آیا التهاب پروستات درمان میشود؟ بله

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

درمان التهاب پروستات یا عفونت پروستات معمولاً بصورت ترکیبی از آنتی‌بیوتیک، داروهای گشادکننده مجرا و تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات است. طول درمان آنتی بیوتیکی بسته به میزان حاد یا مزمن بودن بیماری بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت به عفونت یا التهاب پروستات گفته می شود و یکی از چندین سندرومی است که علائم بالینی گوناگونی دارد. عبارت پروستاتیت، به عنوان التهاب میکروسکوپی بافت غده پروستات تعریف شده است و تشخیص آن وابسته به شرایط گسترده بالینی می باشد.

علائم التهاب پروستات

  •  تب و لرز
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم یا نواحی تناسلی
  • سوزش و احساس ناراحتی حین دفع ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار
  • نیاز مجدد به دفع ادرار پس از اتمام آن

درمان التهاب پروستات در جوانان

درمان التهاب پروستات

راه های زیادی برای درمان پروستات وجود دارد، در ادامه ما برای آشنایی بیشتر شما برخی راه های موجود را ارائه کرده ایم، اما بهترین کار مراجعه به متخصص اورولوژی و دریافت درمان بسته به سطح بیماری خود است”

1_ قرص آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

یکی از رایج ترین درمان هایی که برای التهاب پروستات تجویز میشود، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. پزشک بر اساس نوع باکتری که باعث عفونت شده است، بهترین دارو را برای شما تجویز می کند. اگر علائم شدید باشد، ممکن است شما به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. دوره ی درمان بین 4 تا 6 هفته متغیر است، اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد.

2_ داروهای بلوک کننده آلفا

این داروها باعث شل شدن گردن مثانه و رشته های عضلانی که پروستات را به مثانه متصل کرده اند، میشود. استفاده از این داروها میتوانند علائم بیمار، مانند ادرار کردن دردناک را کاهش دهند.

 3_ عوامل ضد التهاب

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  از جمله راههای درمان عفونت پروستات هستند که باعث شوند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

واریکوسل

4_ ماساژ پروستات

گاهی برای درمان پروستاتیت از ماساژ پروستات استفاده می شود. این روش شبیه به معاینه پروستات است و از طریق مقعد و توسط انگشت انجام میشود. ماساژ پروستات ممکن است باعث تسکین علائم التهاب شود، اما پزشکان در مورد میزان تاثیر این روش با هم اختلاف نظر دارند.

انواع التهاب پروستات

موسسه ملی سلامت (NIH)، تقسیم بندی خاصی را برای پروستاتیت در سال 1999 شناسایی و تعریف کرد. چهار سندرومی که به دنبال پروستاتیت ایجاد می شوند، شامل:

  • پروستاتیت باکتریال حاد
  • پروستاتیت باکتریال مزمن
  • پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS، که به دو دسته ملتهب یا غیر ملتهب تقسیم بندی می شود)
  • پروستاتیت ملتهب بدون علامت
 

منظور از پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن، عفونی شدن پروستات توسط باکتری است. پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن با مصرف آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی درمان می شوند. در پروستاتیت باکتریال، انتقال باکتری ها از طریق رابطه جنسی رایج بوده، اما انتشار از طریق خون، لنف و مواردی نظیر دست دادن و لمس اندامهای مختلف بدن نیز می بایست در نظر گرفته شوند.

پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS) در ابتدا با شکایت از دردهای اورولوژیکال (در سیستم ادراری و تناسلی) و بدون هیچ عفونتی در ادرار، شناخته می شود. این سندروم در صورت عدم حضور این سندروم حضور فعال بیماری های دیگری نظیر  التهاب مجاری ادراری، سرطان دستگاه ادراری تناسلی، بیماری مسیر ادراری، تنگی حاد مجرای ادراری یا بیماری های عصبی موثر بر روی مثانه شناخته، می شود.

این سندروم به دو دسته ملتهب و غیرملتهب تقسیم بندی می شود. نشانه CPPS ملتهب، حضور گلبولهای سفید خون در اسپرم، ترشحات پروستات یا خارج شدن ادرار از مثانه پس از تحریک پروستات می باشد. در حالت دیگر این سندروم، یعنی نوع غیرملتهب، گلبولهای سفید خون در اسپرم دیده نمی شوند.

پروستاتیت ملتهب بدون علامت به تشخیص ناگهانی التهاب پروستات، بدون وجود هیچ علامت و یا شکایتی از دستگاه ادراری تناسلی توسط بیمار، گفته می شود. پروستاتیت ملتهب بدون علامت، زمینه ساز ناباروری، بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) و یا سرطان پروستات نمی‌باشد.

 

ماساژ پروستات

عوامل مستعدکننده پروستاتیت

از عوامل مستعدکننده این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تنگی مجرا ادراری و برگشت ادرار عفونی به داخل مجاری پروستات
  • دستکاری و جراحی مجاری ادراری
  • سونداژ
  • عفونت های ادراری
  • نزدیکی از راه مقعد

علت التهاب پروستات

پروستاتیت حاد باکتریال ممکن است با عفونی شدن مجرای ادراری توسط باکتری، رفلاکس ادرار به مجرای پروستات یا گسترش مستقیم یا از طریق لنف از رکتوم، ایجاد شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • اختلال اولیه عملکرد دفع، ساختاری یا عملکردی
  • اشریشیا کلای در 75-80 درصد موارد مسئول ایجاد پروستاتیت مزمن باکتریایی بوده است. انتروکوک و باکتریهای هوازی گرم منفی مانند سودوموناس نیز معمولا در سایر موارد دخیل هستند.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی
  • سیتومگالوویروس
  • شرایط التهابی (مانند ساركوئيدوز)

دلایل ایجاد پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن خیلی کم شناخته شده اند اما ممکن است عفونت و یا التهاب شروع کننده ی آنها باشند. حدود 5 الی 8 درصد مردان دارای این سندروم، دارای پاتوژنهای باکتریالی هستند که از ادرار و یا مایع پروستات آنها استخراج می شود.

دلایل پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص در انقباض ماهیچه ای
  • نقص در مجرای انزالی و دفع ادرار
  • افزایش کشش دیواره لگنی
  • التهاب اعصاب پروستات

دلایل پروستاتیت التهابی بدون علامت، مشابه با پروستاتیت مزمن بوده، اما هیچ علائمی مشاهده نمی شود.

ادرار خونی

تشخیص التهاب پروستات

پس از اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام کشت ادرار، در صورت لزوم برای بیمار آزمایشات تکمیلی نظیر آزمایش پروستات (PSA)، سیتولوژی ادراری، سونوگرافی و بررسی باقیمانده ادراری انجام می‌شود.

تشخیص در بیمارانی که برای اولین بار به پروستاتیت باکتریال حاد مبتلا شده اند، خیلی خوب  انجام شده و درمان با آنتی بیوتیک های قوی رضایت خوبی در بیماران به همراه داشته است. در بیمارانی که پروستاتیت مزمن داشته و با تشدید علائم بصورت حاد مراجعه می کنند، ممکن است عواقب احتمالی دیگری نیز در آنها ایجاد شود.

سندروم درد لگنی حاد هنگامی تشخیص داده می شود که جواب کشت ترشحات ادراری و ترشحات پروستات منفی باشند. اختلال عملکرد عصبی ماهیچه ای و یا ریفلاکس مادرزادی ادرار به مجاری پروستات و انزال، می تواند یک فاکتور تسریع کننده این بیماری محسوب شود.

عوارض التهاب پروستات

پروستاتیت ممکن است منجر به اوروسپسیس (عفونت شدید سیستم ادراری) شود. اوروسپسیس باعث مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، بیماران تحت عمل دیالیز، بیماران مصرف کننده داروهای ایمنی و بیمارانی که دوران پس از عمل جراحی مربوط به مجاری ادراری را طی میکنند، میشود.

❗ نکته: به طور قطع نمی توان گفت پروستاتیت مزمن و پروستاتیت التهابی بدون علامت، منجر به ایجاد سرطان پروستات می شوند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    24 سالمه. قبل از خواب احساس کاذب ادرار در کلاهک آلت دارم و با توجه کردن به آن تشدید می شود. مشکلی در دفع ادرار ندارم. سوزش و درد ندارم. مشکل انزال ندارم. کمی فشار و تنش عصبی دارم.
    مشکل چی هست؟ آی مشکل التهاب پروستات هست؟
    درمانش چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با کاهش فشار عصبی خوب میشود
  • تصویر کاربر غلام شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    با سلام.
    بنده تکرر ادار شدید دارم.‌حدود ۲۰ مورد در طول شبانه روز. جهت بررسی پروستات قبلا به پزشک مراجعه کردم ‌. دارو تجویز کرد. ولی درحال حاضر دارویی مصرف نمی کنم و مبتلا به تکرر ادرار شده ام. لطفا علت را ذکر و بنده را جهت طی مراحل روند درمان راهنمایی فرمایید. متشکرن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا شما دچار مثانه تحریک پذیر هستید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .ببخشید مزاحم میشم .دکتر من احساس درد مبهم در زیر شکم وکشاله ران و احساس گرفتگی ران و سوزش ادراری و درد بیضه سمت راست دارم پیش دکتر رفتم برام سونوگرافی نوشتن هم از پروستات و هم بیضه رو برام نوشتن انجام دادم پروستات مشکلی نداشت ولی بیضه سمت راست واریکاسل داشت و هم کیست که گفتن کیست مشکلی نداره بخاطر واریکاسل برام تست نطفه نوشتن انجام دادم مشکلی نداشت برام دارو دادن یه یک ماهی خوردم خوب بود سوزش ادراری خوب شد درد هم کم شد اما بعد از دوماه قبل از ارضا جلوش رو گرفتم روز بعد هم یبوست شدید گرفتم العان دوباره هم درد شروع شده هم سوزش و احساس سوزش ادراری میخواستم بدونم مشکل از چیه بعد بیضه سمت راست هم بزرگ تر شده هم سفت تر احساس یه برآمدگی رو بیضه سمت راست هم میکنم ممنون میشم کمک کنید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار التهاب پروستات هستید
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام
    من چند وقتی هست که خودارضایی زیاد داشتم. حتی به روزی یک یا دو بار هم میرسید. اما در آخرین بار آب منی خارج نشد. و بعد از یک روز، فاصله ی بین بیضه ها تا مقعد دچار التهاب شد و درد به پایین کمر ، پهلوها و بالای مثانه هم رسید. بعد از گذشت یک ماه بهتر شده ولی آب منی هنوز خارج نمیشود و به مثانه میریزد(هنوز دکتر نرفتم). با اینکه تنگی مجرا 60K میباشد ولی تا قبل از این هیچ مشکلی در خروج منی و ادرار نداشته ام.
    آیا پروستات ملتهب شده است(پروستاتیت مزمن)؟
    توصیه شما برای بهبودی چیست؟
    سن: 32، مجرد،
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق لینک‌مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با عرض سلام مجدد.
    من ديروز يه سوالي كردم و ٥ تا عكس هم فرستادم براتون(سونوگرافي)
    اين موضوع هم در بنده وجود داشت كه ايپسپادياس داشتم و در ١٠ سالگي عمل شدم.
    از بعد اون تا الان كه ٣٧ سالمه از انتهاي الت كه دستم رو ميكشم تا سره التم يه ترشحاتي هست كه بو ميده.
    به دكتر مراحعه كردم انتي بيوتيك دادن به محض خوردن يعني ١٢ ساعت بعد بو و ترشح از بين رفت و تا ٢ هفته مصرف كردم ولي بعدا مجدد ترشح و بو وجود داشت.دوباره به همون پزشك مراجعه كردم گفتن بخاطر مجراييه كه داري و چون اون بيماري رو داشتي كسي كه تو رو عمل كرده يه مجرا برات ساخته و مجرات مجراي طبيعي نيست و براي شخصي مثل شما اين حالت طبيعيه.
    در حين بيماريي كه در پيام قبل فرستادم ٧ امين باري كه سيستوسكوپي كردم رزيدنت گفت مجراي شما تنگه و درد زيادي هر بار تحمل كردم و بعد سيستو من عفونت مجرا گرفتم.
    و اخرين سيستويي كه برج ٤ امسال انجام دادم كه اخريش بود دكتر ديگه ايي كه رفتم گفت علت اين موضوع اينه كه در مجراي تو دو سوراخ وجود داره و از سوراخ اصلي تخليه نميشي و اينه كه اين مشكل رو داري (يه اينجور چيزي يادمه)و گفت اگه مشكلي نداري كاري نكن.
    مشكلت خطر افرين نيست

    الان دكتر ايني كه گاها سايز پروستاتم بعد از سونو و تخليه ادار براي ديدن مثانه خالي تغيير ميكنه بخاطر بيمارييه دوران بچگيمه كه داشتم و عمل شدم و الان عوارض (ترشح) رو دارم؟
    خيلي ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممکنه اما سایز پروستات در سونو بستگی به دقت سونوگرافیست هم دارد
  • تصویر کاربر Mohammad شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲۲ سالمه به التهاب پروستات دچار شدم میخواستم بدونم مصرف آمپول و قرص های استروئیدی میتوانه باعث این بیماری بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعید است
  • تصویر کاربر nima دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام من التهاب پروستات دکتر تشخیص دادن انتی بیوتیک و دارو ضد التهاب مصرف کردم ولی هنوز خوب نشدم درد دو طرفه کلیه دارم با سوزش ادرار دارو پروستکس مصرف میکنم سونو و ازمایشاتم مشکلی نشون نمیده میشه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق لینک مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 462 مشاهده پرسش
    سلام نوجوون ۱۷ ساله هستم و تا حالا در ۳ بار خودارضایی با فشار دادن سرآلت مانع خروج منی شدم ، ایا اتفاقی واسم افتاده؟ اگه دیگه اینکارو نکنم چی؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مشکلی نیست نگران نباشید در صورت تکرار احتمال التهاب پروستات هست
  • تصویر کاربر آرش یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر این اطلاعاتی است که من ازوضعیتم دارم
    من ۲۳ سال دارم
    -در ابتدا سه تا چهار سال پیش دچار سوزش در ادرار می شدم به دکتر چند باری رجوع کردم و قرص هایی که مصرف شد سوزش ادرار را کنترل می کرد
    -دو سال پیش کم کم من دچار تکرار ادرار و تخلیه نشدن کامل ادرار شدم یکبار شاش بند شدم
    _یک سال پیش درد در مقعد آغاز شد و باسنم درد می کرد احساس فوریت در ادرار داشتم ۳ دوره پس از رجوع به دکتر افلوکساسین ۳۰۰ و تولرین مصرف کردم و پروترال بهتر می شدم وقتی دوره تمام می شد دوباره علایم بر می گشت الان من افلوکساسین ۳۰۰ رو روزی ۳ عدد استفاده می کنم و امامنیک روزی ۱ عدد چون درد بسیار شدیدی در مقعد دارم در دفع مدفوع مشکل دارم تکرر ادرار دارم احساس فوریت در ادرار بعد از هر بار انزال که با خود ارضایی انجام می شود علایم من دوباره بر می گردد
    _زندگی من تکرار این چرخه تکراری مصرف دارو و بهتر شدن و عود دوباره شده است من بعضی اوقات به اتاتانازی فکر می کنم من راهی ندارم و در بنبستم
    ممنونم من رو راهنمایی کنید
    موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار التهاب مزمن پروستات شده اید درمان میشوید نگران نباشید
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر... من دوسال است با مشکل ادرار روبرو هستم دکتر متخصص زیاد رفتم سونوگرافی کردم ازمایش دادم همه میگن سالمی... اما من ادرارم مخصوصا شبها فشارش کمه... باید در اخراش زور بدم ادرارم با ایستاده روانتر میاد... موقعی که مثانه ام پره و فشار به هم میادم یکم رووانتر میاد.... و در نیمه مثانه کند میاد و دولااقای دکتر درد هم ندارم بعضی وقتها اونم کم دور گبر بیضه ها والاتم درد میکنه... زیاد هم قرص پروستاد خوردم.. خوب نشدم... ایا اقای دکترامکان داره تنگی مجرا داشه باشم... خوب چرا اگه مثانه ام پره روانتر میاد.. یا در شب بدتره از روز ممنونم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا نوار مثانه و عکس رنگی از مجرا انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات