آیا درد مثانه از علائم عفونت مثانه است؟

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید
علت درد مثانه بعد از ادرار میتواند عفونت مثانه باشد، نوعی عفونت ادراری است که کلیه ها، حالب ها و یا میزراه را درگیر می کند. عفونت مثانه معمولا به وسیله ی باکتری های موجود در مثانه ایجاد می شود. همچنین ممکن است مخمرها در کسانی که دارای نقص ایمنی هستند، باعث عفونت شوند. 

با توجه به ناگهانی بودن عفونت های مثانه، اکثرا به صورت حاد رخ می دهند. در مابقی حالت ها به صورت مزمن یا طولانی مدت اتفاق می افتند. شناخت صحیح علائم عفونت در مثانه و مجرای ادرار موجب درمان به موقع عفونتهای مثانه، یکی از راه حل های کلیدی برای جلوگیری از انتشار گسترده عفونت است.

علت درد مثانه بعد از ادرار؟

باکتری های وارد شده به مثانه از طریق میزراه، میتوانند باعث عفونت شوند. با وجود اینکه بدن بوسیله ی ادرار خیلی از باکتری ها را از مثانه دفع می کند، ولی ممکن است این باکتری ها به دیواره ی مثانه چسبیده و به سرعت تکثیر شوند. تکثیر بیش از حد باکتری ها، باعث از بین رفتن توانایی بدن در نابود کردن آن ها و این عارضه، یکی از علل ایجاد عفونت در مثانه است.

بر اساس مطالعات، بیشتر عفونت های مثانه بوسیله ی باکتری E.Coli رخ می دهد. این باکتری به صورت معمول در روده ها وجود دارد. در صورت آغشته شدن ناحیه تناسلی به مدفوع، این باکتری ممکن است باعث عفونت در مجرای ادراری شود. در خانم ها باتوجه به کوتاه تر بودن مجرای میزراه و فاصله ی مقعد تا دهانه ی آن، این باکتری راحت تر می تواند باعث عفونت شود.

عفونت مثانه زنان

علایم عفونت مثانه

علایم عفونت مثانه زنان تفاوت چندانی با علائم عفونت ادراری در مردان ندارد. عفونت ادراری در خانم ها شایع تر از آقایان است. با توجه به شدت آن متغیر می باشد. تغییر در دفع ادرار، یکی از اولین علائم عفونت مثانه است. بعضی از علائم شایع عبارتند از:

  • درد یا سوزش هنگام تخلیه ی ادرار
  • ادرار تیره رنگ و آغشته به خون
  • تکرر ادرار
  • بوی نامطبوع ادرار
  • کاهش توانایی احتباس ادرار
  • درد در ناحیه تحتانی شکم یا کمر

قرص تکرر ادرار 

انتشار عفونت از مثانه به نقاط دیگر بدن، ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه میانی کمر شود. این درد با عفونت کلیه ها در ارتباط است. برخلاف دردهای عضلانی این درد بدون توجه داشتن به حالت بدن یا نوع فعالیت، به صورت مداوم ادامه پیدا می کند.

عفونت کلیه ها معمولا باعث ایجاد تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ می شود. عفونت در کلیه ها خیلی خطرناکتر از عفونت مثانه بوده و نیازمند مداخله ی سریع پزشکی است.

چه کسانی در معرض ابتلا به عفونت مثانه هستند؟

با اینکه تمامی افراد توانایی مبتلا شدن به این عفونت را دارند، ولی خانم ها بیشتر از آقایان درمعرض خطر ابتلا به این عارضه هستند. با بالا رفتن سن در آقایان، احتمال بزرگتر شدن پروستات بیشتر می شود، در نتیجه امکان انسداد مجاری ادرار وجود دارد. در آقایانی که مجاری ادراری آنها به هر دلیلی مسدود شده است، احتمال ابتلا به عفونت های مجاری ادراری بیشتر است.

مابقی عوامل خطرساز در خانم ها و آقایان که احتمال ابتلا به عفونت مثانه را بیشتر میکند، عبارتند از:

  • سن بالا
  • ناتوانی در حرکت
  • کاهش مایعات بدن
  • جراحی بر روی مجاری ادرار
  • سوند گذاری
  • انسداد مجاری ادرار، که معمولا در مثانه یا میزراه اتفاق می افتد.
  • غیر طبیعی بودن مجرای ادراری به صورت اکتسابی یا مادرزادی
  • باریک شدن میزراه
  • بزرگی پروستات (علائم بزرگی پروستات در مردان)
  • بی اختیاری در دفع مدفوع
  • بارداری
  • ابتلا به دیابت
  • بیماری های عصبی درگیر کننده ی مثانه مانند ام اس
  • سیستم ایمنی تضعیف شده

خون در ادرار

تشخیص عفونت مثانه

یکی از مهمترین عوامل تشخیص عفونت در مثانه، آزمایش ادرار می باشد. این آزمایش برای ردیابی موارد زیر در ادرار انجام می شود:

  • گلبول های قرمز
  • گلبول های سفید
  • باکتری ها
  • یون نیترات(NO2)

همچنین در صورت نیاز از کشت ادرار نیز استفاده می شود. این کشت به منظور تشخیص نوع باکتری موجود در مثانه و ارزیابی حساسیت آن به انواع انتی بوتیک انجام می شود.

درمان عفونت مثانه

درمان عفونت مثانه زنان و مردان بوسیله ی انتی بوتیک ها و مسکن ها انجام می گیرد.

1_ درمان دارویی عفونت مثانه

انتی بیوتیک های خوراکی، به منظور از بین بردن باکتری های دخیل در عفونتها در مثانه استفاده می شوند. در صورت احساس درد و یا سوزش، میتوان از مسکن های خوارکی مانند فنازوپریدین (پیریدیوم) استفاده کرد.

2_ درمان عفونت مثانه در منزل

در زمان ابتلا به عفونت در مثانه بهترین اقدام مناسب، نوشیدن زیاد مایعات برای دفع باکتری های گیر افتاده در مثانه می باشد. با توجه به اینکه نوشیدنی های کافئین دار و افزودنی های مصنوعی باعث تحریک مثانه می شوند، از مصرف آنها باید اجتناب کرد.

از عصاره و آب ذغال اخته میتوان برای پیشگیری از عفونت مجاری ادرار بوسیله ی باکتری، استفاده کرد. البته در درمان این گونه عفونت ها، نباید فقط به این موارد اتکا کرد.

در مطالعات انجام شده در زمینه ی میکروبیولوژی، آب ذغال اخته باعث کاهش باکتری های موجود در مثانه میشود، ولی با این وجود در از بین بردن کامل این باکتری ناتوان است.

پیشگیری از عفونت مثانه

پیشگیری از ابتلا به عفونت مثانه شامل مواردی هم چون:

1_ تغییرات در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی می تواند تا حد زیادی از بروز و یا عود مجدد عفونت مثانه، جلوگیری کند. بعضی از عوامل کمک کننده در این راستا، شامل موراد زیر می باشند:

  • نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز
  • نوشیدن روزانه ی آب ذغال اخته
  • اقدام به موقع در تخلیه ی ادرار
  • تمیز کردن ناحیه تناسلی بوسیله ی دستمال کاغذی از سمت جلو به عقب در خانم ها
  • عدم استفاده از دوش، اسپری های استریل کننده، صابون های معطر و پودر های تمیز کننده پس از ادرار
  • استفاده از حمام سرپایی بجای استفاده از وان
  • پوشیدن لباس های زیر کتان و گشاد
  • عدم استفاده از دیافراگم و یا اسپرم کش ها برای جلوگیری از ایجاد بارداری
  • استفاده از کاندوم های روان کننده و غیر اسپرم کش
  • ادرار قبل و پس از رابطه جنسی

2_ قرص عفونت مثانه

مصرف روزانه ی آنتی بیوتیک ها به منظور پیشگیری از عفونت، در خانم هایی که دچار عود مکرر عفونت مثانه می باشند، مفید است. همچنین استفاده ی تک دوز از آنتی بیوتیک ها پس از رابطه جنسی نیز، می تواند موثر باشد.

بیشتر مشکلات عفونی مثانه طی 48 ساعت پس از دریافت آنتی بوتیک سرکوب می شوند. مصرف تمامی انتی بوتیک های تجویز شده، حتی در صورت احساس بهبودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعضی از عفونت ها، به دلیل مقاومت باکتری ها به آنتی بوتیک های تجویز شده و یا عدم درمان کافی و به موقع، ممکن است به سمت کلیه ها انتشار پیدا کنند. عفونت مکرر و مداوم سیستم مجاری ادراری، به انجام بعضی از آزمایش ها و تست ها نیاز دارد. در عفونت های مزمن و مکرر مثانه باید از داروها و آنتی بیوتیک های قوی تری استفاده شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    عرض سلام و وقت به خیر
    آقای دکتر بنده مردی متاهل با سن 39 سال و ساکن همدان هستم
    .
    در تاریخ 18 آبان دچار عفونت اداری شدم که با تب شروع شد نتیجه کشت ادرارم مثبت شد با Ecoli دکتر 8 عدد جنتامایسین 80 و 10 عدد تاوانکس داد مصرف کردم.

    مجددا در تاریخ 14 آذر عفونت ادراری گرفتم فقط سوزش ادرار بود و رنگ کدر نتیجه کشت مثبت شد دوباره با همون Ecoli اینبار دکتر قرص نیتروفورانتوین 100 میلی گرم به مدت یک هفته هر 6 ساعت داد و گفت تا یک ماه هم شبی یک عدد همین قرص را مصرف کنم الان دو روز از یک هفته گذشته و در نوک آلتم احساس سوزش دارم در هنگام ادرار سوزش ندارم ولی ادارم کدر شده ممکنه مجدد عفونت برگشته باشه؟

    سونوی کلیه و مجاری اداری هم در 18 آبان انجام دادم همه چی نرمال بود به دلیل اینکه حجم پروستات 27 سی سی بود دکتر سونوگرافی التهاب پروستات تشخیص داده بود.

    آقای دکتر مشکل من جدیه؟ خیلی استرس دارم

    یک موضوع دیگه روی بخشی از کلاهک آلت تناسلی دونه های قرمز رنگی مشاهده میشد کرم آسیکلوویر زدم چند بار هم کرم کلوتریمازول

    آقای دکتر به دلیل التهاب پروستات من فکر می کنم باید حداقل دو تا ۶ هفته دارو مصرف کرد لطفا در این خصوص هم نظرتون رو بفرمایید. چه داروهایی مصرف کنم؟
    بی صبرانه منتظر پاسختون هستم.
    1. تصویر کاربر امین پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر درد در کشاله ران پای چپ و باسن هم دارم
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق لینک مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق لینک مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ماری دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام. من به دلیل انجام سونوگرافی مجیور به خوردن مقدار زیادی آب شدم و دوساعت با وجود فشار شدید مثانه از تخلیه خودداری کردم بعد از انجلم کارم مقدار کنی ادرار مزدم و بعد از اون دیگه به صورت قطره ای و با درد... با شردع کمردرد به اورژانس رفتم و سوند جهت تخلیه استفاده شد که مقدار فراوانی مایع خارج کردن اما چون بعد از اون توانایی ادرار باز عم نداشتم سوند تا ۴۸ ساعت همراه باذمصرف انتی بیوتیک تجویز شد... بعد از ۴۸ ساعت توانایی ادرار کردن به من بر میگرده؟ خیلی نگرانم چون باردارم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمال زیاد بله
  • تصویر کاربر افشین شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام من شخصی 43 ساله هستم که مدتهاست تکرر ادرار و پرحجمی ادرار دارم به اینمعنی که وقتی ادرار میکنم با یکبار تخلیه نمیشه و باید بایستم و مجدد بنشینم وبعد دوبار یا سه بار نشستن و برخاستن ادرار تخلیه میشه ضمنا حجم ادرار هم زیاده و روزانه خصوصا اگه رانندگی کنم هر سه ساعت باید برم ادرار نم با مصرف مایعات در حد معمول در زمان ادرار سوزش ندارم و شبها برای ادرار کردن از خواب بیدار نمیشم دیابت معمولی و دیابت شیرین هم ندارم اخرین سونوگرافی مثانه و پروستات هم به پیوست فرستادم
    تشخیص شما چیه؟ کلیه پروستات و مثانه یا مجاری ادرار من چه مشکلی داره psa هم کمتر از 3
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار التهاب پروستات هستید
  • تصویر کاربر Fa جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 471 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر ،من دومین بار طی چندماه اخیر هستش که با سوزش شدید در ناحیه میزراه یا همون محل خروج ادرار از خواب بیدار میشم ،سوزش ادرار هم دارم ولی فقط هنگام خروج ادرار نیست طوری که واقعا درد و سوزش نمیزاره بخوابم شده حتی 2 یا ۳ ساعت، و من دائما مجبورم برم دستشویی اما خروج ادرار هم صورت نمیگیره و واقعا تحملش سخته ممنون میشم حد دلیلش رو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار عفونت ادراری شده اید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر پویا یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. حدود یک سال هست که زود انزال شدید دارم به صورتی که کمتر از 10 ثانیه بعد از دخول به انزال میرسم. خودم هم خسته شدم. لطفا راهنمایی کنید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر پارسایی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1832 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام پس از عمل جراحی دیسک کمر دچار احتباس ادراری شدم و سوند گذاشتند علت چیست و کی بر طرف می شود باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام به علت اثرات داروی بیهوشی و شلی عضلات مثانه است سه تا پنج روز سوند بگذارید و دارو مصرف کنید
  • تصویر کاربر mahdi دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام من پسری ۱۵ساله هستم و۲سال بودکه خودارضایی میکردم والان۱ماهه که ترک کردم والان وقتی که میرم حموم ومیام بیرون ومیرم دستشویی مایه ی منی ازآلت من میادبیرون من بعدازدستشویی تکرر ادرار دارم واحساس میکنم بعددستشویی مثانه ی من کاملا خالی نشده چیکارکنم لطفاراهنمایی کنین؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت اقدام کنید
  • تصویر کاربر Sh یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام شب بخیر من ۴۰ سالم هست دیابت دارم ولی دیابت من تحت کنترل هستش از دیروز تا الان احساس می کنم که ادرار دارم اما وقتی میرم خیلی کم تخلیه میشه وقتی میام بیرون دوباره احساس می کنم که باید برم سرویس بهداشتی از طرفی درد هم ندارم ممنون میشم از شما اگر من را راهنمایی بکنید که چه کار باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار عفونت ادراری شده اید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    من 22 سالمه و دو روز پیش خیلی ناگهانی یک احساس انقباض و گرفتگی در مثانه ام احساس کردم.
    و از آن موقع تا الان احساس می کنم فشار ادرارم به شدت کم شده و حتی کاملا بسته شده.
    چون با این که مایعات به اندازه کافی خوردم ولی تخلیه خیلی نبوده.

    * دقیقا همان لحظه ای که این اتفاق افتاد، من در حال خودارضایی بودم و از انزال جلوگیری کردم.
    یعنی چندین دفعه تحریک و جلوگیری از تخلیه اسپرم.
    و همان لحظه این احساس گرفتگی مثانه پیش آمد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،احتمالا دچار التهاب پروستات شده اید
  • تصویر کاربر شیوا پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر مادر من کلیه درد دارد و در هنگام دفع ادرار سوزش و درد دارد
    علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،احتمالا عفونت ادراری دارند
درحال دریافت اطلاعات