چه عواملی سبب پیچ خوردگی بیضه می شوند؟

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

شایع ترین اورژانس ارولوژی که مرتبط با دستگاه ادراری تناسلی بوده و بسیار دردناک است، پیچ خوردگی بیضه می باشد. در ادامه با این بیماری بیشتر آشنا می شوید. در صورتیکه پیچش بیضه سریعا درمان نشود، احتمال از دست دادن بیضه ها وجود دارد، پس اصلاع از علائم پیچش بیضه امری بسیار مهم است.

دو عدد بیضه دارند که در کیسه ی بیضه قرار گرفته است و طنابی با نام اسپرماتیک، وظیفه ی خونرسانی به بیضه ها را بر عهده دارد. وقتی مردی دچار پیچ خوردگی بیضه میشود، بدین معناست که این طناب پیچ خورده است. پیچ خوردگی این طناب باعث میشود، خونرسانی بیضه تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه بافت بیضه شروع به مردن کند. پیچش بیضه بیشتر در نوجوانان شایع است. هر چند این اتقاق ممکن است در مردان مسن و نوزادان نیز به وجود بیاید.

علائم پیچ خوردگی بیضه

تورم و درد بیضه اصلی ترین نشانه ی پیچش بیضه است. شروع درد ممکن است کاملا ناگهانی باشد، درد ممکن است خیلی شدید باشد. تورم ممکن است محدود به یک سمت باشد، یا حتی ممکن است کل کیسه ی بیضه را درگیر کند. شما ممکن است متوجه شوید یکی از بیضه ها بزرگ تر از دیگری شده است. بعضی مردان ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشاهده توده در کیسه ی بیضه
  • خون در مایع منی

برای درد شدید بیضه عوامل محتمل زیادی از جمله اپیدیدیمیت وجود دارد. اما شما باید این نشانه را جدی گرفته و به دنبال درمان اضطراری باشید.

مطلب مرتبط: علت درد بیضه در مردان چیست و چگونه درمان می شود؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

علت درد بیضه راست

علت پیچ خوردگی بیضه

تعداد زیادی از مردانی که دچار پیچش بیضه می شوند، با استعداد ابتلا به این مشکل متولد شده اند و ممکن است خودشان از این موضوع بی خبر باشند.

معمولا بیضه نمی تواند آزادانه در کیسه ی بیضه حرکت کند. بافت اطراف بیضه ها محکم و پشتیبان آنها است. مردان و پسرانی که دچار پیچش بیضه میشوند، بافت همبند اطراف بیضه ی ضعیف تری دارند. این بدشکلی به اسم بِل کلپر شناخته میشود.

اگر شما مبتلا به بدشکلی بل کلپر باشید، بیضه شما میتواند آزادانه تر در کیسه ی بیضه حرکت کند. این حرکت آزادانه باعث افزایش خطر پیچ خوردن طناب اسپرماتیک میشود.

همچنین پیچ خوردگی بیضه می تواند بعد از جراحی ناحیه ی کشاله ی ران نیز اتفاق بیافتد. همچنین رشد سریع در سن بلوغ ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود.

 
مطلب مرتبط: علت درد کشاله ران چیست و چگونه درمان می شود؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.
علت درد کشاله ران

این بیماری ممکن است هر زمانی رخ دهد. پیچش بیضه می تواند هنگام خواب یا حتی در هنگام فعالیت فیزیکی اتفاق بیوفتد. آسیب های ورزشی ممکن است سبب پیچ خوردگی بیضه شوند. به عنوان راهی برای جلوگیری، مردان می توانند در ورزش های درگیرانه از یک محافظ بیضه استفاده کنند. پیچش بیضه معمولا در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی دوطرفه بیضه بسیار نادر است.

واریکوسل

تشخیص پیچ خوردن بیضه

برای تشخیص پیچش بیضه آزمایش هایی انجام می شود، این تست ها شامل موارد زیر هستند:

  • معاینه جسمانی
  • تست ادرار، برای تشخیص عفونت
  • عکس برداری از بیضه

هنگام معاینه ی جسمانی، پزشکتان بیضه های شما را برای پیدا کردن تورم معاینه میکند. او همچنین داخل ران شما را تحریک میکند، این کار معمولا باعث انقباض بیضه ها میشود. ممکن است پیج خوردگی بیضه باعث از بین رفتن این رفلکس شود.

همچنین ممکن است از بیضه شما یک سونوگرافی بگیرند. این کار جریان خون بیضه ها را مشخص میکند که اگر کاهش یافته باشد، احتمال پیچ خوردگی بیضه وجود دارد.

جراحی پروستات

پیچ خوردگی بیضه چگونه درمان میشود

پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی است ولی خیلی از مردان بالغ مردد هستند که آیا این یک صدمه جدی است و باید آن را فورا درمان کنند یا نه. شما هیچ وقت نباید درد شدید و ناگهانی بیضه را نادیده بگیرید.

برای بعضی از آقایان این احتمال وجود دارد که دچار شرایطی به اسم پیچش متناوب شوند. این شرایط باعث میشود که بیضه ی فرد پیچ خورده و دوباره به حالت عادی برگردد. چون پیچش متناوب ممکن است دوباره برگردد، باید برای درمان آن اقدام کرد، حتی اگر درد شروع ناگهانی و شدید بوده و بعد آرام و کم شود.

عمل جراحی

معمولا درمان پیچ خوردن بیضه عمل جراحی است. در موارد نادر، ممکن است پزشک شما بتواند پیچ خوردگی بیضه را با دست برطرف کند که به این کار باز کردن دستی میگویند.

جراحی باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود، تا جریان خون بیضه برقرار شود. اگر جریان خون بیضه بیش از شش ساعت قطع شود، بافت بیضه میتواند از بین برود و بعد از آن بیضه ی آسیب دیده باید برداشته شود.

جراحی باز کردن پیچش بیضه تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. فرد باید هنگام جراحی خوابیده و ناهوشیار باشد. پزشک با ایجاد یک برش کوچک روی کیسه بیضه، پیچ خوردگی طناب را برطرف میکند. با یک بخیه ی خیلی کوچک و نازک بیضه را در کیسه ی بیضه ثابت نگه میدارند، این کار از پیچ خوردن دوباره ی بیضه جلوگیری میکند. در آخر جراح با استفاده از بخیه برش ایجاد شده را میبندد.

پیچ خوردگی بیضه

براساس مطالعات اخیر، در 95 درصد مردانی که بعد از پیچ خوردگی بیضه درمان میشوند، اگر کمتر از شش ساعت از شروع درد درمان شده باشند، نیازی به برداشتن بیضه نیست. اگر بعد از 48 ساعت از شروع درد، درمان انجام نشود، در 90 درصد افراد نیاز به برداشتن بیضه وجود دارد.

برداشت بیضه در نوزادان میتواند روی تولید هورمون های آنها اثر بگذارد. همچنین میتواند روی باروری او در آینده تاثیرگذار باشد، زیرا باعث کاهش تعداد اسپرهای او می شود.

اگر بدن شما به دلیل پیچش بیضه ، شروع به تولید آنتی بادی علیه اسپرم ها کند، میتواند روی توانایی حرکت اسپرم ها اثر مخرب بگذارد. اگر برای شما یا فرزندتان پیچ خوردن بیضه تشخیص داده شود، باید سریعا تحت درمان قرار بگیرید تا از بروز این عوارض جانبی جلوگیری شود. اگر بیماری سریعا تشخیص داده شود، جراحی پیچ خوردگی بیضه خیلی اثربخش می باشد.

دکتر شهریار ناطق متخصص و جراح مجاری ادراری

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام
    بعضی از مواقع بیضه سمت راست از سمت چپی بالا تر میره و بلعکس
    بعضی از مواقع هم احساس میکنم بیضه از حالت عمودی به حالت افقی تغییر حالت داده لطفاً راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوید گرچه در غالب موارد مساله ای نیست
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 121 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر من 5ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم بعد از مدتی بیضه سمت راست کوچک شده میخواستم علت رو بدون من سرباز هستم و هر موقع میخواستم از دکتر نوبت بگیرم همه نوبت ها پر بوده و نتونستم برم مشروبات الکلی هم مصرف میکنم هر از گاهی ولی نه زیاد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام جراحی در چه سمتی بود؟
  • تصویر کاربر احمددشتی یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من قبلا بیضه سمت چپم توده خوش خیم و واریکسل داشت به دستوردکترعمل کردم الان۵سال ازعملم گذشته ومن همچنان درد داعم دارم بارها دکتررفتم برای درد امافایده ای نداشته.شلوارو لباس زیرتنگ نمیپوشم کاراهای سنگین انجام نمیدم اما دردم کم نشده هیچ بیشترم شده.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام به کلینیک درد مراجعه کنید بلاک عصبی انجام دهید
  • تصویر کاربر عباسی یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    بیضه چپ من بعلت ضربه در کودکی و آسیب وارده از بین رفت ، در مورد هزینه پروتز بیضه سوال داشتم و اینکه آیا بصورت دائم قرار گرفته میشه و دیگر نیازی به تعویض دارد یا خیر ؟ باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام دائمی است هزینه بسته به نوع پروتز متغیر است
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی شرمنده من یک فرزند دارم و شوهرم دچار مشکل فتق در سمت راست شده دکتر گفته باید عمل بشه خواستم بدونم بعد از عمل مشکلی برای بچه دار شدن نیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ان شاءالله خسته نباشید.
    ببخشید من ۱۷ سالمه و بعد تحریکیی که داشتم صبح بیضه سمت راستم درد گرفته!
    الان دردش خیلی کم شده اما بهش نیرو وارد می‌شه درد می‌کنه!
    و بیضه سمت راستمم تقریباً ۲ میلی متر پایین تر از بیضه سمت چپ وایمیسته!
    می‌شه بگید مشکل چیه؟!
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام مساله ای نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    بنده یه پسر ۱۵ ساله هستم که ۲ ساله خود ارضایی میکنم
    الان چن تا سوال دارم:
    ۱_ خودارضایی باعث سرطان خون میشه یا نه؟
    ۲_ عفونت مکرر بیضه سمت راست با خودارضایی ارتباط داره یا نه؟
    ممنون میشم که جواب اینارو بهم بگید .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر Ali شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام واحترام
    من ۲۵ سال دارم و مجرد هستم
    آقای دکتر احساس میکنم بعد از عمل واریکوسل گرید ۳ سمت چپ که در سال ۹۵ انجام دادم اندازه بیضه هام کوچیک شدند .
    سونوگرافی رو پیوست کردم

    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام ابعاد بیضه شما نرمال است
  • تصویر کاربر م.س.ا شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام بعد از یه ورزش معمولی بعد از اینکه نشستم به طور ناگهان درد در زیر نافم شروع شد ابتدا کلا زیر نافم درد میکرد ولی بعد از یه مدت درد در ناحیه راست زیر نافم متمرکز شده . به چه علت میتانه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 555 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر خدمت شما
    من ۴ ماهی هست که بیضه سمت چپم نسبت به راست هم سفتر شده هم بزرگتربه( به اندازه یه تخم مرغ شده) اوایل وقتی به پهلو میخوابیدم کمی درد میگرفت ولی الان درد نداره خواستم راهنمایی بفرمایید چرا اینطوری شده
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام حتما سونوگرافی انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر