درمان قطعی تبخال تناسلی

آخرین بروزرسانی: 25 فروردین 1403

در این مقاله می خوانید

تبخال ناحیه ی تناسلی (Herpes Genitalia) یک عفونت ویروسی در ناحیه تناسلی است که از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد. آیا درمان قطعی تبخال تناسلی وجود دارد یا این بیماری فقط قابلیت کنترل دارد؟ 

HSV2: عامل انتقال تبخال تناسلی  
HSV 1: عامل ایجاد تبخال دهانی 

اما لازم به ذکر است بدانید امکان ایجاد تبخال تناسلی توسط HSV1 نیز حین سکس دهانی (Oral Sex) وجود دارد. ما قصد داریم در اینجا به بررسی علائم تبخال تناسلی، روش های انتقال آن، راه های پیشگیری و درمان تبخال تناسلی بپردازیم.

تصاویر تبخال تناسلی

درمان قطعی تبخال تناسلی

معمولا در درمان اولیه از داروی ضد ویروسی اسیکلوویر(Acyclovir) استفاده می شود. مصرف هم زمان پماد و قرص. اصول کلی تشخیص، معمولا با دیدن تاول‌ها داده می‌شود، اما برای تأیید تشخیص ممکن است مایع داخل تاول در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. درمان با هدف تخفیف علائم و پیشگیری از عوارض صورت می‌گیرد. 

فرد مبتلا بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده کند و برای کاهش درد به هنگام ادرار، می‌تواند از آبگرم در ناحیه استفاده کند. نشستن در وان آب گرم که در آن یک قاشق چایخوری نمک ریخته شده باشد، می‌تواند مقداری از درد و ناراحتی ناشی از تاول‌ها را کاهش دهد. حتی المقدور شیوه زندگی خود را تغییر داده تا استرس کمتری به شما وارد شود.

در مواردی که تبخال به صورت مکرر عود کند، از داروهای ضد ویروسی نسل بالاتر (همانند ویرابکس:Virabex) به مدت طولانی تر به همراه داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، برای کاهش احتمال عود، استفاده می شود. فرد مبتلا می تواند از داروهای ضد درد خفیف مثل استامینوفن، برای تسکین درد استفاده کند.

تفاوت علائم تبخال تناسلی و زگیل تناسلی از زبان دکتر ناطق جراح اورولوژی:

تبخال تناسلی در زنان باردار

ابتلا به تبخال تناسلی در خانم‌ها باعث‌ناباروری نمی‌شود اما بسته به زمان بارداری میتواند تاثیرات متفاوتی روی جنین بگذارد:

۱-ابتلا به تبخال در سه ماهه اول معمولا بی خطر بوده و شانس سقط خود بخود را افزایش نمیدهد.

۲-ابتلا به تبخال تناسلی در سه ماهه سوم میتواند سبب افزایش شانس زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس شود. بنابراین ممکن است پزشک در این موارد سزارین را توصیه کند.

۳- در صورتیکه اولین اپیزود ابتلا به تبخال تناسلی در زمان بارداری باشد از انجاییکه مادر از قبل انتی بادی نداشته است شدت بیماری بیشتر و شانس انتقال آن به نوزاد نیز بیشتر است.

فعالیت در زمان ابتلا به تبخال تناسلی

تا زمان برطرف نشدن علائم باید از آمیزش خودداری شود.

آیا می دانستید که برخی از عفونت های جنسی در مردان ظاهری مانند زگیل تناسلی دارند. برای دیدن تصاویر ده عفونت جنسی متداول در دستگاه تناسلی روی مقاله ی زیر کلیک کنید:

زمان مراجعه به پزشک

روش انتقال از راه تماس مستقیم سطوح بدن با ضایعه یا تماس ترشحات بدنی فرد مبتلا (ترشحات دهان یا ناحیه تناسلی) با سطوح مخاطی است. این عفونت در مردان و زنان می‌تواند رخ دهد. نواحی که امکان درگیری آنها وجود دارد، عبارتند از:

  • مجاری تناسلی
  • گردن رحم
  • ران ها
  • آلت تناسلی

 توجه: امکان همراهی تبخال تناسلی با سایر بیماری‌های آمیزشی نیز وجود دارد.

تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال)، معمولا خود را به صورت تاول‌های زردرنگ دردناک نشان می دهد، که قبل از آن خارش، سوزش یا احساس آزردگی در ناحیه ی تناسلی وجود دارد.

معمولا پوست نواحی حاشیه تاول ها، کمی اریتماتو (ملتهب و قرمز) است. در بانوان تاول‌ها ممکن است به درون مجرای تناسلی تا گردن رحم و پیشابراه گسترش یابند.

پس از چند روز، تاول‌ها می‌ترکند و از آنها زخم‌هایی کم عمق و دردناک به مدت 1 الی 3 هفته بر جای می‌ماند. از علائم دیگر تبخال تناسلی میتوان به سوزش و مشکل در دفع ادرار، بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب و احساس کسالت اشاره کرد.

تبخال تناسلی در مردان

عکس تبخال تناسلی در زنان

عوامل ایجاد کننده تبخال تناسلی 

ویروس تبخال، هرپس ویروس (HSV) بوده که دارای ٢ گونه ی ویروسی است. ویروس تبخال نوع ۱ (HSv1) باعث تبخال ناحیه دهانی می‌شود، البته گاهی عامل تبخال ناحیه تناسلی نیز هست. تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس نوع٢ (HSV2) انتقال می یابد.

بسیاری از بیماران عفونت خفیف یا تشخیص داده نشده دارند و می‌توانند علی رغم نداشتن ضایعه ویروس را بصورت متناوب از ناحیه تناسلی و یا مقعدی خود دفع کنند بنابراین قسمت عمده عفونت از افرادی منتقل میشود که یا از بیماری خود بی خبر هستند و یا علامتی ندارند.

ضایعات ممکن است روی دست‌ها و دهان نیز باشند. این علائم بطور متوسط بین ۲ تا ۱۲ روز (بطور متوسط ۴ روز) پس از تماس با فرد آلوده ظاهر میشوند. گاهی عفونت بدون هیچ گونه علائم اولیه ای انتقال می‌یابد و بعداً خود را نشان می‌دهد.

نکته: هر گاه فردی یکبار دچار تبخال تناسلی شود، این ویروس تا آخر عمر، در بدن ایشان پنهان می ماند و امکان عود آن در طول زندگی فرد وجود دارد.

عوامل افزایش دهنده خطر

  • وجود یک بیماری جدی که مقاومت بدن را کم کرده باشد.
  • مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی یا داروهای ضد سرطان که سبب کاهش ایمنی فرد می شوند.
  • استرس که سبب افزایش استعداد ابتلا به عفونت اولیه یا عود عفونت می شود. (استرس باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی شده و در نتیجه رشد ویروس تسریع میابد.)
  • سیگار کشیدن

تبخال تناسلی

سایر عواملی که می‌توانند باعث عود بیماری شوند، عبارتند از:

  • آسیب به ناحیه تناسلی
  • عادت ماهیانه
  • آفتاب گرفتن
  • وجود یک عفونت فعال دیگر

پیشگیری از تبخال تناسلی

به علت ماهیت عود کننده این بیماری، بهترین راه پیشگیری داشتن ارتباط جنسی سالم و جلوگیری از تماس مشکوک جنسی است. در صورت وجود زخم یا تاول (عفونت فعال)،باید از آمیزش خودداری شود. در صورت وجود عفونت غیرفعال خصوصا اگر عود مکرر عفونت فعال وجود داشته باشد، باید از کاندوم استفاده شود.

اگر حامله هستید، حتما سابقه ی تبخال تناسلی یا هرگونه ضایعه ی ناحیه تناسلی را به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا باید اقداماتی احتیاطی، برای جلوگیری از بروز عفونت در نوزاد انجام شود. حتی المقدور از استرس پرهیز کنید. هر گونه آسیب پوستی ناحیه تناسلی امکان عود ویروس نهان تبخال را افزایش می دهد.

عواقب مورد انتظار

در حال حاضر نمی توان تبخال ناحیه تناسلی را بطور کامل معالجه کرد، اما با درمان می‌توان علائم بیماری را تخفیف داد و از عود بیماری جلوگیری کرد. در هنگامی که علائم وجود ندارند، ویروس به حالت خفته درآمده است و وقتی که ویروس دوباره فعال شود علائم باز می‌گردند.

بازگشت علائم به معنای عفونت جدید نیست. میزان ناراحتی در اشخاص مختلف، متفاوت است و در یک فرد نیز در زمان‌های مختلف، متفاوت است. همچنین معمولا شدت علائم در اولین عفونت بیشتر از عودهای بعدی است.

عوارض احتمالی تبخال تناسلی

  • گسترش عفونت ویروسی به تمام بدن و در موارد بسیار نادر مرگ در بیمارانی که ناچارند داروی ضد سرطان یا مهارکننده دستگاه ایمنی مصرف کنند.
  • انتقال عفونت به نوزاد تازه به دنیا آمده از مادر آلوده که می‌تواند یک عفونت گسترده و تهدیدکننده جان نوزاد را ایجاد کند.
  • عفونت باکتریایی ثانویه

درمان تبخال تناسلی در طب سنتی

تشخیص تبخال تناسلی

پزشک متخصص علاوه بر مشاهده ی ضایعات، جهت تشخیص تبخال تناسلی از آزمایشات زیر استفاده میکند:

۱-کشت ترشحات زخم و بررسی ویروس
۲-آزمایش PCR
۳-آزمایش خون

درمان تبخال تناسلی در طب سنتی 

دانشمندان درمان‌های جایگزین مانند عصاره‌های گیاهی و مکمل‌های غذایی را بر اساس ادعای برخی بیماران تبخال تناسلی که به تسکین علائم کمک می‌کنند، مطالعه کرده‌اند. برخی از نتایج مطالعه امیدوارکننده بوده است، برخی دیگر دلسرد کننده است.

بسیاری از مردم می گویند که عصاره گیاه اکیناسه به تقویت توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت تبخال تناسلی کمک می کند. برخی می گویند که دفعات و شدت شیوع تبخال تناسلی را کاهش می دهد. محققان در بریتانیا اثر اکیناسه را با دارونما مقایسه کردند. آنها به 50 نفر مبتلا به تبخال تناسلی به مدت شش ماه اکیناسه و شش ماه دیگر دارونما دادند. تفاوت معنی داری در تعداد شیوع تبخال در طول دو دوره وجود نداشت.

مطالعه دیگری نشان داد که پماد حاوی بره موم، ماده مومی شکلی که زنبورهای عسل می‌سازند، ممکن است به بهبود زخم‌های تبخال تناسلی کمک کند. زخم‌ها برای افرادی که از پماد بره موم استفاده می‌کنند سریع‌تر از افرادی که از پمادهای حاوی داروی ضد ویروس آسیکلوویر یا دارونما استفاده می‌کنند، بهبود می‌یابد. این پماد روی زخم های تبخال چهار بار در روز استفاده می شود. پس از 10 روز، 24 نفر از 30 نفری که از پماد بره موم استفاده کردند، گفتند زخم هایشان بهبود یافته است، در حالی که 14 نفر از 30 نفر از پماد آسیکلوویر و 12 نفر از 30 نفر از دارونما استفاده می کردند.

محققان همچنین دریافته‌اند که گیاه Prunella vulgaris و قارچ خوراکی Rozites caperata («قارچ کولی»)، حاوی مواد شیمیایی هستند که هم با ویروس تبخال دهان (HSV-1) و هم با ویروس تبخال تناسلی (HSV-2) مبارزه می‌کنند.

این درمان ها برای درمان تبخال تناسلی توسط FDA تایید نشده اند. شما می توانید آنها را از فروشگاه ها خریداری کنید، اما آنها مکمل های غذایی محسوب می شوند، نه دارو، بنابراین آنها تحت استانداردهای کیفیتی مشابه داروهای مورد تایید FDA نیستند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رها شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 788 مشاهده پرسش
    سلام من برای اولین بار چند روز پیش دچار تبخال تناسلی خیلی دردناک شدم خواستم بدونم بدون نزدیکی و رابطه امکان عود مجدد هست یا فقط در صورت نزدیکی ممکن است مجددا عود کند. مرسی از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام با کاهش سیستم ایمنی احتمال عود هست
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 388 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من حدود یسال پیش لایه های گوشتی روی کیسه ی بیضه م زده بودم که رفتم دکتر گفتن زگیل هستش و فریز کردم طی سه مرحله کاملا رفتن و الان حدودا پنج شیش ماهی میشه هیچ اثری ازشون نیست و حتی جاشونم بعد از اخدین فریز از بین رفتن
    الان میتونم رابطه انجام بدم بدون کاندوم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله ولی بهتر است شریک جنسی شما واکسن بزند
  • تصویر کاربر ایدا شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 478 مشاهده پرسش
    سلام من به تبخال تناسلی دچار شدم ولی بعد از یک هفته خوب شد
    الان دوباره عود کرده و از پومادی که قبلا استفاده کردم استفاده میکنم
    آیا نیاز به رفتن پیش پزشک و دوباره دارو مصرف کردن دارم؟
    رحمم هم درد میگیره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام معمولا عود های بعدی شدت کمتری دارند در صورت عدم رفع علائم تا ۱ هفته به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر صادق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 451 مشاهده پرسش
    بعضی وقتها روی لبهام یه چیزهایی مثل تبخال میزنه وهمینطور آلت تناسلی درد میگیره ومیسوزه احساس میکنم چرک داره وادرارم هم دوشاخه میشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سحر جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 944 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من دوماهی میشه یه زائده گوشتی کنار مقعدم در اومده اول فک میکردم شاید جوش باشه و بره اما الان خیلی میترسم چون انگار ک بیشتر شده عکس و میزارم براتون بنظرتون زگیل هستش یا نه؟؟تو روخدا جواب بدین خیلی میترسم باکره هستم اما با نامزدم تماس پوستی داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام عکس واضح نیست
  • تصویر کاربر دامون جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 898 مشاهده پرسش
    ببخشيد عكس فرستادم نميدونم تبخال تناسلى يا موردى ديگه با توجه به اينكه بواسيرم عود كرده بود اين مدت پماد ميزدم احتمال اينكه دستم بعد از زدن پماد اطراف آلتم خورده باشه هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر m.a شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 885 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.من بالای یک ساله متاسفانه به تبخال تناسلی دچار شدم و چند مرتبه ظاهر شده که با مراجعه به پزسک رفع شده ولی اخیرا ظاهر شده و در حین درمان مجدد زده بیرون.نگرانیم زیاد شده باید چیکار کنم.ایا این تبلیغای فضای مجازی صحت داره درمان قطعیه تبخال تناسلی راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام تب خال تناسلی به هیچ وجه درمان قطعی ندارد فقط می‌توان با درمان میزان عود ها را کم‌کرد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر تشخیص شما اینها زگیل هستن یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر رویا چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 773 مشاهده پرسش
    سلام
    من الان برای اولین بار تبخال تناسلی زدم و امروز روز سوم درمانم هست
    من بیماری اندومتریوز هم دارم و بخاطرش قرص جلوگیری از بارداری مصرف میکنم، دیشب اخرین قرصم بود و ۴ روز دیگه پریود میشم
    ایا پریود باعث درد بیشتر میشه؟
    بهتره قرصم رو ادامه بدم تا پریود نشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      پریود ممکن است باعث تشدید عوارض بیماری شود
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر روزتون بخیر باشه
    بنده از نوجوانی تا به الان که ۲۴ سالم شده ، یه زائده های گوشتی قبل از سر الت را مشاهده کردم ، و فکر مکینم از دوران بچگی ام این زائده ها بوده اند ... این چند وقت یک‌ مقدار حساس شدم ناخداگاه و خواستم بدانم این زائده ها که تو تصاویر هست بیماری جنسی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر