درمان قطعی تبخال تناسلی

آخرین بروزرسانی: 2 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

تبخال ناحیه ی تناسلی (Herpes Genitalia) یک عفونت ویروسی در ناحیه تناسلی است که از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد. آیا درمان قطعی تبخال تناسلی وجود دارد یا این بیماری فقط قابلیت کنترل دارد؟

HSV2: عامل انتقال تبخال تناسلی  
HSV 1: عامل ایجاد تبخال دهانی 

اما لازم به ذکر است بدانید امکان ایجاد تبخال تناسلی توسط HSV1 نیز حین سکس دهانی (Oral Sex) وجود دارد. ما قصد داریم در اینجا به بررسی علائم تبخال تناسلی، روش های انتقال آن، راه های پیشگیری و درمان تبخال تناسلی بپردازیم.

تصاویر تبخال تناسلی

درمان قطعی تبخال تناسلی

اصول کلی تشخیص، معمولا با دیدن تاول‌ها داده می‌شود، اما برای تأیید تشخیص ممکن است مایع داخل تاول در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد. درمان با هدف تخفیف علائم و پیشگیری از عوارض صورت می‌گیرد. معمولا در درمان اولیه از داروی ضد ویروسی اسیکلوویر(Acyclovir)استفاده می شود.

فرد مبتلا بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده کند و برای کاهش درد به هنگام ادرار، می‌تواند از آبگرم در ناحیه استفاده کند. نشستن در وان آب گرم که در آن یک قاشق چایخوری نمک ریخته شده باشد، می‌تواند مقداری از درد و ناراحتی ناشی از تاول‌ها را کاهش دهد. حتی المقدور شیوه زندگی خود را تغییر داده تا استرس کمتری به شما وارد شود.

در مواردی که تبخال به صورت مکرر عود کند، از داروهای ضد ویروسی نسل بالاتر (همانند ویرابکس:Virabex) به مدت طولانی تر به همراه داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی، برای کاهش احتمال عود، استفاده می شود. فرد مبتلا می تواند از داروهای ضد درد خفیف مثل استامینوفن، برای تسکین درد استفاده کند.

تبخال تناسلی در زنان باردار

ابتلا به تبخال تناسلی در خانم‌ها باعث‌ناباروری نمی‌شود اما بسته به زمان بارداری میتواند تاثیرات متفاوتی روی جنین بگذارد:

۱-ابتلا به تبخال در سه ماهه اول معمولا بی خطر بوده و شانس سقط خود بخود را افزایش نمیدهد.

۲-ابتلا به تبخال تناسلی در سه ماهه سوم میتواند سبب افزایش شانس زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس شود. بنابراین ممکن است پزشک در این موارد سزارین را توصیه کند.

۳- در صورتیکه اولین اپیزود ابتلا به تبخال تناسلی در زمان بارداری باشد از انجاییکه مادر از قبل انتی بادی نداشته است شدت بیماری بیشتر و شانس انتقال آن به نوزاد نیز بیشتر است.

فعالیت در زمان ابتلا به تبخال تناسلی

تا زمان برطرف نشدن علائم باید از آمیزش خودداری شود.

آیا می دانستید که برخی از عفونت های جنسی در مردان ظاهری مانند زگیل تناسلی دارند. برای دیدن تصاویر ده عفونت جنسی متداول در دستگاه تناسلی روی مقاله ی زیر کلیک کنید:

زمان مراجعه به پزشک

  • اگر شما یا یکی از اعضای خانوادتان علائم تبخال ناحیه تناسلی را دارید.
  • اگر علی رغم درمان، علائم در عرض یک هفته روبه بهبود نگذارند.
  • اگر علی رغم درمان، علائم بدتر شوند.
  • اگر خونریزی غیرمعمول یا تورم رخ دهد.
  • اگر به هنگام درمان، دوباره تب باز گردد یا این که احساس ناخوشی یا کسالت در شما به وجود آید.
  • اگر تبخال تناسلی در شما به صورت مکرر عود می کند.

روش انتقال از راه تماس مستقیم سطوح بدن با ضایعه یا تماس ترشحات بدنی فرد مبتلا (ترشحات دهان یا ناحیه تناسلی) با سطوح مخاطی است. این عفونت در مردان و زنان می‌تواند رخ دهد. نواحی که امکان درگیری آنها وجود دارد، عبارتند از:

  • مجاری تناسلی
  • گردن رحم
  • ران ها
  • آلت تناسلی

 توجه: امکان همراهی تبخال تناسلی با سایر بیماری‌های آمیزشی نیز وجود دارد.

تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی (هرپس ژنیتال)، معمولا خود را به صورت تاول‌های زردرنگ دردناک نشان می دهد، که قبل از آن خارش، سوزش یا احساس آزردگی در ناحیه ی تناسلی وجود دارد.

معمولا پوست نواحی حاشیه تاول ها، کمی اریتماتو (ملتهب و قرمز) است. در بانوان تاول‌ها ممکن است به درون مجرای تناسلی تا گردن رحم و پیشابراه گسترش یابند.

پس از چند روز، تاول‌ها می‌ترکند و از آنها زخم‌هایی کم عمق و دردناک به مدت 1 الی 3 هفته بر جای می‌ماند. از علائم دیگر تبخال تناسلی میتوان به سوزش و مشکل در دفع ادرار، بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب و احساس کسالت اشاره کرد.

تبخال تناسلی در مردان

عکس تبخال تناسلی در زنان

عوامل ایجاد کننده تبخال تناسلی 

ویروس تبخال، هرپس ویروس (HSV) بوده که دارای ٢ گونه ی ویروسی است. ویروس تبخال نوع ۱ (HSv1) باعث تبخال ناحیه دهانی می‌شود، البته گاهی عامل تبخال ناحیه تناسلی نیز هست. تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس نوع٢ (HSV2) انتقال می یابد.

بسیاری از بیماران عفونت خفیف یا تشخیص داده نشده دارند و می‌توانند علی رغم نداشتن ضایعه ویروس را بصورت متناوب از ناحیه تناسلی و یا مقعدی خود دفع کنند بنابراین قسمت عمده عفونت از افرادی منتقل میشود که یا از بیماری خود بی خبر هستند و یا علامتی ندارند.

ضایعات ممکن است روی دست‌ها و دهان نیز باشند. این علائم بطور متوسط بین ۲ تا ۱۲ روز (بطور متوسط ۴ روز) پس از تماس با فرد آلوده ظاهر میشوند. گاهی عفونت بدون هیچ گونه علائم اولیه ای انتقال می‌یابد و بعداً خود را نشان می‌دهد.

نکته: هر گاه فردی یکبار دچار تبخال تناسلی شود، این ویروس تا آخر عمر، در بدن ایشان پنهان می ماند و امکان عود آن در طول زندگی فرد وجود دارد.

عوامل افزایش دهنده خطر

  • وجود یک بیماری جدی که مقاومت بدن را کم کرده باشد.
  • مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی یا داروهای ضد سرطان که سبب کاهش ایمنی فرد می شوند.
  • استرس که سبب افزایش استعداد ابتلا به عفونت اولیه یا عود عفونت می شود. (استرس باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی شده و در نتیجه رشد ویروس تسریع میابد.)
  • سیگار کشیدن

تبخال تناسلی

سایر عواملی که می‌توانند باعث عود بیماری شوند، عبارتند از:

  • آسیب به ناحیه تناسلی
  • عادت ماهیانه
  • آفتاب گرفتن
  • وجود یک عفونت فعال دیگر

پیشگیری از تبخال تناسلی

به علت ماهیت عود کننده این بیماری، بهترین راه پیشگیری داشتن ارتباط جنسی سالم و جلوگیری از تماس مشکوک جنسی است. در صورت وجود زخم یا تاول (عفونت فعال)،باید از آمیزش خودداری شود. در صورت وجود عفونت غیرفعال خصوصا اگر عود مکرر عفونت فعال وجود داشته باشد، باید از کاندوم استفاده شود.

اگر حامله هستید، حتما سابقه ی تبخال تناسلی یا هرگونه ضایعه ی ناحیه تناسلی را به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا باید اقداماتی احتیاطی، برای جلوگیری از بروز عفونت در نوزاد انجام شود. حتی المقدور از استرس پرهیز کنید. هر گونه آسیب پوستی ناحیه تناسلی امکان عود ویروس نهان تبخال را افزایش می دهد.

عواقب مورد انتظار

در حال حاضر نمی توان تبخال ناحیه تناسلی را بطور کامل معالجه کرد، اما با درمان می‌توان علائم بیماری را تخفیف داد و از عود بیماری جلوگیری کرد. در هنگامی که علائم وجود ندارند، ویروس به حالت خفته درآمده است و وقتی که ویروس دوباره فعال شود علائم باز می‌گردند.

بازگشت علائم به معنای عفونت جدید نیست. میزان ناراحتی در اشخاص مختلف، متفاوت است و در یک فرد نیز در زمان‌های مختلف، متفاوت است. همچنین معمولا شدت علائم در اولین عفونت بیشتر از عودهای بعدی است.

عوارض احتمالی تبخال تناسلی

  • گسترش عفونت ویروسی به تمام بدن و در موارد بسیار نادر مرگ در بیمارانی که ناچارند داروی ضد سرطان یا مهارکننده دستگاه ایمنی مصرف کنند.
  • انتقال عفونت به نوزاد تازه به دنیا آمده از مادر آلوده که می‌تواند یک عفونت گسترده و تهدیدکننده جان نوزاد را ایجاد کند.
  • عفونت باکتریایی ثانویه

درمان تبخال تناسلی در طب سنتی

تشخیص تبخال تناسلی

پزشک متخصص علاوه بر مشاهده ی ضایعات، جهت تشخیص تبخال تناسلی از آزمایشات زیر استفاده میکند:

۱-کشت ترشحات زخم و بررسی ویروس
۲-آزمایش PCR
۳-آزمایش خون

درمان تبخال تناسلی در طب سنتی 

دانشمندان درمان‌های جایگزین مانند عصاره‌های گیاهی و مکمل‌های غذایی را بر اساس ادعای برخی بیماران تبخال تناسلی که به تسکین علائم کمک می‌کنند، مطالعه کرده‌اند. برخی از نتایج مطالعه امیدوارکننده بوده است، برخی دیگر دلسرد کننده است.

بسیاری از مردم می گویند که عصاره گیاه اکیناسه به تقویت توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت تبخال تناسلی کمک می کند. برخی می گویند که دفعات و شدت شیوع تبخال تناسلی را کاهش می دهد. محققان در بریتانیا اثر اکیناسه را با دارونما مقایسه کردند. آنها به 50 نفر مبتلا به تبخال تناسلی به مدت شش ماه اکیناسه و شش ماه دیگر دارونما دادند. تفاوت معنی داری در تعداد شیوع تبخال در طول دو دوره وجود نداشت.

مطالعه دیگری نشان داد که پماد حاوی بره موم، ماده مومی شکلی که زنبورهای عسل می‌سازند، ممکن است به بهبود زخم‌های تبخال تناسلی کمک کند. زخم‌ها برای افرادی که از پماد بره موم استفاده می‌کنند سریع‌تر از افرادی که از پمادهای حاوی داروی ضد ویروس آسیکلوویر یا دارونما استفاده می‌کنند، بهبود می‌یابد. این پماد روی زخم های تبخال چهار بار در روز استفاده می شود. پس از 10 روز، 24 نفر از 30 نفری که از پماد بره موم استفاده کردند، گفتند زخم هایشان بهبود یافته است، در حالی که 14 نفر از 30 نفر از پماد آسیکلوویر و 12 نفر از 30 نفر از دارونما استفاده می کردند.

محققان همچنین دریافته‌اند که گیاه Prunella vulgaris و قارچ خوراکی Rozites caperata («قارچ کولی»)، حاوی مواد شیمیایی هستند که هم با ویروس تبخال دهان (HSV-1) و هم با ویروس تبخال تناسلی (HSV-2) مبارزه می‌کنند.

این درمان ها برای درمان تبخال تناسلی توسط FDA تایید نشده اند. شما می توانید آنها را از فروشگاه ها خریداری کنید، اما آنها مکمل های غذایی محسوب می شوند، نه دارو، بنابراین آنها تحت استانداردهای کیفیتی مشابه داروهای مورد تایید FDA نیستند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر ، من تبخال آلت تناسلی دارم ، میخواستم بپرسم وقتی هیچ علائمی ندارم احتمال انتقال هست دارم ازدواج میکنم و این مشکل ذهنمو خیلی درگیر کرده، و اینکه تبخال آلت تناسلی سیستم ایمنی بدن رو ضعیف و درگیر میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام در زگیل و تبخال احتمال انتقال حتی در صورت عدم وجود ضایعه وجود دارد
  • تصویر کاربر نسرین جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۵ ساله تبخال تناسلی آلوده هستم
    و هر وقت رحم م دچار عفونت میشه تبخال میزنم و یا بر اثر استرس، و الان ۲ ماهه خیلی بیشتر شده حتی دوره مقعدم بیشتر میزنه
    من میخوام درمان بشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام حدود یک سال هست ک تپخال تناسلی دارم و هر کاری میکنم درمان نمیشه چند وقت یک بار اثارش پیدا میشه با قرص و پماد از بین میره یک درمان قطعی میخوام ک کلا از بدنم بره بیرون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام تبخال درمان قطعی ندارد
  • تصویر کاربر حلما یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید میخواستم راجب لیرز موی زائد و زیگیل بپرسم
    اگه اپراتور با دستی که درجه دستگاه رو برای بیمار قبل عوض میکنه نوبت منم به همون قسمت دست بزنه احتمال انقال هست؟
    اگه با صابونی که روی بدن فرد دیگه میکشه بدای قسمت بندی لیزر رو بدن من هم بکشه امکان انقال هست؟
    تنها استفاده از سلفون برای منتقل نشدن کافیه؟از چه محلولی برای ضد عفونی کردن دستگاه باید استفاده بشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام با دست احتمالش بسیار کم هست اما صابون بله بهترین راه استفاده از وسایل یک بار مصرف یا سلمونی هست
  • تصویر کاربر پرهام پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    چند روزی هست که درمنی خودم خون میبینم
    امروز هم در خواب وقتی جنوب شدم ؛داخل منی خون بوده
    سی سال سن دارم
    خواستم بدونم چیکاری باید انجام بدم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت التهاب پروستات هست به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    همسرم الودبه تبخال تناسلی شده وبسیار بدن ضعیفی دارد ازچه داروهایی استفاده کنیم که سیستم ایمنی بدن بالا برود وکمتر دچارعود شود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر دباغیان سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام من یک هفته سوزش درناحیه تناسلی دارم دکتررفتم گفتن عفونت پمادتریامسینولون استونایدبهم داداستفاده کردم شروع کردبه سوزش بیش تروزدن دانه های ریزدوباره دکتررفتم گفتن تبخال تناسلی میشه اشتباه کردن ویاتبخال تناسلی خوب شدنی هست گفتن تاآخرعمرهمراهت هست وبه همسرت می تونی انتقال بدی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام تبخال بهبودی قطعی ندارد اما با داروهای ضد ویروس و تقویت سیستم ایمنی امکان کنترل و سرکوب آن هست
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 662 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان. شما فرمودید برای انتقال زگیل تناسلی دو تا عامل باید باشه اول زائده دوم رطوبت. یعنی اگر بنده هنوز زائده نداشته باشم رابطه برقرار کنم. بیماری رو انتقال نمیدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام اگر ویروس در بدن باشد امکان انتقال هست
  • تصویر کاربر سیما جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من ۳ سالی هست بیماری تبخال دارم سالی یک بار یا ۲ بار فقط عود میکنه داخل ران پام میزنه میخواستم بدونم درمان قطعی حتی خارج از ایران هم وجود نداره کشورهای دیگه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر n. یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    من چهار پنج روزی هست که دچار تبخال تناسلی شدم قرص و پماد آسیکلویر برام تجویز کردن مصرف میکنم تنها مشکلی که خیلی زیاد اذیتم میکنه سوزش شدید هنگام ادرار کردن هست چیکار میتونم بکنم که سوزشش کمتر بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام مصرف زیاد مایعات و عدم مصرف غذاهای ترش و تند
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر