آیا التهاب پروستات درمان میشود؟ بله

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

درمان التهاب پروستات یا عفونت پروستات معمولاً بصورت ترکیبی از آنتی‌بیوتیک، داروهای گشادکننده مجرا و تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات است. طول درمان آنتی بیوتیکی بسته به میزان حاد یا مزمن بودن بیماری بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت به عفونت یا التهاب پروستات گفته می شود و یکی از چندین سندرومی است که علائم بالینی گوناگونی دارد. عبارت پروستاتیت، به عنوان التهاب میکروسکوپی بافت غده پروستات تعریف شده است و تشخیص آن وابسته به شرایط گسترده بالینی می باشد.

علائم التهاب پروستات

  •  تب و لرز
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم یا نواحی تناسلی
  • سوزش و احساس ناراحتی حین دفع ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار
  • نیاز مجدد به دفع ادرار پس از اتمام آن

درمان التهاب پروستات در جوانان

درمان التهاب پروستات

راه های زیادی برای درمان پروستات وجود دارد، در ادامه ما برای آشنایی بیشتر شما برخی راه های موجود را ارائه کرده ایم، اما بهترین کار مراجعه به متخصص اورولوژی و دریافت درمان بسته به سطح بیماری خود است”

1_ قرص آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

یکی از رایج ترین درمان هایی که برای التهاب پروستات تجویز میشود، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. پزشک بر اساس نوع باکتری که باعث عفونت شده است، بهترین دارو را برای شما تجویز می کند. اگر علائم شدید باشد، ممکن است شما به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. دوره ی درمان بین 4 تا 6 هفته متغیر است، اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد.

2_ داروهای بلوک کننده آلفا

این داروها باعث شل شدن گردن مثانه و رشته های عضلانی که پروستات را به مثانه متصل کرده اند، میشود. استفاده از این داروها میتوانند علائم بیمار، مانند ادرار کردن دردناک را کاهش دهند.

 3_ عوامل ضد التهاب

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  از جمله راههای درمان عفونت پروستات هستند که باعث شوند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

واریکوسل

4_ ماساژ پروستات

گاهی برای درمان پروستاتیت از ماساژ پروستات استفاده می شود. این روش شبیه به معاینه پروستات است و از طریق مقعد و توسط انگشت انجام میشود. ماساژ پروستات ممکن است باعث تسکین علائم التهاب شود، اما پزشکان در مورد میزان تاثیر این روش با هم اختلاف نظر دارند.

انواع التهاب پروستات

موسسه ملی سلامت (NIH)، تقسیم بندی خاصی را برای پروستاتیت در سال 1999 شناسایی و تعریف کرد. چهار سندرومی که به دنبال پروستاتیت ایجاد می شوند، شامل:

  • پروستاتیت باکتریال حاد
  • پروستاتیت باکتریال مزمن
  • پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS، که به دو دسته ملتهب یا غیر ملتهب تقسیم بندی می شود)
  • پروستاتیت ملتهب بدون علامت
 

منظور از پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن، عفونی شدن پروستات توسط باکتری است. پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن با مصرف آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی درمان می شوند. در پروستاتیت باکتریال، انتقال باکتری ها از طریق رابطه جنسی رایج بوده، اما انتشار از طریق خون، لنف و مواردی نظیر دست دادن و لمس اندامهای مختلف بدن نیز می بایست در نظر گرفته شوند.

پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS) در ابتدا با شکایت از دردهای اورولوژیکال (در سیستم ادراری و تناسلی) و بدون هیچ عفونتی در ادرار، شناخته می شود. این سندروم در صورت عدم حضور این سندروم حضور فعال بیماری های دیگری نظیر  التهاب مجاری ادراری، سرطان دستگاه ادراری تناسلی، بیماری مسیر ادراری، تنگی حاد مجرای ادراری یا بیماری های عصبی موثر بر روی مثانه شناخته، می شود.

این سندروم به دو دسته ملتهب و غیرملتهب تقسیم بندی می شود. نشانه CPPS ملتهب، حضور گلبولهای سفید خون در اسپرم، ترشحات پروستات یا خارج شدن ادرار از مثانه پس از تحریک پروستات می باشد. در حالت دیگر این سندروم، یعنی نوع غیرملتهب، گلبولهای سفید خون در اسپرم دیده نمی شوند.

پروستاتیت ملتهب بدون علامت به تشخیص ناگهانی التهاب پروستات، بدون وجود هیچ علامت و یا شکایتی از دستگاه ادراری تناسلی توسط بیمار، گفته می شود. پروستاتیت ملتهب بدون علامت، زمینه ساز ناباروری، بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) و یا سرطان پروستات نمی‌باشد.

 

ماساژ پروستات

عوامل مستعدکننده پروستاتیت

از عوامل مستعدکننده این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تنگی مجرا ادراری و برگشت ادرار عفونی به داخل مجاری پروستات
  • دستکاری و جراحی مجاری ادراری
  • سونداژ
  • عفونت های ادراری
  • نزدیکی از راه مقعد

علت التهاب پروستات

پروستاتیت حاد باکتریال ممکن است با عفونی شدن مجرای ادراری توسط باکتری، رفلاکس ادرار به مجرای پروستات یا گسترش مستقیم یا از طریق لنف از رکتوم، ایجاد شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • اختلال اولیه عملکرد دفع، ساختاری یا عملکردی
  • اشریشیا کلای در 75-80 درصد موارد مسئول ایجاد پروستاتیت مزمن باکتریایی بوده است. انتروکوک و باکتریهای هوازی گرم منفی مانند سودوموناس نیز معمولا در سایر موارد دخیل هستند.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی
  • سیتومگالوویروس
  • شرایط التهابی (مانند ساركوئيدوز)

دلایل ایجاد پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن خیلی کم شناخته شده اند اما ممکن است عفونت و یا التهاب شروع کننده ی آنها باشند. حدود 5 الی 8 درصد مردان دارای این سندروم، دارای پاتوژنهای باکتریالی هستند که از ادرار و یا مایع پروستات آنها استخراج می شود.

دلایل پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص در انقباض ماهیچه ای
  • نقص در مجرای انزالی و دفع ادرار
  • افزایش کشش دیواره لگنی
  • التهاب اعصاب پروستات

دلایل پروستاتیت التهابی بدون علامت، مشابه با پروستاتیت مزمن بوده، اما هیچ علائمی مشاهده نمی شود.

ادرار خونی

تشخیص التهاب پروستات

پس از اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام کشت ادرار، در صورت لزوم برای بیمار آزمایشات تکمیلی نظیر آزمایش پروستات (PSA)، سیتولوژی ادراری، سونوگرافی و بررسی باقیمانده ادراری انجام می‌شود.

تشخیص در بیمارانی که برای اولین بار به پروستاتیت باکتریال حاد مبتلا شده اند، خیلی خوب  انجام شده و درمان با آنتی بیوتیک های قوی رضایت خوبی در بیماران به همراه داشته است. در بیمارانی که پروستاتیت مزمن داشته و با تشدید علائم بصورت حاد مراجعه می کنند، ممکن است عواقب احتمالی دیگری نیز در آنها ایجاد شود.

سندروم درد لگنی حاد هنگامی تشخیص داده می شود که جواب کشت ترشحات ادراری و ترشحات پروستات منفی باشند. اختلال عملکرد عصبی ماهیچه ای و یا ریفلاکس مادرزادی ادرار به مجاری پروستات و انزال، می تواند یک فاکتور تسریع کننده این بیماری محسوب شود.

عوارض التهاب پروستات

پروستاتیت ممکن است منجر به اوروسپسیس (عفونت شدید سیستم ادراری) شود. اوروسپسیس باعث مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، بیماران تحت عمل دیالیز، بیماران مصرف کننده داروهای ایمنی و بیمارانی که دوران پس از عمل جراحی مربوط به مجاری ادراری را طی میکنند، میشود.

❗ نکته: به طور قطع نمی توان گفت پروستاتیت مزمن و پروستاتیت التهابی بدون علامت، منجر به ایجاد سرطان پروستات می شوند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    با سلام. حدود 3سال درگیر التهاب مزمن پروستات هستم. درد در اطراف مقعد دارم هر چند وقت عود میکند. تست psa1.6بوده حجم پروستات 20سی سی مباشد ولی بازم درد دارم همه راه ها رو رفتم میخوام بدونم شاک ویو میتونه کمک کنه به رفع این بیماری
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تاثیر شاک ویو از نظر علمی اثبات شده نیست
  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام ایا عفونت در پروستات دردش در بیضه میزند ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 735 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    با توجه به جواب های آزمایش و MRI پروستات آیا شما توصیه به بیپوپسی از پروستات می فرمایید
    سال های است که پروستات من بزرگ است و هر سال آزمایش می دادم فروردین 98 میزان PSA زیر یک بود و در این سال ها همیشه زیر 3 بود امسال تیرماه رفت بالای 4 و رفتم دکتر ارولوژ 3 دوره 2 هفته دارو داد ولی پایین نیامد و توصیه به نمونه برداری کرد ولی رفتم MRI کردم برای اطمینان قبل از این کار لطفا بفرمایید با توجه به جواب MRI عمل نمونه برداری انجام بدهم یا نه ؟
    با تشکر
    علی مالکی
    62 ساله
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ۶ ماه بعد MRI و PSA را مجددا تکرار کنید
  • تصویر کاربر سیاوش جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام پنجاه سال سن دارم جواب آزمایشpsa. 2 شده است خواهشمندم محبت بفرمایید ببینم مشکل ندارد . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 852 مشاهده پرسش
    سلام
    21 سالمه سوزش ادرار و انزال دارم
    این موضوع برای 2سالی هست که باهامه و همه گفتن پروستاتیت مزمنه
    جدیدا کمی هم فشار ادرار کم شده ولی تکرر اصلا ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    با سلام
    جهت یبوست مزاج از حدود ۳ ماه گذشته به دکتر مراجعه کردم که پس از اخذ آزمایش و سونو نتایج زیر حاصل شده لطفا راهنمایی بفرمائید.
    در سونو نوشته کانون هایپو اکو با ابعاد ۲۲×۳۶ م م در سمت راست پروستات مشاهده شد .
    آزمایش crpمنفی
    Esr >>4
    Psa<< 2.5
    و کالپروتکتین: مثبت می باشد .
    سایر آزمایشات نرمال است .

    سابقه تروما به بیضه در گذشته دارم .
    در زمان انزال جلو منی را میگرفتم و پس یک دقیقه خارج میشده است .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1246 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۴۰ سالمه و همجنسگرا هستم حدود دو سال با کسی سکس نداشتم فقط هفته ای یکبار استمنا بوده . چند ساله علائم التهاب پروستات مزمن در حد درد لگن دارم مدام میره و برمیگرده اما .جدیدا حدود دو ماهه درد مثانه و بیضه و سر آلت دارم ادرارم کامل تخلیه نمیشه
    هفته پیش رفتم دکتر اورولوژ برام آزمایش ادرار و خون و منی و سنوگرافی کامل نوشت .آزمایشها منفی بود و فقط التهاب پروستات و واریکوسل بیضه گزارش شده بود .دکتر ۴۰تا سیپروفلوکسلسین و ۴۰ تا داکسی سیلین و ۲۰تا باکلوفن ۳۰ تا ویسول ۳۰تا پروترال اوپاس تجویز کردن .دکتر به من گفت پارتنر جنسیت هم باید بیاد درمان بشه تا درمان کامل شه .من روم نشد بگم همجنسگرا هستم و پارتنرم آقا است
    من حدود یک ماه پیش با پسر سالم و خوب و متعهد رابطه دارم سکس ما به صورت دوطرفه و دخول مقعدی است اونهم فقط هفته ای یکباره.
    ما همدیگر رو خیلی دوست داریم و به هم خیانت نمیکنیم . میترسم اگه جریان روبهش بگم از دستش بدم 😭 از طرفی هم نمیخوام اونم مریض بشه .تو رو خدا بگین چکار کنم؟ فعلا هیچ علائمی نداره و حالش خوبه میخوام بهش بگم ۴۰ تا سیپروفلوکساسین بخوره؟
    من فقط بهش گفته بودم واسه کلیه درد رفتم دکتر و چیزخاصی نبوده .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،خوب است
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود ۲ ساله که درگیر التهاب پروستات هستم و حجم پروستات تا ۳۵ سی سی هم بالا رفت.یک دوره ده روزه در بیمارستان بستری شدم..در طی اين دو سال چندین بار بیماری عود کرده.با مصرف دارو چند ماهی بهبود نسبی پیدا کردم ولی مدتی هست دوباره سوزش ادرار و درد در ناحیه کمر و لگن دارم..سونوگرافی حجم پروستات را ۱۵ سی سی و هموژن نشان داد..این وضعیت خیلی عصبیم کرده..خواهشمندم راهنمایی کنید..دارو پروستاتان و پروترال و سیپروفلوکساسین ۵۰۰ مصرف میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما نیاز به درمان اولیه و سپس مصرف دارو به مدت ۳ تا ۶ ماه جهت جلوگیری از عود دارید در صورت تمایل از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ۳۵ سالم هست ک دوسال پیش آزمایشم نشان داد پروستات من شده ۱۰ البته با رجوع به پزشک‌متخصص و مصرف قرض تاوانکس اومد زیر ۴ و با مصرف همین قرض و عرض فینوپرست ۵ اومد زیر ۲ ولی دوباره رفت نزدیک ۵ و درد بدون سوزش و تکرر ادرار در بیضه سمت راستم و پای راستم کمی نگرانم کرده
    ممنون میشم راهنمایی و مشاوره بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار پروستاتیت(التهاب پروستات)شده اید لطفا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 882 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۵۲ سالمه مدتی پروستاتیت دارم و پروستاتم التهاب و ورم دارد رفتم دکتر گفت باید سیپروفلوکساسین ۵۰۰ بخور ولی تا یکی خوردم بدنم کهیر زد و معده درد گرفتم هیچ انتی بیوتیک بهم نمی سازد بعد شروع کردم به خوردن داروهای گیاهی مثل گزنه و سیاه دانه الان سوزش اداری ندارم ولی بین بیضه و مقعدم کمی درد دارم خواستم ببینم شما چه دستوری می دهی شنیدم سفکسیم و یا افلاساکسین هم خوبه نظر شما چیست ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر