چه عواملی سبب پیچ خوردگی بیضه می شوند؟

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

شایع ترین اورژانس ارولوژی که مرتبط با دستگاه ادراری تناسلی بوده و بسیار دردناک است، پیچ خوردگی بیضه می باشد. در ادامه با این بیماری بیشتر آشنا می شوید. در صورتیکه پیچش بیضه سریعا درمان نشود، احتمال از دست دادن بیضه ها وجود دارد، پس اصلاع از علائم پیچش بیضه امری بسیار مهم است.

دو عدد بیضه دارند که در کیسه ی بیضه قرار گرفته است و طنابی با نام اسپرماتیک، وظیفه ی خونرسانی به بیضه ها را بر عهده دارد. وقتی مردی دچار پیچ خوردگی بیضه میشود، بدین معناست که این طناب پیچ خورده است. پیچ خوردگی این طناب باعث میشود، خونرسانی بیضه تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه بافت بیضه شروع به مردن کند. پیچش بیضه بیشتر در نوجوانان شایع است. هر چند این اتقاق ممکن است در مردان مسن و نوزادان نیز به وجود بیاید.

علائم پیچ خوردگی بیضه

تورم و درد بیضه اصلی ترین نشانه ی پیچش بیضه است. شروع درد ممکن است کاملا ناگهانی باشد، درد ممکن است خیلی شدید باشد. تورم ممکن است محدود به یک سمت باشد، یا حتی ممکن است کل کیسه ی بیضه را درگیر کند. شما ممکن است متوجه شوید یکی از بیضه ها بزرگ تر از دیگری شده است. بعضی مردان ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشاهده توده در کیسه ی بیضه
  • خون در مایع منی

برای درد شدید بیضه عوامل محتمل زیادی از جمله اپیدیدیمیت وجود دارد. اما شما باید این نشانه را جدی گرفته و به دنبال درمان اضطراری باشید.

مطلب مرتبط: علت درد بیضه در مردان چیست و چگونه درمان می شود؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

علت درد بیضه راست

علت پیچ خوردگی بیضه

تعداد زیادی از مردانی که دچار پیچش بیضه می شوند، با استعداد ابتلا به این مشکل متولد شده اند و ممکن است خودشان از این موضوع بی خبر باشند.

معمولا بیضه نمی تواند آزادانه در کیسه ی بیضه حرکت کند. بافت اطراف بیضه ها محکم و پشتیبان آنها است. مردان و پسرانی که دچار پیچش بیضه میشوند، بافت همبند اطراف بیضه ی ضعیف تری دارند. این بدشکلی به اسم بِل کلپر شناخته میشود.

اگر شما مبتلا به بدشکلی بل کلپر باشید، بیضه شما میتواند آزادانه تر در کیسه ی بیضه حرکت کند. این حرکت آزادانه باعث افزایش خطر پیچ خوردن طناب اسپرماتیک میشود.

همچنین پیچ خوردگی بیضه می تواند بعد از جراحی ناحیه ی کشاله ی ران نیز اتفاق بیافتد. همچنین رشد سریع در سن بلوغ ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود.

 
مطلب مرتبط: علت درد کشاله ران چیست و چگونه درمان می شود؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.
علت درد کشاله ران

این بیماری ممکن است هر زمانی رخ دهد. پیچش بیضه می تواند هنگام خواب یا حتی در هنگام فعالیت فیزیکی اتفاق بیوفتد. آسیب های ورزشی ممکن است سبب پیچ خوردگی بیضه شوند. به عنوان راهی برای جلوگیری، مردان می توانند در ورزش های درگیرانه از یک محافظ بیضه استفاده کنند. پیچش بیضه معمولا در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی دوطرفه بیضه بسیار نادر است.

واریکوسل

تشخیص پیچ خوردن بیضه

برای تشخیص پیچش بیضه آزمایش هایی انجام می شود، این تست ها شامل موارد زیر هستند:

  • معاینه جسمانی
  • تست ادرار، برای تشخیص عفونت
  • عکس برداری از بیضه

هنگام معاینه ی جسمانی، پزشکتان بیضه های شما را برای پیدا کردن تورم معاینه میکند. او همچنین داخل ران شما را تحریک میکند، این کار معمولا باعث انقباض بیضه ها میشود. ممکن است پیج خوردگی بیضه باعث از بین رفتن این رفلکس شود.

همچنین ممکن است از بیضه شما یک سونوگرافی بگیرند. این کار جریان خون بیضه ها را مشخص میکند که اگر کاهش یافته باشد، احتمال پیچ خوردگی بیضه وجود دارد.

جراحی پروستات

پیچ خوردگی بیضه چگونه درمان میشود

پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس پزشکی است ولی خیلی از مردان بالغ مردد هستند که آیا این یک صدمه جدی است و باید آن را فورا درمان کنند یا نه. شما هیچ وقت نباید درد شدید و ناگهانی بیضه را نادیده بگیرید.

برای بعضی از آقایان این احتمال وجود دارد که دچار شرایطی به اسم پیچش متناوب شوند. این شرایط باعث میشود که بیضه ی فرد پیچ خورده و دوباره به حالت عادی برگردد. چون پیچش متناوب ممکن است دوباره برگردد، باید برای درمان آن اقدام کرد، حتی اگر درد شروع ناگهانی و شدید بوده و بعد آرام و کم شود.

عمل جراحی

معمولا درمان پیچ خوردن بیضه عمل جراحی است. در موارد نادر، ممکن است پزشک شما بتواند پیچ خوردگی بیضه را با دست برطرف کند که به این کار باز کردن دستی میگویند.

جراحی باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود، تا جریان خون بیضه برقرار شود. اگر جریان خون بیضه بیش از شش ساعت قطع شود، بافت بیضه میتواند از بین برود و بعد از آن بیضه ی آسیب دیده باید برداشته شود.

جراحی باز کردن پیچش بیضه تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. فرد باید هنگام جراحی خوابیده و ناهوشیار باشد. پزشک با ایجاد یک برش کوچک روی کیسه بیضه، پیچ خوردگی طناب را برطرف میکند. با یک بخیه ی خیلی کوچک و نازک بیضه را در کیسه ی بیضه ثابت نگه میدارند، این کار از پیچ خوردن دوباره ی بیضه جلوگیری میکند. در آخر جراح با استفاده از بخیه برش ایجاد شده را میبندد.

پیچ خوردگی بیضه

براساس مطالعات اخیر، در 95 درصد مردانی که بعد از پیچ خوردگی بیضه درمان میشوند، اگر کمتر از شش ساعت از شروع درد درمان شده باشند، نیازی به برداشتن بیضه نیست. اگر بعد از 48 ساعت از شروع درد، درمان انجام نشود، در 90 درصد افراد نیاز به برداشتن بیضه وجود دارد.

برداشت بیضه در نوزادان میتواند روی تولید هورمون های آنها اثر بگذارد. همچنین میتواند روی باروری او در آینده تاثیرگذار باشد، زیرا باعث کاهش تعداد اسپرهای او می شود.

اگر بدن شما به دلیل پیچش بیضه ، شروع به تولید آنتی بادی علیه اسپرم ها کند، میتواند روی توانایی حرکت اسپرم ها اثر مخرب بگذارد. اگر برای شما یا فرزندتان پیچ خوردن بیضه تشخیص داده شود، باید سریعا تحت درمان قرار بگیرید تا از بروز این عوارض جانبی جلوگیری شود. اگر بیماری سریعا تشخیص داده شود، جراحی پیچ خوردگی بیضه خیلی اثربخش می باشد.

دکتر شهریار ناطق متخصص و جراح مجاری ادراری

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام 1 هفته پیش عفونت بیضه و مجاری ادراری داشتم رفتم دکتر الان تقریبا خوب شده ولی موقع انزال بیضه سمت راست و سمت راست شکمم خیلی درد میگیره میزان اسپرم خیلی کاهش داشته احساس میکنم یه چیزی جلوی خروج اسپرم رو گرفته.به دکتر گفتم گفت چیزی نیست مسکن نوشت چیکار میتونم بکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اگر حين خروج اسپرم درد داريد احتمالا" التهاب(عفونت) پروستات داريد.
  • تصویر کاربر یاشار جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی.من بیضه سمت راستم نزول نکرده و سونوگرافی تشخیص دادن ک تک بیضه هستم.ولی حدود دو ماهی هست سمت راست بدنم قسمت کشاله رانم درد حس میکنم میخواستم بدونم ایا امکان این هست ک تو سونوگرافی اشتباهی رخ داده باشه یا نه بیضه راستم هنوز در داخل بدنم هست یا خیر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۱ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام اگر در سونوگرافي هيچ نشانه اي از بيضه ديده نشده است بهترين راه تشخيص ان لاپاروسكوپي هست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر