بیماری سوزاک از علائم تا درمان آن

آخرین بروزرسانی: 9 فروردین 1403

در این مقاله می خوانید
سوزاک یک بیماری منتقله از راه جنسی است. عامل ایجاد این بیماری باکتری نایسریا گونوره می باشد. این بیماری سبب عفونت در نواحی گرم و مرطوب بدن می شود.

سوزاک می تواند اندام های زیر را درگیر کند:

  • مجرای اداری (لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه میکند)
  • چشم ها
  • گلو
  • واژن
  • مقعد
  • دستگاه تولید مثل خانم ها

سوزاک از طریق تماس فرد به فرد در طی تماس جنسی محافظت نشده ی دهانی، مقعدی یا واژنی منتقل میشود. افرادی که شرکای جنسی متعدد یا روابط جنسی بدون استفاده از کاندوم دارند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت قرار دارند.

بهترین راه های محافظت از این عفونت شامل خود نگه داری، تک شریکی (رابطه ی جنسی فقط با یک نفر) و استفاده از کاندوم میباشد. رفتارهایی که احتمال ایجاد روابط جنسی محافظت نشده را افزایش میدهند، فرد را برای ابتلا به این عفونت مستعد می کنند. این رفتارها شامل استفاده از الکل و مواد مخدر میباشند.

علائم سوزاک در مردان و زنان

علائم معمولا 2 تا 14 روز بعد از تماس ظاهر میشوند، هرچند بعضی از افرادی که به عفونت سوزاک مبتلا میشوند ممکن است هرگز علائم خاصی را تجربه نکنند.

مهم است بدانید شخصی که سوزاک دارد و علائمی را بروز نمیدهد، به عنوان شخص مبتلا و حامل شناخته میشود که همچنان بیماری را منتقل میکند. شخصی که علائم را بروز نمیدهد، بیشتر امکان دارد شرکای جنسی خود را مبتلا کند، زیرا علائم قابل توجهی ندارد.

 

علائم سوزاک در آقایان

مردان ممکن است تا چند هفته علائم قابل توجهی نداشته باشند. بعضی از مردان ممکن است هرگز دچار علائم نشوند.معمولا یک هفته بعد از مبتلا شدن به عفونت علائم شروع به تظاهر می کنند. اولین علامت قابل توجه در آقایان اغلب سوزش یا احساس درد در هنگام ادرار کردن میباشد. با پیشرفت این بیماری دیگر علائم شامل موارد زیر میشوند:

  • تکرر شدید ادرار یا بی اختیاری ادرار
  • وجود ترشحاتی از آلت تناسلی (سفید، زرد، بژ یا سبز)
  • تورم یا قرمزی خروجی آلت تناسلی
  • تورم یا درد بیضه ها
  • گلودرد مداوم

بعد از درمان علائم، عفونت تا چند هفته درون بدن باقی خواهد ماند. در موارد نادر، ادامه یافتن سوزاک میتواند به دیگر اندام های بدن مانند مجرای ادراری و بیضه ها آسیب بزند. همچنین ممکن است درد به رکتوم (انتهای روده) نیز انتشار یابد.

زگیل تناسلی

علائم سوزاک در خانم ها

خیلی از خانم ها هیچ علائمی از سوزاک را بروز نخواهند داد. وقتی خانم ها علائم را بروز میدهند، ممکن است این علائم خفیف یا شبیه به دیگر عفونت ها باشد، که این امر تشخیص را مشکل میکند. سوزاک ممکن است خیلی شبیه به قارچ واژن یا دیگر بیماری های باکتریایی باشد.

علائم سوزاک در خانم ها عبارتند از:

  • ترشحاتی از واژن (آبکی، کرم مانند یا کمی سبز)
  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • پریودهای سخت یا لکه بینی
  • درد گلو
  • درد هنگام روابط جنسی
  • درد شدید در زیر شکم
  • تب

تست تشخیص سوزاک

معالجان از چند طریق میتوانند سوزاک را تشخیص دهند. آنها میتوانند یک نمونه از مایعات نواحی که علائم را بروز میدهند، تهیه کنند، (مانند آلت تناسلی، واژن، رکتوم و گلو) و آن را روی یک اسلاید شیشه ای قرار دهند.

اگر پزشک شما به عفونت مفصل یا خون شک کند، از خون یا مایع مفصلی، یک نمونه تهیه خواهد کرد. در مرحله ی بعد آنها نمونه را رنگ آمیزی کرده و زیر میکروسکوپ آن را مشاهده خواهند کرد و تشخیص خواهند داد. این روش آسان و سریع میباشد، اما پاسخ دهی آن کاملا مطمئن نیست.

سوزاک

روش دوم تهیه ی یک نمونه و قرار دادن آن در یک ظرف مخصوص میباشد. بعد از آن، ظرف در یک شرایط مساعد برای رشد باکتری ها قرار داده خواهد شد (اینکوبه کردن). در صورت وجود باکتری، یک کلونی از آن تشکیل خواهد شد. نتایح اولیه بعد از 24 ساعت مشخص میشود و نتایج نهایی بعد از 3 روز بدست خواهد آمد.

عوارض ابتلا به سوزاک

زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض طولانی مدت سوزاک درمان نشده قرار دارند. عفونت درمان نشده در خانم ها ممکن است به دستگاه تولید مثل خانم ها گسترش یابد و رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را درگیر کند. این شرایط به نام بیماری های التهابی لگن شناخته میشود و میتواند سبب ایجاد درد شدید و مزمن و آسیب به دستگاه تولیدمثل خانم ها شود.

بیماری التهابی لگن میتواند در اثر عفونت های جنسی دیگر نیز به وجود بیاید. همچنین ممکن است خانم ها دچار انسداد یا زخم شدن لوله های فالوپ شوند که میتواند موجب جلوگیری از بارداری در آینده یا بارداری های نابه جا شود. بارداری نا به جا زمانی ایجاد میشود که تخم تشکیل شده خارج از رحم، لانه گزینی کند. سوزاک ممکن است در هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود.

مردان ممکن است دچار زخم شدن لوله های ادراری شوند. همچنین مردان ممکن است دچار آبسه های دردناک درون آلت شوند. عفونت ممکن است سبب کاهش قدرت باروری یا ناباروری شود.

زمانی که عفونت به جریان خون منتشر شود، هم مردان و زنان میتوانند دچار آرتریت، آسیب دریچه های قلبی یا عفونت قشر مغز یا طناب نخاعی شوند. این موارد نادر ولی بسیار جدی میباشند.

 آنتی بیوتیک

درمان سوزاک

آنتی بوتیک های جدید عفونت سوزاک را درمان می کنند.

درمان های خانگی یا دارو های بدون نسخه

برای عفونت سوزاک درمان خانگی یا داروهای بدون نسخه وجود ندارند. اگر شما شک کردید که به سوزاک مبتلا شده اید، به پزشک مراجعه کنید.

آنتی بیوتیک ها

برای شرکای جنسی فردی که به سوزاک مبتلا شده است، درمان های آنتی بیوتیکی تجویز میکنند تا از انتشار بیماری جلوگیری کنند. برای تجویز بهتر آنتی بیوتیک ها ممکن است از تست حساسیت آزمایشگاهی استفاده کنند.

کاندوم

پیشگیری از سوزاک

خود نگه داری بهترین راه جلوگیری از ابتلا به سوزاک و دیگر بیماری های منتقله از راه جنسی است. اگر شما روابط جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید. مهم است که با شریک جنسی خود صادق باشید، منظم آزمایش بیماری های منتقله ی جنسی دهید و از آزمایش شریک خود نیز مطمئن شوید.

اگر شریک جنسی شما علائمی دارد که شما احتمال می دهید به این عفونت ها مبتلا شده باشد، از داشتن رابطه ی جنسی با او بپرهیزید و از او بخواهید تا به پزشک مراجه کند.

اگر شما به یکی از بیماری های منتقله از راه جنسی مبتلا شوید، برای ابتلا به سوزاک در خطر بیشتری هستید. همچنین اگر چندین شریک جنسی دارید نیز در خطر بیشتری هستید.

اگر به سوزاک مبتلا شدم، چه کنم؟

اگر فکر میکنید ممکن است سوزاک داشته باشید، باید از هر گونه رابطه ی جنسی پرهیز کنید. شما همچنین باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. در هنگام معاینه ی پزشک به موارد زیر توجه کنید:

  • جزئیات علائمتان
  • صحبت درباره ی سابقه ی روابط جنسیتان
  • اطلاعات شرکای جنسی سابقتان برای تماس پزشک با او و درمان در صورت ابتلا

اجازه دهید شرکای جنسی شما به سرعت آزمایش شوند. اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شد، مهم است داروها را به صورت کامل و درست مصرف کنید تا درمان شما کامل انجام شود.

قطع آنتی بیوتیک قبل از اتمام دوره ی مصرف میتواند سبب مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک شود. یک تا دو هفته بعد از اتمام دوره ی درمان پزشک خود را ملاقات کنید تا مطمئن شوید، عفونت کاملا از بین رفته است. اگر نتایج دوباره ی آزمایش ها منفی بود و شریک جنسی شما نیز سالم بود، شما میتوانید دوباره به روابط جنسی خود بازگردید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیما شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 420 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    خسته نباشید
    من یک ماه پیش رابطه جنسی محافظت نشده داشتم
    یه درد خیلی خفیف در ناحیه نزدیک به الت به تناسلی احساس میکنم
    چرک و مشکل ادرار و ... ندارم
    به نظرتون باید چی مصرف کنم؟چه مشکلیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر Farshad پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام، دکتر من سکس معقدی داشتم ، یکم مجاری ادرارم عفونی شده چه دارویی توصیه میکنید لطفا ، برای ویزیت آنلاین بفرمایید لطفا 🙏
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام‌کنید
  • تصویر کاربر غزل شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ناطق عزیز من قبلاً سوالم رو ارسال کردم ولی در پیگیری جوابی نیامده
    اگر محبت کنید جوابم بنده را هم بدهید
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا دومرتبه سوال خود را ارسال کنید
  • تصویر کاربر سهیل یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، چند روز میشه که از آلت ترشحات به رنگ سفید دارم مقدار کم ولی در روز چند بار، باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا کشت ترشحات مجاری ادراری انجام دهید
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر تازه دامادم در هین رابطه حالت نعوظ رو از دست میدم و گاهن اصلا نعوظ ندارم و میل جنسی کمی دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من با آقایی رابطه جنسی داشتم که سن ۴۶ ساله بود و روی الت و کلاهکش یکسری لک های تیره دایره ای شکل به قطر حدودا ۱ سانت داشت. میخام بدونم ایا این بیماری خاصیه؟ یا جای زیگیل تناسلیه؟ یا بخاطر سنشونه
    خیلی نگرانم، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوند
  • تصویر کاربر بابک دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من چند روز پیش رابطه جنسی محافظت نشده با یک شخص داشتم و شب قبل دچار لرز و ۱ درجه تب و همچنین قرمزی کل آلت شدم و هنگامی که به نوک آلت دقت کردم و بین دو انگشت فشار دادم یک مایع سفید و به میزان خیلی کم که به حالت تا عنکبوتی بود دیدم خواستم ببینم به سوزاک مبتلا شدم خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،به احتمال زیاد
  • تصویر کاربر mmd سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخير
    آقا هستم ٣٤ ساله
    من ٢ ماه پيش بعد از رابطه جنسى محافظت نشده احساس خارش در مجارى ادرارى كردم. رفتم دكتر و قرص افلوكساسين ٣٠٠ و ٣عدد قرص كه بايد يكجا ميخوردم رو تجويز كردند. بعد از ٢هفته مصرف واتمام دارو بهتر شدم. ولى بعد از ٥ روز مجدد احساس خارش و مجدد ترشحات شروع شد. بدليل شيوع كرونا و بسته شدن مطبها، با دكتر تماس گرفتم و گفتن همونو ادامه بده. الان ١٠ روزه دارم ميخورم بهترشدم و كامل برطرف نشده. آيا دارويى بهتر از اين كه من مصرف كردم هست يا همينو ادامه بدم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما دچار پروستاتیت(التهاب پروستات)شده اید
  • تصویر کاربر کمک چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 861 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقتی هست عفونت واژینال دارم و چندین دکتر برام تقریبا هر نوع انتی بیوتیک رو نوشتن ..یک بار هم خودم درخواست تست بزاق دادم چون گوم هم همیشه متورمه و همون ترشع زرد که از واژن میاد از گلوم به شکل خلط میاد.هیچ یک از داروهاشون خوبم نکرد و همچنان درد و گاهی تب و ارز و همه علائم رو دارم حتی برام سفتریاکسون و ازیترو و جنتامیسین و کلیندامایسین چندین بار تجویز کردن نمیدونم دیگه باید چیکار کنم و کجا برم که ودرمان بشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر گل یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 776 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود دوسال پیش به سوزاک مبتلا شدم که تمام درمانهاش از جمله سفتریاکسون آزیترومایسین داکسی سایکلین , افلوکساسین سیپرو و ... رو انجام دادم .اما با گذشت این مدت هنوز مقداری سوزش دارم.البته ترشحات قطع شده.امکان داره هنوز مبتلا باشم یا بیماری دیگه ای هستش؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،بعید است که هنوز سوزاک مانده باشد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر