هر آنچه که باید درباره ی هیدروسل و درمان آن بدانید.

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
هیدروسل کیسه ای پر از مایع است که در اطراف بیضه به وجود می آید. هیدروسل در نوزادان بیشتر دیده می شود. نزدیک به 10 درصد نوزادان پسر با هیدروسل متولد می شوند، این در حالیکه مردان در هر سنی می توانند به هیدروسل دچار شوند.
 
هیدروسل خفیف معمولا بدون درد و یا هر گونه عارضه دیگری بوده و هیچ تهدیدی برای بیضه ها نیست مگر اینکه بزرگ شود و اثر فشاری آن و گرمای ناشی از تجمع مایع دور بیضه، سبب آسیب به بیضه شود. اگر شما تورم کیسه ی بیضه داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک شما دیگر علل محتمل و خطرناک تر مانند سرطان بیضه را رد کند.

علت ایجاد هیدروسل

در اواخر بارداری، بیضه ی نوازادان پسر از شکمشان به درون کیسه ی بیضه نزول پیدا می کند. کیسه ی بیضه از جنس پوست بوده که در هنگام نزول بیضه ها، آن ها را دربر می گیرد.

هر بیضه دارای یک کیسه در اطراف خود است که حاوی مایع است. به طور طبیعی، این کیسه خود را می بندد و بدن طی سال اول نوزادی مایع آن را جذب می کند. با این حال، این برای نوزادان با هیدروسل اتفاق نمی افتد. نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند (تولد نارس) بیشتر در خطر ابتلا به هیدروسل هستند.

همچنین هیدروسل می تواند در بزرگسالی، بیشتر در مردان بالای 40 سال بروز کند. معمولا این اتفاق زمانی می افتد که کانالی که بیضه از طریق آن نزول پیدا می کند کاملا بسته نشود و یا کانال دوباره باز شود. این موضوع می تواند باعث آن شود که مایع از شکم به کیسه ی بیضه منتقل شود. 

همچنین هیدروسل می تواند در اثر التهاب یا آسیب به کیسه ی بیضه یا مسیر کانال ایجاد شود. التهاب ممکن است در اثر عفونت (اپیدیدیمیت) یا بیماری های دیگر باشد.

چند روز بعد از عمل هیدروسل ميتوان نزديكي كرد؟

طبق گفته ی دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی، حدودا ده روز بعد از عمل هیدروسل، میتوانید به زندگی نرمال جنسی خود برگردید.

انواع هیدروسل

انواع هیدروسل

هیدروسل دو نوع مرتبط و غیر مرتبط دارد:

1_ نوع غیر مرتبط

هیدروسل غیر مرتبط زمانی اتفاق می افتد که کیسه بسته شود، اما بدن شما مایع را جذب نکند. مایع باقی مانده معمولا در مدت یک سال جذب بدن می شود.

2_ نوع مرتبط

هدروسل مرتبط زمانی اتفاق می افتد که تمام مسیر کیسه ی اطراف بیضه ی شما بسته نشود. این موضوع به مایع اجازه می دهد که به داخل و بیرون جریان داشته باشد.

آیا هیدروسل بیضه خطرناک است؟

به طور کلی وجود مایعات در کیسه بیضه خطرناک نیست، اما در صورتی که این مایعات جذب نشود، میتواند در طول زمان درد در ناحیه بیضه ایجاد کند و یا از تشخیص مشکلات دیگر جلوگیری کند.

علائم هیدروسل 

معمولا هیدروسل باعث ایجاد درد نمی شود. معمولا تنها علامت هیدروسل تورم کیسه ی بیضه است. مردان بزرگسال مبتلا به هیدروسل ممکن است احساس سنگینی در کیسه ی بیضه داشته باشند. در بعضی موارد، ممکن است ورم در صبح بدتر از شب باشد.

در صورتی که خود یا کودکتان درد ناگهانی یا شدیدی در کیسه ی بیضه داشتید، به پزشک مراجعه کنید. این علامت ممکن است تظاهر یک مشکل دیگر به نام پیچ خوردگی بیضه باشد. پیچش بیضه زمانی اتفاق می افتد که بیضه بپیچد، معمولا در اثر جراحت یا تصادف.

پیچش بیضه شایع نیست، اما به این دلیل که می تواند باعث انسداد خون رسانی بیضه شود و در صورت عدم درمان در نهایت باعث نازایی می شود، یک اورژانس پزشکی به حساب می آید.

اگر فکر می کنید خود یا کودکتان دچار پیچش بیضه شده اید، به سرعت به اورژانس مراجعه کنید یا با 115 تماس بگیرید. این مشکل نیاز به رسیدگی و درمان فوری دارد.

تشخیص هیدروسل

برای تشخیص هیدروسل، پزشک یک معاینه ی بالینی انجام خواهد داد. اگر شما دچار هیدروسل باشید، کیسه ی بیضه ی شما متورم خواهد شد، اما دردی نخواهید داشت. پزشک از میان کیسه ی پر از مایع نمی تواند به خوبی بیضه ی شما را احساس کند.

پزشک ممکن است برای وجود درد واکنشی بیضه شما را بررسی کند و یا به کیسه ی بیضه شما نور بتاباند. این کار به پزشک اجازه میدهد که ببیند آیا مایع در کیسه ی بیضه تجمع یافته است یا خیر.

اگر مایع وجود داشته باشد، کیسه ی بیضه به نور اجازه ی عبور می دهد و کیسه ی بیضه ی شما در اثر عبور نور، روشن به نظر خواهد رسید. با این حال اگر کیسه ی بیضه ی شما در اثر یک توده ی جامد (سرطان) متورم شده باشد، نور نمی تواند از کیسه ی بیضه عبور کند. این آزمایش نمی تواند تشخیص قطعی را مشخص کند، اما می تواند بسیار کمک کننده باشد.

همچنین ممکن است پزشک روی شکم شما فشار وارد کند تا وجود مشکل دیگری به نام فتق اینگوینال را ارزیابی کند، همچنین ممکن است پزشک برای بررسی این مشکل از شما بخواهد که سرفه کنید یا خم شوید. این مشکل می تواند زمانی اتفاق افتد که قسمت کوچکی از روده از یک نقطه ی ضعیف شده در دیواره ی شکمی و از طریق کانال مغبنی بیرون بزند. در حالی که این مشکل معمولا تهدید کننده ی حیات نیست، ممکن است پزشک برای درمان آن انجام جراحی را توصیه کند.

ممکن است برای بررسی عفونت یک نمونه ی خون یا ادرار از شما بگیرند. غالبا، ممکن است پزشک برای ارزیابی فتق، تومور، یا دیگر علت های ممکن برای تورم کیسه ی بیضه یک سونوگرافی برای شما درخواست کند.

عمل جراحی

فیلم درمان هیدروسل بیضه دکتر شهریار ناطق

اگر نوزاد شما هیدروسل داشته باشد، احتمال دارد که حدود بعد از یک سال خود به خود برطرف شود. اگر هیدروسل خود به خود برطرف نشود یا بزرگ تر شود، ممکن است نیاز باشد که یک اورولوژیست او را جراحی کند.

هیدروسل خفیف معمولا نیاز به درمان ندارد درصورتیکه هیدروسل باعث ایجاد عارضه و یا ناراحتی شود و یا از نوع مرتبط باشد (نوعی از هیدروسل که با فتق همراهی دارد) انگاه هیدروسل از طریق جراحی اصلاح می شود.

 ❇عمل هیدروسل

جراحی هیدروسل بصورت سرپایی (Day Care) و تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی خفیف بوده و بیمار غروب روز جراحی از بیمارستان مرخص است.

یک برش کوچک روی شکم یا کیسه ی بیضه شما زده می شود (بستگی به این دارد که محل هیدروسل کجا باشد) و با جراحی هیدروسل را برمی دارند. به احتمال زیاد جراح شما یک پانسمان بزرگ روی محل برش قرار می دهد. براساس اندازه و محل هیدروسل، ممکن است نیاز به یک لوله ی تخلیه برای چند روز داشته باشید.

خطرات مرتبط با عمل شامل موارد زیر هستند:

  • لخته شدن خون یا خونریزی
  • صدمه به کیسه ی بیضه، مانند آسیب به عصب
  • عفونت

کمپرس یخ، بیضه بند پشتیبان و استراحت مطلق، ناراحتی بعد از جراحی را کاهش خواهد داد. پزشک شما یک معاینه ی عمومی برای شما انجام خواهد داد، زیرا بعضی اوقات هیدروسل ممکن است دوباره بازگردد.

❇ درمان هیدروسل با آسپیراسیون با سوزن

یکی دیگر از گزینه های درمان هیدروسل تخلیه ی آن با یک سوزن بلند است. سوزن به درون کیسه وارد خواهد شد تا مایع را خارج کند. در بعضی از موارد، ممکن است دارویی تزریق شود تا از پر شدن دوباره ی کیسه جلوگیری کند. به علت احتمال بالای، برگشت هیدروسل با آسپیراسیون با سوزن، برای کسی توصیه می شود که انجام جراحی برای او خطرساز باشد. شایع ترین عارضه ی جانبی آسپیراسیون با سوزن، درد گذرا در کیسه ی بیضه و خطر عفونت بیضه می باشد.

هزینه عمل هیدروسل

هزینه جراحی هیدروسل در یک کلینیک مجهز با تمام خدمات، و انجام فرایند توسط یک جراح حاذق بصورت میانگین (بسته به شرایط)، حدود 5 میلیون تومان است.

لازم به ذکر است این هزینه بدون در نظر گرفتن بیمه، عنوان شده.

بعد از عمل هیدروسل چه باید کرد؟

چه این که هیدروسل خود به خود برطرف شود چه با جراحی آن را درمان کنید، چشم انداز آن بسیار عالی است. اگر شما جراحی کنید، درد احتمالا حدود یک هفته بعد برطرف می شود. در صورت لزوم ممکن است پزشک برای شما مسکن تجویز کند.

احتمالا 1الی 2 هفته نتوانید به فعالیت های طبیعی خود بازگردید. این شامل پرهیز از باز نشستن، مانند دوچرخه سواری، برای حداقل سه هفته است. همچنین در این زمان باید از انجام دیگر فعالیت های تنش زا خودداری شود.

بخیه های محل برش جذبی بوده و خود به خود از بین می روند، اما ممکن است پزشک شما بخواهد که چند هفته بعد آن را بررسی کند. پاک نگه داشتن محل با استفاده از دوش گرفتن می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید.
    چها روز پیش عمل هیدروسل انجام دادم. الان دردی ندارم فقط روی الاتم زیر ختنه گاه ورم دارم انگارکه مایعی زیر پوست الت هستش. اگه امکان داره راهنماییم کنید. با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،من چون به شخصه شما را جراحي نكردم نميتوانم ١٠٠٪؜ نظر دهم اما معمولا" اين تغييرات در اثر دستكاريهاي حين جراحي است و به مرور زمان خودشان خوب ميشوند
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 522 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یک پسر 19 ساله هستم که بیضه سمت چپم خیلی خیلی از راستم کوچکتره یعنی تقریبا به اندازه ی یک نخود هستش میخواستم بدونم چقدر در باروری تاثیر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اختلال عملكردي يك بيضه معمولا" باعث ناباروري نميشود
      محض اطمينان ميتوانيد يك ازمايش اسپرم هم بدهيد
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 746 مشاهده پرسش
    سلام
    حدودا یک سال و نیم هر وقت که دستشویی میرفتم به مدت حدود 5 دقیقه با اب داغ الت تناسلی را میشستم. میخواستم بدونم این مسئله میتونه سبب ناباروری همیشگی بشه یا نه صرفا حرارت بالا و مرطوب سبب اختلال موقت در تولید اسپرم میشه و جای نگرانی وجود نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،سبب اختلال موقت ميشود اما بهتر است اينكار را ترك كنيد
  • تصویر کاربر سعادت یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 449 مشاهده پرسش
    ایا در سن ۴۰ سالگی نیاز به جراحی بیضه نزول نیافته هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بستگي به وضعيت بيضه در سونوگرافي داره
      اگر هم قرار به جراحي باشه اين جراحي بايد خارج سازي كامل بيضه باشه
  • تصویر کاربر برزوئیان پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    محدودیت حروف اجازه طرح سوأل نداد ادامه سوأل :
    چرا نعوظ ندارد ،
    آیا نمیتواند ازدواج کند
    ( سیکل ) تشخیص و درمان با آشفتگی مواجه شدیم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،شرح حالتان كامل نيست
      احتمالا" داراي كمبود هورمون مردانه است كه ماهانه امپول تستسترون تزريق ميشود
      اگر منظور شما از توانايي ازدواج،توانايي انجام روابط زناشويي است بايد معاينه شويد
      اگر منظور توانايي بچه دار شدن است ازمايش اسپرم دهيد
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام و خداقوت
    ۹۶.۱۲.۱۷ عمل واریکوسل انجام دادم از روش سنتی الان با گذشت حدود ۳ ماه هنوز درد دارم پیش دکتر خودم رفتم گفتش طبیعیه بعد چند روز پیش .پیش یه متخصص دیگه رفتم معاینه کرد و گفتش که معاینه ات خوبه ولی من هنوز درد دارم خیلی کلافه ام کردی به حدی درد میکنه که تحملش خیلی سخته
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اين درد از عوارض ناخواسته بعد جراحي هست
      صبور باشيد
      لباس زير گشاد بپوشيد،روزي چند مرتبه بيضه را با اب سرد ماساژ دهيد
      درصورت عدم بهبود گاباپنتين استفاده كنيد
    2. تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      😊
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 625 مشاهده پرسش
    ۱۵جلسه فیزیوتراپی با اولترتسوند (us)و تنس وIR در ناحیه ران نزدیک به بیضه چپ انجام دادم. هیچگاه دستگاه us با خود بیضه تماس نداشت ولی بسیار نزدیک به آن چرا. مدت ۴۵ روز هست که درد بیضه چپ دارم. سونوگرافی و معاینه توسط پزشک طبیعی بود.آیا امکان آسیب به بیضه و یا عفونت توسط فیزیوتراپی هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،نه نگران نباشيد
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 479 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دکتر من چند وقتیه متوجه شدم بیضه راستم نرم تر از چپه . و اندازشون کوچیکه ... طول هر کدوم ۴ سانتی متره و ۲۱ سالمه بنظرتون اندازش طبیعیه ؟؟ اگر نیاز هست عکس بیضه ها رو بفرستم...تشکر فراوان ❤
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      قوام بيضه ها معمولا" يكي هست اما از نظر اندازه،تا ٢٠٪؜ تفاوت سايز بين ٢ بيضه طبيعي است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر