آیا درمان واریکوسل به صورت سرپایی امکان پذیر است؟

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

واریکوسل یا  واریس بیضه به شرایطی گفته می شود که طی آن وریدهای بیضه بزرگتر از حالت عادی می شوند. ده تا پانزده درصد مردان، مبتلا به واریکوسل هستند. این بیماری شبیه واریسی شدن پاهاست که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. اسپرم ها در دمای نزدیک به 34.5 درجه ی سلسیوس ساخته می شوند و این در حالی است که دمای معمول بدن انسان ها 37 درجه سلسیوس می باشد. همین موضوع دلیل اصلی قرار گرفتن بیضه ها در خارج از محیط اصلی بدن است.

واريکوسل می تواند باعث تخریب سیستم پمپینیفورم که نقش اصلی شبکه ی  خنک کردن خون قبل از رسیدن به اسپرم ها است، شود و این موضوع باعث جلوگیری از تولید اسپرم های با کیفیت می شود. اگر به واریکوسل گرید 2 و یا گرید 3 مبتلا هستید، احتملا عمل واریکوسل تنها راه درمان شما باشد.

علائم واریکوسل

واریکوسل ندرتا باعث ایجاد درد می شود، اما اگر این اتفاق بیافتد، درد آن مانند زیر است:

واريکوسل ممکن است حتی غیر قابل درک باشد، اما پزشک می تواند با معاینه ی جسمانی آن را تشخیص دهد. در هر صورت، اگر فردی متوجه علائم زیر شد، باید به پزشک مراجعه کند.

تشخیص واریکوسل 

واریکوسل بر اساس شدت به سه درجه ی مختلف تقسیم می شود:

واریکوسل درجه ی 1

خفیف ترین حالت بوده، قابل مشاهده نیست، اما پزشک می تواند با انجام مانور وال سالوا آن را تشخیص دهد.

واریکوسل خفیف

واریکوسل گرید 2

قابل مشاهده نیست، اما مجددا با انجام مانور وال سالوا قابل تشخیص است.

واریکوسل درجه 3

واریکوسل با چشم قابل مشاهده است.

اگر بزرگ شدن به اندازه ی کافی زیاد باشد، ممکن است چیزی شبیه تجمعی از کرم ها مشاهده کنید. واریکوسل تحت بالینی نوعی از واریکوسل است، که فقط با آزمایش های تصویربرداری وجود آن دریافت می شود. این آزمایش ها شامل ترموگرافی بیضه ای و تست رفلکس داپلر که نوعی سونو گرافی است می تواند باشد.

سونوگرافی می تواند برای رد علل ممکن دیگری، که باعث واریکوسل می شوند، مانند وجود تومور در نزدیکی طناب اسپرماتیک، انجام شود. تست های آزمایشی دیگر شامل آنالیز مایع منی و تست های هورمونی برای پی بردن به میزان هورمون FSH  و تستوسترون می شوند. این تست ها ممکن است زمانی انجام شود که پزشک به  عملکرد بیضه ها شک  کند.

واریکوسل معمولا شرایط خطرناکی را ایجاد نمی کند، اما اگر باعث تغیر در شکل و اندازه ی بیضه یا تغییری در ناحیه ی جنسی شود، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

جراحی واریکوسل گرید 3 (ویدئو)

عکس واریکوسل گرید 1 و 2 و 3

عکس واریکوسل درجه 1

تصاویر واریکوسل گرید 3

عکس واریکوسل درجه 3

عکس واریکوسل گرید 3

واریکوسل گرید ۳ معافیت

در صورت درمان نشدن واریکوسل گرید 3 (پس از جراحی) یا بعبارتی عود بیماری پس از جراحی، معافیت شامل حال واریکوسل می شود.

آیا عمل واریکوسل با لیزر امکانپذیر است؟

علت ابتلا به واريكوسل
 

یکی از دلایل واریکوسل به دریچه های موجود در طناب اسپرماتیک برمی گردد. طنابی که خون را به بیضه برده و آن را برمی گرداند. به روشنی معلوم نیست چرا این اتفاق می افتد، ولی شبیه همان چیزی است که در واریسی شدن عروق پا اتفاق می افتد.

دریچه های یک طرفه به گونه ای قرار گرفته اند که جریان خون را به سمت قلب هدایت کنند. اشکال در دریچه ها می تواند جریان خون را مختل کند. به جای جریان خون آرام، گیر افتادن و تجمع خون را خواهیم داشت. این گیر کردن خون باعث گشاد شدن رگ ها می شود.

التهاب بیضه یا اورکیت

انواع واریکوسل

واریکوسل می تواند به دو گروه دسته بندی شود:

❇ نوع فشاری

طناب اسپرماتیک پر از خون می شود و به سمت واریکوسل درجه ی 1 پیشرفت می کند.

❇ نوع شنتی

تجمع زیاد خون باعث صدمه به ورید اسپرماتیک و بقیه ی ورید ها می شود. که این امر منجر به بزرگتر شدن و واریکوسل درجه 2 و 3 می شود. معمولا بیضه ی سمت چپ بیشتر دچار این شرایط می شود، در هر صورت اگر فقط یک سمت دچار واریکوسل شود، روی اسپرم سازی طرف دیگر هم اثر مخرب دارد.

عمل جراحی

درمان واریکوسل

در همه ی موارد درمان واریکوسل الزامی نیست، اما در صورت وجود عوارض زیر، درمان واریکوسل باید هر چه سریعتر انجام شود:

  • درد و ناراحتی
  • کاهش تعداد اسپرم ها
  • ناباروری ای که حداقل 6 ماه طول کشیده است و وجود نداشتن دلیل دیگری برای آن

❇ درمان خانگی

اگر واریکسول به اندازه ای جدی نبود که نیاز به جراحی داشته باشد، پوشیدن لباس های زیر حمایت کننده ممکن است درد را کاهش دهد. درمان های مختلف زیادی برای تعداد پایین اسپرم ها انجام می شود، اما بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

❇ جراحی واریکوسل

سه نوع جراحی برای درمان واریکوسل وجود دارد، از جمله:

  • جراحی از بین بردن واریکوسل

 نوعی جراحی باز که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی انجام می شود. جراح معمولا از طریق کشاله ی ران، یا به طور ناشایع از طریق شکم یا بالای ران به ناحیه مربوطه دسترسی می یابد.

با استفاده از سونوگرافی و میکروسکوپ جراحی، جراح وریدهای آسیب دیده را میبندد تا جریان خون درست از طریق عروق سالم برقرار شود. درد بعد از جراحی معمولا بسیار کم است و فرد به زودی می تواند به زندگی سابق خود بازگردد. امروزه به دلیل دقت بالای جراحی میكروسكوپی در پیدا كردن وریدهای معیوب،احتمال كمتر برای آسیب زدن به شریانهای بیضه و عوارض كمتر پس از جراحی و هم چنين دوره نقاهت كوتاهترپس از جراحی،روش جراحی میكروسكوپی روش choice (انتخابی) در جراحی واریكوسل می باشد.

  • درمان واریکوسل با جراحی لاپاراسکوپی

 جراح یک برش کوچک روی شکم ایجاد می کند و از طریق آن یک ابزار جراحی ظریف را وارد عروق می کند.

  • درمان واریکوسل با لخته سازی زیرجلدی

 رادیولوژیست یک لوله یا کتتر را از طریق گردن یا کشاله ی ران وارد بدن می کند. وسایل جراحی از طریق این لوله وارد بدن می شوند، پس از آن جراح ورید های آسیب دیده را از طریق سوزاندن یا مواد شیمیایی خاصی می بندد.

👈توجه: این روش کم تهاجمی ترین عمل جراحی می باشد که حتی می توان به صورت سرپایی آن را انجام داد و مدت زمان بهبودی آن نسبتا کوتاه است. اما امروزه به دلیل احتمال بالای عود با روش لخته سازی زیر جلدی، به ندرت از روش فوق استفاده میشود.

 رابطه زناشویی تا ۲ هفته پس از جراحی توصیه نمی‌شود. اولین آزمایش اسپرم ۳ ماه پس از جراحی درخواست می‌شود. میزان موفقیت در بهبود اسپرم‌ها پس از جراحی، حدود ۸۰ – ۷۵ درصد بوده و بهتر است بیمار پس از جراحی جهت حصول نتیجه بهتر تحت درمان دارویی (داروهای تقویت کننده اسپرم) قرار گیرد.

واریکوسل

خطرات جراحی واریکوسل

این جراحی ها نسبتا بی خطر هستند، اما مانند تمام جراحی های دیگر، یک سری خطرات هم دارند که شامل موارد زیر می باشند:

  • آسیب به شریان
  • از بین رفتن بیشتر بافت بیضه
  • عفونت
  • کبودی، تورم و تجمع مایع در ناحیه ی مربوط
  • درد شکمی

ندرتا ممکن است ترومبوز (ایجاد لخته) عروق کلیوی نیز به وجود بیاید. که ممکن است کلیه ها را درگیر کرده و باعث تحمیل یک جراحی اضافه به بیمار شود. بعضی اوقات ممکن است عروقی که بعد از جراحی وظیفه ی خونرسانی به بیضه ها را دارند، نیز دچار اتساع شوند و نیاز به درمان دوباره باشد. 

✅لازم به ذکر است میزان بروز عوارض فوق در جراحی میکروسکوپی حداقلی (زیر %1) می باشد.

عوارض واریکوسل

در بعضی افراد، ممکن است واریکوسل سبب ایجاد عوارض جانبی خاصی شود از جمله:

❇ ناباروری

ناباروری جدی ترین عارضه ی احتمالی واریکوسل است. ممکن است این عارضه به دلیل افزایش خونرسانی و در نتیجه بالا رفتن دمای بیضه ها به وجود آید. بین 35 تا 44 درصد مردانی که ناباروری اولیه دارند، به واریکوسل مبتلا هستند. ناباروری اولیه به معنای عدم فرزند دار شدن زوجین، بعد از 12 ماه تلاش است.

برای مشاهده ی علائم ناباروری در مردان روی لینک زیر کلیک کنید:
علائم ناباروری در مردان

واریکوسل در 45 تا 81 درصد افرادی که ناباروری ثانویه دارند، تاثیر گذار بوده است. ناباروری ثانویه به معنای فرزند دار شدن زوجین برای حداقل یک بار، و عدم توانایی در انجام دوباره ی آن است.

طی تحقیقات اخیر که روی 7035 مرد انجام شد، مشخص شد که 15.7% آن ها واريکوسل داشتند و مایع منی آن ها کم کیفیت بود. ساخت اسپرم در دمای پایین تر از دمای بدن، موثرتر خواهد بود.

❇ انقباض بیضه

واريکوسل ممکن است سبب از بین رفتن بافت بیضه یا انقباض آن ها شود. لوله های اسپرم ساز، بخش عمده ی بیضه ها را تشکیل می دهند. اگر آن ها آسیب ببینند، بیضه کوچک تر و نرم تر می شود.

❇ بهم خوردن تعادل هورمونی

 به دلیل واکنش سلول ها به افزایش فشار، ممکن است هورمون ها دچار تغییر شوند. ممکن است سطح هورمون LH  افزایش یابد. این هورمون در مردان و زنان وجود دارد، ولی مقدار آن در زنان بیشتر است. همچنین ممکن است هورمون تستوسترون کم شده یا در کمترین حد ممکن باشد.

عوامل خطرزا

عامل خطرزای خاصی برای واریکوسل شناخته نشده است، اما ایجاد آن در سن بلوغ شایع تر است. اضافه وزن ممکن است، خطر ابتلا را افزایش دهد. واریکوسل در افراد با قدبلند بیشتر مشاهده شده است.

اگر مردان بالای 40 سال دچار واریکوسل شوند، این عارضه بیشتر در اثر بسته شدن ورید های بزرگ در سطح شکم رخ داده است. همچنین ممکن است در اثر سرطان کلیه باشد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید. و یا ویزیت آنلاین کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر King جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۲۴ سالمه و مجرد هستم چنتا سوال داشتم ازتون اگه امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید،من حدود ۹ ماه پیش عمل واریکوسل شدید چپ داشتم البته خیلی شدید بود بعد از عمل هم نه دردی نداشتم نه مشکلی و آزمایش اسپرم هم که دادم خیلی خوب بود،فقط اینکه اون وریدهای کنار بیضه از بین نرفتن و تا اونجایی که در مورد این بیماری اطلاعاتی بدست آوردم این رگ ها از بین نخواهند رفت سوال اولم اینه که آیا واقعا هیچ راهی نیست که این رگ ها رو برداشت یا از بین برد؟چون در حالت شل بودن بیضه ی چپ که درگیر واریکوسل هست خیلی پایین تر میاد و احساس سنگینی بهم دست میده که برام وسواس شده سوال دوم بنده این هست که آیا بعد از عمل میتوان ورزش هایی مثل بدن سازی انجام داد یا باعث عود می شود؟؟چون بعضی از همکاران شما میگن ۶ ماه بعد از عمل مشکلی نداره، بعضی ها هم میگن کلا ورزش نکنید یا سبک کار کنید که اینجا من سردرگم شدم و شاید سوال خیلی از کسایی که این بیماری رو دارن باشه،بعد اینکه منظور از عود اینه که اون رگ ها دوباره بزرگ تر میشن با وجود اینکه عمل شده یا روی بیضه تاثیر میزارن و باعث کوچک شدن اون می شود؟؟؟سوال آخر من همه اینه که درسته که میگن یک بار عمل خوب واریکوسل کافی هست ؟ببخشید سوال هام زیاد شد از شما هم بی نهایت ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اندازه ورید بعد از عمل به هیچ وجه ملاک عود نیست
      مهم این است که در سونوگرافی کالر داپلر(رنگی)
      برگشت وریدی و یا ریفلاکس نداشته باشید
      وریدها به مرور ممکن است کوچک شوند
      اگر جراحی درست انجام شده باشد همین یکبار کافی است و منعی جهت ورزش نیست
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    عکسهای مربوط به جواب آزمایش هام رو پیوست کردم میخواستم ببینم با توجه به اونها به عمل نیاز هست یا خیر؟و اینکه هزینه عمل چقدر میشه حدودا؟با توجه به اینکه الان تو سیستان مشغول خدمت هستم و نمیتونم حضوری بیام خدمتتون ممنون میشم جواب سوالم رو بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،واریکوسل شما خفیف است
      در ضمن نفرمودید که متاهلید و یا مجرد و اینکه تا کنون برای باروری اقدام کرده اید یا خیر
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 591 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ... 12 ساله تحت درمان ناباروری هستیم تو مرکز ابن سینا و رویان معاینه شدم گفتند واریکوسل ندارم ولی خودم هر از چند گاهی با دست زدن حس میکنم طول وریدهای درون بیضه بیشتر سمت چپ به صورت پر خون و پیچ خورده زیاد میشه البته حدود سه سانت وریدهای خروجی از بیضه در این حالت مثل همیشه ظاهری نرمال دارد. اولا علت این چیه؟ دوم اینکه با وجود 5 مرتبه iui و سه مرتبه انتقال جنین با تخمک خانمم و دو مرتبه انتقال 4 جنین پنج روزه و بلاست با تخمک اهدایی چرا فقط یک مرتبه خانمم باردار شد وآن هم سی روز نشده سقط شد.
    لازم به ذکر است که تعداد جنین های فریز شده با تخمک اهدایی کلا 22 عدد بود که همه هم بعنوان جنین خوب فریز شدند.
    البته خانم بنده از مجردی پریودهای نامنظم داشته و علائم جزیی تخمدان پلی کیستیک هم دارد. البته در آزمایشات اکثرا نرمال بوده.
    با توجه به اینکه شما در متن مقاله صحبت از مورفولوژی 50 کردین و مورفولوژی بنده با معیار سخت گیرانه حدود 5 تا 7 هست ممکنه مشکل از اسپرم باشه که لانه گزینی اتفاق نمی افته؟
    آیا ممکنه یه باکتری بدون علامت ظاهری باعث مشکل در ساختار اسپرم بشه؟
    آیا حملات هراس مکرر وتنشهای عصبی ایجاد مشکل می کنند گاها در اثر این مورد بیضه چپم درد میگیره؟
    آزمایش کاریوتایپ هم نرمال بود آزمایش اسپرم هم پیوست میکنم. البته تو آزمایشگاههای معمولی مورفولوژی نرمال را بالای 80 درصد میگفتند ولی آزمایشگاه ابن سینا 5 درصد را نرمال و 75 درصد را نقص در سر اسپرم گفته. آیا این نقص هم هسته اسپرم را شامل میشه یا فقط اختلال ظاهریست تعداد کل 224 میلیون در میلی لیتر 56 میلیون رنگ سفید وخاکستری. پرهیز 4 روز. پی اچ 7.4 پیشرونده سریع 20 درصد و آرام 35 درصد مورفولوژی 5 درصد . شکست dna=10 درصد که کمتر از 15گفته نرمال و کروماتین ناقص و نارس برابر با 22 درصد که کمتر از 30 گفته نرمال
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،در ۲۵٪ موارد ما دلیلی برای ناباروری پیدا نمیکنیم(ناباروری بی علت)ممکن است شما جز ان دسته. باشید
  • تصویر کاربر فردین یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.حدود 3سال درد خفیفی درزیر مثانه وبیضه سمت چپ داشتم وتکرر ادار با مراجعه به دکتر وانجام سونوگرافی .حجم واندازه کلیه ها نرمال بود وسنگ هم نداشتم وپروستات 23 گرم بود ولی تشخیص دادند که دچار واریکوسل گرید 1 بیضه راست وهیدروسل خفیف سمت چپ هستم.ودکتر گفتند چیزی نیست وقرص ترازوسین 2 به مدت 1ما0 وصبحی 1عدد واملی نروتلیپتین تجویز کردند.35سال سندارم .باخوردن این قرص ها حود 10روزی هست که نغوظ کامل ندارم.سوال بنده اینه که این قرص ها برای چیه.2-پروستاتم نرماله.3-قرص ها رو ادامه بدم یانه.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،قرص ترازوسین گشاد کننده مجاری ادراری و نوروتریپتلین نوعی ارامبخش است که میتواند اختلال نعوظ ایجاد کند
      از نظر بنده نیازی به ادامه مصرف دارو ها نیست
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 492 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.
    عکس بیضه و عکس شرح عمل واریکوسل رو واستون فرستادم.
    من دو ماه هست که اومدم ایتالیا و دسترسی به پزشک ندارم اینجا.
    من پنج سال قبل عمل واریکوسل کردم. واریکوسل چپ.
    تاحالا مشکلی نداشتم اما دو هفته قبل در حمام متوجه شدم که رگهای سرخ رنگ در بیضه م مشاهده میکنم.
    در ضمن قبل از که بیام احساس درد داشتم و دکتر بهم گفتند که لوله ای که به بیضه وصل میشه و اسپرم وارد میکنه سرش گشاد شده.
    آیا واریکوسل من برگشته؟ خیلی نگرانم چون ایران نیستم و اینجا دکتر رفتن سخته. آیا استرس باعث عود واریکوسل میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،به سوال شما پاسخ داده شد دوست عزیز
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1084 مشاهده پرسش
    سلام. من دو ماه هست که اومدم ایتالیا و دسترسی به پزشک ندارم اینجا.
    من پنج سال قبل عمل واریکوسل کردم. دکتر شیرازی منو عمل کردند. واریکوسل چپ.
    تاحالا مشکلی نداشتم اما دو هفته قبل در حمام متوجه شدم که رگهای سرخ رنگ در بیضه م مشاهده میکنم.
    در ضمن قبل از که بیام احساس درد داشتم و دکتر شیرازی بهم گفتند که لوله ای که به بیضه وصل میشه و اسپرم وارد میکنه سرش گشاد شده.
    اجازه میدین عکس بیضه و عکس شرح عمل واریکوسل رو واستون بفرستم؟
    آیا واریکوسل من برگشته؟ خیلی نگرانم چون ایران نیستم و اینجا دکتر رفتن سخته. آیا استرس باعث عود واریکوسل میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،این رگها،رگهای سطحی پوست هستند و وجود انها هیچ چیز را ثابت نمیکند
      استرس باعث عود واریکوسل نمیشود
      تنها راه قطعی برای تشخیص عود واریکوسل سونوگرافی رنگی از عروق بیضه هست
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من هفده سال دارم و نقطه های ریزی روی التم بخصوص رو کلاهک اون میبینم که برجسته اند و شبیه زگیل اند البته هیچ رابطه جنسی نداشته ولی دوساله خودارضایی میکنم.منجر به درد هم نشده اند. به دلیل خجالت نمیتونم حضوری با پدرم بیام.
    میشه کرمی که اونارو درمان کنه بهم معرفی کنید.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،امكان تجويز دارو از طريق سايت وجود ندارد
      خود ارضايي منجر به زگيل نميشود
  • تصویر کاربر ی یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    درود بر شما جناب آقای دکتر ناطق

    من واریکوسل درجه سه دارم که دو ماه پیش با رادیولوژی و اسپرموگرافی معلوم گردید.در آزمایش اسپرموگرافی نتیجه آزمایش نرمال بود با این همه بچه دار نمی شوم.آیا می بایست عمل جراحی انجام شود؟

    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،يك ازمايش شكست DNA اسپرم(DFI)انجام دهيد
  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 478 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۱۷ سالمه روز به روز اندازه بیضه‌ی چپم بیشتر میشه ولی فقط مسکن تجویز کردن سونوگرافی رو پیوست کردم براتون نیازی به عمل هست یا نه
    1. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر این دارو ها رو تجویز کردن ولی تاثیری ن روی درد داشته ن روی برزگ شدن بیضه‌ام

      آفاکسیم ۴۰۰
      ولتارن‌اس‌آر ۷۵
      سیپروفلوکساسین ۵۰۰
    2. تصویر کاربر رامین یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر این دارو ها رو تجویز کردن ولی تاثیری ن روی درد داشته ن روی برزگ شدن بیضه‌ام

      آفاکسیم ۴۰۰
      ولتارن‌اس‌آر ۷۵
      سیپروفلوکساسین ۵۰۰
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اين علائم در زمينه عفونت بيضه بوده و نياز به جراحي ندارد
      در صورت عدم پاسخ به اين انتي بيوتيكها،از انتي بيوتيك قويتر استفاده كنيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بدون پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر
    آقای دکتر با اینکه بیش از 3 ماه از عمل واریکوسلم گذشته ولی اون رگ واریسی مثل قبل متورمه و احساس میکنم متورم تر هم شده. آقای دکتر چی مصلحت میدونید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،تورم وريدهاي واريسي ممكن است تا اخر عمر نيز باقي بماند
      ملاك موفقيت و يا عدم موفقيت عمل جراحي نبودن برگشت وريدي(ريفلاكس)است
درحال دریافت اطلاعات