علت ورم بیضه راست و چپ + درمان

آخرین بروزرسانی: 19 خرداد 1402

در این مقاله می خوانید
ارکیت یا التهاب بیضه، می تواند توسط باکتری ها و ویروس ها به وجود بیاید. گرچه ممکن است علائم فقط در یک بیضه ظهور پیدا کنند، اما احتمال دارد، هر دو بیضه درگیر ورم بیضه حتی بدون درد شده باشند. ورم بیضه به تنهایی نادر بوده و غالباً خود را به صورت التهاب توأمان اپیديديم و بیضه (Epididymo orchitis)  نشان می‌دهد. التهاب مجرای بیضه غالباً به علت ورود عوامل ویروسی از راه خون به بیضه می‌باشد.

 اما عفونت توأمان بیضه و اپيديديم، غالباً منشأ باکتریال داشته و منشاء آن در پسر بچه‌ها و مردان مسن به علت عفونت‌های گسترش یافته از مجاری ادراری است. در حالی که در مردان جوان (فعال از نظر جنسی) منشأ بیماری، بیماری‌های جنسی می باشد.

علائم و نشانه های ورم بیضه

اولین علامت اورکیت درد بیضه و کشاله ی ران است. علائم دیگر آن عبارتند از:

    • حساسیت شدید کیسه ی بیضه
    • درد هنگام ادرار کردن
    • درد هنگام انزال
    • تورم کیسه بیضه
    • وجود خون در مایع منی
    • مشاهده ترشحات غیرطبیعی
    • بزرگی پروستات
    • ورم گره های لنفاوی کشاله ی ران
    • تب

عکس ورم بیضه

عکس ورم بیضه

علت ورم بیضه یا التهاب آن

ویروس ها  و باکتری ها ممکن است باعث ایجاد التهاب بیضه شوند. شایع ترین علت ایجاد اورکیت، اوریون است. بیماری اوریون بسیار نادر است، زیرا در کشورهای مختلف، واکسن آن در کودکی به افراد تزریق میشود.

تخمین زده می شود، که حدود 33 درصد مردانی که به این ویروس مبتلا میشوند، دچار التهاب بیضه خواهند شد. اورکیت مرتبط با اوریون، بعد از 4 الی 10 روز از ظهور علائم اوریون و ورم غدد بزاقی به وجود میاید.

همچنین عفونت های باکتریایی ممکن است باعث ایجاد التهاب بیضه شوند. عفونت دستگاه ادراری و بیماری های منتقله ی جنسی مانند سوزاک، کلامیدیا و بیماری اپیدیدیمیت نیز می تواند باعث اورکیت شوند. اپیدیدیمیت به معنای التهاب لوله ی اسپرم بر (اپیدیدیم) می باشد. این لوله ها وظیفه ی ذخیره و انتقال اسپرم ها را دارند.

عوامل خطرزای التهاب بیضه

افراد با رفتارهای پرخطر جنسی بیشتر در معرض ابتلا به التهاب بیضه هستند. رفتار های پرخطر جنسی شامل موارد زیر می شوند:

      • رابطه ی جنسی بدون استفاده از کاندوم
      • سابقه ی ابتلا به بیماری های منتقله ی جنسی
      • داشتن شریک جنسی مبتلا به بیماری های جنسی

بیماری های مادرزادی دستگاه ادراری به معنای اختلال مادرزادی در مثانه یا مجرای ادراری نیز میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به التهاب بیضه شوند.

معاینه بیضه

تشخیص ورم بیضه

پزشک شما ممکن است سوالاتی راجع به سابقه ی پزشکی و علائم شما بپرسد. همچنین شما را برای تشخیص میزان التهاب معاینه ی فیزیکی خواهد کرد. ممکن است برای تشخیص اینکه آیا پروستات شما ملتهب است یا نه، به معاینه پروستات نیاز شود، که این به معنای معاینه ی مقعد شما توسط پزشک با وارد کردن انگشت می باشد.

ممکن است پزشکتان از شما نمونه ی ادرار یا ترشحات را برای آزمایش بخواهد. این آزمایش نشان میدهد، که به عفونت های جنسی یا دیگر عفونت ها مبتلا هستید یا خیر.

سونوگرافی باعث رد کردن پیچش بیضه میشود. پیچ خوردگی بیضه بیماری دیگری است که باعث درد شدید در بیضه و کشاله ی ران میشود و ممکن است علائم آن با التهاب بیضه مشابه باشد. پیپچش بیضه به معنای به هم پیچیدن عروق، اعصاب و مجرای بیضه به هم میباشد. این موضوع اگر باعث عدم خونرسانی به بیضه شود میتواند موجب عقیمی گردد، به همین دلیل باید فورا به پزشک مراجعه شود.

گزینه های درمان ورم بیضه

برای اورکیت ویروسی، درمان شناخته شده ای وجود ندارد، اما بیماری بعد از گذشت زمان خود به خود بهبود پیدا میکند. در واقع شما میتوانید از درمان های خانگی برای تسکین علائم استفاده کنید. مثل استفاده از مسکن ها، قرار دادن کمپرس یخ و بالاتر قرار دادن بیضه هنگامی که احساس ناراحتی می کنید.

تشخیص توسط شرح حال، معاینه فیزیکی، آزمایش ادرار، کشت ترشحات مجاری ادراری و در صورت لزوم سونوگرافی انجام می‌شود. اصول کلی درمان شامل استراحت، حمایت اسکروتوم (بالا نگه داشتن بیضه‌ها)، مایع درمانی، داروهای ضد تب و ضد التهاب، مسکن و در صورت لزوم استفاده از آنتی‌بیوتیک است. جراحی به ندرت توصیه می‌شود مگر اینکه پزشک به چرخش بیضه و یا وجود آبسه در بیضه شک کند.

در هنگام درمان التهاب بیضه از رابطه ی جنسی و بلند کردن وسایل سنگین بپرهیزید. اگر به یک بیماری جنسی مبتلا شدید، ممکن است شریک جنسی شما نیز نیاز به درمان داشته باشد.

اکثر مردانی که به التهاب بیضه مبتلا می شوند، بدون هیچ عارضه ای بهبود میابند. اورکیت به ندرت باعث ناباروری مردان می شود. دیگر عوارض نادر که میتوانند ایجاد شوند، شامل موارد زیر می باشند:

      • عفونت مزمن اپیدیدیم
      • آبسه یا تاول کیسه ی بیضه
      • کاهش عملکرد بیضه
      • مرگ بافت بیضه

 انتی بیوتیک برای درمان اپیدیدیمیت

برای درمان اپیدیدیمیت حاد که به احتمال زیاد ناشی از عفونت باکتریال کلامیدیا، سوزاک، باکتری های روده ای (که در مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند، مشاهده می شود) است، از داروهای زیر استفاده می شود:

      • سفتریاکسون 250 میلی گرم
      • لووفلوکساسین 500 میلی گرم (یک بار در روز و به مدت 10 روز)
      •  افلوکساسین 300 میلی گرم (یک بار در روز و به مدت 10 روز)

عفونت بیضه

پیشگیری از التهاب بیضه

بعضی از موارد التهاب بیضه قابل پیشگیری نمی باشند. این موضوع به خصوص در هنگامی که به یک بیماری مادرزادی دستگاه ادراری مبتلا باشید، صدق میکند. اما شما میتوانید از خودتان در برابر یک سری از عوامل ویروسی محافظت کنید. خود و فرزندانتان را در برابر ویروس اوریون واکسینه کنید.

رابطه ی جنسی محافظت شده و ایمن، باعث پیشگیری از ابتلا به باکتری های مسبب التهاب بیضه میشود، از کاندوم استفاده کنید و از سلامت جنسی شریک جنسیتان اطمینان حاصل کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 592 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام، مدتی درد بیضه چپ دارم. با مراجعه به پزشک و معاینه گفتند مشکلی نیس طبیعی است ولی ازمایش اسپرم نوشتن ک گفتن ازمایش غیرطبیعی است. با مراجعه به پزشک دیگری فرمودند طبیعی است. خواستم نظر شمارو جویا بشم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب خدمت دکتر

    یه غده چسبیده به بیضه سمت راست نمیدونم اپیدیمیت هست یا نه بیضه سمت راست با بیضه سمت چپ یکی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی از بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر sh یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم که آیا بزرگی محسوس بیضه راست از بیضه چپ مشکل خاصی هست و نیاز به بررسی های بیشتر داره
    بزرگی در حدود یک سانتی متر در طول هست
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تا ۲۰٪ اختلاف سایز بین ۲ بیضه طبیعی است در صورت تفاوت بیشتر سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر سیداحمد چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 605 مشاهده پرسش
    باسلام
    چند روزی است که به ورم ودرد در بیضه سمت راست مبتلا شدم.روزی ۲ عدد قرص نیتروفورانتوئین ۱۰۰ استفاده میکنم.آیا این داروبرای درمان مفیداست؟(ازطریق خود درمانی)
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر ماهان چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1852 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و تشکر از اطلاعات مفیدی که در سایت منتشر می کنید.
    در مورد ایجاد آبسه بیضه سوال دارم. یکی از آشنایانم عمل تغییر جنسیت داشته و متاسفانه بعد از عمل بدنش پروتزهای بیضه رو پس زده. در نتیجه هر دو پروتز رو برداشتن ولی الان که دو ماه از عمل میگذره، کیسه هایی که برای بیضه ساخته شده بود شدیدا آبسه کرده و تورم و درد شدیدی داره. در سونوگرافی تشخیص داده شده که آبسه ابعاد بزرگی داشته (4x5) و چندین آبسه کوچیک و بزرگ دیگه هم وجود داره. پزشکی که سونو گرافی رو انجام دادن، توصیه به عمل جراحی سریع داشتن. برای ایشون که بیضه هاشون تخلیه شده، امکان عمل به چه صورت وجود داره؟ آیا هر پزشک متخصص اورولوژی که پیشینه ایشون رو بدونه قادر به انجام عمل هست یا ایشون باید حتما به پزشک قبلی خودشون مراجعه کنن؟ بعد از عمل تخلیه امکان داره این مشکل دوباره بروز کنه؟
    پیشاپیش از پاسختون سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،هر ارولوژیستی قادر به اینکار است
      اگر جراحی درست انجام شود عود نمیکند
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 741 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.
    ممنون از جوابتون
    ایران که بودم دو مرتبه پیش دکتر رفتم، سونوگرافی نگفت انجام بدم و با دست بیضه رو لمس کرد و گفت که لوله اسپرم کمی گشاد شده و چون قبلا واریکوسل عمل کردی تا ناحیه ای که عمل کردی هم احساس درد میکنی. حرفی از التهاب اپیدیدیم نزد و فقط گفت وقتی خواب بودی زاویه پا طوری قرار گرفته که لوله اسپرم کمی گشاد شده و گفت نزدیک فتق است اما به فتق نرسیده و هر وقت یه چیز گرد زد بیرون باید عمل کنی. و هیچ کاری الان نمیخواد بکنی. الان بیشتر ناحیه ای که عمل واریکوسل کردم درد میگیره. بین بیضه سمت چپ تا اون ناحیه. چهار ماه هست اومدم اینجا و نمیدونم چکار کنم...
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،درد مختصر تا مدتی بعد از عمل طبیعی است اما ادامه درد؟؟؟؟
      بهتر بود یک سونوگرافی انجام میدادید
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    سلام
    ممنون از جوابتون.
    اینجا داروخانه هایی هست که بدون نسخه آنتی بیوتیک میدن.
    من چار ماه قبل که ایران بودم در ناحیه کشاله ران سمت چپ م احساس درد کردم و دکتر به من گفتند که بهش فشار آوردم و لوله اسپرم کمی گشاد شده و با قرص سلکوکسیب دردم برطرف شد. من 5 سال قبل واریکوسل عمل کردم و ایشون گفتند چون دستکاری شده دردت تا اون ناحیه هم احساس میشه.
    الان سه ماه هست که احساس درد میکنم. دردی که حالت ملایم و کسل کننده داره. قرصهای کتورولاک و دیکلفناک و بتامتازون خوردم فایده نداشت. در اینترنت جستجو کردم، حدس زدم شاید دچار اپیدمیزم شدم و 11 روز سپروفلوکساسین و بعدش ده روز لووفلوکساسین خوردم و فایده نداشت.
    مشکل من این هست که با راه رفتن و یا فشار آوردن یا لی لی کردن و یا سکس انجام دادن احساس درد میکنم. در قسمت پایین بیضه سمت چپ تا جایی که عمل واریکوسل کردم. بعضی وقتها تا پهلوی سمت چپ هم ادامه پیدا میکنه. از نظر ظاهری، اندازه بیضه ها طبیعی هست و هیچ گونه خارش و یا تغییر رنگ یا التهابی که با چشم قابل رویت باشه وجود نداره.
    قبل از که بیام اینجا، دکتر ایران به من گفت بهش فشار فیزیکی آوردم و چون استرس هم داشتم تشدید شده.
    شما فرمودین باید آنتی بیوتیک قویتر و داروی ضد التهاب مصرف کنم. میشه لطفا بفرمایید چه آنتی بیوتیکی مظرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،در سونوگرافی التهاب اپیدیدیم تایید شده است؟
  • تصویر کاربر سلمانی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده در هنگام انزال خیلی اذیت میشم و مایع منی خیلی سخت و با فشار زیادی که به من وارد میکنه و بدون جهش و با حالت شل از من خارج میشه .میخواستم بدونم مشکلم چیه . با تسکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ممکن است دچار تنگی مجاری انزالی باشید
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 575 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز.
    حدود 12 روز است درد خفیفی در بیضه سمت راست و گاهی اوقات کشاله ران و پایین شکمم احساس میکنم
    در بعضی اوقات دردی در بیضه احساس نمی کنم
    این درد بعد از یک تمرین بدنسازی پیش آمد بیضه متورم شد و یک رگ بنفشم روی بیضم می بینم
    بعد از چند روز مصرف مسکن خوب شد اما بعد از یک تمرین بدنسازی دیگه دوباره برگشت
    خیلی ممنون از وقتی که میذارین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی از بیضه ها و نواحی اینگوئینال ۲ طرفه انجام دهید
  • تصویر کاربر نوشین دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 577 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من از ارومیه مزاحمتون میشم .پسر بچه 9 ماهه دارم البته 4 یا 5 روزه تو 9 ماهش رفته متاسفانه یکی از بیضه هاش هنوز نزول نکرده چند تا دکتر بردم هرکدوم یه حرف ی گفت یکی گفت 1سالگی یکی گفت 9 ماهگی باید عمل بشه میخواستم نظرتون رو بپرسم واگه دکتر ارولوؤیست خوب تو ارومیه سراغ دارین بهم معرفی کنید . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،طبق اخرین مقالات سن جراحی بین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی است
      متاسفانه در ارومیه کسی را سراغ ندارم
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر