آیا التهاب پروستات درمان میشود؟ بله

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

درمان التهاب پروستات یا عفونت پروستات معمولاً بصورت ترکیبی از آنتی‌بیوتیک، داروهای گشادکننده مجرا و تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات است. طول درمان آنتی بیوتیکی بسته به میزان حاد یا مزمن بودن بیماری بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت به عفونت یا التهاب پروستات گفته می شود و یکی از چندین سندرومی است که علائم بالینی گوناگونی دارد. عبارت پروستاتیت، به عنوان التهاب میکروسکوپی بافت غده پروستات تعریف شده است و تشخیص آن وابسته به شرایط گسترده بالینی می باشد.

علائم التهاب پروستات

  •  تب و لرز
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم یا نواحی تناسلی
  • سوزش و احساس ناراحتی حین دفع ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار
  • نیاز مجدد به دفع ادرار پس از اتمام آن

درمان التهاب پروستات در جوانان

درمان التهاب پروستات

راه های زیادی برای درمان پروستات وجود دارد، در ادامه ما برای آشنایی بیشتر شما برخی راه های موجود را ارائه کرده ایم، اما بهترین کار مراجعه به متخصص اورولوژی و دریافت درمان بسته به سطح بیماری خود است”

1_ قرص آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

یکی از رایج ترین درمان هایی که برای التهاب پروستات تجویز میشود، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. پزشک بر اساس نوع باکتری که باعث عفونت شده است، بهترین دارو را برای شما تجویز می کند. اگر علائم شدید باشد، ممکن است شما به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. دوره ی درمان بین 4 تا 6 هفته متغیر است، اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد.

2_ داروهای بلوک کننده آلفا

این داروها باعث شل شدن گردن مثانه و رشته های عضلانی که پروستات را به مثانه متصل کرده اند، میشود. استفاده از این داروها میتوانند علائم بیمار، مانند ادرار کردن دردناک را کاهش دهند.

 3_ عوامل ضد التهاب

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  از جمله راههای درمان عفونت پروستات هستند که باعث شوند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

واریکوسل

4_ ماساژ پروستات

گاهی برای درمان پروستاتیت از ماساژ پروستات استفاده می شود. این روش شبیه به معاینه پروستات است و از طریق مقعد و توسط انگشت انجام میشود. ماساژ پروستات ممکن است باعث تسکین علائم التهاب شود، اما پزشکان در مورد میزان تاثیر این روش با هم اختلاف نظر دارند.

انواع التهاب پروستات

موسسه ملی سلامت (NIH)، تقسیم بندی خاصی را برای پروستاتیت در سال 1999 شناسایی و تعریف کرد. چهار سندرومی که به دنبال پروستاتیت ایجاد می شوند، شامل:

  • پروستاتیت باکتریال حاد
  • پروستاتیت باکتریال مزمن
  • پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS، که به دو دسته ملتهب یا غیر ملتهب تقسیم بندی می شود)
  • پروستاتیت ملتهب بدون علامت
 

منظور از پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن، عفونی شدن پروستات توسط باکتری است. پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن با مصرف آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی درمان می شوند. در پروستاتیت باکتریال، انتقال باکتری ها از طریق رابطه جنسی رایج بوده، اما انتشار از طریق خون، لنف و مواردی نظیر دست دادن و لمس اندامهای مختلف بدن نیز می بایست در نظر گرفته شوند.

پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS) در ابتدا با شکایت از دردهای اورولوژیکال (در سیستم ادراری و تناسلی) و بدون هیچ عفونتی در ادرار، شناخته می شود. این سندروم در صورت عدم حضور این سندروم حضور فعال بیماری های دیگری نظیر  التهاب مجاری ادراری، سرطان دستگاه ادراری تناسلی، بیماری مسیر ادراری، تنگی حاد مجرای ادراری یا بیماری های عصبی موثر بر روی مثانه شناخته، می شود.

این سندروم به دو دسته ملتهب و غیرملتهب تقسیم بندی می شود. نشانه CPPS ملتهب، حضور گلبولهای سفید خون در اسپرم، ترشحات پروستات یا خارج شدن ادرار از مثانه پس از تحریک پروستات می باشد. در حالت دیگر این سندروم، یعنی نوع غیرملتهب، گلبولهای سفید خون در اسپرم دیده نمی شوند.

پروستاتیت ملتهب بدون علامت به تشخیص ناگهانی التهاب پروستات، بدون وجود هیچ علامت و یا شکایتی از دستگاه ادراری تناسلی توسط بیمار، گفته می شود. پروستاتیت ملتهب بدون علامت، زمینه ساز ناباروری، بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) و یا سرطان پروستات نمی‌باشد.

 

ماساژ پروستات

عوامل مستعدکننده پروستاتیت

از عوامل مستعدکننده این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تنگی مجرا ادراری و برگشت ادرار عفونی به داخل مجاری پروستات
  • دستکاری و جراحی مجاری ادراری
  • سونداژ
  • عفونت های ادراری
  • نزدیکی از راه مقعد

علت التهاب پروستات

پروستاتیت حاد باکتریال ممکن است با عفونی شدن مجرای ادراری توسط باکتری، رفلاکس ادرار به مجرای پروستات یا گسترش مستقیم یا از طریق لنف از رکتوم، ایجاد شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • اختلال اولیه عملکرد دفع، ساختاری یا عملکردی
  • اشریشیا کلای در 75-80 درصد موارد مسئول ایجاد پروستاتیت مزمن باکتریایی بوده است. انتروکوک و باکتریهای هوازی گرم منفی مانند سودوموناس نیز معمولا در سایر موارد دخیل هستند.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی
  • سیتومگالوویروس
  • شرایط التهابی (مانند ساركوئيدوز)

دلایل ایجاد پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن خیلی کم شناخته شده اند اما ممکن است عفونت و یا التهاب شروع کننده ی آنها باشند. حدود 5 الی 8 درصد مردان دارای این سندروم، دارای پاتوژنهای باکتریالی هستند که از ادرار و یا مایع پروستات آنها استخراج می شود.

دلایل پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص در انقباض ماهیچه ای
  • نقص در مجرای انزالی و دفع ادرار
  • افزایش کشش دیواره لگنی
  • التهاب اعصاب پروستات

دلایل پروستاتیت التهابی بدون علامت، مشابه با پروستاتیت مزمن بوده، اما هیچ علائمی مشاهده نمی شود.

ادرار خونی

تشخیص التهاب پروستات

پس از اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام کشت ادرار، در صورت لزوم برای بیمار آزمایشات تکمیلی نظیر آزمایش پروستات (PSA)، سیتولوژی ادراری، سونوگرافی و بررسی باقیمانده ادراری انجام می‌شود.

تشخیص در بیمارانی که برای اولین بار به پروستاتیت باکتریال حاد مبتلا شده اند، خیلی خوب  انجام شده و درمان با آنتی بیوتیک های قوی رضایت خوبی در بیماران به همراه داشته است. در بیمارانی که پروستاتیت مزمن داشته و با تشدید علائم بصورت حاد مراجعه می کنند، ممکن است عواقب احتمالی دیگری نیز در آنها ایجاد شود.

سندروم درد لگنی حاد هنگامی تشخیص داده می شود که جواب کشت ترشحات ادراری و ترشحات پروستات منفی باشند. اختلال عملکرد عصبی ماهیچه ای و یا ریفلاکس مادرزادی ادرار به مجاری پروستات و انزال، می تواند یک فاکتور تسریع کننده این بیماری محسوب شود.

عوارض التهاب پروستات

پروستاتیت ممکن است منجر به اوروسپسیس (عفونت شدید سیستم ادراری) شود. اوروسپسیس باعث مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، بیماران تحت عمل دیالیز، بیماران مصرف کننده داروهای ایمنی و بیمارانی که دوران پس از عمل جراحی مربوط به مجاری ادراری را طی میکنند، میشود.

❗ نکته: به طور قطع نمی توان گفت پروستاتیت مزمن و پروستاتیت التهابی بدون علامت، منجر به ایجاد سرطان پروستات می شوند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سينا سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 677 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جنابعالي، اقاي دكتر من الان ٢ هفته ادرارم با تاخير مياد بعد كه زور ميزنم راحت مياد و اخرش قطره اي ميشه ، درد ميزنه تو كمرم و تو ران پام ، موقعي كه زور ميزنم براي ادرار خون ابه از ادرارم مياد همراه با سوزش ، ادرارم هم كم فشار شده ، دكتر رفتم بهم ٨ تا امپول اميكاسين روزي ٤ تا با قرص سيپرو روزي ٤ تا ، ولي بهتر نشدم ، عكس سونو گرافي هم پيوست كردم ، لطفا شما دارويي بهم معرفي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،طبق سونوگرافی شما دچار عفونت ادراری هستید
      انتی بیوتیک قویتر باید مصرف کنید
      متاسفانه تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر یاسین سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وارادت .پدر بنده 70 سال سن دارند ودچار بدخیمی پروستات هستند وآزمایش psaدر اسفند ماه 8.7 بوده ونسبت به دوماه قبلش که 10.9 بوده کاهش داشته ودکتر گفتند اسکن بگیرد وبعد عمل کند ونوع سرطان از نوع تهاجمی است وتا هفدهم فروردین پذیرش نکردند علی رغم تلاش بسیار وحتی نتوانستیم اسکن بگیریم وگفتند دارو ندارند .ما خیلی نگران هستیم که تا ده روز دیگر بیماری پیشرفت کند .لطفا داروهای گیاهی که جلوی پیشرفت سرطان را بگیرد معرفی بفرمایید .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،در عرض ۱۰ روز سرطان پروستات هیچ پیشرفتی نمیکند،نگران نباشید
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    سلام حدود ۳۴ سال دارم دوسال میشه درگیر پروستاتیت هستم سیستوسکپی کردم تنگی گردنه مثانه دارم به علت التهاب پروستات طی این مدت انواع داروهای پروستات مصرف کردم خوب نشد تا اینکه حدود یک ماه میشه انتی بیوتیک ciprofloxacin500روزی دوعدد مصرف کردم علایم بیماریم هشتاددرصد خوب شد الان میترسم این دارو قطع کنم بیماریم دوباره عود کنه چه نسخه ای پیشنهاد میکنید درضمن طی این دوسال دکترم اصلا بهم انتی بیوتیک نمیداد میگفت نیازی نداری !!
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،چون از سوابق شما اطلاع دقیق ندارم نمیتوانم درست قضاوت کنم اما ۲ نکته
      ۱-درمان پروستاتیت قطعا و قطعا نیازمند مصرف انتی بیوتیک است(حداقل به مدت ۳ هفته)
      ۲-در صورت تداوم علائم و یا برگشت علائم بعد از قطع درمان از دوره های طولانی تر درمان انتی بیوتیک بهره میگیریم
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    سلام
    ازمایش پی اس ا شده ۵ دکتر بهم قرص تاموسین و افلوکساسین داده و خوردن آب زیاد و ورزش سبک و افراط در نزدیکی بهم توصیه کردن ولی من همسرم خارج از کشور و تا چند ماه دیگه هم ایشون نیستن میخواستم ببینم نداشتن نزدیکی چه تاثیری داره و تا چه حد و ایا من باید حتما این کار و انجام بدم؟ عکس ازمایشات و براتون فرستادم میخواستم غیر از سوال ام نتیجه ازمایش ام برام بگین
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      در ازمایشات شما میزان انزیم پروستات(PSA)افزایش یافته است
      این انزیم در اثر عفونت/التهاب پروستات و یا بدخیمی پروستات افزایش میابد
      شما در ابتدا ۳ هفته انتی بیوتیک میل کنید و سپس مجددا ازمایش دهید
      داشتن نزدیکی زیاد جهت کاهش PSA از نظر علمی اثبات نشده است
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    باعرض سلام اسپرم بنده بادرد و با رنگ قهوه ای یا خون مرده گی بیرون میاد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا دچار عفونت پروستات(پروستاتیت)شده اید،بهتر است به مدت ۲ تا ۳ هفته انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر امید جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    با عرض پوزش
    28سالمه مجردم حدود 1.5 سال و نیم پیش بدلیل فریب خوردن از دوستم بنا به دلایلی موقع تخلیه منی آلت خود را در آب طالبی گزاشتم و پس از چند وقت درد پشت التم شروع شد تا یه شب خیلی شدید شد و باید مدام دسشویی بودم و پس از مراجعه به دکتر و انجام سونوگرافی وجود دبرهای شناور در مثانه و پروستات 23 سی سی در سونو مشاهده شد که با تحویز دارو برای چند ماه خوب شدم و بعد چند ماه مجدد فقط درد پشت الت شروع شد و معمولا شبی 2 بار برای ادرار میرفتم دسشویی و با مراجعه به دکتر و انجام سونو فقط پروستات با حجم 22 سی سی مشاهده شد که با تجویز دارو خوب شدم ولی الان که چند ماهه دارو نخوردم مجدد درد پشت الت شروع شده و هر چند وقت چندروزی البته بیشر شبا درد دارم دارهای مصرفی ام سری اخر باکلوفن 10 و ترازسین و تولرین بودند
    خیلی نگرانم
    تشکر از همراه بودن شما با مردم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،احتمالا شما دچار پروستاتیت مزمن(التهاب مزمن پروستات)شده اید
      مقالات بنده در مورد التهاب مزمن پروستات در سایت بنده را مطالعه بفرمایید.هم چنین مصاحبه بنده در مورد پروستاتیت در برنامه به خانه بر میگردیم را مشاهده کنید
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام ، من چند وقته در نعوظ مشکل دارم ، احساس گرفتگی توو بیضه ها و از بیضه ها تا مقعد دارم ، هنگام ادرار هم مقدار کمی سوزش دارم ، لطفا راهنمایی کنید ، با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،سن خود را ذکر نکردید
      سایر علائم شما میتواند در زمینه التهاب پروستات(پروستاتیت)باشد اما در التهاب پروستات معمولا اختلال نعوظ نداریم مگر بصورت ثانویه و در اثر استرس ناشی از التهاب پروستات باشد
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1175 مشاهده پرسش
    سلام در اثر سکس متوالی و فشار به پروستات دچار التهاب پروستات شده ام قبلا بطور خفیف تری چار شده بودم و سزیع رفع شده بود الان حدود دو هفته درگیرم درد ندارم یجور گرفتگی رو حس میکنم و احساس تکون خوردن بیضع ها رو دارم.الفن ایکس ال مصرف میکنم بهتر میشنم ولی دیروز کمی پیاده روی کردم بدتر شدم.لطفا چه کازهایی برای بهبودی سریعتر انجام بدم.اخرین بار هم موقع انزال حس لذت نداشتم و وضع التهابم بدتر شد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا مقاله مربوط به التهاب پروستات(پروستاتیت) و هم‌چنین مصاحبه بنده در مورد التهاب پروستات در برنامه به خانه بر میگردیم را در سایت بنده مطالعه بفرمایید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 686 مشاهده پرسش
    با عرض سلام. دکتر من پیوند کلیه شدم . دچار رفلاکس ادرار مادر زادی هستم. اندازه پروستات 37 سی سی. 34 ساله هستم. ادارا 2 شاخه . کم فشار و با فشار تخلیه می شه. احساس تخلیه ناکامل .آزمایش psa نرمال هست . دردی در آلت یا بالای شکم و ناحیه پرینه ندارم. 1 سال پیش در عرض 1 سال 4 مرتبه دچار عفونت اداری شدم که هر بار با آنتی بیوتیک درمان شده. من مشکلم چیه و چه درمانی باید انجام بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،احتمالا شما دچار التهاب مزمن پروستات(پروستاتیت مزمن)هستید
      مقالات بنده راجع به این موضوع را در سایت بنده مطالعه بفرمایید،به پزشک مراجعه کنید
      با تغییر سبک زندگی و مصرف انتی بیوتیک با دوز کم اما به مدت طولانی خوب میشوید
  • تصویر کاربر S! یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    باسلام
    میخواستم بدونم بطور معمول طول درمان پروستاتیت حاد باکتریایی چقدر طول میکشه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بین ۲ تا ۳ هفته
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر