انسداد مجاری ادرار و روش های درمانی آن

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1401

در این مقاله می خوانید
انسداد مجاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که، جریان ادرار به سمت حالب ها، مثانه و میزراه دچار مشکل شده باشد و جریان ادرار به طور کامل و یا به صورت نسبی مسدود شده باشد.

جریان ادرار از کلیه ها به سمت مثانه است ولی در این عارضه جریان ادرار به صورت عقبگرد است و به سمت کلیه ها باز می گردد.  نام دیگر این عارضه رفلاکس کلیه می باشد. 

حالب به لوله ای گفته می شود که مسئول انتقال ادرار از کلیه ها به سمت مثانه است. انسداد حالب ها می تواند باعث تورم و یا آسیب رسیدن به کلیه ها شود. این عارضه ممکن است در هر سنی به وجود بیاید، همچنین انسداد حالب ها می تواند به صورت نادر در جنین مشاهده شود.

دلایل انسداد حالب ها

گرفتگی مجرای ادرار به دلایل متعددی رخ می دهد. فشارهای مضاعف منجر به آسیب رسیدن به کلیه ها و حالب ها می شوند. انسداد موقت و یا دائمی میزراه و حالب ها که مسئول انتقال ادرار به خارج از بدن هستند، ممکن است علل مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • وجود جراحت در ناحیه لگن
  • به وجود آمدن تومور و حرکت آن ها به سمت کلیه ها، مثانه، میزراه و کولون
  • لخته شدن خون
  • بیماری های مربوط به مجاری ادراری
  • وجود سنگ حالب، که از کلیه ها منشا گرفته است.

اختلالات سیستم عصبی نیز یکی از دلایل انسداد حالب ها می باشد. این حالت زمانی رخ می دهد که اعصاب مثانه، دچار مشکل می شوند. همچنین مصرف بی رویه قرص های کنترل کننده ی مثانه ی بیش فعال، در مواردی از دلایل اصلی انسداد حالب ها هستند.

یکی از علل شایع انسداد مجاری ادرار در آقایان، متورم شدن و التهاب پروستات است. خانم های باردار نیز به دلیل فشار جنین بر روی مثانه، ممکن است مبتلا به عارضه ی عقب گرد جریان ادرار شوند. البته قابل ذکر است، این حالت به ندرت اتفاق می افتد.

مشکلات ارولوژی سوزش ادرار

علائم انسداد حالب ها

شروع احتباس ادراری ممکن است خیلی سریع و حاد و یا به صورت آهسته و پیشرونده رخ دهد. درد در ناحیه ی میانی پهلو یکی از علائم ابتدایی انسداد و گرفتگی حالب ها می باشد. شدت و ناحیه دقیق درد در افراد مختلف متفاوت بوده و همچنین این عارضه ممکن است باعث ایجاد درد در هر دو طرف بدن شود.

تب، حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع انسداد مجاری ادرار هستند. همچنین رفلاکس جریان ادرار به سمت کلیه ها باعث ایجاد درد در آن ها می شود. هرگونه تغییر در عادت تخلیه ی ادرار ممکن است از علائم انسداد حالب ها باشد. این تغییرات عبارتند از:

  • دشواری در دفع ادرار
  • جریان آهسته ادرار و یا قطع و وصل شدن ادرار
  • شب ادراری و عدم تحمل ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه
  • وجود خون در ادرار
  • کاهش برون دهی کلیه

❗نکته: کاهش مقدار ادرار تخلیه شده در روز، از علائم انسداد در یکی از کلیه ها می باشد، این در حالیست که متوقف شدن کامل جریان ادرار، معمولا نشان دهنده درگیری هر دو کلیه و انسداد آنهاست.

تشخیص انسداد حالب ها

هر گونه انسداد در مجاری ادرار، از طریق اولتراسوند تشخیص داده می شود. اسکن از ناحیه ی درگیر شده، می تواند هر گونه بازگشت ادرار به کلیه ها را نشان دهد. همچنین استفاده از عکس برداری های متداول، در تشخیص انسداد حالب ها کمک شایانی می کند.

درمان گرفتگی مجرای ادرار

از بین بردن انسداد موجود در حالب ها اصلی ترین هدف درمان می باشد. درمان انسداد مجاری ادرار توسط دو روش جراحی و قرار دادن استنت امکان پذیر است.

❇ جراحی

در این فرایند، هر گونه توده اعم از قسمت های سرطانی، تومور، پلیپ و زخم های بوجود آمده، بوسیله ی جراح از حالب ها برداشته می شوند. در نتیجه با رفع انسداد موجود در حالب ها، جریان طبیعی ادرار از کلیه به سمت مثانه برقرار خواهد شد.

❇ قرار دادن استنت

یکی از راه حل های غیر تهاجمی تر، جایگذاری یک استنت در مجاری مسدود شده می باشد. استنت یک نوع لوله ی شبکه مانند است که در داخل لوله های مسدود شده قرار داده می شود و باعث اتساع آن ها می شود. جایگذاری استنت در لوله هایی که به دلایل مختلف باریک شده اند، راه حل مناسبی برای پیشگیری از هر گونه انسداد می باشد.

قرار دادن استنت (سوند حالب دبل جی: Dj) داخل حالب ها تحت بی حسی موضعی بوده (نياز به بیهوشی عمومی نداشته) و توسط اندوسكوپی صورت می گیرد.

بیضه نزول نکرده

علائم انسداد مجاری ادرار در جنین

انسداد مجاری ادرار و حالب ها، مشکلات مختلفی در جنین به وجود می آورد. یکی از علائم انسداد در جنین، کاهش مقدار مایع آمنیوتیک در رحم مادر است. یکی از مواد تشکیل دهنده ی مایع آمنیوتیک، ادرار می باشد.

جنینی که دارای مشکلات انسدادی است، توانایی دفع ادرار به داخل مایع آمنوتیک را ندارد. در نتیجه این عارضه باعث کاهش مقدار مایع آمنیوتیک شده و مشکلات زیادی را در هنگام تولد به وجود می آورد.

درمان انسداد مجرای ادرار در جنین

در جنین این فرایند از طریق ایجاد یک سیستم تخلیه بوسیله ی قرار دادن یک شانت در رحم مادر صورت می گیرد. این شانت باعث انتقال ادرار نوزاد به داخل مایع امنیوتیک می شود.

درمان در جنین فقط زمانی انجام می شود که انسداد مجاری ادرار باعث آسیب به کلیه های جنین شده باشد. معمولا عملکرد کلیه های نوزاد، قابل ترمیم است.

 انسداد مجاری ادرار به درگیری یک یا هر دو کلیه، بستگی دارد. در افرادی که فقط یکی از کلیه ها دچار انسداد شده است، ایجاد بیماری های مزمن ادراری بعید است. در افرادی که دچار انسداد های عود کننده در یک یا هر دوی کلیه ها شده باشند، احتمال آسیب شدید به کلیه ها وجود دارد.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پدرم کلیه اش درد میکنه سونو گرافی و سیتی اسکن داد گفتن مشکلی نداری اما خب سمت چپش که درد میکنه میشه گفت ورم کرده و مشخصه هم تشخیص شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به همکاران ارتوپد مراجعه کنید
  • تصویر کاربر اسرین یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    خانومی ۳۲ ساله هستم دچار انسداد مجاری ادراری شدم
    تکرر ادار به صورت قطره ای دارم
    رفتم دکتر سونو انجام دادم
    گفته باید عمل بشی
    یه هفته ام سوند استفاده کنی
    الان میترسم عمل کنم که خدایی نکرده بی اختیاری ادراری بگیرم
    لطفا راهنماییم کنی
    خیلی نگرانم و اذیت میشم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام‌کنید
  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    پسرم ۲ونیم سالشه
    ادرار با درد داره
    ( دیر به دیر ولی بادرد ،مدفوع هم همینطور ) از دستشویی رفتن می ترسه
    خواستم راهنمایی کنین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوند
  • تصویر کاربر توکلی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    یکهفته پیش عمل تنگی واژن داشتم هنوز ادارم کامل تخلیه نمیشه چند روز سوند مصرف کردم الانم قرص بتانکول مصرف میکنم هیچ فرقی نکرده هر ده دقیقه احساس ادار دارم نمیتونم خودم کنترل کنم تا برسم دستشویی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر ایرج یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام مجرای ادرارم تنگ شده وعفونت شدید دارم وگاهی اوقات ادرارم از مجرا خارج نمیشود وفشار زیادی پشت ناهیه ادرار است ولی ادرار خارج نمیشود ویا قطره قطره خارج میشه سونو گرافی هم گرفتم پرستاتم سی میلی بزرگ شده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اگر واقعا تنگی مجرا دارید بهتر است با جراحی آن را رفع کنید
  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام نرگس هستم ،٤١سالمه به مدت ١٠سال هست. بيماري ديابت دارم ومدام عفونت هاي مكرر دچار ميشوم البته انسولين تزريق ميكنم والان موردي كه خيلي اذيتم مي كنه درد پهلو ودرد به هنگام ادرار وتب ٣٧درجه به طوري كه احساس بدي دارم وحالت خفگي واز طرفي سمت راستم احساس سنگيني مي كنم ،ممنون ميشم پاسخ سئوالم را بدهيد ،سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر h دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چهار الی پنج سال پیش مجاری ادرارم را عمل کردم دوتا تنگی داشتم و با لیزر عمل کردم در این مدت جهار پنج سال مدام در فاصله‌های زمانی بالای یک ماه مشغول سوند زدن بودم متاسفانه آخرین باری که سوند زدم سوند به سختی داخل مجاری ادرارم رفت. الان بعد از گذشت تقریبا ۲۰ روز من تکرر ادرار دارم با اینکه قرص‌های سیپرو فلاکساسین ۵۰۰ رو سه چهار روز اول خوردم ولی تکرر ادرارم ادامه داره اون موقع که میخورم خوبم یا میشه گفت دو روزی خوبم دوباره تکرر ادرار پیدا می‌کنم کلافه شده‌ام باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا شما به علت عود تنگی مجرا دچار عفونت ادراری شده اید لطفا عکس از مجرا(RUG)و کشت ادرار انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما من بعضی اوقات وقتی خواب هستم در حین خواب دیدن ناگهان ادراری از من خارج میشه که بصورت دلمه ای شده هستش نه بویی داره نه چسبندگی میخواستم ببینم که دقیقا آیا ادرار هست یا نه منی هساش که با ادرار خارج میشه درضمن این مشکل زمانیکه در جایی خنک خوابیدم برام اتفاق نیفته باتشکر ازشما.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با توجه به اینکه دلمه ای هست بیشتر به منی میخورد
  • تصویر کاربر Mani شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسرم ۱۷ سالشه و تکرر ادرار داشت و با درمان خوب شد ولی الان ۲ روزه شدت ادرار کمتر شده و ادرار قطع و وصل میشه
    اطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی مثانه پر و خالی و آزمایش ادرار انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام خدمت جناب دکتر
    بنده ۵۳سالمه.باکوچکترین تحریک جنسی درناحیه رگها یانمیدونم لوله های بین بیضه ومثانه احساس دردوگرفتگی میکنم ودردبه کمرم منتقل میشه ومشکل ادرارپیدامیکنم.ادرام به صورت قطع وصل ومتکرر خارج میشه وبه راحتی نمیتونم ادرارکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار بزرگی پروستات (BPH)شده اید
درحال دریافت اطلاعات