اسپرماتوسل و راه های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
اسپرماتوسل یک توده ی کیست مانند است که در اپيديديم (لوله کوچکی که در قسمت فوقانی بیضه قرار دارد و اسپرم را جمع آوری کرده و انتقال می دهد) رشد مى کند. این توده غیر سرطانی و به طور کلی بدون درد است و با مایع شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر می شود. درمان اسپرماتوسل یا توده بیضه امری ضروری نیست اما در ادامه به روش های موجود برای درمان می پردازیم…

علت دقیق اسپرماتوسل ناشناخته است، اما ممکن است ناشی از  انسداد یکی از لوله های اسپرم بر، باشد. گاهى اسپرماتوسل را با نام کیست اسپرمی مى شناسند. کیست اسپرمی معمولا باروری را کاهش نمی دهد و نیازی به درمان ندارد. اگر کیست اسپرمی به اندازه ای بزرگ باشد که باعث ناراحتی فرد شود، پزشک ممکن است از جراحی استفاده کند.

علائم اسپرماتوسل

این بیماری معمولا باعث ايجاد علامت و نشانه نمى شود و معمولا اندازه ی آن نیز ثابت است. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است اين حالات را احساس کنید:

  • درد یا ناراحتی در بیضه ى تحت تاثير
  • احساس سنگینی در آن بيضه
  • احساس وجود توده ای در بالا یا پشت بیضه

اسپرماتوسل

درمان کیست اسپرمی

اگرچه  اسپرماتوسل خود به خود بهبود نمى يابد ولی اکثر آنها به درمان نیازی ندارند. آنها معمولا درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر دردناک باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و … را توصیه کند.

1_ درمان جراحی

یک روش به نام اسپرماتوسلکتومی وجود دارد که به طور کلی سرپایی انجام می شود و در آن از بی هوشی عمومی یا بى حسى موضعى استفاده میشود. در این جراحی، جراح يک برش در اسکروتوم ايجاد میکند و کیست اسپرمی را از اپیدیدیم جدا میکند.

پزشک ممکن است به شما توصیه هایی بکند از جمله:

  • به مدت دو تا سه روز برای جلوگیری از تورم، بسته های یخ را روی آن قرار دهید.
  • داروهای ضد درد را به مدت یک تا دو روز مصرف کنید.
  • دو هفته پس از جراحی برای معاینه به پزشک مراجعه کنيد.

2_ آسپیراسیون، با اسکلروتراپی یا بدون اسکلروتراپی

درمان دیگری که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد، آسپیراسیون است که گاهی به همراه اسکلروتراپی انجام مى شود. در طول آسپیراسیون، یک سوزن مخصوص وارد اسپرماتوسل شده و مایع (آسپیراسیون) خارج می شود.

اگر کیست اسپرمی دوباره ايجاد شود، پزشک ممکن است مجددا توصيه کند که مايع را خارج کند و سپس یک ماده ى شیمیایی تحریک کننده را به داخل کیسه تزریق کند. عامل تحریک کننده باعث می شود که فضای کيسه اشغال شود و خطر بازگشت اسپرماتوسل را کاهش می دهد.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی، آسیب به اپیدیدیم است همچنین ممکن است اسپرماتوسل دوباره بازگردد. به علت تاثير سوء تزريق مواد اسكلروزان بر روی باروری، اسکلروتراپی معمولا فقط برای مردانى استفاده مى شود که در سن بارورى نيستند.

علل اسپرماتوسل

علت ایجادکننده این بیماری ناشناخته است. کیست اسپرمی ممکن است ناشی از انسداد در یکی از لوله های متعدد درون اپیدیدیم باشد که اسپرم را از بیضه حمل کرده و ذخیره می کند. تروما و التهاب نیز میتوانند نقش مهمی در ایجاد انسداد داشته باشند.

عوامل خطر اسپرماتوسل

به جز افزایش سن، عوامل خطر دیگری برای ایجاد کیست اسپرمی وجود ندارد. اسپرماتوسل اغلب در مردان بین 20 تا 50 سال ايجاد می شود.

عوارض جانبی اسپرماتوسل

بعید است که اسپرماتوسل باعث عارضه اى شود. با این حال، اگر کیست اسپرمی دردناک یا بزرگ است که سبب ناراحتی شما می شود، ممکن است لازم باشد عمل جراحی را برای حذف آن انجام دهید.

جراحی برداشت کیست اسپرمی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران (لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی انتقال می دهد) آسیب برساند، آسیب به هر کدام از آنها می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی که ممکن است پس از عمل جراحی ایجاد شود عود کردن اسپرماتوسل است، اما احتمال عود آن کم است.

پيشگیری از اسپرماتوسل

اگرچه هیچ راهی برای پيشگيرى از اسپرماتوسل وجود ندارد، اما بايد حداقل يک بار در ماه اسکروتوم خود را آزمايش کنيد تا هر گونه تغيير مثل توده را بررسى کنيد. هر گونه توده ى جدیدی در اسکروتوم شما باید به سرعت مورد ارزیابی قرار گیرد. پزشک شما می تواند به شما چگونگی انجام آزمایش بیضه و اسکروتوم توسط خودتان را آموزش دهد.

روش تشخیص اسپرماتوسل

تشخیص کیست اسپرمی

برای تشخیص اسپرماتوسل نیاز به معاینه ى فیزیکی است. اگر چه اسپرماتوسل به طور کلی دردناک نیست، ممکن است هنگامی که پزشک توده را بررسی می کند، احساس ناراحتى کنيد. همچنین ممکن است آزمایشات تشخیصی زیر را انجام دهید:

1_ ترانس ايلوميناسيون

پزشک با نور، اسکروتوم شما را مشاهده کند. اگر اسپرماتوسل باشد، نور نشان می دهد که توده پر از مایع به جای جامد است.

2_ سونوگرافی

اگر نوردهی به طور واضح کیست را نشان نداد، اولتراسوند می تواند به تعیین اینکه چه چیزی ممکن است باشد، کمک کند. این تست که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر ساختاری، استفاده می کند می تواند برای تشخيص تومور بیضه یا سایر علل تورم اسکروتوم استفاده شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر sattar چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من کیست بیضه دارم..۲ سوال خدمتتون داشتم:
    1:آیا کیست بیضه باعث ناباروری میشود
    2:آیا کیست بیضه باعث انتقال مشکلات ژنتیکی به بچه در آینده نمیشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 720 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید هفته قبل بیضه چپم ورم ودرد داشت انتی بیوتیک مصرف کردم خوب شد ولی ازدوروز قبل دوباره ورم ودردش شروع شده وبشتر میشه دوباره بانتیبیوتیک حل میشه یا مشگل دیگه ای داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشيد خدمت جناب آقاي دكترشهريار ناطق
    عرضم ب حضورتون ك من در طول شبانه روز كلا افتادگي بيضه دارم و هميشه احساس ميكنم دو تا وزنه سنگين دارم حمل ميكنم يك بار هم سال ٩٠عمل واريكوسل دو طرف انجام دادم و كارمم جوريه ك روزي ده الي دوازده ساعت مدام سر پا هستم و حس بدي دارم هميشه سر درد احساس افسردگي دارم نسبت ب اين قضيه و احساس ميكنم ك ميل جنسيم نسبت ب قبل ضعيف تر شده خواهشمندم راهنمائيم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی رنگی از بیضه ها انجام دهید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 462 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    بنده 25 سالم هست و حدود 1 سال پیش احساس درد و وجود توده بزرگ در بالای بیضه سمت چپ داشتم و به دکتر مراجعه کردم و با تشخیص دکتر سونوگرافی بیضه انجام دادم که نتیجه آن وجود کیست در سراپیدیدیم بیضه چپ بود.حالا میخواستم بدونم آیا عمل جراحی کیست باعث ناباروری میشه؟ اخه برای تست پزشکی بدو استخدام نهادی که قصد دارم برم معاینه بیضه ها یکی از مراحل هست و امکان رد شدن به دلیل کیست وجود داره میخواستم ببینم به نظر شما جراحی کنم آقای دکتر؟ و در صورت مثبت بودن پاسختون آیا بعد از جراحی بازم امکان تشخیص وجود کیست هست یا اینکه بوده و جراحی شده؟
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمال ناباروری(و نه ۱۰۰٪ احتمال)در جریان جراحی کیست اپیدیدیم وجود دارد اما اگر همان هم علامتدار و بزرگ شود جراحی میکنیم
      بهد تز جراحی محل برش جراحی مشخص است اما دیگر شما کیست ندارید
  • تصویر کاربر مازیار سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 706 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.ایا کلسیفیکاسیون بیضه با گذشت زمان بزرگتر میشوند؟ ودر نهایت اگر خیلی بزرگ شوند درمان چیست؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،کلسیفیکاسیون بیضه مستله خاصی نبوده و نیاز به اقدام خاصی ندارد
    2. تصویر کاربر مازیار سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      بسیار ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      خواهش😊
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرسا دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 674 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر پدر من توده ای بدخیم در مثانه داشتن ولی خدارو شکر غضله رو درگیر نکرده بود وواکسن ب ث ژ تزریق میکنن.بعد از واکسن دوم بیضه های او ورم میکردن وبعد از چند روز خوب میشد بعداز زدن واکسن چهارم باز ورم کرد ودکتر براشون سونو نوشت واین جوابش هست لطفا نظرتونو بدید چیه؟؟خطرناکه؟؟توروخدا مثل همیشه کامل جواب بدید.ممنون.خداخیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،در این سونوگرافی نوشته شده که ایشان در کلیه اشان یک کیست ساده دارند که جای هیچ نگرانی نیست و نیاز به اقدام خاصی ندارد سنگ کوچکی در کلیه دارند که با مصرف داروهای گیاهی و مصرف بیشتر مایعات حل میشود پروستات ایشان نیز مختصری بزرگ شده است اما هیچ حرفی درباره بیضه ها نزده؟؟؟؟؟؟؟
  • تصویر کاربر ارش یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی. در کیسه بیضه من به جز بیضه هام دو چیز گرد بجز بیضه قرار دارد که خیلی نگرانم کرده خیلی ترسونده منو.ایا اپیدم هست یا نه؟ آزمایش اسپرم دادم که خود دکتر آزمایشگاه نگاه کرد. گفت خوب بود (نرمال) هستش. آیا با وجود این آزمایش بایستی سونوگرافی بدم؟ خیلی ترسیدم. آیا خطر دارد؟ ممنون میشم جواب بدید. متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا شما دچار اسپرماتوسل(کیست بیضه)هستید که نیاز به اقدام خاصی ندارد
  • تصویر کاربر ارش شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی. در کیسه بیضه من به جز بیضه هام دو چیز گرد بجز بیضه قرار دارد که خیلی نگرانم کرده خیلی ترسونده منو.ایا اپیدم هست یا نه؟ آزمایش اسپرم دادم که خود دکتر آزمایشگاه نگاه کرد. گفت خوب بود (نرمال) هستش. آیا با وجود این آزمایش بایستی سونوگرافی بدم؟ خیلی ترسیدم. آیا خطر دارد؟ ممنون میشم جواب بدید. متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمال خیلی زیاد شما اسپرماتوسل(کیست اپیدیدیم)دارید.بهتر است یک سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر habib جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    با سلام.در سمت چپ بیضه ام کیست دارم و درد ندارم اما تو کار های روز مره اذیتم میکنه .بخصوص تو نشستن دویدن .ایا نیاز به عمل میدونید؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،کیست بیضه به خودی خود مساله ای ندارد اما اگر سبب علامت یا ازار بیمار شود جراحی میشود
      عمل شما بستگی به این دارد که نخست مطمئن شویم عوامل فوق در اثر کیست ایجاد شده باشند و بعد اینکه چقدر سبب ازار شما شده باشند
  • تصویر کاربر ALI جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 596 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۲۰ سالمه چند وقتی هست در قسمت بالای بیضه سمت راستم وجود یه توده به اندازه یک نخود حس میکنم خیلی نگرانم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،به احتمال زیاد کیست اپیدیدیم است
      محض اطمینان یک سونوگرافی از بیضه انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر