انسداد مجاری ادرار و روش های درمانی آن

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1401

در این مقاله می خوانید
انسداد مجاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که، جریان ادرار به سمت حالب ها، مثانه و میزراه دچار مشکل شده باشد و جریان ادرار به طور کامل و یا به صورت نسبی مسدود شده باشد.

جریان ادرار از کلیه ها به سمت مثانه است ولی در این عارضه جریان ادرار به صورت عقبگرد است و به سمت کلیه ها باز می گردد.  نام دیگر این عارضه رفلاکس کلیه می باشد. 

حالب به لوله ای گفته می شود که مسئول انتقال ادرار از کلیه ها به سمت مثانه است. انسداد حالب ها می تواند باعث تورم و یا آسیب رسیدن به کلیه ها شود. این عارضه ممکن است در هر سنی به وجود بیاید، همچنین انسداد حالب ها می تواند به صورت نادر در جنین مشاهده شود.

دلایل انسداد حالب ها

گرفتگی مجرای ادرار به دلایل متعددی رخ می دهد. فشارهای مضاعف منجر به آسیب رسیدن به کلیه ها و حالب ها می شوند. انسداد موقت و یا دائمی میزراه و حالب ها که مسئول انتقال ادرار به خارج از بدن هستند، ممکن است علل مختلفی داشته باشند، از جمله:

  • وجود جراحت در ناحیه لگن
  • به وجود آمدن تومور و حرکت آن ها به سمت کلیه ها، مثانه، میزراه و کولون
  • لخته شدن خون
  • بیماری های مربوط به مجاری ادراری
  • وجود سنگ حالب، که از کلیه ها منشا گرفته است.

اختلالات سیستم عصبی نیز یکی از دلایل انسداد حالب ها می باشد. این حالت زمانی رخ می دهد که اعصاب مثانه، دچار مشکل می شوند. همچنین مصرف بی رویه قرص های کنترل کننده ی مثانه ی بیش فعال، در مواردی از دلایل اصلی انسداد حالب ها هستند.

یکی از علل شایع انسداد مجاری ادرار در آقایان، متورم شدن و التهاب پروستات است. خانم های باردار نیز به دلیل فشار جنین بر روی مثانه، ممکن است مبتلا به عارضه ی عقب گرد جریان ادرار شوند. البته قابل ذکر است، این حالت به ندرت اتفاق می افتد.

مشکلات ارولوژی سوزش ادرار

علائم انسداد حالب ها

شروع احتباس ادراری ممکن است خیلی سریع و حاد و یا به صورت آهسته و پیشرونده رخ دهد. درد در ناحیه ی میانی پهلو یکی از علائم ابتدایی انسداد و گرفتگی حالب ها می باشد. شدت و ناحیه دقیق درد در افراد مختلف متفاوت بوده و همچنین این عارضه ممکن است باعث ایجاد درد در هر دو طرف بدن شود.

تب، حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع انسداد مجاری ادرار هستند. همچنین رفلاکس جریان ادرار به سمت کلیه ها باعث ایجاد درد در آن ها می شود. هرگونه تغییر در عادت تخلیه ی ادرار ممکن است از علائم انسداد حالب ها باشد. این تغییرات عبارتند از:

  • دشواری در دفع ادرار
  • جریان آهسته ادرار و یا قطع و وصل شدن ادرار
  • شب ادراری و عدم تحمل ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه
  • وجود خون در ادرار
  • کاهش برون دهی کلیه

❗نکته: کاهش مقدار ادرار تخلیه شده در روز، از علائم انسداد در یکی از کلیه ها می باشد، این در حالیست که متوقف شدن کامل جریان ادرار، معمولا نشان دهنده درگیری هر دو کلیه و انسداد آنهاست.

تشخیص انسداد حالب ها

هر گونه انسداد در مجاری ادرار، از طریق اولتراسوند تشخیص داده می شود. اسکن از ناحیه ی درگیر شده، می تواند هر گونه بازگشت ادرار به کلیه ها را نشان دهد. همچنین استفاده از عکس برداری های متداول، در تشخیص انسداد حالب ها کمک شایانی می کند.

درمان گرفتگی مجرای ادرار

از بین بردن انسداد موجود در حالب ها اصلی ترین هدف درمان می باشد. درمان انسداد مجاری ادرار توسط دو روش جراحی و قرار دادن استنت امکان پذیر است.

❇ جراحی

در این فرایند، هر گونه توده اعم از قسمت های سرطانی، تومور، پلیپ و زخم های بوجود آمده، بوسیله ی جراح از حالب ها برداشته می شوند. در نتیجه با رفع انسداد موجود در حالب ها، جریان طبیعی ادرار از کلیه به سمت مثانه برقرار خواهد شد.

❇ قرار دادن استنت

یکی از راه حل های غیر تهاجمی تر، جایگذاری یک استنت در مجاری مسدود شده می باشد. استنت یک نوع لوله ی شبکه مانند است که در داخل لوله های مسدود شده قرار داده می شود و باعث اتساع آن ها می شود. جایگذاری استنت در لوله هایی که به دلایل مختلف باریک شده اند، راه حل مناسبی برای پیشگیری از هر گونه انسداد می باشد.

قرار دادن استنت (سوند حالب دبل جی: Dj) داخل حالب ها تحت بی حسی موضعی بوده (نياز به بیهوشی عمومی نداشته) و توسط اندوسكوپی صورت می گیرد.

بیضه نزول نکرده

علائم انسداد مجاری ادرار در جنین

انسداد مجاری ادرار و حالب ها، مشکلات مختلفی در جنین به وجود می آورد. یکی از علائم انسداد در جنین، کاهش مقدار مایع آمنیوتیک در رحم مادر است. یکی از مواد تشکیل دهنده ی مایع آمنیوتیک، ادرار می باشد.

جنینی که دارای مشکلات انسدادی است، توانایی دفع ادرار به داخل مایع آمنوتیک را ندارد. در نتیجه این عارضه باعث کاهش مقدار مایع آمنیوتیک شده و مشکلات زیادی را در هنگام تولد به وجود می آورد.

درمان انسداد مجرای ادرار در جنین

در جنین این فرایند از طریق ایجاد یک سیستم تخلیه بوسیله ی قرار دادن یک شانت در رحم مادر صورت می گیرد. این شانت باعث انتقال ادرار نوزاد به داخل مایع امنیوتیک می شود.

درمان در جنین فقط زمانی انجام می شود که انسداد مجاری ادرار باعث آسیب به کلیه های جنین شده باشد. معمولا عملکرد کلیه های نوزاد، قابل ترمیم است.

 انسداد مجاری ادرار به درگیری یک یا هر دو کلیه، بستگی دارد. در افرادی که فقط یکی از کلیه ها دچار انسداد شده است، ایجاد بیماری های مزمن ادراری بعید است. در افرادی که دچار انسداد های عود کننده در یک یا هر دوی کلیه ها شده باشند، احتمال آسیب شدید به کلیه ها وجود دارد.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    پسرم چهار سالگی عمل تنگی انجام دادن ...الان هفده سالشه ...درد پهلو دارن وادارش به زور میاد و پهلوش بعدش درد داره...سونو امروز انجام دادیم کلیه هاش سالمه ..ولی موقع ادار اذیته خیلی ...لطفا راهنمایی کنین ...در ضمن قبلا ادرارش خیلی باریک میومده ...الان تو شهرمان اصلا دکتر نداریم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،احتمالا ایشان دچار تنگی نوک مجرا هستند به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ابوذر سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 673 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید جوانی 35 ساله هستم تکرر شدید دارم و هر یک ساعت باید برم دسشویی و دردی در التم دارم نزدیک به هشت سال پیش هم امپول بوتاکس تو مثانه م زدن ولی برا یه مدتی خوب بود ادرارک کامل خالی نمیشه باید زور بزنم تا خالی بشه و اینکه مثانه م کوچیک شده و تحمل نگه داشتن ادرار رو نداره و رو التم اثر گذاشته دردی درالتم دارم و احساس میکنم تنگی مجرا دارم چون خیلی اذیتم میکنه موقع ادرار از راهنماییتون ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا نوار مثانه انجام دهید
  • تصویر کاربر ابوذر سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید جوانی 35 ساله هستم تکرر شدید دارم و هر یک ساعت باید برم دسشویی و دردی در التم دارم نزدیک به هشت سال پیش هم امپول بوتاکس تو مثانه م زدن ولی برا یه مدتی خوب بود ادرارک کامل خالی نمیشه باید زور بزنم تا خالی بشه و اینکه مثانه م کوچیک شده و تحمل نگه داشتن ادرار رو نداره و رو التم اثر گذاشته دردی درالتم دارم و احساس میکنم تنگی مجرا دارم چون خیلی اذیتم میکنه موقع ادرار از راهنماییتون ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا نوار مثانه انجام دهید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 562 مشاهده پرسش
    سلام وقت عالی بخیر با عرض پوزش ،ادرار بنده پس از پایان و طهارت گرفتن ،بصورت چکه چکه (3 تا 5 قطره می آید )و بعد تمام می شود،اگر راهنمایی بفرمایید ممنون می شوم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر A چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید. من 17 سالمه برای مدتی درگیر خود ارضایی شدم. و چند وقتی هست حس میکنم مشکل ادرار دارم. چون سرعت و حجم ادرارم کم شده. و موقع ادرار باید به خودم کمی فشار بیاورم. می‌شود راهنمایی کنید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا نوار مثانه انجام دهید
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خواهرم ۲۲ سالشه،تکرر ادرار گرفته ولی هر سری که میره دستشویی خیییللیییی کم ادرارش میاد
    سابقه بیماری های کلیوی هم تو خانواده مون هست
    پدرم یه بار دو تا سنگ دفع کردن و مادرم عفونت ادرار دارن یه بار یه هفته بیمارستان بستری بودن
    راهنمایی میفرمایین لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام دهند
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام
    من خود ارضایی داشتم بعدش سوزش خفیف در آلت تناسلی داشتم بعد سه روز خوب شد ولی احساس می کنم بعد ادرار با وجود خالی کردن مجاری ادراری بعد ادرار بعد یه مدت کوتاه احساس وجود قطره های ادرار در مجاری ادرار می کنم اونم خالی می کنم دوباره احساس وجود قطرات ادرار می کنم احساس ادرار هم زیاد می کنم یه شب هم بدون اختیار خیلی کم ادرار داشتم می خواستم بدونم مشکل چیه می تونه عفونت پروستات باشه
    اگه قرار به مصرف دارویی بی زحمت می تونید اسم دارو بگید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر آشنا پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    باسلام
    مشکلی که بنده با اون درگیر هستم مکث قبل از ادرار هست به معنی که قبل از ادرار حدود 10 الی 15 ثانیه باید مکث کنم بعد شروع می شود که بسیار برام ناراحت کننده س لطفا در مورد راهنمایی بفرمایید.
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا نوار مثانه(UDS)انجام دهید
  • تصویر کاربر ساسان چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 575 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و تبریک سال نو
    جناب آقای دکتر من جوانی 31 ساله هستم در ادرار کردن مشکل دارم بعد از اینکه ادرار میکنم حدود 20 الی 30 قطره ادرار در مجرای ادراریم باقی میمونه و خیلی خوب احساسش میکنم و بیرون نمیاد و اینقدر زور میزنم و تمرکز میکنم تا بتونم کم کم تخلیش کنم و اگر این کارو نکنم حالم بد میشه و کلیه ام داغ میشه خیلی دکتر رفتم هر کسی یه دارویی داده هیچکدوم فایده نداشته نابودم کرده هیچ جا نمیتونم کار کنم شبانه روز درگیر خالی کردن ادرار از مجرای ادراریم هستم دارم از بین میرم .
    با تشکر ..
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر نازیلا چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    با سلام .پدر من سه هفته سوزش ادرار دارن اما بدون سوند ادرار نمیتونن.مشکل پروستات دارن و کلیه های پلی کیستیک.در این سه هفته بیمارستان بردیم ایشون رو .اما بستری نکردن و گفتن به دکتر ارولوژی مراجعه کنیم.و دکتر اورولوژی هم گفتن بیمارستان بستری کنیم.واقعا درمانده شدیم و پدر کن واقعا در عذاب هستن .میگن سوزش ادرار علتش عفونت هست اما با مصرف داروها بهتر نشدن و بدون سوند ادرار نمیتونن .متشکر میشم از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا سوزش ادرار و عدم توانایی ادرار ایشان به خاطر پروستات است انتی بیوتیک و داروهای گشاد کننده مجاری ادراری مصرف کنید در صورت عدم پاسخ پروستات ایشان باید جراحی شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر