سرطان حالب از علائم تا روش های درمانی آن

آخرین بروزرسانی: 1 آذر 1402

در این مقاله می خوانید
سرطان حالب نوعی سرطان است که از سلول های پوشاننده ی درون لوله ی حالب شروع می شود. حالب لوله ای است که کلیه را به مثانه مرتبط می کند و ادرار تولید شده توسط کلیه از طریق حالب به مثانه منتقل می شود.

سرطان حالب شایع نیست و اغلب در افراد مسن و کسانی دیده می شود که قبلاً هم به خاطر سرطان مثانه تحت درمان بوده اند. سرطان حالب با سرطان مثانه ارتباط نزدیکی دارد، چون سلول های پوشاننده ی دیواره ی داخلی حالب و مثانه مشابه هستند، بنابراین اگر سرطان حالب تشخیص داده شود، از آن جا که ریسک ابتلا به سرطان مثانه هم بالا می رود، پزشک درخواست بررسی سرطان مثانه را هم می دهد. درمان معمول سرطان حالب شامل جراحی است، اما در برخی موارد خاص، شیمی درمانی هم توصیه می شود.

علائم سرطان حالب

علایم و نشانه های تومور حالب عبارتند از:

دلایل سرطان حالب

علت ایجاد تومور حالب خیلی مشخص نیست. پزشکان می دانند که این سرطان وقتی شروع می شود که در DNA سلول های پوشاننده ی دیواره ی داخلی حالب، یک خطا یعنی جهش، اتفاق بیفتد. در اثر این جهش، سلول ها به سرعت تکثیر می شوند و در زمانی که سلول های طبیعی می میرند، این سلول ها به رشد و زندگی خود ادامه می دهند. به این ترتیب، توده ی سلولی در حال رشدی ایجاد می شود که می تواند آن قدر بزرگ شود که مسیر حالب را مسدود کند یا این سلول ها به دیگر نقاط بدن مهاجرت می کنند.

عوامل خطر

عواملی که منجر به افزایش خطر تومور حالب می شوند، عبارتند از:

1_ افزایش سن

خطر سرطان حالب با افزایش سن زیاد می شود. اکثر افرادی که دچار سرطان حالب می شوند در محدوده ی سنی 70 یا 80 سال قرار دارند.

2_ سابقه ی سرطان مثانه یا کلیه

افرادی که پیش از این دچار سرطان کلیه یا مثانه شده اند، بیش تر در معرض این سرطان قرار دارند.

آیا سرطان کلیه برگشت پذیر است؟

3_ سیگار کشیدن

استعمال تنباکو می تواند خطر ابتلا به سرطان حالب و دیگر سرطان های دستگاه ادراری، مثل سرطان کلیه و مثانه را افزایش دهد.

وزن مخصوص ادرار

تشخیص سرطان حالب

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص تومور حالب عبارتند از:

1_ معاینه ی جسمی

پزشک از شما در مورد علایم و نشانه ها سوالاتی می پرسد و برای اطمینان بیشتر، بررسی جسمی انجام می دهد تا شرایط شما را کاملاً متوجه شود.

2_ آزمایش های تصویربرداری

تصویربرداری می تواند به پزشک شما کمک کند تا حدود سرطان حالب را تشخیص دهد. روش تصویربرداری می تواند پیِلوگرام داخل وریدی یا سی تی اوروگرافی باشد. در بعضی موارد خاص، در صورتی که نتوان برای شما سی تی اسکن انجام داد، از اوروگرام رزونانس مغناطیسی استفاده می شود.

3_ آزمایش ادرار

احتمالاً برای شما آزمایش ادرار می نویسند تا ناهنجاری ها مشخص شوند. آزمایش سلول شناسی ادرار برای یافتن احتمالی سلول های ناهنجار در نمونه ی ادرار استفاده می شود.

4_ استفاده از لوله ی باریک برای دیدن حالب

طی تکنیکی به نام یورتروسکوپی، پزشک با استفاده از لوله ی نازک دوربین داری که وارد مجرای خروج ادرار می کند سعی می کند درون مثانه و حالب را ببیند.

پزشک با استفاده از یورتروسکوپی می تواند به وضوح درون حالب را مشاهده کند و در صورتی که لازم باشد می تواند نمونه ی کوچکی را برای فرستادن به آزمایشگاه از درون حالب بردارد. در آزمایشگاه، پاتولوژیست به دقت سلول های نمونه ی شما را از نظر وجود نشانه های سرطان و جهش ژنی، بررسی می کند.

5_ آزمایش های مربوط به سرطان مثانه

پزشک احتمالاً مثانه ی شما را هم با استفاده از آزمایش های تصویربرداری یا با استفاده از سیستوسکوپی مورد بررسی قرار می دهد تا ببیند آیا نشانه ای از سرطان مثانه وجود دارد یا نه.

افرادی که دچار سرطان حالب شده اند، ریسک ابتلا به سرطان مثانه ی بالایی هم دارند. این اتفاق ممکن است در همان زمان رخ دهد، یا اندکی بعد از درمان سرطان حالب، شروع شود.

عمل جراحی

درمان سرطان حالب

جراحی، رایج ترین درمان سرطان حالب است. گزینه های درمانی افراد بر اساس اندازه و مکان سرطان، میزان تهاجمی بودن سلول ها، و ترجیح خود شخص، متفاوت است.

1_ جراحی

اغلب برای برداشتن سرطان حالب از جراحی استفاده می شود. وسعت جراحی به موقعیت شما بستگی دارد. در صورتی که در مراحل اولیه ی سرطان حالب هستید، جراحی احتمالاً شامل برداشتن بخشی از حالب است. اما اگر سرطان پیشرفته باشد، ممکن است نیاز باشد تا بخش های مبتلای حالب، به همراه کلیه و بخشی از مثانه برداشته شود.

2_ شیمی درمانی

شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. گاهی اوقات، از شیمی درمانی قبل از جراحی استفاده می شود تا تومور کوچک شود و برداشتن آن با جراحی راحت تر باشد و گاهی هم از شیمی درمانی بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده ی احتمالی استفاده می شود. در موارد پیشرفته ی سرطان، شیمی درمانی برای کنترل علایم و نشانه های سرطان استفاده می شود.

بررسی های پیگیری

بعد از درمان، پزشک برای شما یک برنامه ی زمانبندی تعیین می کند تا نشانه های عود سرطان را مورد بررسی قرار دهد. از آن جا که اکثر افرادی که دچار سرطان حالب شده اند ریسک ابتلای بالا به سرطان مثانه را هم دارند، این آزمایش ها نشانه های سرطان مثانه را حتماً کنترل می کنند.

نوع آزمایش و برنامه ی زمانبندی بستگی به وضعیت و موقعیت شما دارد. اما انتظار این را داشته باشید که در سال اول هر چند ماه یک بار باید با پزشک ملاقات کنید و بعد از آن، تناوب دیدارها کم تر می شود.

ملاقات با پزشک

اگر نشانه یا علامتی دارید که نگرانتان کرده است به دکتر مراجعه کنید. در صورتی که برای شما تشخیص سرطان حالب داده شود، به اورولوژیست، یعنی متخصص عارضه های دستگاه ادراری، یا آنکولوژیست، یعنی متخصص درمان سرطان، ارجاع داده می شوید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر موسی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    چگونه میشه وقت گرفت
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام از طریق سایت nobat.ir
  • تصویر کاربر صدیقه یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 747 مشاهده پرسش
    حدود ۶ماهه درد در پهلوی راستم دارم بعضی اوقات با سر گیجه وحال تهوع ازمایشم دارم هم عفونت هم کمی خون دیده شده به پزشک مراجعه کردم گفتن دارو دادن ولی بهتر نشدم ممنون میشم راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    دکتر جان الان 10 روز مادرم عمل کلیه کرده و کلیه سمت چپ را برداشتن و یکی دو غده هم از مثانش را در آوردن دکترش گفت عمل موفق آمیز بوده و فقط باید شیمی درمانی بشه من جواب پاتولوژی را می فرستم خدمتتان اگه زحمتی نیست لطفاً نظرتان را اعلام نمائید و جواب پاتولوژی خوش خیم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام توده بدخیم بوده و نیازمند جراحی است
  • تصویر کاربر افسانه سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 658 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید...در ادرار دایی من خون مشاهده شد ولی در آزمایش ادرار کریستال سنگ دیده نشده در حالیکه در سونوگرافی ایشون در حالب چیزی ب اندازه ده میلی متر دیده شده!!با توجه به اینکه ادرارشون نشان از سنگ نداره آیا ایشون دچار سرطان حالب شدند یا هر چیز دیگری امکان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا جواب سونو را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر نسیم شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 636 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر وقت بخیر دخترم یک ماه پیش از ارتفاع ١متری افتاد ورمی در پهلوی سمت راستش ظاهر شد وروز بعد ازش سونو گرفتم گفتن که توده داره ونزدیک ٢١روز بیمارستان امام بستری بود وازش ctاسکن وctآنژو گرفتم وقبل از سه روز نمونه از توده گرفتن وتاحالا واسش کاری نکردن واز درد میناله خواهشاً مرا مساعدت فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ایشان توده کلیوی دارند که احتمالا بدخیم هست لطفا MRI شکم و لگن با و بدون کنتراست با بازسازی سکانس DWI انجام دهید اگر نتیجه فوق تایید شد هر چه زودتر جراحی کنید در ضمن نمونه برداری از توده فوق کار درستی نبود
  • تصویر کاربر کامران پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 519 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من توی حالبم یک سنگ ۷*۹ mm هستش،الان احساس میکنم اومده در راه مجاری ادرار گیر کرده چه جوری میتونم دفع کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،به پزشک مراجعه و درمان دارویی شوید هر چند احتمال دفع سنگ با دارو کم است
  • تصویر کاربر نوید چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من پدرم سه هفته پیش سنگ کلیه داشتن عمل‌ لاپراسکوپی انجام دادن الان دو سه روزه حالت تب و لرز شدید بااحساس تهوع و ادرار بد بو دارن با درد بسیار شدید در پهلو .بیماری ام اس هم دارند و در این شرایط می ترسیم ببریم بیمارستان .لطف می کنید زودتر جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،نیازمند مراجعه به پزشک و مصرف انتی بیوتیک هستند
  • تصویر کاربر fdlhv چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید . بیماری هستم که دچار دفع پروتین از کلیه هستم . پزشکی مراجعه کردم و ایشان مواد غذایی شامل پروتین رو برای بنده ممنوع کردند . میخواستم بدونم مگه نباید بنده پروتین مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،مصرف پروتیئن حیوانی باید در شما محدود شود
  • تصویر کاربر پورطراح چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پدرم عمل مغز کرد بعد اینتوبه که کرده بودن متاسفانه اینتوبه عفونت میده به ریه به خاطره حل عفونت انتی بیوتیک‌دادن ولی این انتی بیوتیک به کلبه اثر کرده الان ۲ روزه دیالیز میکنن ولی کراتین باز میره بالا ۳ روز پیش ۳.۹ دیروز ۵ امروز ۶ چیکار کنیم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،با دکتر نفرولوژیست مشورت کنید
  • تصویر کاربر پیمان چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام، یکدفعه بعد از ادرار درد شدید در شکم زیر قفسه سینه تا پایین شکم و کمی متمایل به رایت گرفتم، سونو کردم چیزی در کلیه نشان ندار، ازمایش ادرار دادم دفع پروتئین و کمی خون دیده شده، از درد کم آوردم ، باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،به احتمال زیاد سنگ دارید سی تی اسکن انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر