علل بروز اختلال نعوظ و روش های درمان آن

اختلال نعوظ نوعی ناکارآمدی جنسی در مردان است که در آن آلت قادر نیست به حالت نعوظ برسد یا در این حالت باقی بماند که باعث عدم رضایت جنسی شده و باعث آزار روانی فرد و شریک جنسی فرد می شود.

علل اختلال نعوظ

از علل اختلال نعوظ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

١- اختلالات روانی

مهمترین علت این بیماری (خصوصا” در افراد جوان) اختلالات روانی می باشد به طوری که در بیش از ۷۰ % موارد اختلال روانی باعث این مشکل می شود. استرس های كاری و محیطی ،خستگی، نداشتن حس خوب نسبت به شریک جنسی، اضطراب در آمیزش و همچنین افسردگی ونگرانی‌، درگیری‌ های احساسی خارج از رابطه خانوادگی ‏(Extramarital relationship) همگی می‌توانند از دلایل روانی اختلال نعوظ باشند.

٢- مشکلات آناتومیک

از علل دیگر می توان به مشکلات اناتومیک و اختلالات عصبی (برای نمونه آسیب به عصب پودندال در جریان حوادث،تصادفات یا جراحیهای لگنی) اشاره کرد. هم چنین هر بیماری که بر مغز و اعصاب و یا نخاع اثر گذاشته باشد .(MS/دیابت و …)

٣- اختلالات عروقی

از علل مهم دیگر می توان به اختلالات عروقی اشاره کرد که شایع ترین عامل آن دیابت بوده که با توجه به شیوع دیابت موضوع مهمی می باشد. از عوامل موثر دیگر می توان به فشار خون بالای مزمن و طول کشیده اشاره کرد.

جراحی درمان اختلال نعوظ

٤- عمل جراحی

اعمال جراحی مثل پروستاتکتومی ، ضربه و آسیب به شریان ها،آرترواسکلروز ، فشار خون ، چربی خون بالا ، کاهش هورمون ها ( میتواند مادرزادی یا اکتسابی/افزایش سن باشد )، دخانیات و مصرف سیگار (مخصوصا کسانی که بیش از ٢٠ نخ در روز سیگار می کشند)و مواد مخدر و …. نیز می توانند باعث این بیماری شوند .

٥- مصرف دارو

قابل توجه هست که بعضی داروها نیز میتوانند باعث این مشکل شوند. از داروهای مسوول می توان به موارد زیر اشاره کرد : کتوکونازول (ضد قارچ) ، آنتی سایکوتیک ها (داروهای ضد جنون در بیماران با اختلالات روانی ) ،بعضی دارو های ضد فشار خون ، سایمتیدین، تیازید ها و …

هم چنین یکی از عوارض مهم و بعضا” برگشت ناپذیر در ورزشکاران استفاده كننده از داروهای هورمونی اختلالات زناشویی و ناباروری می باشد.

٦- افزایش سن

افزایش سن نیز می تواند باعث این مشکل شود که به علت کاهش هورمونهای جنسی و اختلال در گردش خون است به طوری که در سن بالای ۶۵ سال یک چهارم افراد این مشکل را دارند و سن مهمترین متغیر وابسته به توان جنسی است.

اگر فردی دچار این مشکل می باشد در درجه ی اول با توجه به اینکه ۷۰% موارد مشکل روانی می باشد بهتر است سعی در کنترل تکانه های محیطی و افزایش ارامش و اعتماد به نفس داشته باشد ، در صورتی که این روش موثر نباشد باید توسط پزشک متخصص اورولوژی معاینه ی کامل به ویژه در ناحیه تناسلی شود و آزمایشات عصبی،بررسی عروق آلت با سونوی رنگی(داپلر)، تست هورمونی ، قند خون ، چربی خون، و….انجام شود.

درمان اختلال نعوظ

ما در این روش ۲ نوع درمان اختصاصی و غیر اختصاصی داریم. در درمان های غیر اختصاصی از روان درمانی ، هورمون درمانی، تغییر رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی و … استفاده می شود. توجه کنید که خود تغییر شیوه ی زندگی می تواند هم بار روانی را حل کند و هم بر مسائلی مثل درگیری عروق با تغییر رژیم اثر داشته باشد. جالب است که انجام طولانی مدت دوچرخه سواری و ورزش های اینگونه به علت اسیب های ریز مکرر(Micro trauma) به عروق ناحیه تناسلی می توانند باعث این مشکل شوند که در این موارد باید نوع و شدت ورزش را تغییر دهیم. هم چنین در افرادی که به علت مصرف دارو دچار مشکل شده اند دارو تغییر داده می شود . تقویت عضلات کف لگنی با ورزش نیز می تواند مفید باشد.

جراحی درمان اختلال نعوظ

از درمان های دیگر می توان به هورمون درمانی ( در اختلالات تیروئید ، آدرنال ، هیپوفیز و…) ، و هم چنین استفاده از دارو های خوراکی و تزریقی اشاره کرد.

درمان دارویی اختلال نعوظ

۱) آپومورفین ( زیر زبانی) که در ۱۲ دقیقه اثر می کند و تا ۲ساعت هم می ماند.

۲) ترازودون که ضد افسردگی ملایم است.

۳) سیلدنافیل که خیلی سریع هم اثر میکند اما در افرادی که نیترات می خورند نباید مصرف شود. قابل توجه است که بیماران قلبی این دارو را با احتیاط استفاده کنند. هم چنین این دارو فقط در پاسخ به تحریک جنسی اثر می کند .

٤) می توان تزریق داخل مجرا انجام  داد که باید در شرایط ضد عفونی باشد. این درمان می تواند عوارضی مثل درد در محل تزریق یا نعوظ طول کشیده داشته باشد. در فردی كه بیماری کم خونی داسی شکل، اسکیزوفرنی ، اختلال روانی شدید و یا بیماری سیستمیک شدید داشته باشد از این درمان استفاده نمی شود .

٥) دستگاه وکیوم: وسیله ای شامل یک سیلندر که با لوله به یک پمپ وصل می شودو باعث می شود خون در آلت جمع شود و در پایین یک حلقه دور آلت انداخته می شود. این روش در افراد مسن بیشتر استفاده می شود .

جراحی برای درمان اختلال نعوظ

در افرادی که به درمان های قبلی پاسخ نداده اند از اعمال جراحی استفاده می شود مثل پروتز های آلت(malleable or semi rigid و inflatable) . پروتز می تواند عوارضی مثل عفونت و عوارض بعد جراحی و …. داشته باشد.

از جراحی های دیگر جراحی عروق است که بیشتر در افراد جوان غیر سیگاری و فاقد بیماری زمینه ای(دیابت)که بیشتر در اثر ضربه دچار اختلالات عروقی و اختلال در خونرسانی به آلت شده اند، استفاده می شود.

درمان اختلال نعوظ در طب سنتی

در طب سنتی نیز برای درمان اختلال نعوظ از درمان های گیاهی استفاده می شود که کشور هایی مثل چین و آفریقا مدت طولانی است که از این روش استفاده میکنند .

از گیاهانی که می توان از آنها استفاده کرد:

١) جینسنگ : که از کرم آن نیز برای انزال زودرس استفاده می شود.

٢) ال _ آرژنین : که با افزایش خونرسانی اثر می کند.

٣) دی هیدرواندروسترون (DHEA): که بیشتر میل جنسی در زنان را افزایش می دهد و به اختلال نعوظ کمک می کند.

٤) یوهیمبین (آلکالوئید زهرین که از گیاه افریقایی به نام Corynanthe yohimbe گرفته می شود)

٥) جینکو : علف های هرز بز شاخی (epimedium) ، ویاگرا گیاهی (با احتیاط استفاده شود )

☑ توصیه پزشک

اختلال نعوظ به علت اختلال جنسی و آسیب روانی که به فرد و شریک جنسی وارد می کند مهم می باشد ، اما زمانی به فردی می گوییم که این اختلال و بیماری دارد که این مشکل به طور متناوب برای وی ایجاد شود نه اینکه به دفعات کمی بوده و حل شود . باید توجه کنیم که این مشکل با بالا رفتن سن افزایش می یابد و سن بر این بیماری بسیارتاثیر می گذارد ،پس در صورت بروز این مشکل با توجه به علل آن که در بالا توضیح داده شد به پزشک مراجعه کرده تا معاینه و درمان کامل برای شما صورت بگیرد.

برای گرفتن نوبت دکت شهریار ناطق با شماره ۰۹۱۲۹۷۲۷۷۸۰ ، ٨٨٣٦٧٣٥٣  تماس بگیرید یا از طریق صفحه نوبت دهی اینترنتی اقدام نمائید.

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.