انسداد مجاری ادرار و روش های درمانی آن

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1401

در این مقاله می خوانید
انسداد مجاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که، جریان ادرار به سمت حالب ها، مثانه و میزراه دچار مشکل شده باشد و جریان ادرار به طور کامل و یا به صورت نسبی مسدود شده باشد.

جریان ادرار از کلیه ها به سمت مثانه است ولی در این عارضه جریان ادرار به صورت عقبگرد است و به سمت کلیه ها باز می گردد.  نام دیگر این عارضه رفلاکس کلیه می باشد. 

حالب به لوله ای گفته می شود که مسئول انتقال ادرار از کلیه ها به سمت مثانه است. انسداد حالب ها می تواند باعث تورم و یا آسیب رسیدن به کلیه ها شود. این عارضه ممکن است در هر سنی به وجود بیاید، همچنین انسداد حالب ها می تواند به صورت نادر در جنین مشاهده شود.

دلایل انسداد حالب ها

گرفتگی مجرای ادرار به دلایل متعددی رخ می دهد. فشارهای مضاعف منجر به آسیب رسیدن به کلیه ها و حالب ها می شوند. انسداد موقت و یا دائمی میزراه و حالب ها که مسئول انتقال ادرار به خارج از بدن هستند، ممکن است علل مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • وجود جراحت در ناحیه لگن
  • به وجود آمدن تومور و حرکت آن ها به سمت کلیه ها، مثانه، میزراه و کولون
  • لخته شدن خون
  • بیماری های مربوط به مجاری ادراری
  • وجود سنگ حالب، که از کلیه ها منشا گرفته است.

اختلالات سیستم عصبی نیز یکی از دلایل انسداد حالب ها می باشد. این حالت زمانی رخ می دهد که اعصاب مثانه، دچار مشکل می شوند. همچنین مصرف بی رویه قرص های کنترل کننده ی مثانه ی بیش فعال، در مواردی از دلایل اصلی انسداد حالب ها هستند.

یکی از علل شایع انسداد مجاری ادرار در آقایان، متورم شدن و التهاب پروستات است. خانم های باردار نیز به دلیل فشار جنین بر روی مثانه، ممکن است مبتلا به عارضه ی عقب گرد جریان ادرار شوند. البته قابل ذکر است، این حالت به ندرت اتفاق می افتد.

مشکلات ارولوژی سوزش ادرار

علائم انسداد حالب ها

شروع احتباس ادراری ممکن است خیلی سریع و حاد و یا به صورت آهسته و پیشرونده رخ دهد. درد در ناحیه ی میانی پهلو یکی از علائم ابتدایی انسداد و گرفتگی حالب ها می باشد. شدت و ناحیه دقیق درد در افراد مختلف متفاوت بوده و همچنین این عارضه ممکن است باعث ایجاد درد در هر دو طرف بدن شود.

تب، حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع انسداد مجاری ادرار هستند. همچنین رفلاکس جریان ادرار به سمت کلیه ها باعث ایجاد درد در آن ها می شود. هرگونه تغییر در عادت تخلیه ی ادرار ممکن است از علائم انسداد حالب ها باشد. این تغییرات عبارتند از:

  • دشواری در دفع ادرار
  • جریان آهسته ادرار و یا قطع و وصل شدن ادرار
  • شب ادراری و عدم تحمل ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه
  • وجود خون در ادرار
  • کاهش برون دهی کلیه

❗نکته: کاهش مقدار ادرار تخلیه شده در روز، از علائم انسداد در یکی از کلیه ها می باشد، این در حالیست که متوقف شدن کامل جریان ادرار، معمولا نشان دهنده درگیری هر دو کلیه و انسداد آنهاست.

تشخیص انسداد حالب ها

هر گونه انسداد در مجاری ادرار، از طریق اولتراسوند تشخیص داده می شود. اسکن از ناحیه ی درگیر شده، می تواند هر گونه بازگشت ادرار به کلیه ها را نشان دهد. همچنین استفاده از عکس برداری های متداول، در تشخیص انسداد حالب ها کمک شایانی می کند.

درمان گرفتگی مجرای ادرار

از بین بردن انسداد موجود در حالب ها اصلی ترین هدف درمان می باشد. درمان انسداد مجاری ادرار توسط دو روش جراحی و قرار دادن استنت امکان پذیر است.

❇ جراحی

در این فرایند، هر گونه توده اعم از قسمت های سرطانی، تومور، پلیپ و زخم های بوجود آمده، بوسیله ی جراح از حالب ها برداشته می شوند. در نتیجه با رفع انسداد موجود در حالب ها، جریان طبیعی ادرار از کلیه به سمت مثانه برقرار خواهد شد.

❇ قرار دادن استنت

یکی از راه حل های غیر تهاجمی تر، جایگذاری یک استنت در مجاری مسدود شده می باشد. استنت یک نوع لوله ی شبکه مانند است که در داخل لوله های مسدود شده قرار داده می شود و باعث اتساع آن ها می شود. جایگذاری استنت در لوله هایی که به دلایل مختلف باریک شده اند، راه حل مناسبی برای پیشگیری از هر گونه انسداد می باشد.

قرار دادن استنت (سوند حالب دبل جی: Dj) داخل حالب ها تحت بی حسی موضعی بوده (نياز به بیهوشی عمومی نداشته) و توسط اندوسكوپی صورت می گیرد.

بیضه نزول نکرده

علائم انسداد مجاری ادرار در جنین

انسداد مجاری ادرار و حالب ها، مشکلات مختلفی در جنین به وجود می آورد. یکی از علائم انسداد در جنین، کاهش مقدار مایع آمنیوتیک در رحم مادر است. یکی از مواد تشکیل دهنده ی مایع آمنیوتیک، ادرار می باشد.

جنینی که دارای مشکلات انسدادی است، توانایی دفع ادرار به داخل مایع آمنوتیک را ندارد. در نتیجه این عارضه باعث کاهش مقدار مایع آمنیوتیک شده و مشکلات زیادی را در هنگام تولد به وجود می آورد.

درمان انسداد مجرای ادرار در جنین

در جنین این فرایند از طریق ایجاد یک سیستم تخلیه بوسیله ی قرار دادن یک شانت در رحم مادر صورت می گیرد. این شانت باعث انتقال ادرار نوزاد به داخل مایع امنیوتیک می شود.

درمان در جنین فقط زمانی انجام می شود که انسداد مجاری ادرار باعث آسیب به کلیه های جنین شده باشد. معمولا عملکرد کلیه های نوزاد، قابل ترمیم است.

 انسداد مجاری ادرار به درگیری یک یا هر دو کلیه، بستگی دارد. در افرادی که فقط یکی از کلیه ها دچار انسداد شده است، ایجاد بیماری های مزمن ادراری بعید است. در افرادی که دچار انسداد های عود کننده در یک یا هر دوی کلیه ها شده باشند، احتمال آسیب شدید به کلیه ها وجود دارد.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Masoud جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1615 مشاهده پرسش
    سلام دکتر...
    من ۲۳ سالمه مدتی بود که راحت ادرار نمیکردم‌ تا اینکه چند ماه پیش به دکتر مراجعه کردم که ایشون بیماریمو التهاب پروستات تشخیص دادن بعد از ۳ ماه قرص دادن گفتن عکس مجرا بگیرم بعداز عکس گفتن که تنگیه مجرا هست و باید با لیزر عمل کرد...
    خواستم ببینم راهی غیر از عمل نیست،؟؟
    و اینکه چه مدت میتونم صبر کنم چون هنوز بیمه نشدم...
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا عکس مجرای خود را برایم ارسال کنید
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    با اهدا سلام وتحیات وافره حقیر بعداز طی نمودن کلیه مراحل ازمایش کلیه با تزریق النهایه کیستی تحت عنوان کورتیکال در کلیه راست به اندازه 120 میلی متر وچند کیست دیگر از این کوچکتر در کلیه چپ با عنوان فوق الذکر مشهود حالیه سوال این است فعلا هیچ دردی نداره به کلیه ها هم تا به حال فشار نیاورده ایا این کیستها در بیاد بهتره یا خیر اگر در اثر ضربه یا علل دیگر کیست پاره شود درد شدید میشه ایا احتمال مرگ است یا نه در ضمن اب یا مایع داخل حفره بعد از پاره شدن کجا می ماند ایا خود به خود با بیرون رفتن خالی میشه یا عوارض دیگری رخ می دهد من الله التوفیق علیه التکلان مزید تشکر قهرمانی در ضمن کپی سونو گرافی ایفاد وایصال می گردد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،مایع داخل کیست پس از پارگی داخل شکم ریخته میشود اما سبب مرگ نمیشود
      کیست ۱۲ سانتی خود را از طریق لاپاروسکوپی تخلیه کنید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    جناب دگتر وقت بخیر.من از بیماران حضرتعالی در بیمارستان آتیه بودم که بعد از بررسی بیماری بنده رو برای جراحی به دکتر آقا میر معرفی کردید و جراحی انسداد حالب و هیدرونفروز انجام دادم.الان بعد از 7 ماه از جراحی و احساس درد برای عکس رنگی مراجعه کردم که جواب بدین شکل هست .

    ther was no evidence of dense opacity in renal beds.
    vertebral column and intestinal gas pattern are unremarkable.
    after injection of contrast media both kidneys are visualized.
    nephrogram of right kidney appears normal.
    right pyelocalyceal system more prominent in right pelvic is dilated.
    parenchymal thickness and ureter of right kidney have normal apperance.
    left kidney has increased size with diffuse dilated hydrocalyx with no secretion of contrast in left ureter.
    further evalution with renal scan in recommended.
    baldder was unremarkable.
    after voiding no significant residue in seen.
    سئوالم از حضرتعالی این هست که آیا بنده به جراحی دیگری نیاز دارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،کلیه چپ شما انسداد دارد،لطفا با مدارک قبلی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر h1h2 جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 422 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من دوم اسفند ماه 97 رفتم جهت چک آپ تست ورزش واکوی قلب که دکتر گفت نیاز به آنژیو واستند دارید بعد حدود 2ساعت احساس کردم فشارم بالااست که مراجعه نمودم به کلینیک که با داروی زیرزبانی فشار از 16به 12 رسید ومرا روانه منزل شدم ولی اساس خوبی نداشتم تا این که خوابیدم وساعت 4صبح بادرد شدید ناحیه کمر وپهلو ستون مهره ها از خواب بیدار شدم اون روز را به پزشک مراجعه نکردم چون جمعه بود ومنهم فکر کردم مسموم شده ام برطرف می شود روز بعد رفتم آزمایش کراتین 10 واوره149اسید اوریک12 سپس بستری شدم وسونداژ مثانه انجام شد وطی آزمایش های بعدی به طور چشم گیری کاهش یافت ضمنا در سونوگرافی هیپر تروفی پروستات هم داشتم سن 54سال وبه دلیل نگرانی خانواده با رضایت شخصی به مشهد مراجه نمودم اونجا گفتند باید پروستات عمل شود که در تاریخ 15/12/97 انجام شد الان نگرانم که کلیه آسیب ندیده باشد خواهشمن است مرا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،یک‌ ازمایش کراتنین و یک ازمایش ساده ادرار انجام دهید و جوابش را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 825 مشاهده پرسش
    سلام.در سونوی آنومالی همه چیز نرمال بود فقط کلیه ها کمی اکوژن بودند. در هفته ۲۳ برای چک کلیه ها مراجعه کردیم که کلیه جنین تیره و بزرگتر از حدنرمال شده و مایع آمنیوتیک کم شده بود.پزشک سونو گراف تشخیصی نداد اما گفت کلیه ها یه چیزی شبیه کیست یا توده ای درونش دیده میشه.مشکل چی هست؟پزشک زنان هم نظری نداشت و میگفت طبیعی نیست و کلی حرف های نگران کننده زد.لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا سونوگرافی را برایم ارسال کنید
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    باسلام
    من جوانی 19 ساله هستم چهار روز است ادرار در میزراهم باقی می ماند و رنگ ادرارم تغییر کرده است و ادرار به طور کامل در یک بار دفع نمیشود و در چند مرحله پشتت سرهم بایستی به دفعات دفع شود . مشکل ازچیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،احتمالا دچار عفونت مجاری ادراری شده اید
  • تصویر کاربر Ahoora پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 461 مشاهده پرسش
    سلام
    من مردی ۳۵ ساله هستم چند سالی هست که دچار گرفتگی مجرای ادراری شده ام ۳بار عمل کرده ام ولی باز هم دچار گرفتگی شده ام می خواستم بدونم آیا راه درمان دیگری وجود دارد آیا دارویی وجود دارد برای جلوگیری کردن؟
    لطفا راهنمایی بفرمائید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،دارويي براي جلوگيري وجود ندارد ولي با توجه به تكرار چند باره شما بايد هر از چند گاهي به خودتان سوند بزنيد(CIC)تا از برگشت تنگي مجرا جلوگيري شود
  • تصویر کاربر M پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2684 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من هفته 13 بارداری هستم غربالگردی سه ماه اول بارداری رو رفتم گفتن مثانه جنین پره چندبار رفتم گفتن خالی نشده با کلی دکتر رفتن گفتن که باید هفته 16 بارداری بشه تا اگر پر بودن مثانه جنین به کلیه نرسه راه درمان داره لطفا میشه بیشتر راهنماییم کنید که چه کارهایی بکنم که برای خالی شدن مثانه جنین خوب باشه
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا" گزارش سونوگرافي را برايم بفرستيد
  • تصویر کاربر موسوی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    با سلام -مادرم 61 ساله هستند با سابقه سنگ کلیه اسید اوریک الان یک سنگ در لگنچه سمت راست 17 میل دارند که پزشک آلپورنیول وپتاسیم سیترات تجویز کرده -نظر حضذرتعالی چیه آیا راهی هست که با کمترین مشکل سنگ دفع بشه ؟ متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،احتمال دفع اين سنگ با دارو بسيار بسيار كم است
      بهتر است سنگ شكن برون اندامي انجام دهيد
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 899 مشاهده پرسش
    با سلام.من خانم ۳۰ ساله هستم قصد بارداری دارم اما سنگ کلیه ۴میلی دارم.خاستم بدونم برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در جنین آیندم چه کارباید کنم باتوجه با اینکه همسرمم سنگ کلیه داشتن.ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،درسته كه يكي از علل سنگ كليه وراثت هست ولي نميتوان گفت كه قطعا" فرزند شما در اينده سنگ كليه ميگيرد
      بهترين كار تغذيه سالم،مصرف كم نمك و گوشت قرمز و مصرف بيش از حد مايعات است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر