انحنای آلت تناسلی مردانه

آخرین بروزرسانی: 11 شهریور 1402

در این مقاله می خوانید
انحنای آلت تناسلی مردانه که به اسم پیرونی نیز شناخته میشود، به علت اتساع غیرمتقارن غضرف‌های اسفنجی آلت در حین نعوظ اتفاق می‌افتد. این بیماری می‌تواند بصورت مادرزادی یا اکتسابی  باشد. 
 

انحنای آلت می‌تواند در جهت رو به پایین (شایع‌ترین)، بالا (نامعمول) و یا طرفین ( بیشتر به سمت چپ) باشد. برای مشخص کردن میزان و جهت انحنا، از بیمار خواسته می‌شود که از آلت خویش در حین حداکثر نعوظ عکس بگیرد.

دلایل انحنای آلت تناسلی

در بیماری پیرونی، بافت فیبروزه اسکار به بافت های عمقی آلت نفوذ می کند. این اتفاق میتواند به صورت خودجوش رخ دهد یا حتی ممکن است به دلیل صدمه قبلی به آلت تناسلی، صدمه ای که میتواند مربوط به چندین سال قبل باشد، ایجاد شود.

شکستگی آلت (صدمه حین ارتباط جنسی) میتواند منجر به این وضعیت شود. مردانی با جراحی یا درمان رادیوتراپی برای سرطان پروستات، ریسک بیشتری برای ابتلا به انحنای آلت تناسلی دارند. بیماری پیرونی ناشایع است و بیشتر در مردان 40 تا 60 سال و مسن دیده میشود.

انحنای آلت میتواند به همراه انقباض دوپویترن رخ دهد. بیماری دوپویترن، انقباض و جمع شدگی انگشتان دست یا پا است و یک اختلال رایج در مردان سفید پوست بالای 50 سال است. با این وجود تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری، انحنای آلت تناسلی را تجربه می کنند. سایر عوامل خطرساز تاکنون کشف نشده اند.

نوزادان نیز ممکن است دارای انحنای آلت تناسلی باشند. این حالت ممکن است قسمتی از یک وضعیت غیرطبیعی به نام کوردی باشد که با پیرونی متفاوت است.

کجی آلت تناسلی

علائم انحنای آلت

شما یا پزشکتان ممکن است یک سختی غیرعادی در بافت زیر پوست یا در ناحیه ای از بدنه ی آلت تناسلی حس کنید. هنگام نعوذ ممکن است موارد زیر دیده شود:

  • یک خم شدن در آلت که غالبا از جایی که شما بافت سخت شده را حس می کنید، شروع میشود.
  • نرمی در قسمتی از آلت که در پشت ناحیه اسکار قرار دارد.
  • باریکی آلت
  • درد
  • کوتاهی آلت
  • مشکلات دخول و درد هنگام ارتباط جنسی

آزمایش ها و تست های انحنای آلت

  • معاینه کننده میتواند انحنای آلت را با یک آزمایش فیزیکی تشخیص دهد.
  • پلاک های سخت میتوانند با نعوظ یا بدون نعوظ لمس شوند.
  • معاینه کننده ممکن است به شما داروهایی برای ایجاد نعوظ دهد یا شما میتوانید تصاویری برای نعوظ آلت را برای ارزیابی به او نشان دهید.
  • سونوگوافی ممکن است ضایعه اسکاری را در آلت نشان دهد. هر چند این تست الزامی نیست.

 

کجی آلت تناسلی

درمان انحنای آلت

در ابتدا ممکن است شما به درمان نیاز نداشته باشید. بعضی یا همه علائم ممکن است با گذشت زمان پبشرفت کنند یا تغییری نکنند. درمان میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • تزریق کورتیکواسترویید داخل بافت فیبروز
  • پوتابا (potaba) یک داروی خوراکی
  • رادیوتراپی
  • استفاده از امواج برای شوک به ضایعه و تکه تکه کردن بافت اسکار (Lithotripsy)
  • تزریق ورامپیل
  • ویتامین E
  • زیافلکس (XIAFLEX) درمان تزریقی جدید برای درمان انحنا آلت

به هرحال تمام این درمان ها خیلی کمک کننده نیستند. حتی برخی میتوانند ضایعه بیشتری ایجاد کنند. اگر دارو درمانی و lithotripsy کمک نکنند و شما قادر به ارتباط جنسی نباشید، ترمیم لازم است.

ترمیم بصورت جراحی بوده و در مواردی انجام می‌شود که انحناء بیش از ۳۰ درجه باشد یا مانع دخول (نزدیکی) شود. از روش‌های ترمیم می‌توان از اضافه کردن بافت (Graft) به آلت و Plication (روش ارجح و انتخابی) نام برد.

در جراحی Plication با بخیه زدن آلت در جهت مخالف انحنای آلت، کجی آلت اطلاح میشود. از عوارض نادر جراحی فوق می‌توان به کوتاهی آلت (در موارد تصحیح بیش از حد انحنا) اشاره کرد.

 پروتز آلت تناسلی می تواند بهترین درمان انتخابی برای انحنای آلت تناسلی به همراه ناتوانی جنسی باشد.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده ی موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • در صورت مشاهده علائم انحنای آلت تناسلی
  • داشتن نعوظ دردناک
  • حس کردن درد تیزی در آلت تناسلی به هنگام داشتن رابطه جنسی که با کبودی و تورم همراه است.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام لطفا لطفا این متن رو با دقت تااخر بخونید وبه سوالات پاسخ دهید به کمک شما بسیار محتاجیم.چند نکته من موبال لمسی یا.. نداشتم که بتوانم عکس بگیرم وبفرستم اما یک عکس شماتیک براتون فرستادم.در حال حاظر نمیتوانم حضوری پیش دکتر با تجربه ای بروم پس فقط میتوانم مجازی کمک بگیرم. شرح موضوع:روی تنه ی اصلی الت من(زیر پوست) یک چیز سفت به اندازه ی نصف یک عدسی دیده میشود (التم وقتی شل است به سختی این پلاک قابل دیدن است وحتی میشه گفت برای پیدا کردن فقط باید لمس کرد تا پیدا بشه اما در حالت نعوذ قابل دیدن است اونم خیلی بالا نیومده گفتم اندازه ی نصف یا کمتر از نصف یک عدسی است)چند هفته قبل این جسم سخت(پلاک) نبود و2روز هست که پیداش شده.دلیل به وجود امدنش هم:فشاری است که به الت وارد شده با دست .((حدود 2ماه قبل الت من مقداری به چپ انحراف پیدا کرد اما این فقط اول صبح ها وموقعی بود که من شهوانی میشدم بود و در حالت شل اینگونه بود( بعضی اوقات هم در حالت نعوذ ناقص انحراف به چب داشت)). اما درحالت نعوذ کامل وبقیه روز صاف صاف بود (الان این پلاکی که تشکیل شده در سمت چپ نیست بلکه روی الت سمت راست است که اصلا به ان سمت انحراف نداره التم ).(الان هم من در بعضی اوقات که شهوتی میشوم انحراف به چپ دیده میشه که بعد خود به خود درست میشه یعنی انحراف دیگه ندارم ) برگردیم به مبحث جسم سفت(پلاکت)من با مطالعاتی که کردم فهمیدم احتمالا بیماری پیریونی است حالا سوالات( لطفا در به ترتیب پاسخ بدهید):1:اگر مراقبت بکنم و فشاری دیگه به الت وارد نشه (که این فشار موجب انحنا وایجاد جسم سخت شده بود) ایا این جسم سخت از بین میرودخودبه خود(بدون در مان یا مصرف دارو)؟مدت زمان خوب شدن بدون داروو یا بادارو...چقدر است حدودا؟سوال2: اگر نه ایا با دارو و..از بین میرود؟نام دارو ومقدارش رو لصفا بنویسید که من تهیه کنم گفتم من نمیتوانم فعلا به دکتر خوب مراجه کنم 3:ایا جراحی میخواهد؟ 4:ایا این پلاکت بازهم رشد خواهد کرد چه کارکنم تادیگه رشد نکند؟4: نسخه ی شما برای من چیه باتشکر (یک نکته اینرو باید من بگم چون من قراره در سازمان های دولتی مثلا معلمی قبول بشم این ازمون باز رسی بدنی وپزشکی 6ماه دیکه یعنی شهریور یا مهر 99 است حالا من میتر سم رد بشم به خاطر این موضوع وباید این درست شه لطفا لطفا کمکم کنید)لطفا یک مقدار توضیح بدهید ببخشید که زیاد شد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام بر مرد خدایی. سوالی داشتم مدتی است که برروی التم چه در حالت شل وچه در حالت سفت احساس میکنم پلاکت سفتی زیر پوست التم ( روی تنه ی الت در حالت نعوذ ودر حالت شل )در امده (قشنگ میبینم و قابل لمس )البته اندازش جزئی است مطالعه کردم فهمیدم بیماری پیریونی است که یکی از اثراتش همینه .حالا سوال اینکه:ایا این تودهی سفت که روی تنه الت که در در زیر پوست است بدون در مان درست میشود . پاک میشود چون یک جایی خوندم امکان داره ؟ ایا درسته .این درست شدن چقدر زمان میبره؟ ایا دارویی هست که کمک کنه ؟ سریعتر درست بشه اگر هست مقدارش ونامش چیه ؟ باتشکر (چون علت ایجاد این توده اسیب به الت بوده)
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،پلاک پیرونی معمولا خودبخود از بین نمیرود به پزشک مراجعه و دارو دریافت کنید
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 671 مشاهده پرسش
    59 سال سن دارم دیابت نوع دو دارم تحت کنترله، روزانه 2 عدد متفورمین میخورم ، یکساله انحنای آلت به راست به تشخیص دکتر 40درجه هستم ،اخیرا به سمت بالا انحنا پیدا کرده دخولم مشکل با کمک دست صورت میگیره ، خواستم ببینم شما عمل جراحی میکنید ؟ بیمه ارتش هستم در کدام بیمارستان ؟ هزینه چقدره؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،بیمارستان ما با بیمه ارتش قرارداد ندارد
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 613 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    بنده مجرد هستم. با عرض معذرت میخواستم بدونم آیا انحنا در عکس ارسالی در ازدواج مشکل ایجاد میکند؟
    آیا نیاز به مطلع کردن طرف مقابل پیش از ازدواج هست یا خیر؟
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،بهتر است با جراحی انرا اصلاح کنید
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. من عکس کجی آلتم رو فرستام، که مادرزادی هستش و خیلی خیلی هم شدیده
    میخواستم بدونم روش عمل شما چیست؟
    آیا با روش بخیه زدن در جهت مخالف کجی عمل میکنید یا اینکه قسمتی که ایراد داره و باهث کجی میشه رو با جراحی درست میکنید؟؟
    آخه روش بخیه زدن واسه من که کجی شدید دارم باعث کوتاه شدن زیاد آلت میشه.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      کجی شما شدید است نیاز به بخیه زدن دارد
  • تصویر کاربر بنیامین جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    به۱۷یا۱۸میرسیدولی الان به ۱۴
    کجی الت هم دارم
    سیگار نمی کشم
    دارو خاصی مصرف نمی کنم
    سرماخوردگی و چرک خوشک کن
    دلیلش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Ramtin جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید من آلتم از کودکی به سمت بالا انحنا داره ولی میتونم کمی با دست بدون درد تا حدی صافش کنم آیا نیاز به جراحی یا درمان هست؟ بعد اندازش طبیعیه؟ عکس رو همینجا ضمیمه کردم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر در دخول مشکلی ندارید نیاز به کار خاصی ندارید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر . من دو بار عمل دیکس کمر کردم . اولین بار هیچ مشکلی در الت تناسلی خودم نداشتم . ولی برا بار دوم که عمل کردم یدفه التم هم کوچیک شد و هم کج رو به بالا شد . البته وقتی که میخام نزدیکی کنم رو به بالا کج میشه

    اینو بگم . فاصله هر دوعمل سه ماه بوده . اولی در تاریخ 98/2/14 ودومی هم در تاریخ 98/6/11 بوده که الن چند ماه میگزره . الان هم درد دارم هم در حین نزدیکی و در دستشویی رفتن . در حین دستشویی کمتر از نزدیکی بوده و هست خود التم درک میکنه
    خواهشن . کمک کنید . و بگید چکار کنم . من اهواز هستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بعید است ارتباطی به جراحی داشته باشد لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ali چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من انحنای آلت تناسلی دارم و خیلی خجالت میکشم به خانواده ام بگم یا به دکتر بروم که خودش لازمه گفتن به خانواده است. اگر ممکن است راه کاری پیشنهاد دهید که بتوانم در خانه کمکی به بیماریم بکنم و اینکه چطوری میزان انحنا را بررسی کنم . از شما خواهش میکنم به سوالم جواب دهید . ممنون از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک عکس از الت خود در حداکثر نعوظ بگیرید و برایم بفرستید
  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    بنده 33 سال سن و مجردم الت بنده در حالت نعوذ به سمت چب دارای انحنا هست این مسئله ذهنمو واقعا در گیر و حتی تصمیم به ازدواج رو برام مشکل کرده .شرمنده عکس فرستادم .الت بنده در حالت نعوذ با جمع کردن پوست ناحیه سمت راست به حالت نرمال در میاد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر انجراف الت بیش از ۳۰ درجه است و یا مانع دخول میشود جراحی کنید
    2. تصویر کاربر احسان یکشنبه ۴ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      جسارتا تا الان ارتباط جنسی نداشتم .باجمع کردن پوست ناحیه مخالف به حالت نرمال در میاد .ایا میشه با جمع کردن پوست تو این ناحیه و بخیه و بریدن پوست اضافه اصلاح کرد .البته انحنا کمتر از 30 درجه هستش .جسارتا جراحی وتصحیح همین مقدار چقدر هزینه داره.
      ممنون که وقت میذاریید.
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر