علل بروز اختلال نعوظ و روش های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 4 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید
نعوظ چیست؟ به زبان عامیانه به راست شدن یا سیخ شدن آلت تناسلی در مردان و یا برانگیخته شدن کلیتوریس در زنان نعوظ میگویند. اختلال نعوظ نوعی ناکارآمدی جنسی در مردان است که در آن آلت قادر نیست به حالت نعوظ برسد یا در این حالت باقی بماند. این مشکل باعث عدم رضایت جنسی شده و آزار روانی برای فرد و شریک جنسی او به وجود می آورد.

علت زود شل شدن نعوظ

  • مشکلات روحی و استرس
  • برخی مشکلات جسمی 
  • بیماری های عروقی 
  • عوارض جراحی 
  • عوارض برخی داروها
  • افزایش سن 
در ادامه تمام موارد را با جزییات شرح داده ایم…
 

یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردان فعال از لحاظ جنسی از دست دادن نعوظ یا کاهش کیفیت برانگیختگی آلت در هنگام رابطه جنسی است. این مشکل اختلال نعوظ Erectile Dysfunction نامیده می شود. عارضه شل شدن آلت و یا عدم نعوظ در تمام سنین امکان پذیر است اما هر چه سن بالاتر باشد احتمال این مشکل بیشتر می گردد.

آگاه باشید که اگر مشکل در سفت شدن آلت گه گاه و بدون تکرار منظم اتفاق می افتد احتمال شما مشکل ED ندارید و فقط خستگی های ذهنی جلوی نعوظ کامل را می گیرد. اما در صورتی که این مشکل مکرر اتفاق افتاد شما باید به یک متخصص اورولوژی (متخصص نعوظ مردان) مراجعه کنید.

علت اختلال نعوظ در مردان

در ادامه تمامی عواملی که بر کیفیت نعوظ مردان اثرگذار است را بیان کرده ایم:

1_ اختلالات روانی

مهم ترین دلایل عدم نعوظ در مردان (خصوصا در افراد جوان) اختلالات روانی می باشد. به طوریکه در بیش از ۷۰% موارد، اختلال روانی، علت نعوظ نداشتن است.

استرس های كاری و محیطی، خستگی، نداشتن حس خوب نسبت به شریک جنسی، اضطراب در آمیزش و همچنین افسردگی و نگرانی‌، درگیری‌ های احساسی خارج از رابطه خانوادگی همگی می‌توانند از دلایل روانی اختلال نعوظ باشند.

2_ مشکلات آناتومیک

 از علل دیگر می توان به مشکلات اناتومیک و اختلالات عصبی از جمله آسیب به عصب پودندال در جریان حوادث، تصادفات یا جراحی های لگنی اشاره کرد. هم چنین هر بیماری که بر مغز و اعصاب و یا نخاع اثر گذاشته باشد از جمله MS، دیابت و … می توانند باعث اختلال نعوظ شوند.

3_ اختلالات عروقی

از علل مهم دیگر می توان به اختلالات عروقی اشاره کرد که شایع ترین عامل آن  دیابت بوده که با توجه به شیوع دیابت موضوع مهمی می باشد. از عوامل موثر دیگر می توان به فشار خون بالای مزمن و طول کشیده اشاره کرد. از سوی دیگر فشار خون بالا می تواند به شل شدن آلت هنگام رابطه بینجامد.

مشکل نعوظ در جوانی

دلایل اختلال نعوظ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حالی که بیماری های مرتبط با سن محدود به افراد مسن نیست، در مردان جوان کمتر شایع هستند. بنابراین، مردان جوان ممکن است به دلیل سبک زندگی یا عوامل احساسی مانند:

جراحی درمان اختلال نعوظ

4_ عمل جراحی

اعمال جراحی مثل پروستاتکتومی، ضربه و آسیب به شریان ها، آرترواسکلروز، فشار خون، چربی خون بالا، کاهش هورمون ها، دخانیات و مصرف سیگار (مخصوصا کسانی که بیش از ٢٠ نخ در روز سیگار می کشند) و مواد مخدر و …. نیز می توانند باعث این بیماری شوند.

5_ مصرف دارو

 بعضی داروها نیز میتوانند باعث از دست رفتن نعوظ شوند. از داروهای مسوول می توان به موارد زیر اشاره کرد : کتوکونازول (ضد قارچ)، آنتی سایکوتیک ها (داروهای ضد جنون در بیماران با اختلالات روانی )، بعضی دارو های ضد فشار خون، سایمتیدین، تیازید ها و …

هم چنین یکی از عوارض مهم و بعضا برگشت ناپذیر در ورزشکاران استفاده كننده از داروهای هورمونی اختلالات زناشویی و ناباروری می باشد.

6_ افزایش سن

افزایش سن نیز می تواند باعث این مشکل شود که به علت کاهش هورمون های جنسی و اختلال در گردش خون است به طوری که در سن بالای ۶۵ سال یک چهارم افراد این مشکل را دارند و سن مهمترین متغیر وابسته به توان جنسی است.

اگر فردی دچار این مشکل می باشد در درجه ی اول با توجه به اینکه ۷۰% موارد مشکل روانی می باشد بهتر است سعی در کنترل تکانه های محیطی و افزایش ارامش و اعتماد به نفس داشته باشد ، در صورتی که این روش موثر نباشد باید توسط پزشک متخصص اورولوژی معاینه ی کامل به ویژه در ناحیه تناسلی شود و آزمایشات عصبی،بررسی عروق آلت با سونوی رنگی (داپلر)، تست هورمونی ، قند خون ، چربی خون، و….انجام شود.

درمان اختلال نعوظ

ما در این روش ۲ نوع درمان اختصاصی و غیر اختصاصی داریم. در درمان های غیر اختصاصی از روان درمانی، هورمون درمانی، تغییر رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی و … استفاده می شود. توجه کنید که خود تغییر شیوه ی زندگی می تواند هم بار روانی را حل کند و هم بر مسائلی مثل درگیری عروق با تغییر رژیم اثر داشته باشد.

جالب است که بدانید  انجام طولانی مدت دوچرخه سواری و ورزش های اینگونه به علت آسیب های ریز مکرر به عروق ناحیه تناسلی می توانند باعث این مشکل شوند که در این موارد باید نوع و شدت ورزش را تغییر دهیم. هم چنین در افرادی که به علت مصرف دارو دچار مشکل شده اند دارو تغییر داده می شود. تقویت عضلات کف لگنی با ورزش نیز می تواند مفید باشد.

جراحی درمان اختلال نعوظ

از درمان های دیگر می توان به هورمون درمانی ( در اختلالات تیروئید ، آدرنال ، هیپوفیز و…)، و هم چنین استفاده از دارو های خوراکی و تزریقی اشاره کرد.

درمان دارویی اختلال نعوظ

بسیاری از مراجعین سوال می کنند که آیا قرص برای سفت کردن آلت هنگام رابطه جنسی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است، قرص ها و درمان های دارویی مختلفی برای درمان اختلال نعوظ موقت وجود دارد. اما در مشکلات پیچیده تر، فرد باید علت اصلی عدم نعوظ را درمان کند.

  • آپومورفین ( زیر زبانی) که در ۱۲ دقیقه اثر می کند و تا ۲ ساعت هم می ماند.

  •  ترازودون که ضد افسردگی ملایم است.

  •  سیلدنافیل که خیلی سریع هم اثر می کند اما در افرادی که نیترات می خورند نباید مصرف شود. قابل توجه است که بیماران قلبی این دارو را با احتیاط استفاده کنند. هم چنین این دارو فقط در پاسخ به تحریک جنسی اثر می کند.

  •  می توان تزریق داخل مجرا انجام  داد که باید در شرایط ضد عفونی باشد. این درمان می تواند عوارضی مثل درد در محل تزریق یا نعوظ طول کشیده داشته باشد. در فردی كه بیماری کم خونی داسی شکل، اسکیزوفرنی، اختلال روانی شدید و یا بیماری سیستمیک شدید داشته باشد از این درمان استفاده نمی شود.

  •  دستگاه وکیوم: وسیله ای شامل یک سیلندر که با لوله به یک پمپ وصل می شود و باعث می شود خون در آلت جمع شود و در پایین یک حلقه دور آلت انداخته می شود. این روش در افراد مسن بیشتر استفاده می شود.

قرص برای درمان اختلال نعوظ مرد

این سه قرص می توانند یک ساعت پیش از رابطه جنسی مصرف شوند تا موجب سفتی آلت مرد و نگه داشتن نعوظ به مدت طولانی شوند.

  • سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)
  • تادالافیل سیترات (CIALIS)
  • وردنافیل
  • ویزارسین

هر سه دارو عوارض مشابهی دارند:

  • سردرد
  • احتقان بینی
  • اختلال گوارشی
  • اختلال دید (دید آبی رنگ)
  • درد زانو

این دارو ها با نام های تجاری مثل ویاگرا، Blue Chew و غیره به فروش می رسند. سی تا 60 دقیقه پیش از رابطه جنسی قرص را با آب مصرف کنید. اگر تاثیر قرص و نعوظ بیش از 4 ساعت طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

❇ جراحی برای درمان اختلال نعوظ

 در افرادی که به درمان های قبلی پاسخ نداده اند از اعمال جراحی استفاده می شود مثل پروتزهای آلت ( malleable or semi rigid و inflatable ). پروتز می تواند عوارضی مثل عفونت و عوارض بعد جراحی و …. داشته باشد.

از جراحی های دیگر جراحی عروق است که بیشتر در افراد جوان غیر سیگاری و فاقد بیماری زمینه ای (دیابت) که بیشتر در اثر ضربه دچار اختلالات عروقی و اختلال در خونرسانی به آلت شده اند، استفاده می شود.

درمان اختلال نعوظ در طب سنتی

❇ درمان اختلال نعوظ در طب سنتی

در طب سنتی نیز برای درمان اختلال نعوظ از درمان های گیاهی استفاده می شود که کشورهایی مثل چین و آفریقا مدت طولانی است که از این روش ها استفاده می کنند. در پاسخ به سوال ” آیا شلی آلت با تغذیه درمان می شود؟ ” باید بگوییم که بسته به علت عدم نعوظ جواب می تواند مثبت و یا منفی باشد.

برحی از گیاهان اثرات مشابه با قرص برای درمان اختلال نعوظ مردان دارند و از جمله این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جینسنگ: که از کرم آن نیز برای انزال زودرس استفاده می شود.

  • ال _ آرژنین: که با افزایش خونرسانی اثر می کند.

  • دی هیدرواندروسترون (DHEA): که بیشتر میل جنسی در زنان را افزایش می دهد و به اختلال نعوظ کمک می کند.

  • یوهیمبین (آلکالوئید زهرین که از گیاه آفریقایی به نام Corynanthe yohimbe گرفته می شود)

  •  جینکو: علف های هرز بز شاخی (epimedium)، ویاگرا گیاهی (با احتیاط استفاده شود)

توصیه پزشک

اختلال نعوظ به علت اختلال جنسی و آسیب روانی که به فرد و شریک جنسی وارد می کند مهم می باشد، اما زمانی به فردی می گوییم که این اختلال و بیماری دارد که این مشکل به طور متناوب برای وی ایجاد شود نه اینکه به دفعات کمی بوده و حل شود. باید توجه کنیم که این مشکل با بالا رفتن سن افزایش می یابد و سن بر این بیماری بسیار تاثیر می گذارد، پس در صورت بروز این مشکل با توجه به علل آن که در بالا توضیح داده شد به پزشک مراجعه کرده تا معاینه و درمان کامل برای شما صورت بگیرد.

 

دکتر شهریار ناطق متخصص و جراح مجاری ادراری

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده بعد از انزال دچار سوزش و درد در ناحیه باسن (صرفا در محل نشیمن گاه) می شوم و این سوزش تا چند روز بصورت خفیف ادامه دارد
    می خواستم علت درد رو بدونم و درمانش رو بپرسم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام التهاب پروستات یا پروستاتیت مراجعه به پزشک مصرف دارو و تغییر سبک زندگی
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود ۳ هفته قبل در استخر توسط یک ماساژور حرفه ای که رتبه بین المللی داره ماساژ سوئدی بر روی من انجام شد برا اولین بار (زیر کشاله ران و لگن به شدت ماساژ داده شد) از اون روز به بعد به شدت نعوظ من کاهش پیدا کرده و طی فقط ۲ مرحله آمیزش جنسی نیز در همان ابتدا نعوظ از بین رفته. این در صورتی است که من قبلا حداقل در هفته ۲ بار سکس داشتم. سن حدود ۳۸ سال و حدود ۱۵ سال ازدواج کردم و رابطه بسیار خوبی با همسرم دارم و رابطه خارج از ازدواج نیز ندارم و استرس چندانی نیز در زندگی ندارم . آدم شاد و بی خیالی هستم. لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر قربان پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 458 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من زود انزال هستم میشه منو راهنمایی کنید چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام لطفا از طریق لینک برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر عماد سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام
    آیا واکسن گارداسیل ۹ پیدا میشه که تزریق کنم؟
    در کلینیک شما موجود هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام ما موجود نداریم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    هفت ماه هست که بعلت سرطان پروستات متاستاز نکرده با گلسیون ۴+۴, ۲۶ جلسه رادیوتراپی شده ام
    هر سه ماه زولادکس تزریق میکنم و تا دو سال هم باید ادامه دهم

    اختلال نعوظ دایم دارم
    منی قطع شده است

    سوال این عوارض در چه صورتی رفع خواهد شد یا اصلا امیدی نیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام در هر شخصی متفاوت است
  • تصویر کاربر انصار جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام سال ۹۳ تصادف کردم و رفتم کما ۶۰ روز تو کما بودم بعد از هوش امدنم فکر کردم الت ندارم بخاطر همین ناراحتی الت نه سفت میشه نه صبح ها بیدار میشه چیکار باید بکنم تمام ازمایشاتم سالم هستش از رژی اسکن تا رادیو گرافی سوزن به الت میزنن همه سالم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سمیرا پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دستم زیگیل داره والانم تناسلی دراومده بچه شیر خوار دارم می خواستم بدونم الان می تونم واکسن بزنم یه دختر ۸ساله هم دارم اونم زیگیل درآورده بردم دکتر کرایو کردن ازبین نرفت هیچ بزرگتر و بیشتر شده چی کارکنیم آقای دکتر تا ازبین بره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام واکسن منعی ندارد برای فرزندتان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی اینجانب ۴۰ سالمه حدودا دو الی سه ماه پیش بی ادبی شرمنده این جانب بعد نزدیکی دچار کمر درد لگن درد وبیضه سمت چپ درد می کرد کمکم الان هرز گاهی این درد ها رو دارم بدون نزدیکی ودر حال حاضر نه الان نعوظ میکنم نه دیگه میلی به نزدیکی دارم اصلان دیگه هیچ تمایلی ندارم به این کار ولی دردهایی که گفتم همچنان دارم البته یه مدت بود اذرارم زیاد شده بود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رسولی دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    وقت بخير
    مرد متاهل ۵۴ ساله،بعلت یک بیضه‌ نهفته از زمان تولد در ۲۰ سالگی بیضه نهفته که بیضه راست بود با جراحی از بدن خارج شده و نسبتأ علائم جنسی ثانویه مردانه‌ی کمتری منجمله ریش و سبیل کم پشت و بافت عضلانی‌ ضعیفتری دارم، نعوظ کامل و مداوم ندارم و دچار زود انزالی هستم ، مصرف قرص ویاگرا یا سیلدنافیل تا حدودی موثر هست ولی با سردرد غیرقابل تحمل و احتقان بینی همراهه علاوه‌ بر اینکه بعلت فشار چشم بالا و بیماری گلوکوم( آب سیاه) مصرف این نوع دارو برایم مناسب نیست ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    سلام من ۵۳ساله مدت یک ساله است که دچار مشکل نعوظ شده ولی شرم میکنم به پزشک مراجعه و دچار مشکل خانوادگی شده ام خواهش میکنم کمکم کنید راه درمانی وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله به پزشک مراجعه کنید و دارو مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر