اسپرماتوسل و راه های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
اسپرماتوسل یک توده ی کیست مانند است که در اپيديديم (لوله کوچکی که در قسمت فوقانی بیضه قرار دارد و اسپرم را جمع آوری کرده و انتقال می دهد) رشد مى کند. این توده غیر سرطانی و به طور کلی بدون درد است و با مایع شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر می شود. درمان اسپرماتوسل یا توده بیضه امری ضروری نیست اما در ادامه به روش های موجود برای درمان می پردازیم…

علت دقیق اسپرماتوسل ناشناخته است، اما ممکن است ناشی از  انسداد یکی از لوله های اسپرم بر، باشد. گاهى اسپرماتوسل را با نام کیست اسپرمی مى شناسند. کیست اسپرمی معمولا باروری را کاهش نمی دهد و نیازی به درمان ندارد. اگر کیست اسپرمی به اندازه ای بزرگ باشد که باعث ناراحتی فرد شود، پزشک ممکن است از جراحی استفاده کند.

علائم اسپرماتوسل

این بیماری معمولا باعث ايجاد علامت و نشانه نمى شود و معمولا اندازه ی آن نیز ثابت است. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است اين حالات را احساس کنید:

  • درد یا ناراحتی در بیضه ى تحت تاثير
  • احساس سنگینی در آن بيضه
  • احساس وجود توده ای در بالا یا پشت بیضه

اسپرماتوسل

درمان کیست اسپرمی

اگرچه  اسپرماتوسل خود به خود بهبود نمى يابد ولی اکثر آنها به درمان نیازی ندارند. آنها معمولا درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر دردناک باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و … را توصیه کند.

1_ درمان جراحی

یک روش به نام اسپرماتوسلکتومی وجود دارد که به طور کلی سرپایی انجام می شود و در آن از بی هوشی عمومی یا بى حسى موضعى استفاده میشود. در این جراحی، جراح يک برش در اسکروتوم ايجاد میکند و کیست اسپرمی را از اپیدیدیم جدا میکند.

پزشک ممکن است به شما توصیه هایی بکند از جمله:

  • به مدت دو تا سه روز برای جلوگیری از تورم، بسته های یخ را روی آن قرار دهید.
  • داروهای ضد درد را به مدت یک تا دو روز مصرف کنید.
  • دو هفته پس از جراحی برای معاینه به پزشک مراجعه کنيد.

2_ آسپیراسیون، با اسکلروتراپی یا بدون اسکلروتراپی

درمان دیگری که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد، آسپیراسیون است که گاهی به همراه اسکلروتراپی انجام مى شود. در طول آسپیراسیون، یک سوزن مخصوص وارد اسپرماتوسل شده و مایع (آسپیراسیون) خارج می شود.

اگر کیست اسپرمی دوباره ايجاد شود، پزشک ممکن است مجددا توصيه کند که مايع را خارج کند و سپس یک ماده ى شیمیایی تحریک کننده را به داخل کیسه تزریق کند. عامل تحریک کننده باعث می شود که فضای کيسه اشغال شود و خطر بازگشت اسپرماتوسل را کاهش می دهد.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی، آسیب به اپیدیدیم است همچنین ممکن است اسپرماتوسل دوباره بازگردد. به علت تاثير سوء تزريق مواد اسكلروزان بر روی باروری، اسکلروتراپی معمولا فقط برای مردانى استفاده مى شود که در سن بارورى نيستند.

علل اسپرماتوسل

علت ایجادکننده این بیماری ناشناخته است. کیست اسپرمی ممکن است ناشی از انسداد در یکی از لوله های متعدد درون اپیدیدیم باشد که اسپرم را از بیضه حمل کرده و ذخیره می کند. تروما و التهاب نیز میتوانند نقش مهمی در ایجاد انسداد داشته باشند.

عوامل خطر اسپرماتوسل

به جز افزایش سن، عوامل خطر دیگری برای ایجاد کیست اسپرمی وجود ندارد. اسپرماتوسل اغلب در مردان بین 20 تا 50 سال ايجاد می شود.

عوارض جانبی اسپرماتوسل

بعید است که اسپرماتوسل باعث عارضه اى شود. با این حال، اگر کیست اسپرمی دردناک یا بزرگ است که سبب ناراحتی شما می شود، ممکن است لازم باشد عمل جراحی را برای حذف آن انجام دهید.

جراحی برداشت کیست اسپرمی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران (لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی انتقال می دهد) آسیب برساند، آسیب به هر کدام از آنها می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی که ممکن است پس از عمل جراحی ایجاد شود عود کردن اسپرماتوسل است، اما احتمال عود آن کم است.

پيشگیری از اسپرماتوسل

اگرچه هیچ راهی برای پيشگيرى از اسپرماتوسل وجود ندارد، اما بايد حداقل يک بار در ماه اسکروتوم خود را آزمايش کنيد تا هر گونه تغيير مثل توده را بررسى کنيد. هر گونه توده ى جدیدی در اسکروتوم شما باید به سرعت مورد ارزیابی قرار گیرد. پزشک شما می تواند به شما چگونگی انجام آزمایش بیضه و اسکروتوم توسط خودتان را آموزش دهد.

روش تشخیص اسپرماتوسل

تشخیص کیست اسپرمی

برای تشخیص اسپرماتوسل نیاز به معاینه ى فیزیکی است. اگر چه اسپرماتوسل به طور کلی دردناک نیست، ممکن است هنگامی که پزشک توده را بررسی می کند، احساس ناراحتى کنيد. همچنین ممکن است آزمایشات تشخیصی زیر را انجام دهید:

1_ ترانس ايلوميناسيون

پزشک با نور، اسکروتوم شما را مشاهده کند. اگر اسپرماتوسل باشد، نور نشان می دهد که توده پر از مایع به جای جامد است.

2_ سونوگرافی

اگر نوردهی به طور واضح کیست را نشان نداد، اولتراسوند می تواند به تعیین اینکه چه چیزی ممکن است باشد، کمک کند. این تست که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر ساختاری، استفاده می کند می تواند برای تشخيص تومور بیضه یا سایر علل تورم اسکروتوم استفاده شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام دکتر حدودا از یک ماه پیش حالت خارش در الت تناسلی و خروج ترشحات چرکی رو داشتم از یه هفته قبل درد بیضه اضافه شد به زوری ک نمیتونستم راه برم ب پزشک مراجعه کردم گفتن سونوگرافی بگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۹ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،شما دچار عفونت مجاري تناسلي شده ايد
      براي درمان به پزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر alireza شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 853 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بیضه سمت راستم رو که لمس میکنم کیسه اپیدیدیم بزرگتر از بیضه چپم هست ولی دردی ندارم فقط هنگام خمیازه کشیدن سمت راست شکمم یه دردی کوچکی مثل گرفتگی دارم پیش متخصص هم رفتم معاینه کرد گفت کاملا طبیعیه ممنون میشم راهنمایی کنید،اون ورمی که میگم تو عکس معلومه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،سوال شما پاسخ داده شد
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 669 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من19 سالمه پارسال عمل هیدروسل دوطرفه داشتم.بعد از حدود10 روز از جراحی دوباره بیضه هام ورم کردن .چندروز پیش رفتم پیش یه متخصص دیگه. سونوگرافی بازم هیدروسل دوطرفه نشون میده ونوشته اندازه بیضه ها از حالت نرمال بزرگتره.بنظرتون بازم عمل بشم دوباره این مایع برمیگرده؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،عود هيدروسل بعد از جراحي جزء عوارض محدود جراحي هيدروسل است،در صورتيكه شما واقعا" نياز به جراحي داريد اينكار را انجام دهيد نگران عود مجدد نباشيد
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    بالای بیضه سمت راست من 2ماه است که درد میکنه چند بار به دکتر رفتم ازمایش و سونوگرافی هم دادم تو ازمایشات چیز بخصوصی نبوده ولی موقع معاینه پزشک به گفته خود پزشک یه عفونت معمولیه. چند مدل قرص و امپول داد استفاده کردم ولی دردم کم نشده هنوزم درد دارم.. ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا" جواب سونوگرافي را براي بنده ارسال كنيد
  • تصویر کاربر فریده یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام .جناب دکتر من نوزاد دوماه دارم که بیضه سمت راستش داخل کیسه بیضه نزول نکرده. سونوگرافی بیضه رو در انتهای کانال و بالای کیسه بیضه نشان داد کاملا قابل لمس هست. آیا احتمال نزول خودبخودی بیضه هست ؟.ایا در باروریش تاثیر داره.و اینکه عملش سخت هست یا سرپایی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،امكان نزول خودبخود بيضه تا ١ سالگي وجود دارد اما اگر تا ان زمان نزول نكرد بايد از طريق جراحي تصحيح شود
      عمل جراحي ساده و بصورت سرپايي و بدون نياز به بستري شبانه است
      بيضه نزول نكرده يكطرفه تاثيري در باروري ندارد
  • تصویر کاربر امیدعلی سه شنبه ۱۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام در پایان ادارم چند دفعه ای خون میامد دکتر سونوگرافی داد گفت کلیه سمت چپم سنگ ۲ میلی دارم در حالی که درد کلیه ندارم فقط در یکی از بیضه هام درد دارم که حتی اسپرمم قهوه ای شده بود داروهام تاثیری نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،امكان انتشار درد كليه به بيضه وجود دارد
      در صورت نياز ميتوانيد كشت اسپرم دهيد
    2. تصویر کاربر امیدعلی دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خیلی ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      😊
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ح سه شنبه ۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 639 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان...
    لطفا نظرتون رو راجع به تصویری که پیوست کردم‌میگین ؟؟
    خداخیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام،ازمايشات شما مشكل خيلي خاصي ندارند(افزايش خفيف پرولاكتين در صورت عدم همراهي با ساير مشكلات مساله خاصي ندارد)در صورت نرمال بودن اندام تناسلي نياز به اقدام ديگري نداريد
    2. تصویر کاربر ح سه شنبه ۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام مجدد... دکترجان منظورتون از نرمال بودن اندام‌تناسلی چیه ؟؟
      ممنون
    3. تصویر کاربر ح سه شنبه ۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام مجدد... دکترجان منظورتون از نرمال بودن اندام‌تناسلی چیه ؟؟
      ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۸ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام،يعني سايز و قوام بيضه ها و سايز الت نرمال باشد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر