها برای ایجاد انسداد در مسیر تخلیه ادرار از کلیه و ایجاد آسیب به کلیه (در صورت انسداد کامل یا طول کشیده) می باشد.

تشخیص وجود سنگ در حالب 

تشخیص وجود سنگ حالب توسط شرح حال، معاینه بالینی و تصویربرداری انجام داده می شود. از روش‌های رایج برای تصویربرداری سنگ حالب ، می‌توان از عکس ساده شکم (KUB) و سونوگرافی نام برد.

روش تصویربرداری انتخابی برای تشخیص سنگ حالب ، سی‌تی‌اسکن شکم و لگن (بدون تزریق ماده حاجب) می‌باشد. درمان می‌تواند به صورت طبی (درمان داوریی)، سنگ شکن برون اندامی (ESWL)، سنگ شکن درون اندمی (TUL) و در موارد بسیار نادر جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی باز باشد.

درمان سنگ در حالب 

از عوامل مؤثر بر شیوه انتخاب درمان می توان از اندازه و محل سنگ، وجود یا عدم وجود انسداد در مسیر و هم چنین جنس سنگ نام برد. بطور کلی احتمال دفع سنگ های حالب توسط درمان دارویی، در سنگ هایی با اندازه کمتر از ۵ میلی متر و واقع در قسمت تحتانی حالب، ۹۰ % به بالا می باشد، در حالیکه احتمال دفع سنگ های بزرگتر از mm 10 و واقع در قسمت ابتدایی حالب، تنها ۱۰ % می باشد.

سنگ کلیه با اندازه های مختلف

در صورتی که سنگ توسط درمان دارویی دفع نشود، بیمار غالبا کاندید سنگ شکن می‌شود. سنگ شکن می‌تواند بصورت برون اندامی (گزینه ارجح در سنگ های کلیه و سنگ های قسمت فوقانی حالب) یا به صورت اندوسکوپیک و درون اندامی (گزینه ارجح در سنگ های قسمت تحتانی حالب) باشد.

از آنجایی که احتمال موفقیت سنگ شکن درون اندامی (اندوسکوپیک) بیشتر می‌باشد در مواردی که نیاز به رفع فوری انسداد هست (انسداد کامل و یا موارد طول کشیده تورم کلیه) و یا در مواردی که بيمار از اختلالات انعقادی رنج می‌برد، از سنگ شکن درون اندامی استفاده می شود.

هم چنین در صورت نیاز به سنگ شکن در حین بارداری گزینه انتخابی، سنگ شکن درون اندامی می باشد (سنگ شکن برون اندامی دارای آثار سوء بر جنین بوده و حین بارداری نباید استفاده شود). افراد تک کلیه و سنگ‌های انسدادی حالب به همراه عفونت سیستم ادراری (تب)، نیازمند توجه ویژه و درمان سریع‌تر می‌باشند.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر abdolkhalegh سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده مدتی که درد کلیه دارم سی تی گرفتم دکتر گفت سنگ حالب دارید الان هم سونگرافی گرفتم گفتن سنگ در حالب ندارید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سی تی اسکن برای تشخیص سنگ دقیق‌تر است
  • تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 667 مشاهده پرسش
    سلام، خسته نباشید عرض میکنم
    یک سنگ 7mm در انتهای حالبم گیر کرده با دارو دفع میشه یا باید سنگ شکن بشه ممنون
    سمت چپ هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،در صورتیکه تورم(هیدرونفروز) شدید ندارید تا ۱۰ روز دارو میل کنید در صورت عدم دفع جراحی TIL انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام از 3روز پیش درد در پهلو وکمی تب با بوی بد ادار وسوزش کمی ادار وتکرر دارم ضمنا یه سنگ 11میلی در کلیه دارم ایا امکان این هست سنگ در داخل حالب گیر کرده باشدیا فقط عفونت اداری می باشد (بخاطر بیماری کرونا چه کنم) ممنون میشم راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر ج یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من سنگ ۹میلی متری در حالب چپ دارم و با سونوگرافی گفتن کە هیدرونفروز شدید دارم ،الان برای من قرص سیپروفلوکساین تجویز شدە ،چون با این اوضاع کرونا ،گفتن کە بهترە جراحی نشم ، بە نظرشما چە کار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،سیپرو انتی بیوتیک است و ربطی به دفع سنگ ندارد با توجه به ورم شدید هر چه زودتر جراحی کنید به کلیه اسیب میرسد
  • تصویر کاربر یلدا پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    کلیه سمت راستم خیلی درد میکنه و به کمرم میزنه کمی حالت تهوع دارم ولی همیشگی نیست تب ندارم ولی گاهی لرزم میگیره تکرر ادرار ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا سونوگرافی و ازمایش ادرار انجام دهید
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    سلام ضمن تبریک سال نو به شما آقای دکتر بنده یک سنگ از کلیه ام دفع کردم که در لوله حالب در قسمت پایین گیر کرده در سونوکه انجام دادم گفته شده که اندازه سنگ حدوداز 10میلمتر کمی بزرگتره است اما به علت بیماری کرونا محدودیت هایی ایجاد شده که نمی‌دانم باید چه کنم لطف میکنید راهنماییم نمایدایا با مایعات میتوانم دفع کنم یا دارویی هست استفاده کنم با تشکر فراوان ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر sara پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    با سلام، دختر هستم و ۱۹ سالم هستش
    دو روزه که ورم ، درد در شکم و پهلو ، تب پایین و حساس بودن به لمس در این نقاط رو دارم به طوری که درد خیلی زیادی با لمس شکم برام ایجاد میشه. همینطور در کودکی سابقه ی عفونت ادراری و بستری شدن رو دارم.
    اما الان به علت تعطیلات و باز نبودن مراکز درمانی و ترس از کرونا امکان بیرون رفتن خیلی کمه.ایا این امکان وجود داره که بتونم روند بیماری رو کند کنم تا بعدا به پزشک مراجعه کنم؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنید چون خیلی نگرانم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      مایعات و ویتامین C مصرف کنید
  • تصویر کاربر روزبه چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید
    من 27 سالم مذکر هستم حدود 2 ماه پیش درد خیلی شدیدی سمت راست شکمم احساس کردم که باعث شد از درد بالا بیارم و به بیمارستان رفتم بهم سرم زدن دکتر بیمارستان گفتش احتمالا سنگ دارین برو متخصص نفرولوژیست منم رفتم بعد از چندین ازمایش مثل سی تی اسکن و سونگرافی وسیتولوژی ادرار و کشت ادرار و ازمایش خون که دادم همه چیز نرمال بوده فقط خون داخل ادرارم بوده عفونتم نبوده هیچ چیزه خواصیم توی سی تی پیدا نکردن بعد از دو ماه دوباره ازمایش ادار دادم بازم خون بوده توی ادرارم من با دکتر نفرولوژیستم صحبت کردم میگی ازمایش هاتون مشکلی نداره الانم نزدیک دوماه هست که هم خون توی ادرارم هست هم درد خفیفی به طور یک نواخت دارم که به دو سمت شکمم است و دردش تموم نمی شه ادارم هم خیلی از قبل تیره تر شده نمی دونم واقعا باید چیکار کنم بیخیال باشم یا بازم پیگیر باشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،بهتر است یورتروسکوپی(دیدن داخل حالبها با اندوسکوپ)انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام. مدتی قبل درد بسیار شدیدی در زیر شکم سمت راست پیدا کردم که اول فکر کردم آپاندیس هست ولی با سونو و سی تی معلوم شد که سنگ هست. با دارو و ورزش بیرون آمد. از اون روز به بعد احساس درد در حالب سمت راست دارم. ممنون میشم یک راهکار یا تجویزی بفرمایید. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،مجددا سونوگرافی انجام دهید تا مطمئن باشید کل سنگ خارج شده است اگر کل سنگ خارج شده بود مایعات،داروی ضد التهاب و مسکن مصرف کنید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام.از هفته 18 بارداری متوجه هیدرونفروز شدید دو طرفه با قط لگنچه 18 شدم .بعد از تولد قطر لگنچه تا 58 برا ییک کلیه و 25 برای کلیه بعدی بالا رفت در عکس هسته ای یه کلیه 8 در صد و یک کلیه 92 درصد کارکرد دارد .تازه با سیستوسکوپی دکتر گفته پرده لوله حالب رو پاره کرده و انسداد رو برطرف کرده .قطر لگنچه یکی شده 47 یکی 22 .ایا امکان دارد عملکرد کلیه برگردد چون نوزاده یا نه؟با این 92 درصد عملکرد برای بچه ام مشکلی پیش نمیاد .تو رو خدا راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      احتمال برگشت عملکرد کم است اما ان کلیه به صورت جبرانی بزرگ شده و کمبود این را حبران میکند
درحال دریافت اطلاعات