آیا التهاب پروستات درمان میشود؟ بله

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

درمان التهاب پروستات یا عفونت پروستات معمولاً بصورت ترکیبی از آنتی‌بیوتیک، داروهای گشادکننده مجرا و تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات است. طول درمان آنتی بیوتیکی بسته به میزان حاد یا مزمن بودن بیماری بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت به عفونت یا التهاب پروستات گفته می شود و یکی از چندین سندرومی است که علائم بالینی گوناگونی دارد. عبارت پروستاتیت، به عنوان التهاب میکروسکوپی بافت غده پروستات تعریف شده است و تشخیص آن وابسته به شرایط گسترده بالینی می باشد.

علائم التهاب پروستات

  •  تب و لرز
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم یا نواحی تناسلی
  • سوزش و احساس ناراحتی حین دفع ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار
  • نیاز مجدد به دفع ادرار پس از اتمام آن

درمان التهاب پروستات در جوانان

درمان التهاب پروستات

راه های زیادی برای درمان پروستات وجود دارد، در ادامه ما برای آشنایی بیشتر شما برخی راه های موجود را ارائه کرده ایم، اما بهترین کار مراجعه به متخصص اورولوژی و دریافت درمان بسته به سطح بیماری خود است”

1_ قرص آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

یکی از رایج ترین درمان هایی که برای التهاب پروستات تجویز میشود، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. پزشک بر اساس نوع باکتری که باعث عفونت شده است، بهترین دارو را برای شما تجویز می کند. اگر علائم شدید باشد، ممکن است شما به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. دوره ی درمان بین 4 تا 6 هفته متغیر است، اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد.

2_ داروهای بلوک کننده آلفا

این داروها باعث شل شدن گردن مثانه و رشته های عضلانی که پروستات را به مثانه متصل کرده اند، میشود. استفاده از این داروها میتوانند علائم بیمار، مانند ادرار کردن دردناک را کاهش دهند.

 3_ عوامل ضد التهاب

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  از جمله راههای درمان عفونت پروستات هستند که باعث شوند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

واریکوسل

4_ ماساژ پروستات

گاهی برای درمان پروستاتیت از ماساژ پروستات استفاده می شود. این روش شبیه به معاینه پروستات است و از طریق مقعد و توسط انگشت انجام میشود. ماساژ پروستات ممکن است باعث تسکین علائم التهاب شود، اما پزشکان در مورد میزان تاثیر این روش با هم اختلاف نظر دارند.

انواع التهاب پروستات

موسسه ملی سلامت (NIH)، تقسیم بندی خاصی را برای پروستاتیت در سال 1999 شناسایی و تعریف کرد. چهار سندرومی که به دنبال پروستاتیت ایجاد می شوند، شامل:

  • پروستاتیت باکتریال حاد
  • پروستاتیت باکتریال مزمن
  • پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS، که به دو دسته ملتهب یا غیر ملتهب تقسیم بندی می شود)
  • پروستاتیت ملتهب بدون علامت
 

منظور از پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن، عفونی شدن پروستات توسط باکتری است. پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن با مصرف آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی درمان می شوند. در پروستاتیت باکتریال، انتقال باکتری ها از طریق رابطه جنسی رایج بوده، اما انتشار از طریق خون، لنف و مواردی نظیر دست دادن و لمس اندامهای مختلف بدن نیز می بایست در نظر گرفته شوند.

پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS) در ابتدا با شکایت از دردهای اورولوژیکال (در سیستم ادراری و تناسلی) و بدون هیچ عفونتی در ادرار، شناخته می شود. این سندروم در صورت عدم حضور این سندروم حضور فعال بیماری های دیگری نظیر  التهاب مجاری ادراری، سرطان دستگاه ادراری تناسلی، بیماری مسیر ادراری، تنگی حاد مجرای ادراری یا بیماری های عصبی موثر بر روی مثانه شناخته، می شود.

این سندروم به دو دسته ملتهب و غیرملتهب تقسیم بندی می شود. نشانه CPPS ملتهب، حضور گلبولهای سفید خون در اسپرم، ترشحات پروستات یا خارج شدن ادرار از مثانه پس از تحریک پروستات می باشد. در حالت دیگر این سندروم، یعنی نوع غیرملتهب، گلبولهای سفید خون در اسپرم دیده نمی شوند.

پروستاتیت ملتهب بدون علامت به تشخیص ناگهانی التهاب پروستات، بدون وجود هیچ علامت و یا شکایتی از دستگاه ادراری تناسلی توسط بیمار، گفته می شود. پروستاتیت ملتهب بدون علامت، زمینه ساز ناباروری، بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) و یا سرطان پروستات نمی‌باشد.

 

ماساژ پروستات

عوامل مستعدکننده پروستاتیت

از عوامل مستعدکننده این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تنگی مجرا ادراری و برگشت ادرار عفونی به داخل مجاری پروستات
  • دستکاری و جراحی مجاری ادراری
  • سونداژ
  • عفونت های ادراری
  • نزدیکی از راه مقعد

علت التهاب پروستات

پروستاتیت حاد باکتریال ممکن است با عفونی شدن مجرای ادراری توسط باکتری، رفلاکس ادرار به مجرای پروستات یا گسترش مستقیم یا از طریق لنف از رکتوم، ایجاد شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • اختلال اولیه عملکرد دفع، ساختاری یا عملکردی
  • اشریشیا کلای در 75-80 درصد موارد مسئول ایجاد پروستاتیت مزمن باکتریایی بوده است. انتروکوک و باکتریهای هوازی گرم منفی مانند سودوموناس نیز معمولا در سایر موارد دخیل هستند.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی
  • سیتومگالوویروس
  • شرایط التهابی (مانند ساركوئيدوز)

دلایل ایجاد پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن خیلی کم شناخته شده اند اما ممکن است عفونت و یا التهاب شروع کننده ی آنها باشند. حدود 5 الی 8 درصد مردان دارای این سندروم، دارای پاتوژنهای باکتریالی هستند که از ادرار و یا مایع پروستات آنها استخراج می شود.

دلایل پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص در انقباض ماهیچه ای
  • نقص در مجرای انزالی و دفع ادرار
  • افزایش کشش دیواره لگنی
  • التهاب اعصاب پروستات

دلایل پروستاتیت التهابی بدون علامت، مشابه با پروستاتیت مزمن بوده، اما هیچ علائمی مشاهده نمی شود.

ادرار خونی

تشخیص التهاب پروستات

پس از اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام کشت ادرار، در صورت لزوم برای بیمار آزمایشات تکمیلی نظیر آزمایش پروستات (PSA)، سیتولوژی ادراری، سونوگرافی و بررسی باقیمانده ادراری انجام می‌شود.

تشخیص در بیمارانی که برای اولین بار به پروستاتیت باکتریال حاد مبتلا شده اند، خیلی خوب  انجام شده و درمان با آنتی بیوتیک های قوی رضایت خوبی در بیماران به همراه داشته است. در بیمارانی که پروستاتیت مزمن داشته و با تشدید علائم بصورت حاد مراجعه می کنند، ممکن است عواقب احتمالی دیگری نیز در آنها ایجاد شود.

سندروم درد لگنی حاد هنگامی تشخیص داده می شود که جواب کشت ترشحات ادراری و ترشحات پروستات منفی باشند. اختلال عملکرد عصبی ماهیچه ای و یا ریفلاکس مادرزادی ادرار به مجاری پروستات و انزال، می تواند یک فاکتور تسریع کننده این بیماری محسوب شود.

عوارض التهاب پروستات

پروستاتیت ممکن است منجر به اوروسپسیس (عفونت شدید سیستم ادراری) شود. اوروسپسیس باعث مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، بیماران تحت عمل دیالیز، بیماران مصرف کننده داروهای ایمنی و بیمارانی که دوران پس از عمل جراحی مربوط به مجاری ادراری را طی میکنند، میشود.

❗ نکته: به طور قطع نمی توان گفت پروستاتیت مزمن و پروستاتیت التهابی بدون علامت، منجر به ایجاد سرطان پروستات می شوند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر arvin جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 814 مشاهده پرسش
    باعرض سلام پدرم چند سال قبل جهت خارج کردن سنگ کلیه که با دستگاه سنگ شکن انجام شده بود به دکتر مراجعه فرمودن و با انجام این عمل تراش لایه ایی پروستات هم انجام شد براشون الان از ان موقع تقریبا ۷سالی میگزرد چند روز قبل احساس کردن که با ادرارشون لکه خون هستش ایا مشکل از پروستات هستش ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر اسد جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من مبتلابه پروستات حاد شدم ودر حال حاضرمشغول مداوا هستم اما من از وقتی این مشکل برام پیش اومده مرتب ترشحاتی دارم که زرد خیلی کم رنگ هستند میخواستم ببینم اینها با توجه به مشکل من طبیعی هستند یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،از علائم پروستاتیت ترشح از مجرا هست
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    بنده ۳۴ ساله و مجرد، دو ماه پیش با علائم احساس عدم دفع کامل ادرار و تکرر ادرار (هر چند روز یکبار) به پزشک مراجعه و پس از انجام سونوگرافی، حجم پروستات ۶۲ سی سی و با ابعاد ۳۹×۵۲×۶۰ اعلام شد. آزمایش psa برابر 2.1 می باشد. برای اطمینان از شرایط بیماری، سونوگرافی ترانس رکتال انجام شد که حجم پروستات را تایید و بافت غیر سرطانی را تایید می کرد. از آن زمان دو دوره تاوانکس به همراه برخی از داروهامانند پروسکور گیاهی، ترازوسین و
    باکلوفن و ... مصرف کرده ام. با مصرف این داروها علائم ادراری بدتر هم شده. با توجه به اینکه در شرف ازدواج می باشم،خیلی خیلی نگران و مضطرب هستم. خواهشمند است راهنمایی فرمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا با مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    آقای دکتر بنده به صورت مکرر دچار عفونت ادرار و ترشح از مجرا (سفید رنگ ، همراه با سوزش )می شوم و چند باری اقدام به درمان کردم (تشخیص کلامیدیا) و در نهایت گفتند پروستات درگیر شده حال سوالی که از حضرتعالی داشتم این است که ارتباطی بین کیست مویی پشت و این عفونت‌ها وجود دارد چون من هر بار که دچار این عوارض می شوم دقیقا قبل از اتفاق دچار درد در ناحیه پشت به خصوص انتهای دنبالیچه هستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر fff دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من میخواهم مراجعه کنم به مطب قبل از اینه بیام چه نوع ازمایشی بدم که با مدارک کامل خدمت برسم مشکلم درد در پایینترین قیمت شکم و کشاله ران و مقعد است ازمایش ادرار هم منفی بوده و شما تشخیص التهاب پروستات رو دادین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،سونوگرافی کلیه،مثانه،وزن پروستات و تعیین حجم باقیمانده ادرار بعلاوه ازمایش PSA
  • تصویر کاربر هيوا دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 684 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر
    من عفونت پرستات دارم قرص افلوفلوكساسين تجويز كردن ولى با مصرف اين دارو ادرارم صورتى رنگ ميشه از چه داروي جايگزينى استفاده كنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 782 مشاهده پرسش
    سلام امروز بنده با دادن سونگرافی متوجه شدم پروستات بنده از نرمال بزرگتر است آیا با داروهای سنتی قابل درمان است یا باید جراحی شود متشکر می شوم بنده را راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بزرگی پروستات در قورتیکه علامت ایجاد کند نیازمند درمان دارویی است اگر پس از مصرف ۶-۳ ماه دارو علائم بهتر نشد جراحی پیشنهاد میشود برای درمان سنتی مقابه مربوطه در سایت بنده را مطالعه بفرمایید
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 754 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر ممنون از پاسخگوی شما.
    من 40 سالمه و مجردهستم حدود 15 سال هست که تکرار ادرار دارم همراه درد در ناحیه سر آلت تناسلی و داغی بیضه ها، جریان ادرار ضعیف و قطع وصل میشه تو این سال ها کلی دکتر رفتم و آنتی بیوتیک و تامسولوسین تجویز کردن که در طول مصرف این علائم کمتر شدن و با قطع دارو ها دوباره علائم عود کردن.
    سیستوسکپی هم انجام دادم که نتیجه اش به پیوست ارسال کردم.
    یکی از دکتر ها قرص وزیگر تجویز کرد اونم با قطع کردن دوباره عود کرد. بعدش قرص پروستاویتال تجویز کرد برا 6 ماه اونم بی نتیجه بود بعد گفت باید پروستاتت جراحی کن.
    حجم پروستاتم 26ccمیباشد
    در ضمن با حرکات ورزش کگل این عوارض بیشتر میشه.
    حدود 13 سال هم کولیت اولسراتیو دارم
    لطفا منو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،شما دچار پروستاتیت مزمن(التهاب مزمن پروستات)هستید تحت نظر یک پزشک واحد به مدت ۳ تا ۶ ماه انتی بیوتیک،داروی ضد التهاب پروستات مصرف کنید تغییر سبک‌زندگی(پرهیز از سرما،استرس،عدم مصرف مواد محرک مثانه و نشتن در لگن اب گرم)نیز برای شما مفید است
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 835 مشاهده پرسش
    مشاهده پرسش
    سلام.دکتر ،خسته نباشید بالای یکسال ونیم هست الهتاب پروستات گرفتم قرص و داروها زیاد خوردم اب گرم نشستم ولی عود میکنه،انواع پروستات که چک کردم باتوجه به علایم میشه بیماری پروستات CP / CPPS نزدیک هست ،،نوک الت درد خفیف دارم و تازگی هم عضله باسنم درد میگره و روده تحریک پذیر دارم و گاهی بیضه چپ ام درد میگره و دستشویی هم ک گاهی اوقات چند بار حتی شب ها میرم البت سوزش ادرار ندارم و گاهی اوقات انزال دردناک انم در مسیر الت دارم نه همیشه و اینکه گاهی ادرام که زیاد نیست دوشاخه میشه که عکس از مجرا اداری هم گرفتم کمی مادر ذاتی تنگ هست ولی ۳۶ سالمه تو این یکسال و اندی که التهاب گرفتمه اینجوری شدم ،، ازمایش و سونگرافی هم طبیعی هست هیچ گونه باکتری تشخیص داده نشد،،اما نمیدونم چرا هی عود میکنه،،،،راه حل شما چیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر sharifi چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    با سلام
    باتوجه ب اندازه پروستات اینجانب لطفا بفرمایید چه کنم .اندازه PSA 2/5(دو و نیم) مباشد
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      پروستات شما بزرگ شده است در صورت داشتن علائم ادراری دارو مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر