اسپرماتوسل و راه های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
اسپرماتوسل یک توده ی کیست مانند است که در اپيديديم (لوله کوچکی که در قسمت فوقانی بیضه قرار دارد و اسپرم را جمع آوری کرده و انتقال می دهد) رشد مى کند. این توده غیر سرطانی و به طور کلی بدون درد است و با مایع شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر می شود. درمان اسپرماتوسل یا توده بیضه امری ضروری نیست اما در ادامه به روش های موجود برای درمان می پردازیم…

علت دقیق اسپرماتوسل ناشناخته است، اما ممکن است ناشی از  انسداد یکی از لوله های اسپرم بر، باشد. گاهى اسپرماتوسل را با نام کیست اسپرمی مى شناسند. کیست اسپرمی معمولا باروری را کاهش نمی دهد و نیازی به درمان ندارد. اگر کیست اسپرمی به اندازه ای بزرگ باشد که باعث ناراحتی فرد شود، پزشک ممکن است از جراحی استفاده کند.

علائم اسپرماتوسل

این بیماری معمولا باعث ايجاد علامت و نشانه نمى شود و معمولا اندازه ی آن نیز ثابت است. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است اين حالات را احساس کنید:

  • درد یا ناراحتی در بیضه ى تحت تاثير
  • احساس سنگینی در آن بيضه
  • احساس وجود توده ای در بالا یا پشت بیضه

اسپرماتوسل

درمان کیست اسپرمی

اگرچه  اسپرماتوسل خود به خود بهبود نمى يابد ولی اکثر آنها به درمان نیازی ندارند. آنها معمولا درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر دردناک باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و … را توصیه کند.

1_ درمان جراحی

یک روش به نام اسپرماتوسلکتومی وجود دارد که به طور کلی سرپایی انجام می شود و در آن از بی هوشی عمومی یا بى حسى موضعى استفاده میشود. در این جراحی، جراح يک برش در اسکروتوم ايجاد میکند و کیست اسپرمی را از اپیدیدیم جدا میکند.

پزشک ممکن است به شما توصیه هایی بکند از جمله:

  • به مدت دو تا سه روز برای جلوگیری از تورم، بسته های یخ را روی آن قرار دهید.
  • داروهای ضد درد را به مدت یک تا دو روز مصرف کنید.
  • دو هفته پس از جراحی برای معاینه به پزشک مراجعه کنيد.

2_ آسپیراسیون، با اسکلروتراپی یا بدون اسکلروتراپی

درمان دیگری که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد، آسپیراسیون است که گاهی به همراه اسکلروتراپی انجام مى شود. در طول آسپیراسیون، یک سوزن مخصوص وارد اسپرماتوسل شده و مایع (آسپیراسیون) خارج می شود.

اگر کیست اسپرمی دوباره ايجاد شود، پزشک ممکن است مجددا توصيه کند که مايع را خارج کند و سپس یک ماده ى شیمیایی تحریک کننده را به داخل کیسه تزریق کند. عامل تحریک کننده باعث می شود که فضای کيسه اشغال شود و خطر بازگشت اسپرماتوسل را کاهش می دهد.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی، آسیب به اپیدیدیم است همچنین ممکن است اسپرماتوسل دوباره بازگردد. به علت تاثير سوء تزريق مواد اسكلروزان بر روی باروری، اسکلروتراپی معمولا فقط برای مردانى استفاده مى شود که در سن بارورى نيستند.

علل اسپرماتوسل

علت ایجادکننده این بیماری ناشناخته است. کیست اسپرمی ممکن است ناشی از انسداد در یکی از لوله های متعدد درون اپیدیدیم باشد که اسپرم را از بیضه حمل کرده و ذخیره می کند. تروما و التهاب نیز میتوانند نقش مهمی در ایجاد انسداد داشته باشند.

عوامل خطر اسپرماتوسل

به جز افزایش سن، عوامل خطر دیگری برای ایجاد کیست اسپرمی وجود ندارد. اسپرماتوسل اغلب در مردان بین 20 تا 50 سال ايجاد می شود.

عوارض جانبی اسپرماتوسل

بعید است که اسپرماتوسل باعث عارضه اى شود. با این حال، اگر کیست اسپرمی دردناک یا بزرگ است که سبب ناراحتی شما می شود، ممکن است لازم باشد عمل جراحی را برای حذف آن انجام دهید.

جراحی برداشت کیست اسپرمی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران (لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی انتقال می دهد) آسیب برساند، آسیب به هر کدام از آنها می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی که ممکن است پس از عمل جراحی ایجاد شود عود کردن اسپرماتوسل است، اما احتمال عود آن کم است.

پيشگیری از اسپرماتوسل

اگرچه هیچ راهی برای پيشگيرى از اسپرماتوسل وجود ندارد، اما بايد حداقل يک بار در ماه اسکروتوم خود را آزمايش کنيد تا هر گونه تغيير مثل توده را بررسى کنيد. هر گونه توده ى جدیدی در اسکروتوم شما باید به سرعت مورد ارزیابی قرار گیرد. پزشک شما می تواند به شما چگونگی انجام آزمایش بیضه و اسکروتوم توسط خودتان را آموزش دهد.

روش تشخیص اسپرماتوسل

تشخیص کیست اسپرمی

برای تشخیص اسپرماتوسل نیاز به معاینه ى فیزیکی است. اگر چه اسپرماتوسل به طور کلی دردناک نیست، ممکن است هنگامی که پزشک توده را بررسی می کند، احساس ناراحتى کنيد. همچنین ممکن است آزمایشات تشخیصی زیر را انجام دهید:

1_ ترانس ايلوميناسيون

پزشک با نور، اسکروتوم شما را مشاهده کند. اگر اسپرماتوسل باشد، نور نشان می دهد که توده پر از مایع به جای جامد است.

2_ سونوگرافی

اگر نوردهی به طور واضح کیست را نشان نداد، اولتراسوند می تواند به تعیین اینکه چه چیزی ممکن است باشد، کمک کند. این تست که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر ساختاری، استفاده می کند می تواند برای تشخيص تومور بیضه یا سایر علل تورم اسکروتوم استفاده شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 600 مشاهده پرسش
    سلام،ببخشید من وقتی در حال نزدیکی هستم در موقع ارضاع شدن بیضه سمت چپ درد میگیره،علتش چی؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،علل مختلفی دارد یکی از علل ان واریکوسل است
      در بعضی موارد نیز صرفا افزایش جریان خون بیضه حین نزدیکی سبب این عامل است
  • تصویر کاربر Amir یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام. بیضه ها ی من بزرگتر از معمول هست این رو از روی شلوار.پوشیدن میشه فهمید که از هیچ کسی معلوم نبست ولی از من مثل یک ورم از روی شلوار تابلو در حد جیغ هست .... مثل یک ورم بزرگ روی شلوارم... سال هاست با این مورد ساختم ولی الان به فکرم رسید ممکنه مشکلی باشه که از سن بلوغ با منه ...
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی از بیضه ها انجام داده و جواب انرا برای من بفرستید
  • تصویر کاربر مهاجرانی یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    اگر فردی مبتلا به اسپرماتوسل باشه و اندازه کیست تقریبا با بیضه یکی باشه.
    آیا این کیست رشد میکنه و بزرگتر میشه؟
    و اگر رشد میکنه عوامل رشد اون چی هستش؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،رشد اسپرماتوسل خود بخود بوده و ربطی به عامل خاصی ندارد
      در ضمن اگر اندازهاسپرماتوسل اندازه بیضه است انرا جراحی کنید بهتر است
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 608 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید جناب دکتر
    بنده چندوقتی هست به تورم اسپرماتوسل گرفتارشدم
    هردو حجم گرفته اند
    وباعث سنگینی ودر بزرگی شده اند...
    بنده بدلیل شغلم نمیتونم گزینه عمل رو انتخاب کنم
    ایا دارویی یا حرکتی هست که این عوارضو ازبین ببرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،اسپرماتوسل عارضه خطرناکی برای شما ندارد
      اما اگر انقدر بزرگ هست که شما را اذیت میکند باید درمان شوید
      تنها گزینه درمان قطعی(نه درمان ناقص) جراحی است
      مثلا شما میتوانید مایع را با سوزن تخلیه کنید اما قطعا دوباره عود میکند
      جراحی اسپرماتوسل بسیار ساده است
      طول عمل فقط نیم ساعت است و همان روز مرخص میشوید
      حداکثر ۳ روز نیاز به استراحت در منزل دارید
  • تصویر کاربر پژمان دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 1814 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز.
    دکتر جسارتا سوالی داشتم
    سوالم اینه ک آیا درد خفیف بیضه ارتباطی به اچ آی وی داره؟چون حدودا دو ماه و نیم بعد از یه رابطه استرس عفونت اچ ای‌وی گرفتم ک بعد از ۲ ماه و نیم از رابطه و همچنین بعد از گذشت ۳ ماه از رابطه آزمایش اچ آی وی (hiv) دادم ک خداروشکر جفتش منفی بود و گفتند ک اچ آی وی نمیتونه باشه. اما تو این مدت ۱ ماه ک ذهنم درگیر مسئله ی hiv بود استرس و اضطراب شدید گرفتم ک بلافاصله یک روز بعد از مطرح شدن ترس hiv تو ذهن و فکرم پرش عضلات و سردرد خفیف از ناحیه ی پشت سر و تکرر ادرار و یبوست گرفتم ک دکتر عمومی گفت بخاطر استرس و اضطراب شدیدیه ک داشتی. در همین حین ک مشکل گوارشی گرفتم و اضطهار داشتن ک بخاطر استرسه یه درد خفیفی از ناحیه ی کلیه و تقریبا به سمت بیضه گرفتم ک دکتر‌گفت سونوگرافی از کلیه و مجاری ادرار و ازمایش ادرار بگیر ک گرفتم و مشکلی نبود توی ازمایش ادرار و سونوگرافی کلیه و مجاری ادرار.میخاستم بدونم ک این درد بیضه بخاطر استرسه؟یا دیگر عفونت های جنسیه؟و ایا امکان داره ک بعد از گذشت دو ماه و نیم علائم عفونت های جنسی بروز کنه؟چون تا قبل از بروز اون استرسِ h iv هیچ گونه سابقه ی درد کلیه و بیضه نداشتم اما بعد از دو سه روز گذشت از استرس این درد بسراغم اومد ک البته دکتر عمومی با دیدن سونوگرافی مجاری ادرار و کلیه و آزمایش ادرار نظرش این بود ک بخاطر استرسه.
    آیا درد بیضه بعد از گذشت دو ماه و نیم پس از رابطه میتونه ب اچ آی وی مربوط باشه؟آزمایش های اچ آی وی بعد از گذشت دوماه و سه ماه از رابطه منفی بوده

    و آیا عفونت های جنسی غیر اچ آی وی از طریق آزمایش ادرار ک دادم مشخص میشه یا خیر؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،ازمایش HIV بعد ۳ ماه مشخص میشود
      زگیل تناسلی از روی معاینه و سایر عفونتهای جنسی مثل هپاتیت وسیفلیس از روی ازمایش خون مشخص میشود
      گرچه به نظر بنده هم علائم شما ناشی از استرس زیاد است
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام.من 37 سالمه.از زمانی که یادمه بیضه هام اویزون نبوده و همیشه جمع بوده.مثله زمانی که هوا سرده.زمانی که سرما میخورم و تب دارم بیضه هام اویزون میشه و دوباره پوست دور بیضه جمع میشه .این موضوع خیلی اذیتم میکنه.درد ندارم و هیچ ناراحتی برام ایجاد نمیکنه.فقط جمع بودنش زیر الت باعث جلو اومدنه الت میشه و از زیر شلوار تصویر نامناسبی ایجاد میکنه.دلیلش چی میتونه باشه که همیشه پوسته بیضه هام اینجوری جمع شدست.بیضه هام هم از حالت معمولی کوچیکتره .متاهلم هستم و هیچ مشکلی برای جماع و بچه دار شدن ندارم و یک فرزند هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،به احتمال زیاد فیزیک طبیعی بدن شما اینگونه است و مشکلی ندارید
      محض اطمینان سونوگرافی از بیضه انجام داده و جوابش را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر ارمین جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    دکتر من دو روزی هست که در بالا بیضه سمت راستم 1 برجستگی رو لمس کردم.خیلی سفت نیست و درد هم نداره.خودشم بالاتر از بیضه راستم هست یعنی تقریبا جایی هست که کیسه بیضه در حال وصل شدن به بدن هست.
    من الان 23 ساله هستم.زمانی که 12 ساله بودم برگشت ادرار به کلیه راست داشتم که با جراحی بسته درمان شد.1 سال 1 بار هم به سونوگرافی کلیه و حالب و مثانه میرم که تا حالا موردی نشون نداده
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلا،احتمال بسیار زیاد این برجستگی که شما لمس میکنید اسپرماتوسل است
      اسپرماتوسل در حالت عادی مشکلی ندارد و باعث عارضه خاصی نمیشود مگر اینکه بسیار بزرگ شود و باعث اثر فشاری روی بیضه شود در انصورت از طریق جراحی خارج میکنیم
      برای تایید تشخیص لطفا یک سونوگرافی از بیضه ها و‌نواحی اینگوئینال ۲ طرفه انجام دهید و برایم بفرستید
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 634 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید...
    ببخشید من از سال سوم دبیرستان متوجه شدم که بالای بیضه ی سمت چپم اسپرماتوسل دارم و به دکترم مراجعه کردم و اون هم برام یه سونو و یه سری آزمایش داد... بعد توی آزمایشات نطفه مشخص شد قدرت باروریمو تحت ثاثیر قرار داده و دکتر قرص ویتامین E تجویز کرد اوایل خوب بود اما بعدش چون باعث سریع تخلیه کردن میشد اذیتم میکرد. آزمایشاتمم نوسان داشت مثلا یه بار روی ۶ میلیون بود یه بار بالاتر...دکتر گفت نمیتونم عمل کنم چون ممکنه به اپیدیدیمت آسیب وارد بشه چون من الان ۱۹ سالمه...ولی از طرفی خب دردم بعضی موقعا خیلی اذیتم میکنه...بهم پیشنهاد ذخیره سازی و در هفته دو بار تخلیه کردن رو داد تا اونا جایگزین بشن...در ضمن وقتی آنتی بیوتیک هم مصرف میکنم دردش بیشتر میشه مخصوصا پنی سیلین... ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم!؟
    مخصوصا درباره " درد" و "تحملش" یا عمل کردن اون...
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اسپرماتوسل به ندرت باعث درد ازار دهنده میشود
      نظر پزشک شما درست است به علت احتمال اختلال در باروری حین جراحی اسپرماتوسل بهتر است تا حد امکان از جراحی اجتناب کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید جناب دکتر. من ۲۰ سال سن دارم سونوگرافی دادم .جواب همه سالم بود ولی یک کیست ۲/۶ در سر ایبیدیم چب و یک کیست ۲/۷ در سر ایبیدیم راست وجود دارد .ولی متخصص برام دارویی تجویز نکرد ولی گفت ۱ سال دیگه بیا بیشم .ایا کیست ایبیدیم احتمال دارد بهبود بیابد ?. در سونوگرافی گفته واریکوسل نداری ولی دکتر میگه خفیف داری یعنی چی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      كيست اپيديديم مساله خاصي ندارد و ساليانه با سونوگرافي پيگيري ميشود
      صرفا" در صورت بزرگ شدن بيش از حد(كه بسيار نادر است)جراحي ميكنيم
      اگر سونوگرافي گفته واريكوسل نداريد نگران نباشيد
  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    دکتر با سلام و خسته نباشید، دو سونوگرافی کە بە پیوست تقدیم است ،نشان از اسپرماتوسل دارد. ایا احتیاج بە عمل است یا خیر.ممنون از لطفتان.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،خير
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر