علت ورم بیضه راست و چپ + درمان

آخرین بروزرسانی: 19 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید
ارکیت یا التهاب بیضه، می تواند توسط باکتری ها و ویروس ها به وجود بیاید. گرچه ممکن است علائم فقط در یک بیضه ظهور پیدا کنند، اما احتمال دارد، هر دو بیضه درگیر ورم بیضه حتی بدون درد شده باشند. ورم بیضه به تنهایی نادر بوده و غالباً خود را به صورت التهاب توأمان اپیديديم و بیضه (Epididymo orchitis)  نشان می‌دهد. التهاب مجرای بیضه غالباً به علت ورود عوامل ویروسی از راه خون به بیضه می‌باشد.

 اما عفونت توأمان بیضه و اپيديديم، غالباً منشأ باکتریال داشته و منشاء آن در پسر بچه‌ها و مردان مسن به علت عفونت‌های گسترش یافته از مجاری ادراری است. در حالی که در مردان جوان (فعال از نظر جنسی) منشأ بیماری، بیماری‌های جنسی می باشد.

علائم و نشانه های ورم بیضه

اولین علامت اورکیت درد بیضه و کشاله ی ران است. علائم دیگر آن عبارتند از:

    • حساسیت شدید کیسه ی بیضه
    • درد هنگام ادرار کردن
    • درد هنگام انزال
    • تورم کیسه بیضه
    • وجود خون در مایع منی
    • مشاهده ترشحات غیرطبیعی
    • بزرگی پروستات
    • ورم گره های لنفاوی کشاله ی ران
    • تب

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

علت ورم بیضه یا التهاب آن

ویروس ها  و باکتری ها ممکن است باعث ایجاد التهاب بیضه شوند. شایع ترین علت ایجاد اورکیت، اوریون است. بیماری اوریون بسیار نادر است، زیرا در کشورهای مختلف، واکسن آن در کودکی به افراد تزریق میشود.

تخمین زده می شود، که حدود 33 درصد مردانی که به این ویروس مبتلا میشوند، دچار التهاب بیضه خواهند شد. اورکیت مرتبط با اوریون، بعد از 4 الی 10 روز از ظهور علائم اوریون و ورم غدد بزاقی به وجود میاید.

همچنین عفونت های باکتریایی ممکن است باعث ایجاد التهاب بیضه شوند. عفونت دستگاه ادراری و بیماری های منتقله ی جنسی مانند سوزاک، کلامیدیا و بیماری اپیدیدیمیت نیز می تواند باعث اورکیت شوند. اپیدیدیمیت به معنای التهاب لوله ی اسپرم بر (اپیدیدیم) می باشد. این لوله ها وظیفه ی ذخیره و انتقال اسپرم ها را دارند.

عوامل خطرزای التهاب بیضه

افراد با رفتارهای پرخطر جنسی بیشتر در معرض ابتلا به التهاب بیضه هستند. رفتار های پرخطر جنسی شامل موارد زیر می شوند:

      • رابطه ی جنسی بدون استفاده از کاندوم
      • سابقه ی ابتلا به بیماری های منتقله ی جنسی
      • داشتن شریک جنسی مبتلا به بیماری های جنسی

بیماری های مادرزادی دستگاه ادراری به معنای اختلال مادرزادی در مثانه یا مجرای ادراری نیز میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به التهاب بیضه شوند.

معاینه بیضه

تشخیص ورم بیضه

پزشک شما ممکن است سوالاتی راجع به سابقه ی پزشکی و علائم شما بپرسد. همچنین شما را برای تشخیص میزان التهاب معاینه ی فیزیکی خواهد کرد. ممکن است برای تشخیص اینکه آیا پروستات شما ملتهب است یا نه، به معاینه پروستات نیاز شود، که این به معنای معاینه ی مقعد شما توسط پزشک با وارد کردن انگشت می باشد.

ممکن است پزشکتان از شما نمونه ی ادرار یا ترشحات را برای آزمایش بخواهد. این آزمایش نشان میدهد، که به عفونت های جنسی یا دیگر عفونت ها مبتلا هستید یا خیر.

سونوگرافی باعث رد کردن پیچش بیضه میشود. پیچ خوردگی بیضه بیماری دیگری است که باعث درد شدید در بیضه و کشاله ی ران میشود و ممکن است علائم آن با التهاب بیضه مشابه باشد. پیپچش بیضه به معنای به هم پیچیدن عروق، اعصاب و مجرای بیضه به هم میباشد. این موضوع اگر باعث عدم خونرسانی به بیضه شود میتواند موجب عقیمی گردد، به همین دلیل باید فورا به پزشک مراجعه شود.

گزینه های درمان ورم بیضه

برای اورکیت ویروسی، درمان شناخته شده ای وجود ندارد، اما بیماری بعد از گذشت زمان خود به خود بهبود پیدا میکند. در واقع شما میتوانید از درمان های خانگی برای تسکین علائم استفاده کنید. مثل استفاده از مسکن ها، قرار دادن کمپرس یخ و بالاتر قرار دادن بیضه هنگامی که احساس ناراحتی می کنید.

تشخیص توسط شرح حال، معاینه فیزیکی، آزمایش ادرار، کشت ترشحات مجاری ادراری و در صورت لزوم سونوگرافی انجام می‌شود. اصول کلی درمان شامل استراحت، حمایت اسکروتوم (بالا نگه داشتن بیضه‌ها)، مایع درمانی، داروهای ضد تب و ضد التهاب، مسکن و در صورت لزوم استفاده از آنتی‌بیوتیک است. جراحی به ندرت توصیه می‌شود مگر اینکه پزشک به چرخش بیضه و یا وجود آبسه در بیضه شک کند.

در هنگام درمان التهاب بیضه از رابطه ی جنسی و بلند کردن وسایل سنگین بپرهیزید. اگر به یک بیماری جنسی مبتلا شدید، ممکن است شریک جنسی شما نیز نیاز به درمان داشته باشد.

اکثر مردانی که به التهاب بیضه مبتلا می شوند، بدون هیچ عارضه ای بهبود میابند. اورکیت به ندرت باعث ناباروری مردان می شود. دیگر عوارض نادر که میتوانند ایجاد شوند، شامل موارد زیر می باشند:

      • عفونت مزمن اپیدیدیم
      • آبسه یا تاول کیسه ی بیضه
      • کاهش عملکرد بیضه
      • مرگ بافت بیضه

 انتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

برای درمان اپیدیدیمیت حاد که به احتمال زیاد ناشی از عفونت باکتریال کلامیدیا، سوزاک، باکتری های روده ای (که در مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند، مشاهده می شود) است، از داروهای زیر استفاده می شود:

      • سفتریاکسون 250 میلی گرم
      • لووفلوکساسین 500 میلی گرم (یک بار در روز و به مدت 10 روز)
      •  افلوکساسین 300 میلی گرم (یک بار در روز و به مدت 10 روز)

عفونت بیضه

پیشگیری از التهاب بیضه

بعضی از موارد التهاب بیضه قابل پیشگیری نمی باشند. این موضوع به خصوص در هنگامی که به یک بیماری مادرزادی دستگاه ادراری مبتلا باشید، صدق میکند. اما شما میتوانید از خودتان در برابر یک سری از عوامل ویروسی محافظت کنید. خود و فرزندانتان را در برابر ویروس اوریون واکسینه کنید.

رابطه ی جنسی محافظت شده و ایمن، باعث پیشگیری از ابتلا به باکتری های مسبب التهاب بیضه میشود، از کاندوم استفاده کنید و از سلامت جنسی شریک جنسیتان اطمینان حاصل کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضوانی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 719 مشاهده پرسش
    با عرض سلام جناب آقای دکتر
    من ۳۲ سال دارم الان ۱۵ روز هست بیضه چپ
    چند روز اول شکم درد می کرد بعد دیدم بیضه درد میکنه بد سه چهار روز یه دفه روم خیلی درد شدید داشتم رفتم دکتر سونیکرافی کرفتن الان دو نسخه هس دارو می خورم دردش کم شده ولی ورمش هم سفت شده هم فرقی نکرده، ،خاحش میکنم برام راهنمایی کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Mm پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    سوالم اینه که آیا وجود لوله های روده مانند در بیضه چپ دلیلش چیه ایا طبیعیه توی بعضی افراد یا مشکلی ایجاد شده که این اتفاق افتاده ؟
    و اینکه اگه رگی روی بیضه حالت لخته و گرفتی داشته باشه و مشخص باشه باعث ایجاد عواقب خطرناکی میشه و آیا کل اینایی که گفتم قابل درمان هست؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب سونوگرافی از بیضه ها به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 417 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده مدتی بود دچار سوزن ادرار و تکرر ادرار بودم و هنگام ادار یک سری چیزهای قهوه ای مانند همراه ادرار م دفع می شده به دکتر رفتم برایم قرض سیپروفلوکساسین و یک قرض دیگه داد که شب ها بعد از غذا باید می خوردم الان سوزش ادرار و تکرر ادرار ندارم ولی چند روز بعد دیدم بیضه راستم ورم کرده و درد می کنه هر وقت درد می کنه کمرم هم درد می گیرده و تب هم دارم می خواستم لطف کنید بنده را راهنمایی کنید و بفرمایید آیا با دارو رفع می شه؟ سنم 51 ساله. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار عفونت بیضه شده اید باید انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 585 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دوسه روزی بود بیضه سمت راستم کمی درد میکرد امروز متوجه شدم ورم کرده میشه راهنماییم کنین ایا ممکنه نیاز ب عمل داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام حتما یک سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 692 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر خدمت جناب دکتر .بیضه سمت راست من بالاتر از بیضه سمت چپ من هستش،.بعدش موقع رابطه نه همیشه موقعی که سمت راست خودم در رابطه هستم (پهلو به راست ؟)بیضه سمت راستم انگار می اد بالا لطوری که چپ سر جاش هست ولی بیضه راست انگار داخل مثانه رفته که بعد رابطه متوجه شدم و با دست زدن کنار انتها الت امد دتخل کیسه .بعدشم در این خصوص نه دردی نه احساس بدی ندارم .می خوام بدونم این مورد خطرناکیه یا خیر ؟با تشکر و سپاس سن ۳۶ .بیماری خاصی ندارم .همیشه تو رابطه نبوده.من خودم اولین بار دیدم .شاید اتفاق اوفتاده من متوجه نبودم .بعدش حالت عادی یا همون نعوض همون حالت طبیعی رو داره .احساس می کنم فشار آوردم اونطوری شد .قرصی مصرف ندارم .فقط مکمل می خورم .مثل ای و ایمونس .ادار مشکلی ندارم قطع و وصل هم ندارم.در این راستا سونو هم دادم .بعدشم الان یک هفته هست که بیضه سمت راست از کیسه خارج نشده .هم تو سرما رفتم هم حالت نعوض پیدا کردم و هم ورزش جابجایی صورت نگرفته .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر دوست عزیز چند وقتی هس که تخم چپم بزرگ تر از تحم راستم شده ولی هیچ دردی ندارم ممنون می شم بگید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب احترام بزرگوار بیض سمت راستم بعد از نزدیکی ورم کرد و درد شدید دارم گفتم راهنمایی بفرماید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت عفونت است به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    با عرض پوزش از پرسش پیش رو . بنده 38 سال سن دارم و یک هفته ای هست که در خفیفی در ناحیه بیضه سمت راستم احساس میکنم که کمی هم متورم شده است ولی هیچگونه ترشحاتی از آلت ندارم و پس ازمقاربت هم خون در مایع منی مشاهده نکردم . ممنون میشم راهنماییم کنین که آیا خطرناک هست یا نه و اینکه الان باید چکار کنم اگر نیاز به درمان هست باید پیش چ متخصصی برم
    با تشکر و تجدید احترام
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به همکاران ارولوژیست مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سلیمان پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    با سلام
    من بیضه سمت چپم دو هفته ای است که شروع به ورم کرده و با درد کم مواجه بودم و الان ورمش بیشتر شده و دردش هم نسبتا زیاد شده چیکار باید بکنم تا حالا پیش هیچ دکتری هم مراجعه نکردم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر بهروزعمرپور دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز چند هفته پیش برادرم شکم درد گرفت با مراجع به پزشک و دادن آزمایش مشخص شد که کم خونی شدید داردوکبدشم کمی موردداشت دکتر با نوشتن دارو شکم بر ادم خوب شد اما بعد چند روز بیضهایش شروع به بادکردن کرد الا باید چه کار انجام بدیم تا کمی خوب شود باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر