التهاب بیضه و روش های درمانی آن

ارکیت یا التهاب بیضه، میتواند توسط باکتری ها و ویروس ها به وجود بیاید. گرچه ممکن است علائم فقط در یک بیضه ظهور پیدا کنند، اما احتمال دارد، هر دو بیضه درگیر التهاب شده باشند.

التهاب بیضه به تنهایی نادر بوده و غالباً خود را به صورت التهاب توأمان اپیديديم و بیضه (Epididymo orchitis)  نشان می‌دهد. التهاب مجرای بیضه غالباً به علت ورود عوامل ویروسی از راه خون به بیضه می‌باشد.

اما عفونت توأمان بیضه  و اپيديديم، غالباً منشأ باکتریال داشته و منشاء آن در پسر بچه‌ها و مردان مسن به علت عفونت‌های گسترش یافته از مجاری ادراری است. در حالی که در مردان جوان (فعال از نظر جنسی) منشأ بیماری، بیماری‌های زناشویی می باشد.

علائم و نشانه های التهاب بیضه

اولین علامت اورکیت درد در بیضه و کشاله ی ران است. علائم دیگر آن عبارتند از:

• حساسیت شدید کیسه ی بیضه
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد هنگام انزال
  • تورم کیسه بیضه
  • وجود خون در مایع منی
  • مشاهده ترشحات غیرطبیعی
  • بزرگ شدن پروستات
  • ورم گره های لنفاوی کشاله ی ران

التهاب بیضه

علل ایجاد التهاب بیضه

ویروس ها  و باکتری ها ممکن است باعث ایجاد التهاب بیضه شوند. شایع ترین علت ایجاد اورکیت، اوریون است. بیماری اوریون بسیار نادر است، زیرا در کشورهای مختلف، واکسن آن در کودکی به افراد تزریق میشود.

تخمین زده می شود، که حدود ۳۳ درصد مردانی که به این ویروس مبتلا میشوند، دچار التهاب بیضه خواهند شد. اورکیت مرتبط با اوریون، بعد از ۴ الی ۱۰ روز از ظهور علائم اوریون و ورم غدد بزاقی به وجود میاید.

همچنین عفونت های باکتریایی ممکن است باعث ایجاد التهاب بیضه شوند. عفونت دستگاه ادراری و بیماری های منتقله ی جنسی مانند سوزاک، کلامیدیا و بیماری اپیدیدیمیت نیز می تواند باعث اورکیت شوند. اپیدیدیمیت به معنای التهاب لوله ی اسپرم بر (اپیدیدیم) می باشد. این لوله ها وظیفه ی ذخیره و انتقال اسپرم ها را دارند.

عوامل خطرزای التهاب بیضه

افراد با رفتارهای پرخطر جنسی بیشتر در معرض ابتلا به التهاب بیضه هستند. رفتار های پرخطر جنسی شامل موارد زیر می شوند:

• رابطه ی جنسی بدون استفاده از کاندوم
  • سابقه ی ابتلا به بیماری های منتقله ی جنسی
  • داشتن شریک جنسی مبتلا به بیماری های جنسی

بیماری های مادرزادی دستگاه ادراری به معنای اختلال مادرزادی در مثانه یا مجرای ادراری نیز میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به التهاب بیضه شوند.

معاینه بیضه

تشخیص التهاب بیضه

پزشک شما ممکن است سوالاتی راجع به سابقه ی پزشکی و علائم شما بپرسد. همچنین شما را برای تشخیص میزان التهاب معاینه ی فیزیکی خواهد کرد. ممکن است برای تشخیص اینکه آیا پروستات شما ملتهب است یا نه، به معاینه پروستات نیاز شود، که این به معنای معاینه ی مقعد شما توسط پزشک با وارد کردن انگشت می باشد.

ممکن است پزشکتان از شما نمونه ی ادرار یا ترشحات را برای آزمایش بخواهد. این آزمایش نشان میدهد، که به عفونت های جنسی یا دیگر عفونت ها مبتلا هستید یا خیر.

سونوگرافی باعث رد کردن پیچش بیضه میشود. پیچش بیضه بیماری دیگری است که باعث درد شدید در بیضه و کشاله ی ران میشود و ممکن است علائم آن با التهاب بیضه مشابه باشد. پیپچش بیضه به معنای به هم پیچیدن عروق، اعصاب و مجرای بیضه به هم میباشد. این موضوع اگر باعث عدم خونرسانی به بیضه شود میتواند موجب عقیمی گردد، به همین دلیل باید فورا به پزشک مراجعه شود.

گزینه های درمانی التهاب بیضه

برای اورکیت ویروسی، درمان شناخته شده ای وجود ندارد، اما بیماری بعد از گذشت زمان خود به خود بهبود پیدا میکند. در واقع شما میتوانید از درمان های خانگی برای تسکین علائم استفاده کنید. مثل استفاده از مسکن ها، قرار دادن کمپرس یخ و بالاتر قرار دادن بیضه هنگامی که احساس ناراحتی می کنید.

تشخیص توسط شرح حال، معاینه فیزیکی، آزمایش ادرار، کشت ترشحات مجاری ادراری و در صورت لزوم سونوگرافی انجام می‌شود. اصول کلی درمان شامل استراحت، حمایت اسکروتوم (بالا نگه داشتن بیضه‌ها)، مایع درمانی، داروهای ضد تب و ضد التهاب، مسکن و در صورت لزوم استفاده از آنتی‌بیوتیک است. جراحی به ندرت توصیه می‌شود مگر اینکه پزشک به چرخش بیضه و یا وجود آبسه در بیضه شک کند.

در هنگام درمان التهاب بیضه از رابطه ی جنسی و بلند کردن وسایل سنگین بپرهیزید. اگر به یک بیماری جنسی مبتلا شدید، ممکن است شریک جنسی شما نیز نیاز به درمان داشته باشد.

اکثر مردانی که به التهاب بیضه مبتلا می شوند، بدون هیچ عارضه ای بهبود میابند. اورکیت به ندرت باعث ناباروری مردان می شود. دیگر عوارض نادر که میتوانند ایجاد شوند، شامل موارد زیر می باشند:

• عفونت مزمن اپیدیدیم
  • آبسه یا تاول کیسه ی بیضه
  • کاهش عملکرد بیضه
  • مرگ بافت بیضه

عفونت بیضه

پیشگیری از التهاب بیضه

بعضی از موارد التهاب بیضه قابل پیشگیری نمی باشند. این موضوع به خصوص در هنگامی که به یک بیماری مادرزادی دستگاه ادراری مبتلا باشید، صدق میکند. اما شما میتوانید از خودتان در برابر یک سری از عوامل ویروسی محافظت کنید. خود و فرزندانتان را در برابر ویروس اوریون واکسینه کنید.

رابطه ی جنسی محافظت شده و ایمن، باعث پیشگیری از ابتلا به باکتری های مسبب التهاب بیضه میشود، از کاندوم استفاده کنید و از سلامت جنسی شریک جنسیتان اطمینان حاصل کنید.

برای گرفتن نوبت دکت شهریار ناطق با شماره ۰۹۱۲۹۷۲۷۷۸۰ ، ٨٨٣٦٧٣٥٣  تماس بگیرید یا از طریق صفحه نوبت دهی اینترنتی اقدام نمائید.

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.