چه عواملی سبب پیچ خوردگی بیضه می شوند؟

شایع ترین اورژانس ارولوژی که مرتبط با دستگاه ادراری تناسلی بوده و بسیار دردناک است، پیچ خوردگی بیضه می باشد.

مردان دو عدد بیضه دارند که در کیسه ی بیضه قرار گرفته است. طنابی با نام اسپرماتیک، وظیفه ی خونرسانی به بیضه ها را بر عهده دارد. وقتی مردی دچار پیچ خوردگی بیضه میشود، بدین معناست که این طناب پیچ خورده است.

همچنین پیچ خوردگی این طناب باعث میشود، خونرسانی بیضه تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه بافت بیضه شروع به مردن کند. پیچش بیضه بیشتر در نوجوانان شایع است. هر چند این اتقاق ممکن است در مردان مسن و نوزادان نیز به وجود بیاید.

چه چیزی سبب پیچ خوردگی بیضه می شود؟

تعداد زیادی از مردانی که دچار پیچ خوردگی بیضه میشوند، با استعداد ابتلا به این مشکل متولد شده اند و ممکن است خودشان از این موضوع بی خبر باشند.

معمولا بیضه نمیتواند آزادانه در کیسه ی بیضه حرکت کند. بافت اطراف بیضه ها محکم و پشتیبان آنها است. مردان و پسرانی که دچار پیچ خوردگی بیضه میشوند، بافت همبند اطراف بیضه ی ضعیف تری دارند. این بدشکلی به اسم بِل کلپر شناخته میشود.

اگر شما مبتلا به بدشکلی بل کلپر باشید، بیضه شما میتواند آزادانه تر در کیسه ی بیضه حرکت کند. این حرکت آزادانه باعث افزایش خطر پیچ خوردن طناب اسپرماتیک میشود.

همچنین پیچ خوردگی بیضه میتواند بعد از جراحی ناحیه ی کشاله ی ران نیز اتفاق بیافتد. همچنین رشد سریع در سن بلوغ ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود.

این بیماری ممکن است هر زمانی رخ دهد. پیچ خوردگی بیضه میتواند هنگام خواب یا حتی در هنگام فعالیت فیزیکی اتفاق بیوفتد. آسیب های ورزشی ممکن است سبب پیچ خوردگی بیضه شوند. به عنوان راهی برای جلوگیری، مردان میتوانند در ورزش های درگیرانه از یک محافظ بیضه استفاده کنند. پیچ خوردگی بیضه معمولا در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی دوطرفه بیضه بسیار نادر است.

واریکوسل

علائم پیچ خوردگی بیضه

تورم و درد بیضه اصلی ترین نشانه ی پیچ خوردگی بیضه است. شروع درد ممکن است کاملا ناگهانی باشد، درد ممکن است خیلی شدید باشد. تورم ممکن است محدود به یک سمت باشد، یا حتی ممکن است کل کیسه ی بیضه را درگیر کند. شما ممکن است متوجه شوید یکی از بیضه ها بزرگ تر از دیگری شده است. بعضی مردان ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

• مشاهده توده در کیسه ی بیضه
  • خون در مایع منی

برای درد شدید بیضه عوامل محتمل زیادی از جمله اپیدیدیمیت وجود دارد. اما شما باید این نشانه را جدی گرفته و به دنبال درمان اضطراری باشید.

تشخیص پیچ خوردگی بیضه

برای تشخیص پیچ خوردگی بیضه آزمایش هایی انجام میشود، این تست ها شامل موارد زیر هستند:

• معاینه جسمانی
  • تست ادرار، برای تشخیص عفونت
  • عکس برداری از بیضه

هنگام معاینه ی جسمانی، پزشکتان بیضه های شما را برای پیدا کردن تورم معاینه میکند. او همچنین داخل ران شما را تحریک میکند، این کار معمولا باعث انقباض بیضه ها میشود. ممکن است پیج خوردگی بیضه باعث از بین رفتن این رفلکس شود.

همچنین ممکن است از بیضه شما یک سونوگرافی بگیرند. این کار جریان خون بیضه ها را مشخص میکند که اگر کاهش یافته باشد، احتمال پیچ خوردگی بیضه وجود دارد.

جراحی پروستات

درمان پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی است ولی خیلی از مردان بالغ مردد هستند که آیا این یک صدمه جدی است و باید آن را فورا درمان کنند یا نه. شما هیچ وقت نباید درد شدید و ناگهانی بیضه را نادیده بگیرید.

برای بعضی از آقایان این احتمال وجود دارد که دچار شرایطی به اسم پیچش متناوب شوند. این شرایط باعث میشود که بیضه ی فرد پیچ خورده و دوباره به حالت عادی برگردد. چون پیچش متناوب ممکن است دوباره برگردد، باید برای درمان آن اقدام کرد، حتی اگر درد شروع ناگهانی و شدید بوده و بعد آرام و کم شود.

عمل جراحی

معمولا درمان پیچ خوردگی بیضه عمل جراحی است. در موارد نادر، ممکن است پزشک شما بتواند پیچ خوردگی بیضه را با دست برطرف کند که به این کار باز کردن دستی میگویند.

جراحی باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود، تا جریان خون بیضه برقرار شود. اگر جریان خون بیضه بیش از شش ساعت قطع شود، بافت بیضه میتواند از بین برود و بعد از آن بیضه ی آسیب دیده باید برداشته شود.

جراحی باز کردن پیچش بیضه تحت بیهوشی عمومی انجام میگیرد. فرد باید هنگام جراحی خوابیده و ناهوشیار باشد. پزشک با ایجاد یک برش کوچک روی کیسه بیضه، پیچ خوردگی طناب را برطرف میکند. با یک بخیه ی خیلی کوچک و نازک بیضه را در کیسه ی بیضه ثابت نگه میدارند، این کار از پیچ خوردن دوباره ی بیضه جلوگیری میکند. در آخر جراح با استفاده از بخیه برش ایجاد شده را میبندد.

پیچ خوردگی بیضه

براساس مطالعات اخیر، در ۹۵ درصد مردانی که بعد از پیچ خوردگی بیضه درمان میشوند، اگر کمتر از شش ساعت از شروع درد درمان شده باشند، نیازی به برداشتن بیضه نیست. اگر بعد از ۴۸ ساعت از شروع درد، درمان انجام نشود، در ۹۰ درصد افراد نیاز به برداشتن بیضه وجود دارد.

برداشت بیضه در نوزادان میتواند روی تولید هورمون های آنها اثر بگذارد. همچنین میتواند روی باروری او در آینده تاثیرگذار باشد، زیرا باعث کاهش تعداد اسپرهای او می شود.

اگر بدن شما به دلیل پیچش بیضه ، شروع به تولید آنتی بادی علیه اسپرم ها کند، میتواند روی توانایی حرکت اسپرم ها اثر مخرب بگذارد. اگر برای شما یا فرزندتان پیچ خوردگی بیضه تشخیص داده شود، باید سریعا تحت درمان قرار بگیرید تا از بروز این عوارض جانبی جلوگیری شود. اگر بیماری سریعا تشخیص داده شود، جراحی پیچ خوردگی بیضه خیلی اثربخش می باشد.