آیا التهاب پروستات درمان میشود؟ بله

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

درمان التهاب پروستات یا عفونت پروستات معمولاً بصورت ترکیبی از آنتی‌بیوتیک، داروهای گشادکننده مجرا و تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات است. طول درمان آنتی بیوتیکی بسته به میزان حاد یا مزمن بودن بیماری بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت به عفونت یا التهاب پروستات گفته می شود و یکی از چندین سندرومی است که علائم بالینی گوناگونی دارد. عبارت پروستاتیت، به عنوان التهاب میکروسکوپی بافت غده پروستات تعریف شده است و تشخیص آن وابسته به شرایط گسترده بالینی می باشد.

علائم التهاب پروستات

  •  تب و لرز
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم یا نواحی تناسلی
  • سوزش و احساس ناراحتی حین دفع ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار
  • نیاز مجدد به دفع ادرار پس از اتمام آن

درمان التهاب پروستات در جوانان

درمان التهاب پروستات

راه های زیادی برای درمان پروستات وجود دارد، در ادامه ما برای آشنایی بیشتر شما برخی راه های موجود را ارائه کرده ایم، اما بهترین کار مراجعه به متخصص اورولوژی و دریافت درمان بسته به سطح بیماری خود است”

1_ قرص آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

یکی از رایج ترین درمان هایی که برای التهاب پروستات تجویز میشود، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. پزشک بر اساس نوع باکتری که باعث عفونت شده است، بهترین دارو را برای شما تجویز می کند. اگر علائم شدید باشد، ممکن است شما به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. دوره ی درمان بین 4 تا 6 هفته متغیر است، اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد.

2_ داروهای بلوک کننده آلفا

این داروها باعث شل شدن گردن مثانه و رشته های عضلانی که پروستات را به مثانه متصل کرده اند، میشود. استفاده از این داروها میتوانند علائم بیمار، مانند ادرار کردن دردناک را کاهش دهند.

 3_ عوامل ضد التهاب

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  از جمله راههای درمان عفونت پروستات هستند که باعث شوند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

واریکوسل

4_ ماساژ پروستات

گاهی برای درمان پروستاتیت از ماساژ پروستات استفاده می شود. این روش شبیه به معاینه پروستات است و از طریق مقعد و توسط انگشت انجام میشود. ماساژ پروستات ممکن است باعث تسکین علائم التهاب شود، اما پزشکان در مورد میزان تاثیر این روش با هم اختلاف نظر دارند.

انواع التهاب پروستات

موسسه ملی سلامت (NIH)، تقسیم بندی خاصی را برای پروستاتیت در سال 1999 شناسایی و تعریف کرد. چهار سندرومی که به دنبال پروستاتیت ایجاد می شوند، شامل:

  • پروستاتیت باکتریال حاد
  • پروستاتیت باکتریال مزمن
  • پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS، که به دو دسته ملتهب یا غیر ملتهب تقسیم بندی می شود)
  • پروستاتیت ملتهب بدون علامت
 

منظور از پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن، عفونی شدن پروستات توسط باکتری است. پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن با مصرف آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی درمان می شوند. در پروستاتیت باکتریال، انتقال باکتری ها از طریق رابطه جنسی رایج بوده، اما انتشار از طریق خون، لنف و مواردی نظیر دست دادن و لمس اندامهای مختلف بدن نیز می بایست در نظر گرفته شوند.

پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS) در ابتدا با شکایت از دردهای اورولوژیکال (در سیستم ادراری و تناسلی) و بدون هیچ عفونتی در ادرار، شناخته می شود. این سندروم در صورت عدم حضور این سندروم حضور فعال بیماری های دیگری نظیر  التهاب مجاری ادراری، سرطان دستگاه ادراری تناسلی، بیماری مسیر ادراری، تنگی حاد مجرای ادراری یا بیماری های عصبی موثر بر روی مثانه شناخته، می شود.

این سندروم به دو دسته ملتهب و غیرملتهب تقسیم بندی می شود. نشانه CPPS ملتهب، حضور گلبولهای سفید خون در اسپرم، ترشحات پروستات یا خارج شدن ادرار از مثانه پس از تحریک پروستات می باشد. در حالت دیگر این سندروم، یعنی نوع غیرملتهب، گلبولهای سفید خون در اسپرم دیده نمی شوند.

پروستاتیت ملتهب بدون علامت به تشخیص ناگهانی التهاب پروستات، بدون وجود هیچ علامت و یا شکایتی از دستگاه ادراری تناسلی توسط بیمار، گفته می شود. پروستاتیت ملتهب بدون علامت، زمینه ساز ناباروری، بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) و یا سرطان پروستات نمی‌باشد.

 

ماساژ پروستات

عوامل مستعدکننده پروستاتیت

از عوامل مستعدکننده این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تنگی مجرا ادراری و برگشت ادرار عفونی به داخل مجاری پروستات
  • دستکاری و جراحی مجاری ادراری
  • سونداژ
  • عفونت های ادراری
  • نزدیکی از راه مقعد

علت التهاب پروستات

پروستاتیت حاد باکتریال ممکن است با عفونی شدن مجرای ادراری توسط باکتری، رفلاکس ادرار به مجرای پروستات یا گسترش مستقیم یا از طریق لنف از رکتوم، ایجاد شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • اختلال اولیه عملکرد دفع، ساختاری یا عملکردی
  • اشریشیا کلای در 75-80 درصد موارد مسئول ایجاد پروستاتیت مزمن باکتریایی بوده است. انتروکوک و باکتریهای هوازی گرم منفی مانند سودوموناس نیز معمولا در سایر موارد دخیل هستند.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی
  • سیتومگالوویروس
  • شرایط التهابی (مانند ساركوئيدوز)

دلایل ایجاد پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن خیلی کم شناخته شده اند اما ممکن است عفونت و یا التهاب شروع کننده ی آنها باشند. حدود 5 الی 8 درصد مردان دارای این سندروم، دارای پاتوژنهای باکتریالی هستند که از ادرار و یا مایع پروستات آنها استخراج می شود.

دلایل پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص در انقباض ماهیچه ای
  • نقص در مجرای انزالی و دفع ادرار
  • افزایش کشش دیواره لگنی
  • التهاب اعصاب پروستات

دلایل پروستاتیت التهابی بدون علامت، مشابه با پروستاتیت مزمن بوده، اما هیچ علائمی مشاهده نمی شود.

ادرار خونی

تشخیص التهاب پروستات

پس از اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام کشت ادرار، در صورت لزوم برای بیمار آزمایشات تکمیلی نظیر آزمایش پروستات (PSA)، سیتولوژی ادراری، سونوگرافی و بررسی باقیمانده ادراری انجام می‌شود.

تشخیص در بیمارانی که برای اولین بار به پروستاتیت باکتریال حاد مبتلا شده اند، خیلی خوب  انجام شده و درمان با آنتی بیوتیک های قوی رضایت خوبی در بیماران به همراه داشته است. در بیمارانی که پروستاتیت مزمن داشته و با تشدید علائم بصورت حاد مراجعه می کنند، ممکن است عواقب احتمالی دیگری نیز در آنها ایجاد شود.

سندروم درد لگنی حاد هنگامی تشخیص داده می شود که جواب کشت ترشحات ادراری و ترشحات پروستات منفی باشند. اختلال عملکرد عصبی ماهیچه ای و یا ریفلاکس مادرزادی ادرار به مجاری پروستات و انزال، می تواند یک فاکتور تسریع کننده این بیماری محسوب شود.

عوارض التهاب پروستات

پروستاتیت ممکن است منجر به اوروسپسیس (عفونت شدید سیستم ادراری) شود. اوروسپسیس باعث مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، بیماران تحت عمل دیالیز، بیماران مصرف کننده داروهای ایمنی و بیمارانی که دوران پس از عمل جراحی مربوط به مجاری ادراری را طی میکنند، میشود.

❗ نکته: به طور قطع نمی توان گفت پروستاتیت مزمن و پروستاتیت التهابی بدون علامت، منجر به ایجاد سرطان پروستات می شوند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Hhhhh پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 816 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من 17 سال دارم
    2 سال میشه که متاسفانه خودارضایی می کردم و بعضی مواقع جلوگیری از انزال می کردم. الان چند روزیه که درد در ناحیه زیر شکمم دارم.(در مواقع حرکت کردن و پریدن و دویدن)
    ولی در حالت سکون ندارم
    میخواستم بدونم مشکل من چیه؟ و از چه نوعیه؟ علائمش فقط همینه
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،ممکن است به علت التهاب پروستات باشد
  • تصویر کاربر Alirk دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    42 ساله هستم. شش ماه پیش بصورت کاملا ناگهانی نیمه شب احساس پر بودن شدید مثانه داشتم که متوجه شدم موقع ادرار جریان ادرار ضعیف و با فشار کم خارج می شود. صبح همان روز احساس تکرر ادرار بصورت هر دو تا چهار ساعت، با درد پایین شکم و ادرار ضعیف داشتم و موقع نشستن احساس وجود چیزی در ناحیه رکتوم داشتم که با سیپروفلوکساسین و ایبوپروفن مشکل مرتفع گردید. اندازه پروستات در آن زمان 27 میلی بود. PSA نرمال بود. باکتری در ادرار وجود نداشت ( البته آنتی بیوتیک مصرف کرده بودم). حالا دوباره چند روزی است که دوباره درد زیر ناحیه شکم به همراه کاهش فشار ادرار بدون سوزش یا تکرر ادرار دارم و احساس می کنم موقع دفع مدفوع ، مدفوع در روده از روی یک برآمدگی رد می شود. مشکلی در نشستن و نیز ترشحات ندارم. کارمند بوده بدلیل مسافت محل کار روزی 4 ساعت مشغول رانندگی هستم در طی شش ماه پس از آخرین سونوگرافی، سونوگرافی جدید ندادم. آیا مشکل از پروستات است و آیا در این شش ماه امکان بزرگی پروستات وجود دارد؟ ممنون بابت راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،شما دچار پروستاتیت(التهاب پروستات)شده اید
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر مر دی ۵۰ساله هستم حدود ۴.۵ سال پیش در سونوگرافی در کلیه چپم سنگ ۲میلی نشان داد که چند روز بعد افتاد. و حجم پروستاتم ۲۳سیسی بود ولی از نیمه دوم سال ۹۸ بعضی وقت ها زیر شکمم کمی درد وسوزن سوزن شدن حس میکردم البته در حالت نشسته ومجور میشد کمرو را باز کنم تا اینکه ۲۰روز پیش بیضه هام تورم کرده وزیر شکم وبیضه هم درد میکرد و شدت ادرار و تخلیه ام گمشده بود که به متخصص کلیه رفتم پدر سونوگرافی حجم پروستات ۳۶ سی سی و یک سنگ ۳.۲در کلیه چپم دیده شد و دکتر قرص ترازومین شب یکعدد وکسیلومین روزی ۳عدد نوشت ولی کمی فرق کرده لذا ارادتمند راهنمایی فرمیید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،شما دچار عفونت پروستات شده اید به پزشک مراجعه و انتی بیوتیک و داروی ضد التهاب مصرف کنید
  • تصویر کاربر حسبن دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 450 مشاهده پرسش
    باسلام بنده 50سال دارم حدود سه سالی هست که دارای التهاب پروستات هستم ازمایش psa دادم نرمال بوده. سی تولوژی هم دادم نرمال بوده. سی تی اسکن دادم فقط یه کم ضخامت متانه دارم. اما متاسفانه داروی زیادی هم مصرف کردم جواب نداده البته کوتاه مدت. دردشکمی زیاد دارم بخصوص هنگام رانندگی و پشت صندلی. مشکل ادرار ندارم اگه ده لیوان اب بخورم نهایتش شب دوبار برم دستشویی. بعضی مواقع سوزش ادرار دارم البته خیلی کم مثانه ام که خالی میشم بهتره البته موقعی هم که کامل خالی باز ورد دارم باید حتما شلوار وزیر پوش راحت بپوشم. شب ها که هیچی نمی پوشم راحت ترم. شمارو به خدا دارویی برا من تجویز کنید ارچه هم هزینه باشه پرداخت میکنم. اندازه پروستاتم 44 هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من ۲۱ سالمه
    چند سالی هست خودارضایی میکنم و زیاد جلوی خروج منی میگرفتم تقریبا چند سالی هست ک رنگ منی من زرد رنگ شده اما اخیرا دو سه بار بعد از خروج منی شاهد لکه های قهوه ای از منی بودم میخواستم ببینم علت چیست؟
    دکتر اگر التهاب پروستات تشخیص میدین خواهشا ی دارو روتین معرفی بکنین ک مصرف بکنم چون امکان رفتن ب دکتر متخصص را ندارم.
    (سوزش در کیسه های بیضه دارم برای این مورد ناچارا پیش دکتر رفتم و سونوگرافی بیضه انجام دادم ک دکتر گفت مشکلی در بیضه ها نیست)البته سوزش همچنان ادامه دارد‌.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،شما دچار التهاب پروستات هستید تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من ۲۱ سالمه
    چند سالی هست خودارضایی میکنم و زیاد جلوی خروج منی میگرفتم تقریبا چند سالی هست ک رنگ منی من زرد رنگ شده اما اخیرا دو سه بار بعد از خروج منی شاهد لکه های قهوه ای از منی بودم میخواستم ببینم علت چیست؟
    دکتر اگر التهاب پروستات تشخیص میدین خواهشا ی دارو روتین معرفی بکنین ک مصرف بکنم چون امکان رفتن ب دکتر متخصص را ندارم.
    (سوزش در کیسه های بیضه دارم برای این مورد ناچارا پیش دکتر رفتم و سونوگرافی بیضه انجام دادم ک دکتر گفت مشکلی در بیضه ها نیست)البته سوزش همچنان ادامه دارد‌.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،شما دچار التهاب پروستات شده اید تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر M.R چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب .
    من ۲۶ سال دارم وحدود یکسال پیش به دلیل سوزش شدید و احساس عدم‌تخلیه به دکتر مراجعه کردم و ازمایش و سونو انجام دادم .سونو حجم پروستات افزایش و ازمایش نشون دهنده عفونت ادرار .بعد از مصرف انتی بیوتیک و دارو های مسدود کننده الفا تفریبا همه چیز اوکی شد ولی تو این یکسال گذشته شاهد کاهش کالیبر ادرار و مشکل در دفع ادرار داشتم ولی همیشگی نیست و حتی یک ماه پیش سونو رفتم و سایز پروستات مناسب بود ولالان علایم یکم شدید تر شده شروع ادارار طول میکشه و کایبر ادرار و پرش کاهش پیدا کرده .چاره چیست و بیماری من چیه ؟و ایا در ازدواج دچار مشکل خواهم شد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،شما دچار پروستاتیت مزمن شده اید جهت درمان به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 820 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدرم 59 سال دارد عمل رادیکال پروستات به صورت باز انجام داده است (PAS 5.5)یک ماه است سوند را هم کشیده اوایل کاملا بی اختیار ادرار داشت ولی با انجام ورزش که دکتر گفته مقداری از ادرار در مثانه ذخیره می شود ولی متاسفانه باز اخیار کامل نداره می خواستم خواهش کنم راهنمایی کنید که بهبودی کامل چه زمانی حاصل می شود؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،با جراح خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام
    بنده ۱۰ ماه هست دچار تکرار ادرار بخصوص شب و احساس ادرار ودرد در ناحیه آلت و بیضه چپ و کمی ناحیه مقعد دارم و ادرار بنده ضعیف وباریک است ۳تادکتر در کرج عوض کردم وهمه تامسولین وافلوکساسین دادن که بعضی مواقع خوب میشم ولی بعضی مواقع همون طوری میشم
    در ضمن بنده ۱۰ ماه هست دچار استرس زیاد هستم و تقریبا از همون موقع که استرس و اضطراب بخاطر شغلم گرفتم این بیماری برام پیش اومده بخدا خسته شدم لطفا کمکم کنید
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر روز جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 940 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر .۴۷ سالمه کمی درد و سوزش خفیف در پروستات دارم دو هفته قبل رفتم دکتر ،داروی فلوکساسین 500 و تامسولوسین تجویز کرد اما هیچ فرقی برایم نکرده .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات