علل بروز اختلال نعوظ و روش های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 4 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید
نعوظ چیست؟ به زبان عامیانه به راست شدن یا سیخ شدن آلت تناسلی در مردان و یا برانگیخته شدن کلیتوریس در زنان نعوظ میگویند. اختلال نعوظ نوعی ناکارآمدی جنسی در مردان است که در آن آلت قادر نیست به حالت نعوظ برسد یا در این حالت باقی بماند. این مشکل باعث عدم رضایت جنسی شده و آزار روانی برای فرد و شریک جنسی او به وجود می آورد.

علت زود شل شدن نعوظ

  • مشکلات روحی و استرس
  • برخی مشکلات جسمی 
  • بیماری های عروقی 
  • عوارض جراحی 
  • عوارض برخی داروها
  • افزایش سن 
در ادامه تمام موارد را با جزییات شرح داده ایم…
 

یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردان فعال از لحاظ جنسی از دست دادن نعوظ یا کاهش کیفیت برانگیختگی آلت در هنگام رابطه جنسی است. این مشکل اختلال نعوظ Erectile Dysfunction نامیده می شود. عارضه شل شدن آلت و یا عدم نعوظ در تمام سنین امکان پذیر است اما هر چه سن بالاتر باشد احتمال این مشکل بیشتر می گردد.

آگاه باشید که اگر مشکل در سفت شدن آلت گه گاه و بدون تکرار منظم اتفاق می افتد احتمال شما مشکل ED ندارید و فقط خستگی های ذهنی جلوی نعوظ کامل را می گیرد. اما در صورتی که این مشکل مکرر اتفاق افتاد شما باید به یک متخصص اورولوژی (متخصص نعوظ مردان) مراجعه کنید.

علت اختلال نعوظ در مردان

در ادامه تمامی عواملی که بر کیفیت نعوظ مردان اثرگذار است را بیان کرده ایم:

1_ اختلالات روانی

مهم ترین دلایل عدم نعوظ در مردان (خصوصا در افراد جوان) اختلالات روانی می باشد. به طوریکه در بیش از ۷۰% موارد، اختلال روانی، علت نعوظ نداشتن است.

استرس های كاری و محیطی، خستگی، نداشتن حس خوب نسبت به شریک جنسی، اضطراب در آمیزش و همچنین افسردگی و نگرانی‌، درگیری‌ های احساسی خارج از رابطه خانوادگی همگی می‌توانند از دلایل روانی اختلال نعوظ باشند.

2_ مشکلات آناتومیک

 از علل دیگر می توان به مشکلات اناتومیک و اختلالات عصبی از جمله آسیب به عصب پودندال در جریان حوادث، تصادفات یا جراحی های لگنی اشاره کرد. هم چنین هر بیماری که بر مغز و اعصاب و یا نخاع اثر گذاشته باشد از جمله MS، دیابت و … می توانند باعث اختلال نعوظ شوند.

3_ اختلالات عروقی

از علل مهم دیگر می توان به اختلالات عروقی اشاره کرد که شایع ترین عامل آن  دیابت بوده که با توجه به شیوع دیابت موضوع مهمی می باشد. از عوامل موثر دیگر می توان به فشار خون بالای مزمن و طول کشیده اشاره کرد. از سوی دیگر فشار خون بالا می تواند به شل شدن آلت هنگام رابطه بینجامد.

مشکل نعوظ در جوانی

دلایل اختلال نعوظ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حالی که بیماری های مرتبط با سن محدود به افراد مسن نیست، در مردان جوان کمتر شایع هستند. بنابراین، مردان جوان ممکن است به دلیل سبک زندگی یا عوامل احساسی مانند:

جراحی درمان اختلال نعوظ

4_ عمل جراحی

اعمال جراحی مثل پروستاتکتومی، ضربه و آسیب به شریان ها، آرترواسکلروز، فشار خون، چربی خون بالا، کاهش هورمون ها، دخانیات و مصرف سیگار (مخصوصا کسانی که بیش از ٢٠ نخ در روز سیگار می کشند) و مواد مخدر و …. نیز می توانند باعث این بیماری شوند.

5_ مصرف دارو

 بعضی داروها نیز میتوانند باعث از دست رفتن نعوظ شوند. از داروهای مسوول می توان به موارد زیر اشاره کرد : کتوکونازول (ضد قارچ)، آنتی سایکوتیک ها (داروهای ضد جنون در بیماران با اختلالات روانی )، بعضی دارو های ضد فشار خون، سایمتیدین، تیازید ها و …

هم چنین یکی از عوارض مهم و بعضا برگشت ناپذیر در ورزشکاران استفاده كننده از داروهای هورمونی اختلالات زناشویی و ناباروری می باشد.

6_ افزایش سن

افزایش سن نیز می تواند باعث این مشکل شود که به علت کاهش هورمون های جنسی و اختلال در گردش خون است به طوری که در سن بالای ۶۵ سال یک چهارم افراد این مشکل را دارند و سن مهمترین متغیر وابسته به توان جنسی است.

اگر فردی دچار این مشکل می باشد در درجه ی اول با توجه به اینکه ۷۰% موارد مشکل روانی می باشد بهتر است سعی در کنترل تکانه های محیطی و افزایش ارامش و اعتماد به نفس داشته باشد ، در صورتی که این روش موثر نباشد باید توسط پزشک متخصص اورولوژی معاینه ی کامل به ویژه در ناحیه تناسلی شود و آزمایشات عصبی،بررسی عروق آلت با سونوی رنگی (داپلر)، تست هورمونی ، قند خون ، چربی خون، و….انجام شود.

درمان اختلال نعوظ

ما در این روش ۲ نوع درمان اختصاصی و غیر اختصاصی داریم. در درمان های غیر اختصاصی از روان درمانی، هورمون درمانی، تغییر رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی و … استفاده می شود. توجه کنید که خود تغییر شیوه ی زندگی می تواند هم بار روانی را حل کند و هم بر مسائلی مثل درگیری عروق با تغییر رژیم اثر داشته باشد.

جالب است که بدانید  انجام طولانی مدت دوچرخه سواری و ورزش های اینگونه به علت آسیب های ریز مکرر به عروق ناحیه تناسلی می توانند باعث این مشکل شوند که در این موارد باید نوع و شدت ورزش را تغییر دهیم. هم چنین در افرادی که به علت مصرف دارو دچار مشکل شده اند دارو تغییر داده می شود. تقویت عضلات کف لگنی با ورزش نیز می تواند مفید باشد.

جراحی درمان اختلال نعوظ

از درمان های دیگر می توان به هورمون درمانی ( در اختلالات تیروئید ، آدرنال ، هیپوفیز و…)، و هم چنین استفاده از دارو های خوراکی و تزریقی اشاره کرد.

درمان دارویی اختلال نعوظ

بسیاری از مراجعین سوال می کنند که آیا قرص برای سفت کردن آلت هنگام رابطه جنسی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است، قرص ها و درمان های دارویی مختلفی برای درمان اختلال نعوظ موقت وجود دارد. اما در مشکلات پیچیده تر، فرد باید علت اصلی عدم نعوظ را درمان کند.

  • آپومورفین ( زیر زبانی) که در ۱۲ دقیقه اثر می کند و تا ۲ ساعت هم می ماند.

  •  ترازودون که ضد افسردگی ملایم است.

  •  سیلدنافیل که خیلی سریع هم اثر می کند اما در افرادی که نیترات می خورند نباید مصرف شود. قابل توجه است که بیماران قلبی این دارو را با احتیاط استفاده کنند. هم چنین این دارو فقط در پاسخ به تحریک جنسی اثر می کند.

  •  می توان تزریق داخل مجرا انجام  داد که باید در شرایط ضد عفونی باشد. این درمان می تواند عوارضی مثل درد در محل تزریق یا نعوظ طول کشیده داشته باشد. در فردی كه بیماری کم خونی داسی شکل، اسکیزوفرنی، اختلال روانی شدید و یا بیماری سیستمیک شدید داشته باشد از این درمان استفاده نمی شود.

  •  دستگاه وکیوم: وسیله ای شامل یک سیلندر که با لوله به یک پمپ وصل می شود و باعث می شود خون در آلت جمع شود و در پایین یک حلقه دور آلت انداخته می شود. این روش در افراد مسن بیشتر استفاده می شود.

قرص برای درمان اختلال نعوظ مرد

این سه قرص می توانند یک ساعت پیش از رابطه جنسی مصرف شوند تا موجب سفتی آلت مرد و نگه داشتن نعوظ به مدت طولانی شوند.

  • سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)
  • تادالافیل سیترات (CIALIS)
  • وردنافیل
  • ویزارسین

هر سه دارو عوارض مشابهی دارند:

  • سردرد
  • احتقان بینی
  • اختلال گوارشی
  • اختلال دید (دید آبی رنگ)
  • درد زانو

این دارو ها با نام های تجاری مثل ویاگرا، Blue Chew و غیره به فروش می رسند. سی تا 60 دقیقه پیش از رابطه جنسی قرص را با آب مصرف کنید. اگر تاثیر قرص و نعوظ بیش از 4 ساعت طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

❇ جراحی برای درمان اختلال نعوظ

 در افرادی که به درمان های قبلی پاسخ نداده اند از اعمال جراحی استفاده می شود مثل پروتزهای آلت ( malleable or semi rigid و inflatable ). پروتز می تواند عوارضی مثل عفونت و عوارض بعد جراحی و …. داشته باشد.

از جراحی های دیگر جراحی عروق است که بیشتر در افراد جوان غیر سیگاری و فاقد بیماری زمینه ای (دیابت) که بیشتر در اثر ضربه دچار اختلالات عروقی و اختلال در خونرسانی به آلت شده اند، استفاده می شود.

درمان اختلال نعوظ در طب سنتی

❇ درمان اختلال نعوظ در طب سنتی

در طب سنتی نیز برای درمان اختلال نعوظ از درمان های گیاهی استفاده می شود که کشورهایی مثل چین و آفریقا مدت طولانی است که از این روش ها استفاده می کنند. در پاسخ به سوال ” آیا شلی آلت با تغذیه درمان می شود؟ ” باید بگوییم که بسته به علت عدم نعوظ جواب می تواند مثبت و یا منفی باشد.

برحی از گیاهان اثرات مشابه با قرص برای درمان اختلال نعوظ مردان دارند و از جمله این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جینسنگ: که از کرم آن نیز برای انزال زودرس استفاده می شود.

  • ال _ آرژنین: که با افزایش خونرسانی اثر می کند.

  • دی هیدرواندروسترون (DHEA): که بیشتر میل جنسی در زنان را افزایش می دهد و به اختلال نعوظ کمک می کند.

  • یوهیمبین (آلکالوئید زهرین که از گیاه آفریقایی به نام Corynanthe yohimbe گرفته می شود)

  •  جینکو: علف های هرز بز شاخی (epimedium)، ویاگرا گیاهی (با احتیاط استفاده شود)

توصیه پزشک

اختلال نعوظ به علت اختلال جنسی و آسیب روانی که به فرد و شریک جنسی وارد می کند مهم می باشد، اما زمانی به فردی می گوییم که این اختلال و بیماری دارد که این مشکل به طور متناوب برای وی ایجاد شود نه اینکه به دفعات کمی بوده و حل شود. باید توجه کنیم که این مشکل با بالا رفتن سن افزایش می یابد و سن بر این بیماری بسیار تاثیر می گذارد، پس در صورت بروز این مشکل با توجه به علل آن که در بالا توضیح داده شد به پزشک مراجعه کرده تا معاینه و درمان کامل برای شما صورت بگیرد.

 

دکتر شهریار ناطق متخصص و جراح مجاری ادراری

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵۳ سالمه و تا دو سال پیش هیچ مشکل جسمی خاصی نداشتم ولی از دو سال پیش دچار حمله نقرس و اسید اوریک شدم که گه گاهی قرص آلوکیم و کلیشی سین مصرف کردم و چند ماهی میشه که دچار اختلال در نعوظ شدم البته پیش از این تعداد و دفعات نزدیکی زیاد نبود ولی زمان انجام سکس به نسبت طولانی داشتم ولی به یک باره دچار اختلال شدم لطفا راهنمایی میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من موقع رابطه جنسی التم به نعوظ میرسه و مشکلی نداره ولی قبلا با دیدن صحنه ها مثل فیلم و... التم سفت میشد الان دیکه اینطوری نیست و با دیدن تصلا تحریک نمیشم آیا اختلال نعوظ دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر morteza سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلا.من ۲۸ سالمه رابطه جنسی زیاد داشتم همچنین خود ارضایی هم زیاد داشتم ولی از وقتی که یادم در حین رابطه جنسی مشکل نعوظ داشتم مخصوصا با کسایی ک رابطه احساسی انچنانی نداشتیم.قلیونم زیاد میکشم اما مشکل نعوظ من به قبل از مصرف قلیون برمیگرده.وقتایی شده ک در حین دخول التم شل شده و همیشه منو ازار داده این قضیه و بخاطره همین موضوع هیچوقت نخواستم ازدواج کنم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر رنه سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر آیا ممکن است واریکوسل باعث ایجاد اختلال در نعوظ شود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بطور کلی خیر مگر واریکوسلهای بسیار شدید و طول کشیده
  • تصویر کاربر رها دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 726 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر من مدتی هست که الت تناسیلم شق نمیشه ابم میاد اما همچنان نرم وبی حالت ۳۸سالمه و همسرم بخاطر همین موضوع داره ازم جدا میشه امکان درمان هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،جهت درمان دارویی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر راحیل دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من و همسرم دوسال ازدواج کردیم تو این دوسال سکس موفق خیلی کم داشتیم چون همسرم مشکل شلی آلت دارن اولش خخوبه ولی بعد از دخول دیگه دچار نعوظ نمیشن ایشون هم درمان گیاهی انجام دادن هم دارویی ولی بی تاثیر بوده و فوقالعاده هردومون بهم ریختیم ایشون حتی پس از مصرف سیلدنافیل هم باز این مشکل و دارن ماباید چیکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت درمان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر P پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام من پسری ۲۷ ساله هستم بیماری اس ام ای دارم و عضلاتم تا حدودی ضعیف شده و در هنگام رابطه جنسی به نعوظ کامل نمیرسم و بعضا هم که به نعوظ میرسم زود به حالت قبل برمیگرده من چیکار کنم با توجه به بیماریم چه درمانی رو پیشنهاد میدین؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت درمان دارویی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر آرش یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر بخاطر راهنمایی هاتون. پسری 26 ساله و مجردم. زمستان سال قبل دچار تکرر ادرار شدم و به پزشک مراجعه کردم سونوگرافی که دادم حجم پروستات 30 سی سی تشخیص داده شد و دکتر طی چند مرحله برام داروهای زیر رو تجویز کرد از جمله " افلوکساسین، پروترال، پروکسور". این داروها رو تا اوایل اردیبهشت ماه استفاده کردم. اما تو اواسط خرداد ماه متوجه شدم که دچار اختلال نعوظ شدم؛ به طوری که با دیدن یا شنیدن محرک ها دچار نعوظ نمیشم و با ماساژ دادن به نعوظ میرسم ( بعضی اوقات نعوظ کامل نیست و اگه از ماساژ دست بکشم نعوظ هم از بین میره) ولی نعوظ صبحگاهی دارم. تا حالا رابطه ی جنسی نداشتم ولی متاسفانه چند سالی هست که خودارضایی می کنم و خود ارضاییم هم طوری بود که تا چند ساعت خودم رو تو حالت نعوظ نگه میداشتم ( 2-3 ساعت و بعضی اوقات بیشتر).
    -دکتر این اختلال ممکنه به خاطر التهاب پروستات باشه؟
    -این اختلال ممکنه به خاطر نعوظ های طولانی در خودارضایی باشه؟
    این موضوع خیلی نگرانم کرده و روی زندگی آیندم تاثیر میذاره (این که ازدواج کنم یا نه) طوری که شب ها خواب راحتی ندارم و مدام دارم بهش فکر میکنم. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،این مساله به خاطر استرسهای روحی- روانی است
    2. تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۲۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از جوابگویی تون دکتر. یعنی شما توصیه میکنید که به روانشناس مراجعه کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      بله
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سیاوش چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    با سلام
    آیا با مراجعه به مطب میتوان واکسن گارداسیل را دریافت نمود یا بایستی از سایر مراکز ابتدا آن را خریداری نمود
    آیا به منظور محافظت حداکثری حتما بایستی پس از 6 ماه ارتباط جنسی برقرار شود. یا منعی در این مورد وجود ندارد.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،واکسن در مطب موجود است ۳ ماه پس از تزریق اولین دوز واکسن،شما ایمن میشوید
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1008 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من۳۵ سالمه و۱۲ سال ترامادول وسیلدینافیل مصرف میکنم که الان هنگامی که نزدیکی دارم ۶عدد ترامادل۲۰۰ سیلدینافیل۱۰۰ ۱۰عدد و۱۵سیسی متادون مصرف میکنم والان مدتی هست دچار اختلال نعوظ شدید شدم واین امر باعث شرمندگی من پیش همسرم میشه لطفا راهنماییم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،دوز مصرفی ترامادول شما بسیار بالا بوده و در همراهی با متادون سبب مشکل فوق میشود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر