سرطان حالب از علائم تا روش های درمانی آن

آخرین بروزرسانی: 1 آذر 1402

در این مقاله می خوانید
سرطان حالب نوعی سرطان است که از سلول های پوشاننده ی درون لوله ی حالب شروع می شود. حالب لوله ای است که کلیه را به مثانه مرتبط می کند و ادرار تولید شده توسط کلیه از طریق حالب به مثانه منتقل می شود.

سرطان حالب شایع نیست و اغلب در افراد مسن و کسانی دیده می شود که قبلاً هم به خاطر سرطان مثانه تحت درمان بوده اند. سرطان حالب با سرطان مثانه ارتباط نزدیکی دارد، چون سلول های پوشاننده ی دیواره ی داخلی حالب و مثانه مشابه هستند، بنابراین اگر سرطان حالب تشخیص داده شود، از آن جا که ریسک ابتلا به سرطان مثانه هم بالا می رود، پزشک درخواست بررسی سرطان مثانه را هم می دهد. درمان معمول سرطان حالب شامل جراحی است، اما در برخی موارد خاص، شیمی درمانی هم توصیه می شود.

علائم سرطان حالب

علایم و نشانه های تومور حالب عبارتند از:

دلایل سرطان حالب

علت ایجاد تومور حالب خیلی مشخص نیست. پزشکان می دانند که این سرطان وقتی شروع می شود که در DNA سلول های پوشاننده ی دیواره ی داخلی حالب، یک خطا یعنی جهش، اتفاق بیفتد. در اثر این جهش، سلول ها به سرعت تکثیر می شوند و در زمانی که سلول های طبیعی می میرند، این سلول ها به رشد و زندگی خود ادامه می دهند. به این ترتیب، توده ی سلولی در حال رشدی ایجاد می شود که می تواند آن قدر بزرگ شود که مسیر حالب را مسدود کند یا این سلول ها به دیگر نقاط بدن مهاجرت می کنند.

عوامل خطر

عواملی که منجر به افزایش خطر تومور حالب می شوند، عبارتند از:

1_ افزایش سن

خطر سرطان حالب با افزایش سن زیاد می شود. اکثر افرادی که دچار سرطان حالب می شوند در محدوده ی سنی 70 یا 80 سال قرار دارند.

2_ سابقه ی سرطان مثانه یا کلیه

افرادی که پیش از این دچار سرطان کلیه یا مثانه شده اند، بیش تر در معرض این سرطان قرار دارند.

آیا سرطان کلیه برگشت پذیر است؟

3_ سیگار کشیدن

استعمال تنباکو می تواند خطر ابتلا به سرطان حالب و دیگر سرطان های دستگاه ادراری، مثل سرطان کلیه و مثانه را افزایش دهد.

وزن مخصوص ادرار

تشخیص سرطان حالب

آزمایش ها و روش های مورد استفاده برای تشخیص تومور حالب عبارتند از:

1_ معاینه ی جسمی

پزشک از شما در مورد علایم و نشانه ها سوالاتی می پرسد و برای اطمینان بیشتر، بررسی جسمی انجام می دهد تا شرایط شما را کاملاً متوجه شود.

2_ آزمایش های تصویربرداری

تصویربرداری می تواند به پزشک شما کمک کند تا حدود سرطان حالب را تشخیص دهد. روش تصویربرداری می تواند پیِلوگرام داخل وریدی یا سی تی اوروگرافی باشد. در بعضی موارد خاص، در صورتی که نتوان برای شما سی تی اسکن انجام داد، از اوروگرام رزونانس مغناطیسی استفاده می شود.

3_ آزمایش ادرار

احتمالاً برای شما آزمایش ادرار می نویسند تا ناهنجاری ها مشخص شوند. آزمایش سلول شناسی ادرار برای یافتن احتمالی سلول های ناهنجار در نمونه ی ادرار استفاده می شود.

4_ استفاده از لوله ی باریک برای دیدن حالب

طی تکنیکی به نام یورتروسکوپی، پزشک با استفاده از لوله ی نازک دوربین داری که وارد مجرای خروج ادرار می کند سعی می کند درون مثانه و حالب را ببیند.

پزشک با استفاده از یورتروسکوپی می تواند به وضوح درون حالب را مشاهده کند و در صورتی که لازم باشد می تواند نمونه ی کوچکی را برای فرستادن به آزمایشگاه از درون حالب بردارد. در آزمایشگاه، پاتولوژیست به دقت سلول های نمونه ی شما را از نظر وجود نشانه های سرطان و جهش ژنی، بررسی می کند.

5_ آزمایش های مربوط به سرطان مثانه

پزشک احتمالاً مثانه ی شما را هم با استفاده از آزمایش های تصویربرداری یا با استفاده از سیستوسکوپی مورد بررسی قرار می دهد تا ببیند آیا نشانه ای از سرطان مثانه وجود دارد یا نه.

افرادی که دچار سرطان حالب شده اند، ریسک ابتلا به سرطان مثانه ی بالایی هم دارند. این اتفاق ممکن است در همان زمان رخ دهد، یا اندکی بعد از درمان سرطان حالب، شروع شود.

عمل جراحی

درمان سرطان حالب

جراحی، رایج ترین درمان سرطان حالب است. گزینه های درمانی افراد بر اساس اندازه و مکان سرطان، میزان تهاجمی بودن سلول ها، و ترجیح خود شخص، متفاوت است.

1_ جراحی

اغلب برای برداشتن سرطان حالب از جراحی استفاده می شود. وسعت جراحی به موقعیت شما بستگی دارد. در صورتی که در مراحل اولیه ی سرطان حالب هستید، جراحی احتمالاً شامل برداشتن بخشی از حالب است. اما اگر سرطان پیشرفته باشد، ممکن است نیاز باشد تا بخش های مبتلای حالب، به همراه کلیه و بخشی از مثانه برداشته شود.

2_ شیمی درمانی

شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. گاهی اوقات، از شیمی درمانی قبل از جراحی استفاده می شود تا تومور کوچک شود و برداشتن آن با جراحی راحت تر باشد و گاهی هم از شیمی درمانی بعد از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده ی احتمالی استفاده می شود. در موارد پیشرفته ی سرطان، شیمی درمانی برای کنترل علایم و نشانه های سرطان استفاده می شود.

بررسی های پیگیری

بعد از درمان، پزشک برای شما یک برنامه ی زمانبندی تعیین می کند تا نشانه های عود سرطان را مورد بررسی قرار دهد. از آن جا که اکثر افرادی که دچار سرطان حالب شده اند ریسک ابتلای بالا به سرطان مثانه را هم دارند، این آزمایش ها نشانه های سرطان مثانه را حتماً کنترل می کنند.

نوع آزمایش و برنامه ی زمانبندی بستگی به وضعیت و موقعیت شما دارد. اما انتظار این را داشته باشید که در سال اول هر چند ماه یک بار باید با پزشک ملاقات کنید و بعد از آن، تناوب دیدارها کم تر می شود.

ملاقات با پزشک

اگر نشانه یا علامتی دارید که نگرانتان کرده است به دکتر مراجعه کنید. در صورتی که برای شما تشخیص سرطان حالب داده شود، به اورولوژیست، یعنی متخصص عارضه های دستگاه ادراری، یا آنکولوژیست، یعنی متخصص درمان سرطان، ارجاع داده می شوید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    پدر بنده يك تقريبا يك هفته پيش دو تا از رگ هاي قلبشون رو بالن زدن بدليل گرفتگي و يك MI هم داشتن
    پس از عمل دكتر شون فرمودند كه آزمايش BUN , CRرو بعد از يك هفته انجام بديد و ما همين كار رو انجام داديم كه BUN 19 ,CREAT1.51 F,N
    پدر من 66 سالشه و سابقه بيماري قبلي نداشتن
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد كه آيا اين نشانه نارسايي كليه هست يا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر ریحانه دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 502 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من امروز سونوگرافی کلیه انجام دادم و در جواب نوشته شده دو کیست پاراپلویک با قطرهای 7.5 mm و 8mm در پل تحتانی کلیه راست ممکن بفرمائید که باید عمل بشم یا نه و چه دارویی رو تجویز میفرمایید با توجه به اینکه 51 سال سنم هست و عمل جراحی
    منژیما هم 3 سال پیش انجام دادم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،کیست کلیه درمان دارویی ندارد اما شما نیاز به جراحی هم ندارید
  • تصویر کاربر قاسم جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 638 مشاهده پرسش
    سلام
    رژیم غذایی دارم اما اسید اوریک همچنان بالا هست انگار کلیه دفع اسید اوریک نمیکنه آیا داروی خاصی هست بهبود وضعیت بشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بسته به میزان اسید اوریک خون میتوانید الوپورینول ۱۰۰ یا ۳۰۰ مصرف کنید
  • تصویر کاربر /فاطمه یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 605 مشاهده پرسش
    سلام.خانم بنده خیلی سریع دچار عفونت اداری می شوند درهر مسافرت ودر هر مسیر سرویس بهداشتی میرن دچار سوزش وتکرر ادرار می شوند جدیدا یه سنگ میلی دفع کردن و اگر سی ثانیه دیر به تخلیه ادار داشته باشن دچار این حالت میشن اینم عرض کنم انگار در کوچکی ادرارشون را نگه می داشتن مشکل چیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اصولا" عفونت ادراري در خانمها بسيار شايع است(هر ٦ ماه ٢ بار و يا سالي ٣ بار)
      اگر بيش از اين دچار عفونت ميشوند تشريف بياوريد مطب تا درمان پيشگيري(تجويز دوز كم انتي بيوتيك به مدت ٦-٣ ماه براي جلوگيري از عود)انجام شود
      ميزان موثر بودن درمان پيشگيري تا ٩٥٪؜ است
  • تصویر کاربر زهرامحمدپور دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام ..مادرم 56 سالشه درکلیه ی چپش کیست داره یکی19 میلی یکی هم 42 میلی.دکترش از روی سونوگرافی گفته سرطان داره .آیاازروی سونو میشه تشخیص داد که سرطان هست یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،تشخيص قطعي سرطاني بودن يا نبودن كيست كليه با سي تي اسكن است
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام
    خانوم و 30ساله هستم.طی آزمایشات قبل بارداری متوجه سنگ 8میل توی کالیس تحتانی کلیه چپم شدم.6بار سنگ شکن شدم.الان5میل شده.از طب سنتی ام کمک گرفتم.سیاهدونه عسل،خارشتر خارخاسک،کاکل ذرت و دم گیلاس،هندونه و دلسترتلخ،همه رو خوردم ولی هنوز سرجاشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،سنگهاي قسمت تحتاني كليه معمولا" مشكلي ايجاد نميكنند.در ضمن سنگ شكن بيش از ٣-٢ بار توصيه نميشود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر